Jeg klarte det!

inneholder reklamelenker

Hei dere!

Da var vi hjemme igjen fra ferie, og vi har hatt det superfint! Vi var allikevel enige i at borte bra, men hjemme best. Det er deilig med buffet og is til dessert hver dag, men fortsatt best å være tilbake til eget hus og mammas lompetaco og pannekaker.

Før vi dro tok jeg en blodprøve for å sjekke kolesterolet mitt, tenkte det var smart å gjøre før en ukes buffet – haha. Jeg ringte for å høre resultatet mens vi var der nede og fikk en hyggelig, og for meg litt overraskende beskjed. 

På 10 uker har jeg klart å redusere totalkolesterolet fra 7,3 –> 6

Det er fortsatt høyt, men jeg tror og håper at jeg skal klare å redusere det ytterligere. Jeg har nemlig ikke kuttet ut noe helt, fortsatt spist bittelitt smør, iskrem og cookies innimellom (hysj) så jeg har litt å gå på.

Dette har jeg redusert:
Smør
Ost
Egg(eplomme)
Cookies
Sjokolade

Dette har jeg tilført:
Mer havregryn
Mer byggryn
Mer bønner og kikerter
Peanøttsmør
Vita proaktiv

Avslutningsvis så må jeg minne om at dette er viktig for de som har høyt kolesterol, eller fare for å få det, ikke friske mennesker. Jeg vet ikke hvorfor jeg må være så forsiktig med inntaket av mettet fett, men jeg er veldig glad for at jeg vet om det og har mulighet til å gjøre noe med det – og forhåpentligvis unngå medisiner.


Singlet    //    Joggebukse

Nå gledes det over at det er ny uke, hverdag og straks tid for ei lita treningsøkt.

Håper dere har det fint!

10 tanker om “Jeg klarte det!

  1. avatarStine

    Hei, superbra jobbet!!
    Dette med kolesterol er litt rart… jeg har gjort omvendt av deg det siste året og innført mer fett og mer egg og ost, mindre lett produkter enn før, men har også redusert sjokolade(spiser fortsatt en god del) og typisk farsemat. Jeg har gått fra 6.5 til 5.1 på ett år på total kolesterolet.
    Tror egentlig at nøkkelen er for de fleste ett normalt sunt kosthold hvor man får i seg sunne fettkilder , gode karbs og proteiner, og selvsagt koser seg litt innimellom, bare ikke hele tiden. Jeg gikk på en smell tror jeg fordi jeg hoppet på alle lettprodukter og bannlyste nærmest fett, men etter jeg innførte litt av alt raste kolesterolet nedover. Har personlig ingen tro på noen form for diett om det er lavkarbo, høy protein el telle kalorier fanatisk. For meg fungerer det dårlig.
    Så må jeg bare si at du Kristine viser til matglede er supert og inspirererende!! Keep on making food for us😍

  2. avatarKristine Innleggsforfatter

    Stine: Hei! Så interessant å lese! Og gratulerer med super verdi på kolesterolet! ♥
    Jeg tror (som du vet) heller ikke på noen spesiell form for diett, og hadde noen tvunget meg til å telle kalorier hadde jeg hatt et miserabelt liv. Så fint at du fant det som funket for deg, det er helt klart en balanse som skal til – ikke for mye av det ene eller andre.
    Jeg har nok – i motsetning til deg – overdrevet inntaket av fete meieriprodukter den siste tiden, jeg e-l-s-k-e-r det og kunne lett spise et par brødskiver eller knekkebrød med 2-3 cm høyt tårn av smør og ost til kveldsmat – haha.
    Tusen takk fine deg!

  3. avatarMalin

    Hei! Ville bare tipse om Betavivo havrehjerter som man kan kjøpe på apoteket. Disse hjalp meg med å redusere kolesterolet gjennom kost😊

  4. avatarHelene

    Gratulerer! Det er superbra gjort!😊 Jeg har heldigvis ikke problemer med kolesterol, men har derimot problemer med betennelser i kroppen (ankel, beinhinnebetennelse og armen – overbelastning over tid). Og dette motiverte meg virkelig til å fortsette å prøve å dempe/fjerne det ved hjelp av mat😊 Du skrev i ett tidligere innlegg at du også har hatt dette – har du noen tips?

  5. avatarKristine Innleggsforfatter

    Helene: Takk!! Huff det der, jeg sliter fortsatt med det. Jeg tror og håper at hovedgrunnen til at mine betennelser ikke slipper taket er fordi jeg får altfor lite søvn + jeg bærer og løfter litt for mye på barna mine. Når det er sagt så sjekker jeg av nesten alle punkter på fibromyalgi, så jeg passer på å trene fornuftig (overdriver ikke mengden og tyngden) + tøyer. Jeg vet at sukker er som bensin for betennelser, så hadde jeg bare klart å redusere det ytterligere.. ♥

  6. avatarMadelaine

    Så flink og ikke minst deilig! 🙂 Har selv vært på Riksen i dag for å sjekke hvordan jeg ligger an etter svangerskap og 3 år uten medisiner. Totalen lå på 7,8 og jeg blir igjen satt på medisiner. Siden jeg har den familiære varianten, så har jeg ikke stort annet valg. Har prøvd å regulere med kost, det laveste jeg klarte var 6,4, mens på medisiner har jeg vært nede på 3 tallet, så da er det bare å knaske i vei :p

  7. avatarHelene

    Mine kommer av barn de og😅 (untatt beinhinnebetennelse som kom av betonggulv). Takk for tips. Hørt det med sukker jeg og, men det er så himla vanskelig å kutte helt ut! Du vet: «Eeen bolle kan da ikke skade»😂🙈 Men men, vi får ha lykke til med å bli kvitt det👍 Og krysser fingrene for at du ikke har fibromyalgi❤

  8. avatarKristine Innleggsforfatter

    Madelaine: Så flott at du klarte 6,4 ved regulering av kostholdet i sin tid, tenker du å prøve det igjen? Men som du sier, det viktigste er å få det ned så du får ta tablettene dine ♥ 🙂

  9. avatarKristine Innleggsforfatter

    Helene: Haha, kjenner til det ja.. «yoghurt-is ja, men da kan jeg jo spise hele boksen selv» 😀 Jeg skal begynne å ta noen øvelser for arm og håndledd nå, lover å holde deg oppdatert på om det fungerer 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *