Vanlige spørsmål

Hvem er du?
Jeg heter Kristine Weber og er en positiv og livsglad jente med en stor lidenskap for sunn mat og matglede. Jeg startet å eksperimentere med gluten- og sukkerfri bakst i 2008 og har på mange måter folkeliggjort både proteinpulver og sukrinprodukter. Etter hvert har fokuset blitt like stort på sunne middager og øvrige måltider. Jeg deler mer enn gjerne sunne oppskrifter med leserne mine, samt råd innen kosthold- og livsstilsendring.

CAN_7015liten

Jeg er utdannet økonom med en bachelor fra BI og jobbet innen finansnæringen i nesten 10 år før jeg satset fullt som forfatter og driver av www.kriweb.no i juni 2014. I september 2014 ble jeg mamma til en skjønn liten gutt.

Kontaktinformasjon
Mailadresse: kristine@kriweb.no

Facebook
Instagram
Mat-applikasjon
(tilgjengelig på Android også)
Snapchat
Skjermbilde 2015-10-23 kl. 13.28.47

Hvor kan jeg kjøpe bøkene dine?
Du kan finne mine fire sunne kokebøker HER
bøkene2

Hvem passer bøkene for?
For alle som er interesserte i å bli sunnere og sterkere! De inneholder barnevennlige middager, sunne desserter og fellesnevneren er at de proteinrike, samt inneholder ingen sukker eller gluten.
Du finner i tillegg ukemenyer, treningsprogram, samt tekster om motivasjonen innen trening og kosthold.

Bruker du noe kosttilskudd?
I hovedsak svært lite, jeg får i meg det jeg skal gjennom mat. Når det er sagt så er jeg så heldig å bli sponset av x-life – så sjekk gjerne ut hva de har av treningsklær, bakeingredienser og kosttilskudd.

Hvor kjøper man sukrin, proteinpulver, mandelmel osv?
Jeg har skrevet en liste over ingredienser jeg bruker i bakingen HER

Hva og hvordan trener du?
Jeg trener styrke 3-4 ganger i uka, samt kondisjon 2 ganger i uka.

Mandag: Ben (fokus bakside)
Tirsdag: 45 min kardio på mølle m/stigning
Onsdag: Rygg og skuldre
Torsdag: 45 min kardio på mølle m/stigning
Fredag: Treningsfri og/eller rolig gåtur
Lørdag: Ben (fokus forside)
Søndag: Treningsfri og/eller rolig gåtur

CAN_7176liten

Hvor lenge har du trent?
Jeg har danset ballett/jazzballett i over 20 år. Jeg begynte å trene i saltimer på helsestudio i desember 2005, og mer målrettet styrketrening i august 2007.

Kan du sette opp et treningsprogram eller kostholdsplan til meg?
Ja. Pris og mer informasjon vil komme på bloggen i nær fremtid.

Holder du foredrag?
Ja, med hovedvekt på kosthold. Send meg gjerne en mail til adressen du finner over.

Hvor mange bodyfitnesskonkurranser har du vært med i?
Totalt 7 stykker, hvorav 2 norgesmester- og 1 nordisk mesterskapstittel i 2009 og 2012.
V1S0448-tile

126 tanker om “Vanlige spørsmål

  1. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Ch HE: Hei! Klart du kan, det er ikke SÅ mye proteiner 😀
    Alt man spiser for mye av, enten det er sunt/usunt eller protein/karbo/fett kan man legge på seg av dersom inntaket er høyere enn det man forbruker. Når det er sagt er proteiner helt klart å foretrekke da det er mat for muskler.

  2. avatarLenita Stolt

    Hej!
    Jag har lite funderingar angående skor i gymmet. Eftersom jag både springer och tränar styrka så undrar jag om det är bättre att ha två olika par skor? Tittade på X-Life’s hemsida, och det finns ju flera som beskrivs passar för vissa ändamål. Har du något förslag på skor som passar för allt eller två par som du kan rekommendera? 🙂

    Tack på förhand!
    Superbra blogg!
    Kram Lenita

  3. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Lenita Stolt: Hei! Jeg kan jo fortelle om mine favoritter!

    Asics – suverene til løping/jogging/intervaller.

    Inov-8 – passer til styrkeøkter, spesielt balanse (ett-bens-øvelser) da de gir god bakkekontakt – og kan også brukes til powerwalks.
    http://www.x-life.no/categories/sko#action=filter&price=0,1799&parent_category=178&static_manufacturer=&cKategori=255&mProdusenter=54

    Jeg har også noen styrkeløftsko som jeg elsker til de tyngre baseøvelsene, men de er dessverre utsolgt – kommer inn på lager igjen i januar!

  4. avatarRagnhild Heid

    Hei 🙂
    Først må jeg gi deg masse ros for spennende og lærerik kokebok! Har begynt å følge deg på bloggen og instagram etter jeg kjøpte boken nylig. Du er til stor inspirasjon, og motivasjon med det du skriver påbloggen og på sidene mellom oppskriftene. Kan jeg erstatte bake pro med vanlig protein pulver? er det noe jeg må se etter om det kan tåle varme eller ikke?

  5. avatarPia Emilie Nordli

    Hei! har bare ett spørsmål angående de øvelsene du gjør… Hvor mange repetisjoner har pr. øvelse og hvile pause mellom øvelsene??

  6. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Ragnhild Heid: Hei! Tusen takk for det 😀
    Det kommer helt an på hvilke oppskrifter du mener. I middagsoppskrifter er det f.eks en dårlig idé å bruke sjokoladeprotein – med mindre det er pannekaker 😉
    Bakepro tåler varme best, men det er helt ok å bruke proteinpulver og.

    @Pia Emilie Nordli: Hei! Det kommer helt an på hvordan og hvor tungt jeg trener den dagen 🙂 Det kan være alt fra standard 8×3 med noen sekunders pause mellom hvert sett, til 5×5 med lengre pauser, til supersett med ingen pause.

  7. avatarJannicke

    Hei 🙂
    Måtte kjøpe boka di, ettersom ingen gadd å
    Kjøpe den til meg i julegave..:p kjempeflott bok med mye inspirasjon og oppskrifter!
    En ting jeg lurer på, er om du ikke spiser biff? Biffstrimler, el biff osv? Kan ikke se noen oppskrifter med det. Er det ikke bra å spise biff? :/
    Har vært på harrytur til nabolandet å kjøpt flere av ingrendiensene til bakeoppskriftene, og så klart en del kjøtt… Hva nå? 🙂 what to do?

  8. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Jannicke: Makan! 😆 Tusen takk!
    Jeg er ikke så altfor glad i biff, det er kun derfor. Biff er bra. Du kan lett bytte ut retter med svin og kylling og bruke biffstrimler om du ønsker 🙂

  9. avatarHege

    Hei.
    Når det står f,eks 2 egg i oppskriftene dine,mener du da hele egget eller bare plommen? Siden det i de fleste kakeoppskriftene skal være pisket eggehvite også..:)
    Hege

  10. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Hege: Hei! Når det står 2 egg så betyr det 2 hele egg, med mindre det står spesifisert plomme og eggehvite i oppskriften 🙂

  11. avatarGry

    Hei
    Jeg har et spørsmål angående proteint i forbindelse med trening. Siden du spiser mye proteinrik mat, drikker du likevel «proteinshake» i forbindelse med trening? å i såfall hvor ofte/mye?
    Veldig inspirerende både bok og nettside du har 🙂

  12. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Gry: Hei!
    Jeg får i meg det jeg trenger via maten, så jeg drikker aldri proteinshakes
    Takk for det! 😀

  13. avatarRocko

    Hei. Må først og fremst si at jeg digger både deg og bloggen din helt sykt!
    Jeg tenkte å starte en lignende blogg selv. På en måte «min vei mot nm i fitness» da jeg håper å stille der om noen år. Jeg var i veldig bra form til sommeren i fjor, men grunnet mye skole og jobb har det blitt dårlig med trening og kosthold, og da gikk jo formen ganske kraftig nedover også. Anyhow.. Har du noen tips til meg som skal starte blogg? Tenkte å legge ut litt div. oppskrifter og bilder fra turer og trening, og forhåpentligvis få noen sponsorer etterhvert.. Kan jeg få lov til å legge ut noen av dine oppskrifter på bloggen min dersom jeg refererer til siden din? 🙂

  14. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Rocko: Hei! Takk for det!
    Mitt viktigste tips er å ha en blogg som er din egen og som handler om ting du interesserer deg for. Ikke prøv å herme eller kopiere andre, det er ærlighet og lidenskap som varer lengst 😀
    Du må gjerne legge ut oppskrifter, men bildene er det copyright på.

  15. avatarMarthe

    Hei! Begynte å følge deg for ikke altfor lenge siden, og har kjøpt begge bøkene dine. Vil takke deg for masse inspirasjon og motivasjon! Både bøkene dine og bloggen din er utrolig motiverende! Sliter jeg litt med å dra på trening en dag, eller med å lage meg noe sunt å spise, leser jeg litt i bøkene dine – og vips! – så er motivasjonen på topp! 🙂 Men, angående xantham gum eller andre ingredienser som må bestilles fra utlandet – hvordan er toll osv? Kan godt hende det står noe sted, men jeg har ikke klart å finne det… Er det samme regelen som med «alt annet», at så lenge det ikke overskrider 200kr. trenger man ikke betale moms/toll? Kan man evt. kjøpe for over 200kr. uten å momse/tolle inn? Det må ikke importeres pga. smittefarer e.l.? Har aldri bestilt matvarer/ingredienser fra utlandet før, så kan ikke helt dette reglementet 😉

  16. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Marthe: Toll/mva på matvarer er som med alt annet ja, så lenge du holder bestillingen under 200 kr så er det i orden 😀

  17. avatarKatrine

    Hei Kristine!

    Jeg skal begynne å teste litt baking nå og lurer på om man må bruke xanthan gum eller om det er noe annet jeg evt kan bruke? 🙂

  18. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Katrine: Hei! Jeg bruker mindre xanthan gum nå enn tidligere, så det er ikke nødvendig. Egg gir som regel nok bindeevne 🙂

  19. avatarTove

    Hei 😉
    Meget fornøyd med kjøpet av den nyeste kokeboka di!
    Det er tips til både frokost og lunsj, men hva anbefaler du til kvelds?

  20. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Tove: Hei! Hyggelig å høre!
    Kveldsmat for min del er enten sunn bakst/dessert, skyr/kesam med frukt, bær, nøtter, eller speltlomper med pålegg som leverpostei, makrell-i-tomat, ost, cottage cheese og syltetøy osv. Det kommer litt an på hva du liker 🙂

  21. avatarARC

    Hei,

    Har følgt bloggen lenge og har begge kokeboker. Jeg er veldig flink til aa bake «usunne» kaker…men jeg sliter veldig med sunnere varianter. Kan jeg faa noen tips? Jeg har alle ingrediensene og følger oppskriftene til punkt og prikke (tror jeg?). Oppskriften «opp ned kake» for eksempel fra forste boken, kakedeigen bli utrolig tykk og umulig. Jeg pisket 2 egg til eggedosis og hadde alle tørt oppi + meringues. Skal man egentlig ikke piske det til eggedosis konsistens? Skal det vaere flyttende og det er derfor man har opp i meringues? Du er utrolig flink, vet ikke hva som feiler meg! LOL 🙂

    Takk!

  22. avatarIngvild

    Hei, har funnet mange fristende oppskrifter, både mat og baking. Dessverre har de fleste oppskrifter på søtsaker en eller annen form for protein i seg, noe jeg ikke vil bruke 1000kr på. Er det kun for proteinet sin skyld (og sjokolade/vaniljesmaken pulveret evt har), eller har det noe å si på konsistensen på det man baker, så det ikke kan utelates uten andre justeringer? Har aldri vært borti proteinpulver, så tenker det er dumt å prøve å lage oppskriftene uten, når jeg ikke aner hvilke egenskaper proteinpulveret har 🙂

  23. avatarKristine Innleggsforfatter

    @ARC: Hei! Koselig å høre!
    Når eggene skilles, så trenger man ikke å piske egg+eggeplommer til veldig luftig eggedosis nei – det er derfor jeg skiller eggehvitene og heller stivpisker de slik at det blir en luftig kake allikevel. Du kan heller tilsette bakepulver om du synes det er enklere å piske alle eggene og tørrvarene i en og samme røre 😀

    @Ingvild: Hei! Det kommer litt an på, i mange kaker er proteinpulver brukt både for smak (sjokolade/vanilje) og næringsinnhold. Er ikke det like viktig for en, kan man bruke annen tørrvare og eventuelt kakao/vaniljeessens osv. I konfekt, barer, mousser, puddinger m.m kan jeg vanskelig se hva proteinpulver skulle ha blitt erstattet med.
    Jeg har fokus på sunt, proteinrikt, samt sukker- og glutenfritt, så for min del er proteinpulver uunnværlig. Men igjen, det er ikke et must i alle sunne desserter, man kommer langt bare ved å erstatte sukker 🙂

    (Proteinpulver er for øvrig den nest billigste proteinkilden man får tak i – til tross for høy engangspris fordi dunkene veier 1 kg).

  24. avatarMarien

    Hei Kristine 🙂

    Tusen takk for at du hele tiden deler så fantastisk mange bra oppskrifter på bloggen din – jeg er blitt hektet og titter innom titt og ofte for å hente oppskrifter og inspirasjon hos deg 🙂

    Jeg har et lite spørsmål, fordi jeg sliter veldig med å smelte sjokoladend du også bruker med Tagatose i vannbad. All annen sjokolade smelter som bare det med en gang, men denne vil jo ikke smelte seg og prøver jeg å smelte den i en kjele eller på smelte-funksjon i microen brenner den seg litt eller blir bare hard. Utrolig kjedelig når sjokoladen blir ødelagt, og når den koster såpass mye. Opplever du det samme eller har du opplevd samme problem før? I såfall, har du noen tips?

  25. avatarKristine

    @Marien: Så koselig, takk!
    Hvilken av de bruker du? Jeg bruker stort sett den mørke sjokoladen, og den smelter veldig bra over et vannbad. Jeg har også prøvd direkte i en kjele, men det er det ingen sjokolader som liker – mikro har jeg ikke testet dessverre.
    Om sjokoladen blir litt kranglete kan du tilsette en spiseskje kokosolje (eller smør), da blir den glatt og fin igjen 🙂

  26. avatarKatrine

    Hei.
    Har nett kjøpt boken din og har funnet mange oppskrifter jeg vil prøve ut 🙂
    Jeg har prøvd ut oppskriften din på proteinbrødet og proteinpannekaker (en oppskrift jeg fant på fitnessbloggen.no), men resultatet på begge de 2 ble ikke så bra. Begge ble kjempe tørre på smak og brødet sank helt sammen til nesten ingenting 🙁 Hva gjør jeg galt? Har du noen tips/råd?
    Har fulgt oppskriftene sånn som de er skrevet.
    Hilsen Katrine 🙂

  27. avatarKristin

    Hei. 😀

    Jeg har et spørsmål jeg vil gjerne lage sveler/pannekaker uten gluten/hvetemel, kan jeg da bruke bakemiksen eller anbefaler du noe annet? 🙂

    Hilsen Kristin

  28. avatarJessica S. J.

    Hei 🙂
    Jeg lurte på om du har en god oppskrift på matmuffins på lur? Som er muskelmatifisert? 😉

    Håper på et innlegg snart med bilde av rykende varme matmuffinsk når kjøkkenet ditt er endelig på plass 😀 Og bilde av Todd!!

  29. avatarOtilie Ravneng Sandvik

    Ser her at du har linket til et gammelt innlegg om hvilke ingredienser og bakervarer du bruker. Du kom vel med et nytt for ikke så lenge siden, så du burde kanskje oppdatert? Veldig kjekt med den listen, ga meg mye hjelp 🙂

  30. avatarAstrid

    Hei!

    Eg kjøpte boka i dag, saman med ein heil haug av bakevarer frå sunnkosten 😀 Eg vart skikkeleg inspirert då eg snubla over browniesoppskrifta di, på jakt etter noko med sjokolade i, men som ikkje skulle vere FOR usunt. Eg er glad i alt som er søtt, men har insett at eg må prøve å finne nye oppskrifter som ikkje er for usunne, og då var bloggen din og boka di heilt perfekt. Eg byrja med den fyrste boka di, også skal eg kjøpe den andre seinare. Eg kjente eg blei skikkeleg motivert og inspirert, då eg i haust hadde ein større kneopperasjon, og held på å byggje oppatt musklane i kroppen/kneet, samt «ta attende» heile kroppen min, då eg – i mangel på mosjon – la på meg ein del no i vinter. Og eg kjenner at denne gongen er det vanskeleg å finne motivasjonen, så det eg trur eg «snubla over deg» på riktig tidspunkt 😀 Er kjempespent på å byrje å lage middagane som står i boka di, dette vert ei spennande tid 😀

  31. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Astrid: Hei Astrid! Så hyggelig å høre! Håper maten faller i smak, og ikke minst at du finner motivasjon til å holde deg sunn og sprek 😀 Ikke glem at det er de små forandringene som utgjør en forskjell, og ikke gå for hardt ut – livet skal tross alt nytes.

  32. avatarGuro Hillkirk Bjerke

    Hvordan er det å kombinere et sånt type kosthold (sukker og glutenfritt) med å ha barn?
    Jeg har 2 jenter, på henholdsvis 2 1/2 og 1 år, og har jo hørt at barn ikke skal ha i seg så mye kunstig søtning. Kan mine jenter spise dette i samme grad som mannen min og meg? Spesielt søtsakene?

  33. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Guro Hillkirk Bjerke: Det fungerer kjempebra, og jeg får veldig mange positive hendvendelser fra småbarnsforeldre. Kunstig søtning er én ting, men jeg bruker stevia og sukrin som er klassifisert som naturlig søtning. Dessuten er alle oppskriftene mine relativt små med små mengder. Men klart, alt med måte 😀

  34. avatarCecilie

    Jeg lurte på om jeg får kjøpt kokebøkene dine i butikk eller selges de bare på nett?

  35. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Cecilie: Hei! De selges også i enkelte bokforhandlere, men det er nok enklere over nett (x-life.no) da jeg ikke har oversikt over hvor det er utsolgt 🙂

  36. avatarNathalie

    Hei 🙂 jeg har kjøpt den første boka di og ser du bruker stevia i mange av bakverkene. men trenger jeg stevia med smak (sjokolade,vanilje) eller kan jeg kjøpe en stevia med nøytral smak å bruke denne til alt ?
    du er virkelig en inspirasjon 😀

  37. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Nathalie: Hei! Ja, det kan du godt gjøre. Du mister selvfølgelig smaken av sjokolade, vanilje o.l, men det viktigste er kanskje at det blir søtt 😀

  38. avatarAnnelen

    Hei, jeg har en jobb der jeg synes det er vanskelig å få i seg nok mat og til tider mat i det hele tatt. Har du noen anbefalinger der? Er proteinpulver/barer noe alternativ da? Jeg har begynt og trene og gjør små skritt i hverdagen for å bli sunnere. Ønsker da å høre med deg :smile:, Kjempe bra blogg btw!

  39. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Annelen: Hei! Er det vanskelig å få i seg nok mat, så er det ikke verre enn at du tilsetter energirik mat i skyr/cottage cheese som for eksempel nøtter og frø, eller oljebasert dressing og avokado i salaten. Det er i mine øyne et bedre alternativ enn å ta med seg proteinpulver/barer.
    Om du har dårlig tid så ha med deg/kjøp raske løsninger som for eksempel lomper med pålegg. Det viktigste rådet er å prioritere mat, vi har alle 10 minutter til det 🙂

  40. avatarLaila Kleivdal

    Hei.

    Jeg har en vennine som elsker sine to katter og lurte på hvor du har fått tak i forkledet som du har på noen av bildene dine! Det hadde vært en perfekt bursdagsgave til henne!

    Håper du kan svare meg på det =)

  41. avatarBM

    Hei.

    Jeg leste i en kommentar over at du mener det er bedre med for eksempel cottage cheese/kesam med nøtter og salat med avokado i enn og bruke proteinpulver/barer. Hvorfor mener du det? Jeg bruker dette VELDIG mye, synes det er veldig greit (og lettere).

  42. avatarKristine Innleggsforfatter

    @BM: Fordi mat alltid vil inneholde bedre og mer næring i forhold til mineraler, vitaminer, sunt fett, fiber, flere forskjellige proteinkilder (ikke bare fra myse som i de fleste pulvere/barer). Dessuten er ren mat fri for kunstig søtning.
    Det tar like lang tid å ta av et lokk på en CC-boks som å rive av papiret på en proteinbar. Men, dette må være helt opp til hver enkelt å bestemme 🙂

  43. avatarAnna-elisabeth

    Hei Kristine!
    Først må jeg bare si at du gir meg helt fantastisk god motivasjon.
    For 5-6år siden var jeg svært aktiv og trente og spise sunt HELE tiden!! Jeg hadde ikke noe sosialt liv utenom nesten. Men så ble jeg forelsket, gravid og tjukk!! Ha prøvd det jeg kunne de siste 5årne for og klare å komme meg tilbake igjen. Og det har rett og slett vært helt umulig! Men så fortalte jeg samboeren min at jeg ønsket meg bøkene dine, og de har rett og slet forandret livet mitt! Jeg trener fast og lager mat fra dine oppskrifter og jeg merker virkelig forskjell på kroppen min allerede, bare etter en mnd. Ungen min som ikke tåler sukker har blitt en helt ny gutt. Og energinivået har gått opp både på meg, sønnen min og samboeren. Så TUSEN TAKK!!

    Men nå til det jeg funderte på, jeg savner i bøkene dine at det står hvor lenge ting skal koke/steke sånn ca. For ett eksempel så var jeg svært usikker på hvor lenge «blomkålrisen» skulle stekes. Og hvis du skriver flere bøker i framtiden så hadde det kanskje ikke vært så dumt med en innkjøpsliste av det tørre? Tok gansk lang tid før jeg fikk fylt opp skapet med alt fra xanthagum til bakepro og mandelmel

  44. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Anna-elisabeth: Hei!
    Så hyggelig lesning, tusen takk! Og ikke minst, så godt å høre at du har funnet tilbake til gode rutiner og valg! Ikke så rart at du har slitt med motivasjonen når det ble for mye av det gode for noen år siden, håper du har funnet en fin middelvei å gå 🙂

    Begge bøkene mine refererer til denne ingredienslisten helt i starten :http://www.kriweb.no/ingredienser/

    Når det gjelder detaljert infotekst i oppskriftene forbedret jeg det fra bok nr 1 til nr 2, og skal absolutt ha det i tankene ved eventuelle flere bøker 😉

    Takk for tilbakemelding!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *