Sunn baking

 

Jeg har fått flere spørsmål om hva man bør ha på kjøkkenet når man ønsker å lage sunt hverdagsgodt, så her har dere litt info!

De to viktigste tingene man bytter ut for å bake sunnere søtt er sukker og hvetemel – ikke fordi det er noe farlig med sistnevnte, men fordi det finnes så mange andre alternativer som gir kroppen litt mer næring og byggesteiner.

img_3784

1. Sukkererstatninger:

79087_funksjonell_mat_sukrin_gold_1-checker

Sukrin gold – gir en deilig karamellsmak og smelter i kontakt med væske

Sukrin – passer godt som strøsukker over grøt o.l.

Sukrinmelis – pulverisert sukrin som er godt i glasurer og kremer

Fibersirup – et helsekostprodukt, prebiotisk med lav GI, godt i bakst og konfekt.

Stevia – 1 dråpe er like søtt som 1 ts sukker, passer i glasurer, yoghurt og drikker

Sukkerfri sjokolade – smaker ekte sjokolade, søtet med sukrin.

Det finnes også helt naturlige matvarer som kan gjøre det søtt og sunt;

bananer-checker

Bananer – godt modne
Dadler eller annen tørket frukt
Bær – spesielt jordbær
Honning
Kanel og kardemomme
Vaniljestang

2. Meltyper:

700270_fiberfin-checker

Fiberfin  naturlig sunt og fint mel med 60% fiber. 1 ss gir like mye fiber som 1 dl grovt mel.

Havremel / havregryn – passer til absolutt all bakst, pannekaker/vafler. Fiber- og proteinrikt.

Kokosmel – rikt på kostfiber og protein, naturlig søtt og egnet i bakst, brød og proteinbarer.

Mandelmel – fettredusert og med høyt proteininnhold – passer til bakst, brød og marsipan.

Ellers er andre grove meltyper som for eksempel byggmel og rugmel også fine alternativer dersom du ikke må ha det glutenfritt.

Protein Delite – proteinpulver er melkepulver med smak som passer perfekt i kaker, bakst og konfekt.

Bakemiks – sunn miks til de dagene du vil ha en valgfri sukkerfri kake på 1-2-3.

And there you have it!

Om jeg skal velge det jeg bruker mest i hverdagsdesserter, så må det bli; Sukrin gold, fibersirup, havremel og bananer.

IMG_0332

Kos dere med sunnere hverdagsgodt!

109 kommentarer til “Sunn baking

  1. avatarAnn hege

    Hei
    Takk for inspirerende bok! 🙂
    I proteinbarene dine bruker du pulver, men du sier ikke hvilket proteinpulver du bruker. Lurer på dette da innholdet er 260 kalorier på 2 barer og 30g protein. Bruker jeg noe annet blir innholdet endret. Synes det er greit og holde tellinga på kalorier 🙂 Link gjerne på hvor jeg får kjøpt den sunneste sjokoladen også 😉

  2. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Ann hege: Hei, takk for det! Denne siden er oppført i boka fordi alt jeg bruker er listet opp her 😀 Om du ser over finner du både proteinpulveret jeg bruker, og den sukkerfrie sjokoladen.

  3. avatarIngrid

    Hei Kristine! Du er en sann inspirasjon:) Tenker å bestille begge bøkene dine nå i disse dager og gleder meg som ett lite barn på julaften til å få dem!! 🙂

    Noe jeg lurer på når det kommer til ingediensene dine her er mandelmel, den finner jeg ikke på x-life (linken virker ikke hos meg). Så lurer jeg på om mandelmel og finmalte mandler er noenlunde det samme (kan brukes til det samme) ? et siste spørsmål er om jeg knuser mandler selv, vil dette bli noenlunde det samme som mandelmel?

  4. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Ingrid: Hei Ingrid – tusen takk!! 😀
    Mandelmel er dessverre forsinket i produksjon, så både funksjonell mat (som lager det), x-life og helsekostbutikker må pent vente 😐 Nå har de ventet en stund allerede, så regner med at det er rett rundt hjørnet. Du kan male mandler selv, men spørs om du klarer å få det like finmalt.

  5. avatarLisbeth

    Hei Kristine.
    Hvordan oppbevarer du protein brødene dine? Jeg prøvde å ha det i pose, men da ble det nesten litt klissete utenpå. Tips?

  6. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Lisbeth: Hei! Jeg legger et tørkepapir rundt som suger til seg væske – så slipper du at det blir så klissete 😀

  7. avatarAnne

    Heisann!
    Såg en oppskrift i den nye boka di på «proteinbrød» og lurte på om bakepro kan erstattes med Easy Bake?
    Kan disse melsortene brukes på samme måten?

  8. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Anne: Jeg vil anbefale easy bake da det har en mye lettere konsistens og gir en saftigere bakst. Bakepro kan brukes, men da blir baksten tørrere.

  9. avatarCecilie

    Hei!
    Kan jeg bruke fiberhusk istedenfor xanthan gum, eller bør jeg bestille det? 🙂

    Mvh Cecilie

  10. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Cecilie: Hei! Jeg har aldri brukt fiberhusk, og mange har sagt at det kan gjøre bakst litt slimete 😯 Men, når det er sagt så skal det ha samme funksjon (binde glutenfri deig sammen), så jeg ville ha testet med en bitteliten teskje i en oppskrift før jeg bestilte xanthan gum. Det kan jo være at de andre har brukt for mye 🙂

  11. avatarInger-Kathrine

    Hei Kristine

    Jeg ser at du anbefaler sukrin her… vet du om det er greit å bruke til barn som strøsukker på grøt og kornblanding, eller bør de små bare bruke vanlig sukker? Det har kanskje ulik påvirkning på tennene? Vil ikke ta min interesse for sunn mat ut over barna hvis det egentlig ikke er bedre for dem 😉

    Vennlig hilsen Inger-Kathrine

  12. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Inger-Kathrine: Hei!
    Jeg kan nesten bare anbefale det jeg kommer til å gjøre i en lignende situasjon. Jeg kommer til å strø sukrin over grøt og kornblanding, det er i mine øyne mye bedre enn sukker. Én ting er å gi barn lørdagsgodt osv, men i de tilfeller man kan erstatte en liten skje sukker med sukrin i hverdagen så ser jeg kun fordelene. Alt med måte 🙂

  13. avatarAnette

    Hei!
    Har fulgt loggen din lenge, og det er myye godt som havner på kjøkkenet mitt også:)
    Har funnet ut at jeg er intolerant mot mandler, og regner med at mandelmel ikke funker da:( Tips til noe annet jeg kan bruke?

  14. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Anette: Hei! Så godt å høre 😀
    Mandelmel kan byttes ut med kokosmel eller havremel. Kokosmel (og mandelmel) bør brukes sammen med en annen meltype for best resultat, det er her havremel kommer inn i bildet.

  15. avatarrenate

    går det ann å kjøpe fiberfin i fra utlande? jeg synes det er så dyrt i Norge spesielt vis man bruker det mye

  16. avatarAnette Beisland

    hei =)
    jeg er gravid i 2 trimester og har blitt litt for glad i sjokolade og andre godsaker. så nå har jeg kjøpt boken din for å lage litt sunnere godis.
    men jeg lurer på om det er greit å bruke proteinpulver og de forskjellige ingrediensene du bruker når man er gravid , eller om det er visse ting man burde være forsiktig med ?

  17. avatarKristine

    @Anette Beisland: Hei! Så hyggelig at du har kjøpt en av bøkene mine!
    Jeg bruker fortsatt proteinpulver og søtning når jeg baker, begge deler er naturlig og ikke kunstig. Du må nesten se an dette selv, uansett hva man spiser er det greit å vise måtehold – oppskriftene mine er uansett små og ment som hverdagsdesserter innimellom, ikke daglig 🙂

  18. avatarSiv Anett

    hei! i proteinbrødet i den andre boka di bruker du sesammel, kan jeg bruke et annet mel (f.eks havre)? lurer også på jbk mel; kan jeg bytte ut det med f.eks maisenna i de fleste oppskrifter? eller noe annet? er det stor forskjell på yaconsirup og pancake syrup? takk for masse god inspirasjon og herlige oppskrifter i bøker og på blogg

  19. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Siv Anett: Hei! Ja, det kan du godt 🙂
    Det spørs litt hva du lager, men som regel kan maisenna gjøre samme nytten ja.
    Yaconsirup er tykk, ekte sirup fra en rot, pancake syrup er vann med en haug av tilsetningsstoffer og søtning.
    Takk for det! 😀

  20. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Siv: Takk – så hyggelig at du er fornøyd med den! 😀
    Det vet jeg, sukrin og stevia er heldigvis ikke kunstig søtning 😉

  21. avatarPT Jessica S. J.

    Hei Kristine!
    Jeg er på jakt etter en vegetarvennlig variant av gelatin som jeg kan bruke til plage sukkerfri gelé av Fun saft. Jeg har en venninne som er vegetarianer. Veit du tilfeldigvis om et alternativ til gelatin?

    Hilsen Trofast leser <3

  22. avatarSusanne

    Hei Kristine 🙂
    Jeg og samboeren min tråler gjennom bøkene dine omtrent hver dag, og finner så mye som ser så godt ut. Har endelig 3/3 bøker nå. Men så lurer jeg på en ting. Fra bok nr 2, så er det en oppskrift på proteinbrød, vi har prøvd å lage dette 3 ganger nå, men feiler hver gang. Gjør alt etter oppskriften, men brødet bare klapper sammen, og det virker som det er helt rått inni!? Har prøvd å steke det lenger, men uten hell. Hva kan dette skyldes? Har du eventuelt en annen oppskrift som er lik? Brukte forresten Maizena istedenfor Xanthan gum.

    Hilsen en frustrerende og prøvende brød baker 😛

  23. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Susanne: Hei! Det viktigste med det brødet er å stivpiske eggehvitene helt, så mye at det blir en hvit krem du kan snu på hodet. Like viktig er det å vende de forsiktig inn i resten av «deigen» slik at det blir mousselignende. Når det er sagt så vil konsistensen bli litt våtere enn et vanlig brød 🙂

    (Om du ønsker kan brødet lages uten å stivpiske eggehviter, men bruke hele egg på vanlig måte, tilsette mer tørrvare og 1 ts bakepulver).

  24. avatar@terese

    Hei, Kristine! Jeg har nettopp kjøpt inn store deler av varene jeg trenger på å bake sunt. Men det jeg lurer på er, kan jeg gi barna mine kaker og middager osv når det inneholder en del proteiner? Blindt annet proteinpannekaker?
    Mvh
    En som har veldig lyst å endre kostholdet. Håper på raskt svar!:)

  25. avatarKristine Innleggsforfatter

    @@terese: Hei! Ja, det kan du fint gjøre. Proteinpulver er kun tørket melk med søtning, så her gjelder alt med måte på lik linje som sukkerfri saft, yoghurter og annet med søtning 😀

  26. avatar@terese

    Takk!:) men jeg har en venninne som sa at protinrik mat, ikke var bra for barn! Hva utbytte har jeg, når jeg ikke trener så mye enda?

  27. avatarKristine Innleggsforfatter

    @@terese: Det er et merkelig utsagn av venninnen din, men du velger selv hva du gjør 🙂 Alle har utbytte av hjemmelaget mat med fokus på proteiner, farger og sunt fett – sunt og godt.

  28. avatarBjørg

    Hei Kristine, og takk for ein super blogg!
    Har eit lite oppskrifttips til deg: peanøttmousse! Bland 1 toppa ss peanøttmel med ca 1 dl gresk yoghurt, ei klype salt og søtning etter smak.(eg brukar tagatesse). Superdigg! Tenker det kan brukast som kakefyll, frosset som iskrem, i konfekt osb..

  29. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Bjørg: Hei! Tusen takk for tips, det har jeg faktisk prøvd. Jeg er imidlertid ikke så altfor glad i svak peanøttsmak alene, men oppå/i midten av en sjokoladekake tipper jeg det smaker 😀

  30. avatarHelene Onarheim

    Hei Kristine! Har nettopp kjøpt den første boken din og har også bestilt bok nr 2! Har lenge vært på jakt etter bøker og lignende med sunne og velsmakende oppskrifter, og etter å ha sett gjennom bok nr 1 så er jeg svært optimistisk til å klare å fylle ukene med sunne middager. Fant til og med mye som min meget kresne kjæreste kan like 😀
    Ville bare si at du er virkelig en inspirerende person! Stå på videre 🙂

  31. avatarmariann fiskå

    Hei
    Kan man bruke maizena istedenfor xanthan gum. Er det det samme,eller er det to forskjellige ting?

  32. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Helene Onarheim: Hei! Så utrolig hyggelig å høre – tusen takk! Håper bøkene faller i smak (hos dere begge,) og ha en riktig god sommer! 😀

  33. avatarKristine Innleggsforfatter

    @mariann fiskå: Hei! Det er to forskjellige ting dessverre, maisenna brukes til å tykne sauser og puddinger mens xanthan gum/fiberhusk brukes som bindemiddel i glutenfri bakst.

  34. avatarKjersti

    Hei Kristine!

    Har kjøpt inn et lite lager med de sunne bakevarene, noe jeg har gledet meg til veldig lenge 🙂
    Men, jeg er ikke helt kjent med å veie alt i gram. Vet du feks hvor mange gram måleskjeen i «Bakepro» måler? Og noen tommelfingerregler med de andre varene, som melene, sukrin osv? Er vant til å ta det på øyemål når jeg har bakt med «vanlige» ingredienser, men føler jeg roter det til litt hvis jeg ikke gjør det nøyaktig her?

    Takk for en fantastisk blogg, app, bok og alt!

    Mvh Kjersti

  35. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Kjersti: Hei! Jeg er litt usikker på Bakepro-scoopen, tror den er ca 25 g. Jeg tar det også som regel på øyemål, ha i tankene at 1 ss tørrvare er ca 15 g. Det blir jo ikke helt nøyaktig, men da vet du litt hva du skal gå etter 🙂
    Tusen takk ♥

  36. Tilbaketråkk: Bli med å bake sunt | Sunnere Livsstil

  37. avataringeborg

    Hei! Jeg lurte bare på om det er mulig å kjøpe noe av dette i noen vanige butikker og ikke bare på nett?

  38. avatarVeronica

    Hei. Har nå tre av fire av dine kokebøker og er kjempe fornøyd. De fleste oppskriftene sitter på første forsøk og er kjempe gode. Selv ungene smaker og spiser. Du er en kjempe inspirasjon. Liker aller best den siste kokeboksen din som har full ukesmeny både for de som vil holde vekten og for de som vil gå ned. Tusen takk. Jeg lurer bare på om du kan anbefale et bakeprotein uten noe smak, evt hvilket som smaker minst? Tenker f eks på ørretburgere med råkost salat. De var kjempe gode bortsett fra den fremtredene bakeprotein smaken..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *