Sunn baking

/sponsorlinker

 

Jeg har fått flere spørsmål om hva man bør ha på kjøkkenet når man ønsker å lage sunt hverdagsgodt, så her har dere litt info!

De to viktigste tingene man bytter ut for å bake sunnere søtt er sukker og hvetemel – ikke fordi det er noe farlig med sistnevnte, men fordi det finnes så mange andre alternativer som gir kroppen litt mer næring og byggesteiner.

img_3784

1. Sukkererstatninger:

79087_funksjonell_mat_sukrin_gold_1-checker

Sukrin gold – gir en deilig karamellsmak og smelter i kontakt med væske

Sukrin – passer godt som strøsukker over grøt o.l.

Sukrinmelis – pulverisert sukrin som er godt i glasurer og kremer

Fibersirup – et helsekostprodukt, prebiotisk med lav GI, godt i bakst og konfekt.

Stevia – 1 dråpe er like søtt som 1 ts sukker, passer i glasurer, yoghurt og drikker

Sukkerfri sjokolade – smaker ekte sjokolade, søtet med sukrin.

Det finnes også helt naturlige matvarer som kan gjøre det søtt og sunt;

bananer-checker

Bananer – godt modne
Dadler eller annen tørket frukt
Bær – spesielt jordbær
Honning
Kanel og kardemomme
Vaniljestang

2. Meltyper:

700270_fiberfin-checker

Fiberfin  naturlig sunt og fint mel med 60% fiber. 1 ss gir like mye fiber som 1 dl grovt mel.

Havremel / havregryn – passer til absolutt all bakst, pannekaker/vafler. Fiber- og proteinrikt.

Kokosmel – rikt på kostfiber og protein, naturlig søtt og egnet i bakst, brød og proteinbarer.

Mandelmel – fettredusert og med høyt proteininnhold – passer til bakst, brød og marsipan.

Ellers er andre grove meltyper som for eksempel byggmel og rugmel også fine alternativer dersom du ikke må ha det glutenfritt.

72700_scitec_protein_delite_500g_1-checker

Protein Delite – proteinpulver er melkepulver med smak som passer perfekt i kaker, bakst og konfekt.

Easy Bake – bakeprotein med et hint av vanilje, passer fint i rundstykker, brød m.m

And there you have it!

Om jeg skal velge det jeg bruker mest i hverdagsdesserter, så må det bli; Sukrin gold, fibersirup, havremel og bananer.

IMG_0332

Kos dere med sunnere hverdagsgodt!

108 tanker om “Sunn baking

  1. Tilbaketråkk: Dette har jeg i kjøleskapet | Sunnere Livsstil

  2. avatarHanne Gullvik

    Jeg syns det er vanskelig å vite hvordan jeg skal dosere med Sukrin/gold/+ i en oppskrift basert med vanlig sukker. Gode tips?

  3. avatarKristine Innleggsforfatter

    Jeg pleier å slumpe og smake meg frem, men generelt sett kan man si at det har samme søtningsgrad som sukker. Jeg liker dog ikke å bruke like mye av det, ofte blir bakst o.l veldig tørt av for mye, så jeg bruker ca 70-80 % og supplerer heller med et par dråper stevia 🙂

  4. Tilbaketråkk: Vafler og sunne bakeingredienser | Sunnere Livsstil

  5. avatarTorunn

    Hei
    Hvis jeg bytter ut speltmel med mandelmel,skal jeg bruke like stor mengde mandelmel?
    Vh Torunn

  6. avatarKristine Innleggsforfatter

    Torunn: Hei! Det kommer litt an på hva du skal lage, er det gjærbakst kan du ikke erstatte alt for da vil ikke deigen heve seg. Mandelmel trekker til seg mer væske, så som regel trenger du mindre av det. Husk at røra blir litt tung med mandelmel, mister bindeevnen (på grunn av mangel på gluten) og kan smake litt marsipan 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *