Slik fikk jeg lavere kolesterol

Ok, jeg begynner som vanlig med å si at dette fungerte for meg. Jeg anbefaler de som har fått påvist høyt kolesterol om å forhøre seg med legen sin, og har du ikke høyt kolesterol er ikke dette råd du bør eller behøver å følge!

Jeg måtte finne ut av hva jeg spiste for mye av, og hva jeg spiste for lite av. Etter en gjennomgang av kostholdet, og et par reality checks på helgekonsumet, så kom jeg frem til at neurontin and methadone smør og buy furosemide for dogs cookies måtte reduseres. Jeg kjøpte opprinnelig smør til ungenes brødskiver, men det var jeg som spiste det liksom. Jeg er typen som kjører smør under peanøttsmøret, bare så dere vet hvordan ståa var.

Bilderesultat for smør

Videre hadde jeg store porsjoner kjøtt og mindre porsjoner karbohydrater til middag, så jeg minsket litt på kjøttet og tilførte/økte heller avokado, nøtter og byggryn som tilbehør.

Så mine valg ble;

♦ Smør – velger heller melkefri margarin, proaktiv eller peanøttsmør
♦ Cookies – velger heller yoghurtnøtter, iskrem eller sure/søte/salte ting
♦ Gulost – bruker cottage cheese og philadelphiaost
♦ Melk – bruker heller havremelk
♦ Kjøtt – ytterligere redusert, bruker mye bygg, havre, nøtter og avokado

Det er ikke dermed sagt at jeg aldri spiser det første, for det gjør jeg, bare i mye mindre mengder. 

Jeg holder meg også til 1 kokt egg, og fjerner eventuelt eggeplomme dersom jeg spiser flere av gangen i suppe m.m.

Slik gikk jeg fra 7,3 —> 5,5 på under 1 år!

Sist, men ikke minst så ble jeg mer fokusert på trening. Fra å ha 2 hjemmeøkter i uka, ble det 3-4 mer gjennomtenkte økter på gym – med fokus på styrketrening igjen.

Da passer det kanskje å dele dagens økt!

Facepulls 8×3
En-arms hantelroing 6×3
Thrusters m/stang 8×3
Sittende lårcurl 8×4

Glute ham raises 8×4
Goblet squats 8×2
+ 30 min gange på mølle

En økt preget av at jeg er ganske forkjøla, så jeg tok det rolig. Det ble ukas 4. og siste økt, så da kan helgen bare komme!

God fredag dere ♥

4 tanker om “Slik fikk jeg lavere kolesterol

  1. avatarE💛

    Så bra💛 min far hadde også høyt kolesterol da han var på en etterkontroll etter en runde med kreftbehandling. Legen sa da at dersom han hadde vært hjertelege ville han nok satt han på medisinering, men han kunne først teste ut å ta to tran/omega-3 kapsler hver dag i noen mnd for å teste det ut. Nå husker ikke jeg verdiene, men det hadde funket veldig bra etter 3 mnd, og nå et år etter var det helt fint igjen🙏🏼

  2. avatarKristine Innleggsforfatter

    E: Så bra at han ble helt fin igjen! ♥ Omega 3-kapsler og/eller nøtter er visst supert for kolesterolet ja 🙂

  3. avatarSara

    Fantastisk bra jobbet!! Og takk for informativt innlegg 🤗

    Dette innlegget fikk meg til å tenke på flere ting. Det å sette seg og oppnå mål som er utseende-/prestasjonsbasert gir ofte ekstremt mange gratulasjoner og positiv feedback. Rent helsemessige mål derimot, som er de viktigste målene vi har, kan fort forbigå i stillhet. Uansett, takk for at du deler og håper du får (ekstra) mange fine år med livet og gutta dine 💖

  4. avatarKristine Innleggsforfatter

    Sara: Tusen takk!!
    Det har du helt rett i, jeg synes det er viktig å dele de målene man ikke ser også. Det kan jo være flere i samme båt som meg, og som kanskje ikke er klar over det engang 🙂 Tuusen takk ♥ ♥

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *