Melkefri havregrøt og oppdatering kolesterol

inneholder reklamelenker

Heisann!

Tenkte jeg skulle oppdatere dere litt om kolesterolet mitt, jeg fant jo ut at det er mange av oss som sliter med høye verdier. Nå har jeg hatt en endring i kostholdet i 5 uker og det har gått bedre enn jeg fryktet. Jeg aner riktignok ikke om det har noe effekt, jeg skal måle det først om en måneds tid, men det har vært lettere å gjennomføre enn jeg trodde.

Det viktigste grepet jeg har gjort er å redusere mettet fett, fordi det er der kolesterolet er.
Merk: Har man ikke høyt kolesterol, er det ingen grunn for å gjøre noe med inntaket.

Smør – velger heller melkefri margarin, proaktiv eller nøttesmør
Sjokolade og fudge – velger heller bamsebums eller sure/søte/salte ting
Ost – bruker cottage cheese og philadelphiaost
Melk – bruker heller havremelk
Kjøtt – ytterligere redusert, bruker mye bønner, bygg og havre

Her får dere min gode grøt som jeg spiser enten som frokost eller kveldsmat;

Oppskrift: (1 porsjon)
2,5 dl havremelk
1 ts havremel (blir kremet og god)
ca 60 gram havregryn
en klype salt

(melkefritt) smørøye, kanel og sukrin+ som topping

Nam!

Ellers er det salg på et merke som har steget raskt på bestselgerlisten til x-life, nemlig ICIW! I Can I Will for å være helt nøyaktig.

Denne herlige saken med høyt liv som man kan bruke utenom trening;



Bukse her   

Og mine favoritter på trening for tiden;




Singlet     //    Tights

Sømløst og deilig!

God torsdag fininger ♥

8 tanker om “Melkefri havregrøt og oppdatering kolesterol

  1. avatarMarit

    Hvorfor margarin med mye omega 6 som skaper betennelser og kolesterol? Om melk er et problem med kolesterolet er jo raps kokos smør til Berit Nordstrand eller kokosolje gode og ikke minst naturlige næringsrike alternativer 😊👍✔️

  2. avatarKristine Innleggsforfatter

    Hei Marit! Jeg bruker en type fra Eldorado som såvidt meg bekjent inneholder det samme, raps, shea og kokos 👍🏻😊

  3. avatarKristine Innleggsforfatter

    Elisabeth: Hei! Jeg bruker ikke mye erstatningsprodukter, kun havremelk i steden for vanlig i grøt og pannekaker 🙂 Jeg får ikke opp siden du viser til dessverre, men det handler kanskje om soya?

  4. avatarElisabeth

    Ja så det nå når jeg prøvde å klikke på linken selv…Handler soya og andre melkeprodukter som er uht behandlet. Altså der produktet er varmet opp til 140 grader under trykk i noen sekunder. Varmen gir strukturendringer i proteinet, som forskerne tror er grunnen til kolesteroløkning. Men testpersonene hadde drukket 2 glass soyadrikk/uht behandlet melk hver dag i 8 uker. Men, så kan man vel ikke stole blindt på all forskning heller. Kan jo være flere variabler i et menneskes liv som spiller inn på kolesterolnivå! Tenkte bare jeg skulle nevne det for deg, i tilfelle det var aktuelt 😊

  5. avatarKristine Innleggsforfatter

    Elisabeth: Jeg fant forskningen etter et søk selv, og det er først og fremst soyamelk og annen uht-behandlet melk ja. Dette ante jeg ikke, så absolutt interessant lesning – takk. Jeg bruker som sagt havremelk, så da er jeg heldigvis utenfor «fare» her 🙂

  6. avatarMarte

    Hvordan er det for kolesterolet om du bruker margarin ( feks den til vita hjertegod) i stedet for smør? Vil det være bedre siden det er mer plantebasert og ikke har melkefettet?

    Og- spennende ned oppdatering over endringene. Har du noe du virkelig savner eller går det bedre enn forventet? Og, merket meg at du ikke skriver noe om økt inntak av hvit fisk.. Er ikke det en bra erstattee for kjøtt? Kjappere å tilberede også! 🙂

  7. avatarKristine Innleggsforfatter

    Marte: De ser ganske like ut næringsmessig sett, så jeg tror ikke det skal ha så mye å si. Jeg prøver uansett å begrense inntaket, spiser heller mengder av nøttesmør 😀
    Jeg savner iskrem og cookies, men det går greit – jeg spiser jo bittelitt innimellom 😉
    Jeg har økt inntaket av laks (les: sushi, haha), rød fisk er bedre enn hvit fisk! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *