Proteinrike rundstykker

Hei!

I dag har jeg et godt frokost- og lunsjtips til dere;

IMG_0257

Utrolig enkle å lage, og det tar ikke lang tid! Alle ingrediensene finner du i vanlig butikk.

IMG_0282

Proteinrike rundstykker
Stk : 3
Skrive en omtale
Skriv ut
Ingredienser
  1. 1 egg
  2. 100 g cottage cheese
  3. 50 g grovt mel (jeg har brukt en blanding av hvete og rug)
  4. ½ ts bakepulver
  5. en klype salt
  6. 1-2 ss solsikkekjerner (som topping)
Fremgangsmåte
  1. Rør alt sammen til en klissete deig og legg 3 klatter på et bakepapir. Strø solsikkekjerner over og bak i ovnen på 180 grader i ca 20 min.
Sunnere Livsstil http://www.kriweb.no/
Ca 110 kcal per stk.

IMG_0259

Gode med både salt og søtt pålegg, og et glass melk til – håper det smaker!

Dette innlegget ble skrevet i Frokost, Lunsj og merket , , , , , , , , , , , , , , , , , av .

Proteinsnickerskuler

Her får dere litt sunnere mandagssnacks;

IMG_0045

Perfekte, proteinrike munnfuller, ca 100 kcal per stk.

Proteinsnickerskuler
Stk : 6
Skrive en omtale
Skriv ut
Ingredienser
  1. 4 ss peanøttmel
  2. 3 ss sjokoladeprotein
  3. 2 ss fibersirup
  4. 40 g sukkerfri sjokolade (til å dyppe i)
  5. 10 g salte peanøtter (som topping)
Fremgangsmåte
  1. Varm sirupen i en kjele til den bobler litt. Rør inn peanøttmel og sjokoladeprotein og form til kuler.
  2. Sett de i fryseren mens du hakker peanøtter og smelter sjokoladen, da stivner sjokoladetrekket raskere. Ta de ut etter noen minutter, dypp i sjokolade og strø peanøtter over.
Notater
  1. Tips: Ha i 1-2 ss melk om de blir for tørre.
Sunnere Livsstil http://www.kriweb.no/
IMG_0048

Oppbevares i kjøleskap eller fryser (om du klarer å spare dem) – håper de smaker!

Dette innlegget ble skrevet i Snacks, av .

Hjemmelaget tomatsuppe

/inneholder sponsorlinker

God mandag!

Her har dere dagens kjøttfrie rett:

IMG_0105

Tomatsuppe med fullkornsmakaroni og egg
Porsjoner : 3
Skrive en omtale
Skriv ut
Ingredienser
  1. 1 boks hakkede tomater
  2. 6 tomater
  3. 1 løk
  4. 2 ss tomatpuré (eller ketchup u/sukker)
  5. 2 dl vann
  6. 1 strøken ss maisenna (for tykkere suppe, kan sløyfes)
  7. 1-2 ts paprikapulver
  8. 1/2 ts chili
  9. 1 ts sukrin gold
  10. salt og pepper
  11. 4 kokte egg (som tilbehør)
  12. 80 g fullkornsmakaroni (som tilbehør)
Fremgangsmåte
  1. Skjær tomater og løk i mindre biter og ha i en kjele sammen med hakkede tomater og vann. La det småputre litt og tilsett tomatpuré, paprikapulver, chili og sukrin gold, smak til med salt og pepper. Grunnen til at jeg tilsetter litt sukrin gold er for å unngå at det blir altfor syrlig.
  2. Bruk gjerne stavmikser i kjelen, eller bruk en bolle, og mos alt sammen. Om suppen er for tynn, kan du riste ut maisenna i kaldt vann og ha oppi - la det da koke opp.
  3. Kok makaroni og egg og ha i suppen for ekstra mat og proteiner som holder deg mett lenge.
Sunnere Livsstil http://www.kriweb.no/
IMG_0113

Dette er en stor favoritt hos mini ♥
Jeg trodde han ville være fornøyd med kun makaroni oppi (jeg har prøvd å gi han hardkokt egg før uten hell), men han skal gjøre alt vi gjør for tiden så egg skulle selvfølgelig også oppi – og nå gikk det ned på høykant.

Ellers blir det en dag inne i sluddværet der økonomi og regnskap står på agendaen, samt planlegging av dagene fremover.

IMG_9511-side
Superundertøy & tøfler

Håper dere får en fin dag videre!

Dette innlegget ble skrevet i Middager og merket , , , , , , , , , , , , , , , , av .

Kyllingsalat med hjemmelaget dressing

/inneholder sponsorlink

Heisann!

I dag har jeg en god lunsj til dere!

IMG_0308

Kyllingsalat med thousand island
Porsjoner : 1
Skrive en omtale
Skriv ut
Ingredienser
  1. 2 kyllingfileter
  2. salt og pepper
  3. 10 røde druer
  4. en neve salatmix
Dressing
  1. 4 ss gresk yoghurt
  2. 1 ss ketchup u/sukker
  3. en klype salt
  4. en klype (tørket) dill
Fremgangsmåte
  1. Legg kyllingfileter i en ildfast form og bak i ovnen på 180 grader i 20 min.
  2. Legg salatmix i en skål, kylling i biter, del druer i to og fordel over, smak til med salt og pepper.
  3. Rør sammen dressingen og ha over.
Sunnere Livsstil http://www.kriweb.no/
IMG_0312

Veldig enkelt og godt, og dressingen setter den siste prikken på i´en. Serveres gjerne med et rykende fersk rundstykke med smør på.

Vi skal i bursdagsselskap senere, så sjokoladekaken står ferdig – må bare vispe sammen en deilig glasur.

Håper dere får en god søndag!

.
Psst..
95591_Rohnisch_Hazel_7_8_Tights_1-side
Bruker du rabattkode: hazel40 får du 40 % rabatt på tightsen over – det vil si kun 300 kr!

Dette innlegget ble skrevet i Lunsj og merket , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , av .

Boller med bringebærkrem

/inneholder sponsorlinker

Hei!

I tradisjonen tro kommer jeg med sunne fastelavnsboller, sukker- og glutenfrie.
Jada, jeg vet vet – man skal spise ordentlig boller på selveste dagen, det er kun én dag i året osv, men er det ikke fint at man kan spise boller på en helt vanlig dag også, til frokost til og med?

IMG_0367

Boller – i den grad man kan kalle det det – lagde jeg for første gang i 2010. Da så de slik ut:

IMG_5825

Ah – minner. De var med i det aller første dessertheftet mitt også, husker dere? Oppskriften var også forgjengeren til sunne skoleboller som kom noen uker senere.

Men nå skriver jeg meg bort fra poenget – her har dere dagens! Oppskriften har tatt utgangspunkt i den gode, gamle, men jeg har gjort noen endringer til det bedre i mine øyne.

IMG_0373

Boller med bringebærkrem
Stk : 3
Skrive en omtale
Skriv ut
Ingredienser
  1. 1 egg
  2. 100 g rømme (eller creme fraiche)
  3. 3 ss fun-light (eller juice)
  4. 20 g sukrin gold
  5. 1 ts kardemomme
  6. 1 ts bakepulver
  7. 100 g havremel
Bringebærkrem
  1. 150 g fryste bringebær
  2. 15 g vaniljeproteinpulver
  3. 2 ss glovarmt vann
Fremgangsmåte
  1. Skill egget og pisk eggeplommen sammen med rømme, saft og sukrin gold. Visp inn kardemomme, bakepulver og havremel, la det svelle i 5 minutter.
  2. Stivpisk eggehviten og vend inn helt til slutt. Fordel 3 boller på et bakepapir, bak i ovnen på 180 grader i 15-20 min.
  3. Bringebærkrem lages enkelt av å mose fryste bringebær, litt glovarmt vann og proteinpulver sammen med en stavmikser, deretter piskes til krem med el-visp.
Sunnere Livsstil http://www.kriweb.no/
IMG_0378

Med et dryss sukrinmelis over til slutt.

De kan også nytes med pålegg på, salt som søtt.

Håper dere får en fin lørdag! ♥

Når sjokoladesuget setter inn

/inneholder sponsorlink

Hei dere!

Her har dere dagens dessert;

IMG_0339

Om du ikke har fått testet ut proteinbrowniemiksen så er det på høy tid, litt pulver blandes ut med vann og varmes opp – et voilá.

IMG_0319

Den kan også lages i en langpanne.

IMG_8549

Den raskeste måten er imidlertid i en skål, inn i mikro og toppet med litt sukkerfri sjokolade.

IMG_0349

Oh joy, søtsuget tilfredsstilles en vanlig hverdag. Du finner ferdigmiksen HER.

Ellers startet dagen i dag med et par episoder med Poppeloppane og et par episoder med Uki – de som har gleden av å se Barne-TV hver dag vet nok hva jeg snakker om. Lille M har endelig skjønt at det faktisk er ganske ok å sitte rolig og se på noe ved siden av mammaen sin, spesielt etter en natt med mye oppvåkning. Føler meg heldig som kan ha slike rolige morgener med han før jeg leverer i barnehagen.

Nå skal jeg hive meg rundt og lage boller – håper dere får en super fredag!

Dette innlegget ble skrevet i Annet, av .

Kremet kyllingwok

Hei!

I dag har jeg en nydelig middag til dere, laget på 1-2-3.

IMG_0102

Kremet kyllingwok
Porsjoner : 2
Skrive en omtale
Skriv ut
Ingredienser
  1. 4 kyllingfileter
  2. 1 ss tomatpuré + 2 ss vann
  3. 1 brokkoli
  4. 1/2 paprika
  5. 1/2 rødløk
  6. 1 hvitløksfedd
  7. 2 ts paprikapulver, 2 ts spisskummen, 1 ts karri, en klype chili, salt og pepper
  8. en neve spinat
  9. 150 g gresk yoghurt
  10. en stor neve cashewnøtter
Fremgangsmåte
  1. Skjær kylling i mindre biter og stek i litt tomatpuré og vann til gjennomstekt.
  2. Tilsett i følgende rekkefølge: grovhakket rødløk, finhakket hvitløk, brokkoli i små buketter og paprika i biter. Krydre godt og ha over spinatbladene slik at de "faller sammen".
  3. Ha i cashewnøtter, og når alt er ferdig trekker du pannen av plata og røren inn gresk yoghurt.
Sunnere Livsstil http://www.kriweb.no/
IMG_0104

Håper det smaker! :)

Det har gått i ett fra jeg sto opp i dag, så nå skal jeg koble ut med en halvtimes tid på mølla og min guilty pleasure Downton Abbey.

Ha en super torsdag!

Dette innlegget ble skrevet i Middager og merket , , , , , , , , , , , , , , av .

Sunn jordbæriskrem med 3 ingredienser

/inneholder sponsorlink

Hei og hopp!

Det er lillelørdag og da er det hyggelig med litt ekstra sunt og godt til dessert!

Kremet, søt og fyldig – noen kjenner den kanskje igjen fra forrige utgave av Shape Up?

IMG_8694

Jordbæriskrem
Porsjoner : 3
Skrive en omtale
Skriv ut
Ingredienser
  1. 1 boks (390 g) vikingmelk
  2. 300 g frosne jordbær
  3. 40 g sukrinmelis
Fremgangsmåte
  1. Kjør ingrediensene sammen i en blender og hell i en form. Sett i fryseren et par timer. Scoop ut kuler og servér gjerne med friske jordbær.
Sunnere Livsstil http://www.kriweb.no/
IMG_8680

Tips: Om du ikke vil vente til det har blitt en iskrem, kan du spise den som en smoothie bowl med valgfri topping etter at du har blendet alt sammen :)

Håper det smaker!

Ellers så dagens trening slik ut:

1. Styrke:
Bulgarske utfall
Sidehev
Strakmark
Glute bridge
2. Intervaller
5 min oppvarming
Første drag: 5 min
(2,5 min aktiv hvile)
Andre drag: 4 min
(2 min aktiv hvile)
Tredje drag: 3 min
(1,5 min pause)
Fjerde drag: 2 min
(1 min pause)
Femte drag: 30 sek
(15 sek pause)
Siste drag: 30 sek
2 minutter aktiv hvile
3. Yoga
45 minutter

1

Såpass mye på en dag blir det kun én gang i uka, men det føles ganske godt. Det hadde vært enda bedre om jeg var helt frisk, men det kommer seg. Mamma ble med på yoga også, og det synes jeg er sprekt og inspirerende.

Nå blir det litt kjøkkentjeneste på meg, nye oppskrifter på gang :)

Håper dere får en fin onsdag videre!

Baconsurret svin med mangosalsa

Hei igjen dere!

Noen som har planer om å teste ut øvelsene jeg la ut tidligere?

Uansett hva du har trent, skal trene, eller om det er en velfortjent hviledag i dag, så er dette middagstipset midt i blinken. Proteinrikt, full av farger, og med en blanding av søtt og salt.

IMG_9939

Baconsurret svin med mangosalsa
Porsjoner : 2
Skrive en omtale
Skriv ut
Ingredienser
  1. 500 g ytrefilet av svin
  2. 4 baconskiver
Mangosalsa
  1. 1 mango
  2. 1 avokado
  3. en skive rødløk
  4. 1/4 fersk chili
  5. en liten neve spinat (valgfritt eller koriander)
  6. 1/3 lime (saften)
  7. salt og pepper
Fremgangsmåte
  1. Surr baconskiver rundt svinefileten og legg i en ildfast form, stek i ovnen på 180 grader i 17-18 min.
  2. Skjær mango og avokado i terninger, bland sammen finhakket rødløk chili og spinat, limesaft og smak til med litt salt og pepper.
Sunnere Livsstil http://www.kriweb.no/
IMG_9944

Mangosalsa er et supert tilbehør til både kjøtt, fugl og fisk, samt vegetariske alternativer.
En god sødme uten at det blir for mye, chili og rødløk for litt sting, og avokado som roer det hele litt ned igjen. 

IMG_9930

Håper det smaker! :)

3 gode øvelser du kan gjøre hjemme

Foto: Rolf-Ørjan Høgset

Hei og hopp!

I dag tenkte jeg å dele 3 effektive øvelser som du kan gjøre hjemme, med fokus på gluteus.

1. Utfall

2-side

Annethvert ben settes foran, det er beinet i front som skal jobbe og få deg opp i utgangsposisjon igjen. Er det vondt i knærne kan du ta utfallene bakover.
Utføres 8 repetisjoner på hvert ben x3.

En tyngre utfordring: hold hantler eller kettlebells i hendene

2. Ett-bens strakmark

3-side

Hold hantler/kettlebels (eller fyll en sekk med tunge flasker e.l) i hendene, få inn balansen og len deg fremover mens du skyver bakre ben oppover. Bytt ben etter 8 repetisjoner. Utføres 8 repetisjoner på hvert ben x3. 

3. Mountain climbers

6-side

Dette er for så vidt en øvelse for core og kondisjon, men gluteus jobber aktivt hele veien. Hopp inn med annethvert ben, stram core og hold ryggen stabil. Kjør i 30 sekunder x3.

Har du mer innabords kan du kjøre øvelsene enda en runde :)

Øvelsene er hentet fra boka Sunnere livsstil.

Kom gjerne innom senere for litt ekstra god middag!

Dette innlegget ble skrevet i Annet, av .