Sunn baking

 

Jeg har fått flere spørsmål om hva man bør ha på kjøkkenet når man ønsker å lage sunt hverdagsgodt, så her har dere litt info!

De to viktigste tingene man bytter ut for å bake sunnere søtt er sukker og hvetemel – ikke fordi det er noe farlig med sistnevnte, men fordi det finnes så mange andre alternativer som gir kroppen litt mer næring og byggesteiner.

img_3784

1. Sukkererstatninger:

79087_funksjonell_mat_sukrin_gold_1-checker

Sukrin gold – gir en deilig karamellsmak og smelter i kontakt med væske

Sukrin – passer godt som strøsukker over grøt o.l.

Sukrinmelis – pulverisert sukrin som er godt i glasurer og kremer

Fibersirup – et helsekostprodukt, prebiotisk med lav GI, godt i bakst og konfekt.

Stevia – 1 dråpe er like søtt som 1 ts sukker, passer i glasurer, yoghurt og drikker

Sukkerfri sjokolade – smaker ekte sjokolade, søtet med sukrin.

Det finnes også helt naturlige matvarer som kan gjøre det søtt og sunt;

bananer-checker

Bananer – godt modne
Dadler eller annen tørket frukt
Bær – spesielt jordbær
Honning
Kanel og kardemomme
Vaniljestang

2. Meltyper:

700270_fiberfin-checker

Fiberfin  naturlig sunt og fint mel med 60% fiber. 1 ss gir like mye fiber som 1 dl grovt mel.

Havremel / havregryn – passer til absolutt all bakst, pannekaker/vafler. Fiber- og proteinrikt.

Kokosmel – rikt på kostfiber og protein, naturlig søtt og egnet i bakst, brød og proteinbarer.

Mandelmel – fettredusert og med høyt proteininnhold – passer til bakst, brød og marsipan.

Ellers er andre grove meltyper som for eksempel byggmel og rugmel også fine alternativer dersom du ikke må ha det glutenfritt.

Protein Delite – proteinpulver er melkepulver med smak som passer perfekt i kaker, bakst og konfekt.

Bakemiks – sunn miks til de dagene du vil ha en valgfri sukkerfri kake på 1-2-3.

And there you have it!

Om jeg skal velge det jeg bruker mest i hverdagsdesserter, så må det bli; Sukrin gold, fibersirup, havremel og bananer.

IMG_0332

Kos dere med sunnere hverdagsgodt!

109 kommentarer til “Sunn baking

  1. Victoria

    Hei!
    Har kjøpt boken din og synes den er kjempefin! MEN, jeg tåler ikke laktose, så lurer på om jeg kan bruke laktosefri rømme i stedet for kesam?
    Forslag til hva kan jeg bruke i stedet for cottage cheese og vikingmelk? 🙂 🙂

  2. Ingvild

    Har du brukt mandelmel som ikke er fettredusert i baking? Det var den eneste typen mandelmel jeg fant her (bor i Nederland, den lokale helsekosten er faktisk ført opp som Funksjonell Mat-distributør, men de hadde ikke noe inne), og jeg antar at det oppfører seg litt annerledes. Det kan jo ikke være like tørt når det inneholder såpass mye fett, burde jeg tilpasse oppskriftene på noe vis? Får vel bare prøve meg fram, men tenkte du har mer peiling på baking enn meg 😉

    Ellers bestilte jeg nettopp boka di fra Norge – sjelden har en handlekurv sett så sunn ut som da vi handla inn til ei hel uke med dine middager 🙂

  3. Knut Johan

    Hei! Kjøpte boken din her om dagen. veldig bra!
    Du skriver at du bruker Sukrin + mener du da sukrin gold? Samme produkt?
    Peanøttmel mangler du her på siden din.
    Har bare sett litt på produktene, har ikke helt startet. Er filosofen din minst mulig fett og mer av karbohydrater og proteiner?
    Du er litt imot mye fett og mye proteiner med nesten 0% karbohydrater? Og hvorfor 🙂

  4. Kristine

    @Ingvild: Nei det har jeg ikke dessverre, så her får du nesten prøvde deg frem. Jeg tror ikke det skal være den altfor store forskjellen i forhold til oppskrift.
    Håper middagene smaker! 😀

    @Knut Johan: Hei, og takk! Nei, som det fremkommer av artiklene i boka så er jeg for at man spiser litt av alt – men mest proteiner 🙂 Jeg foretrekker å variere på inntaket av karbohydrater og fett hver for seg – og aller mest i helgene. Absolutt ikke noe lavfett eller 0%karbo her.
    Bruk gjerne sukrin gold i stedet ja (det fantes ikke på markedet da jeg lagde boka).
    Peanøttmel finner du på iherb: http://www.iherb.com/Bell-Plantation-PB2-with-Premium-Chocolate-6-5-oz-184-g/38246

  5. Ingvild

    Kan rapportere om at det fettrike mandelmelet ser ut til å oppføre seg stort sett likt som det fettreduserte, kiwi-muffinsene ble i hvertfall gode 😉

    Og middagsoppskriftene dine er utrolig gode! Leser bloggen og kjøpte boka aller mest på grunn av kake- og godis-oppskriftene må jeg innrømme, men du verden det var mye gode middager der 🙂

  6. Kristine

    @Ingvild: Takk for tilbakemeldingen, kjekt å vite. Jeg tror muligens det blir enda bedre med det melet, fett gir som kjent litt mer smak og fylde 🙂
    Takk, så hyggelig! Alle mine favorittmiddager samlet ett sted 😎 Og nå har jeg nesten rukket å lage 30 til allerede 😆

  7. Cecilie

    Hei!
    Takk for flotte oppskrifter! GLeder meg veldig til å prøve:) Men jeg lurer på; i Muffinsene skriver du at du bruker 30g Vaniljeprotein. Betyr det at du bruker Troponin proteinpulver (el. tilsvarende) med vaniljesmak?
    Vil jo gjerne gjøre det riktig:-)
    Hilsen Cecilie

  8. Kristine

    @Cecilie: Hei! Bare hyggelig! I oppskrifter på bloggen linker jeg som regel til det jeg bruker (jeg bytter litt på), men stort sett kan du bruke det vaniljeproteinet du vil selv 😀

  9. Ann Elin

    Hei. har kjøpt boka di og lurer på om det går bra og bruke fiberhusk istedet for xanthan gum ?

    Hilsen Ann Elin

  10. Oda

    Hei! Kjøpte akkurat boken din og gleder meg til å sette igang bakingen! Men er fiberhusk/ xanthan gum super nødvendig i oppskriftene?… Eller kan det erstattes av bakepulver eller annet? 🙂

  11. Kristine

    @Oda: Hei, takk for det! 😀 Fiberhusk/xanthan gum brukes for å tykne og binde røra slik at det ikke smuler – altså bakepulver er ikke det samme. Om du ikke vil bruke det så tror jeg du må/bør tilsette mer tørrvare, og eventuelt et ekstra egg/eggehvitte.

  12. Ida

    Hei!
    Jeg har kjøpt boka di, og er superfornøyd med det jeg har laget hittil! Mange gode oppskrifter! Men jeg har et par spørsmål: hvor kan jeg kjøpe vaniljeprotein i ikke så alt for store pakker? Jeg har nemlig tenkt til å prøve meg på å lage mini-donuts en dag. 🙂 Er det også mulig å bruke sjokolade i disse i stedet for vanilje? Altså; bytte ut stevia vanilje med sjokolade osv også, eller vil det bli en litt vag sjokoladesmak bare?

  13. Kristine

    @Ida: Hei! Takk for det!
    Minste dunken kommer på i underkant av 1 kg, men den har du til gjengjeld leenge 🙂
    Du kan prøve å bytte ut, men du vil nok kun få en vag sjokoladesmak med mindre du tilsetter kakao i tillegg.

  14. Laila

    Hei! 🙂 Hvor får jeg tak i Stevia peppermynte og toffee? Har lett på Iherb og xlife 🙂

  15. Laila

    Hei! 🙂 Hvor får jeg tak i Stevia peppermynte og toffee? Har lett på Iherb og xlife 🙂

  16. Silje

    Hei, Kristine!

    Veldig inspirerende bok og blogg du står bak 🙂
    Jeg er allergisk mot mandler, hva er det next best thing når en ikke kan bruke mandelmel?

    På forhånd takk!

  17. Kristine

    @Silje: Hei Silje! Takk! 😀
    Det kommer litt an på hva du skal lage og hva du er ute etter innholdsmessig, men havremel er fint å bruke (pulverisere havregryn i blender/stavmikser).
    Jeg vet også at mange bruker kikertmel og bokhvetemel, men det har jeg aldri testet selv.

  18. Lene

    Hei 🙂 Tenker å begi meg ut på proteinbarene dine, men har glemt å kjøpe kokosmel. Kan jeg bruke fiberfin i stede?

  19. Kristine

    @Lene: Hei! Nja, fiberfin er et ganske tørt mel så det blir kanskje litt tørt? Kokosmel gir det en kremet, saftig konsistens – men du kan jo alltids prøve deg frem 🙂

  20. Runa

    Heisann,

    Du har en utrolig inspirerende og givende blogg! 🙂 🙂
    Ser at du bruker mye proteinpulver av ulike slag. Jeg har egg- og melkeallergi, og lurer i den anledning på om du har noen gode forslag til alternative proteinpulver uten dette?

    Hadde satt stoor pris på svar 🙂

  21. Kristine

    @Ida: Hei!
    Nei, det blir ikke helt det samme. Du vil få en karamellaktig søtsmak, men ikke den seige karamellkonsistensen. Det kommer litt an på hva du skal lage egentlig 🙂

  22. Ida

    Okei! Takk for svar! 😀 Jeg kan jo bestille den der nå og teste den ut mens jeg venter på at de skal få inn den andre. Hvis det ikke er noe særlig så kan jeg jo bare bruke den på pannekaker.

  23. Line

    Xantangum ser ut til å kunne gi allergiske reaksjoner og er ikke anbefalt for gravide og ammende – sikkert om man bruker det i større mengder. Anbefaler bare folk om å lese litt om det. Du sier at man kan bruke egg eller fiberhusk i stedet, Kristine, men hvordan er mengdeforholdet da? Andre ting som fungerer like bra?

  24. Ingerid

    Hei, jeg bare lurte på om det var mulig å bytte ut proteinpulveret med f.eks mandelsmel eller kokkosmel? Ihvertfall i de bakstene som er nøytrale, pizza og pai og sånn?

  25. Kristine

    @Ingerid: Ja, men da ville jeg ha brukt en ca 50-50 blanding, og husk at begge deler tiltrekker seg mye mer væske enn proteinpulver.

    @Eva: Eggerstatning kan jeg ikke så mye om dessverre, fiberhusk binder og gir en saftigere bakst men kan utelates – da må man bruke litt mer tørrvare.

  26. Sigurd Edvardsen

    Hei Kristine! Fantastisk bok du har laget! Men har ett spørsmål. Jeg er mye på farten i forbindelse med jobben og lurer på om du har noen fine tips til «lunch on the go»? Sliter med å finne en god og sunn lunsj som jeg trives med 🙂

  27. Astrid

    Er det stor forskjell på fiberbrusk og xhantan gum? Har det noe å si for konsistensen? Har bare prøvd fiberhusk, men vurderer å teste ut den andre

  28. Elin

    Heisan 🙂 Jeg har en jente på 16 år som har sykdommen ME og i det tilfelle har vi nå gått over til glutenfri kost og lurer på hva de protein plulverene du henviser til er godt for? Vet alt forlite om dette, men vi prøver det meste i denne kampen. Hun spiser lite men er flink til å spise forholdsvis sunt.
    Elin

  29. Kristine

    @Elin: Hei! Proteinpulver er tørket melkepulver ofte tilsatt søtning for å få en søtlig smak, jeg liker godt å bruke det i sunn, proteinrik bakst. Er man kun ute etter å ha det glutenfritt, kommer man langt med både mandelmel, kokosmel, havremel (knuste glutenfrie havregryn), bokhvetemel osv.
    😀

  30. Silje

    Hei 🙂 Jeg lurte på hva som er forskjellen på sukrinmelis og sukrinmelis med stevia? Har fått med meg at den med stevia er dobbelt så søt, men er det slik at man dobler/halverer mengden ut fra hvilken av typene man bruker? 🙂 Jeg ser det er mange ulike søtningsmidler de selger på xlife (sukrin, sukrin +, sukrin gold…). Hvilket anbefaler du, eller hvilket er mest anvendelig?
    Silje

  31. Kristine

    @Silje: Det er så og si det samme, men sukrinmelis m/stevia er litt søtere og mindre «isete» enn vanlig. Der er ikke bruken så veldig ulik, den største forskjellen kommer når man bruker steviadråper – der er ofte 3-4 dråper nok.
    Min favoritt i bakst og lignende er sukrin gold:
    http://www.x-life.no/products/sukrin-gold
    Den er ikke isete på smak, og gir en god karamellaktig sødme.
    Sånn ellers:
    Over grøt og annet er sukrin best:
    http://www.x-life.no/products/sukrin-500g2
    I glasur og lignende er stevia eller sukrinmelis m/stevia best:
    http://www.x-life.no/search_result?search_in_description=1&keywords=stevia

    Sukrin+ bruker jeg så og si aldri.

  32. Mette

    Hei!
    Nettopp kjøpt boken din og gleder meg til å få satt ordentlig i gang!
    Lurte bare på hva som er forskjellen på de forskjellige meltypene du bruker- om det f.eks går an å bytte ut sesam-melet i proteinbrødet med mandelmel? 🙂

  33. Kristine

    @julie: Hei! Det er proteinpulver med vaniljesmak 😀

    @Mette: Hei! Forskjellen er at mandelmel trekker til seg mye mer væske, så du må ofte bruke litt mer væske/egg. Mandelmelhar en viss sødme, mens sesam-melet har mer nøttesmak. Begge deler passer i brød, men jeg synes sesam-melet egner seg best 😀

  34. Hilde

    Hei! Hva er ditt beste tips for oss som er eggallergikere? Spesielt med tanke på hva alt det søte kan erstattes med når det ikke brukes sukker…

    Tusen takk for svar

  35. Marthe

    Wohoo, 10 små minutter igjen på jobb, så skal jeg hente en pakke på posten fra X-life med masse gode og sunne ingredienser! OG – Xantham Gum er på vei. Gleder meg til å komme i gang!! 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *