Min nye favoritt

inneholder reklamelenker

Heisann!

Jeg har fått mange tips, råd og spørsmål etter at jeg la ut innlegget om kolesterol – takk for at dere engasjerer dere!

Det viktigste med å dele sånne ting synes jeg, er at man kanskje får flere til å sjekke slike sykdommer og potensielle farer som ikke merkes eller synes på utsiden. Det er bare en blodprøve folkens!

Jeg vil gjerne dele to spørsmål som jeg har fått med dere;

1. «Kan du lage et innlegg om matvarer som du kan fråtse i, selv med høyt kolesterol?»

Mitt svar: Jeg vil ikke råde andre til å gjøre som meg, for slike individuelle avgjørelser bør gjøres i samråd med lege og helsepersonell, så dette er kun hva jeg velger å spise.
Det kan greit oppsummeres med denne;

Haha – elsker peanøttsmør! Spiser det med skje, på maiskaker eller lompe med litt havsalt.

Ellers har jeg kjøpt inn dette:

Nøtter i alle slags former
Avokado
Havremelk (til å lage grøt)
Havregryn
Byggryn
Kikerter, linser, bønner
Cottage cheese og kesam
Frukt og grønt
Makrell i tomat og annen fisk
Smoothie-blandinger


img_9990img_0211

Jeg fikk også et tips om vita hjertego med plantesteroler, men jeg må lese litt mer om det først.

Og det blir mye mer mat enn det, jeg bare legger fokuset på minst mulig mettet fett og sukker – spesielt de to i kombinasjon. Slik blir det til midten av juni, så lover jeg å holde dere oppdaterte på resultater og veien videre.

2. «Sukkerkutt skjønner jeg..Men hvorfor smør/fett? I nyere forskning er jo mettet fett avskrevet som usunt (såfremt det er ekte fett og ikke kombineres for mye med stivelsesrik og høy gi karbo. mat?)»

Mitt svar: Men det er nettopp da jeg spiser mettet fett, i kombinasjon med sukker og stivelse (iskrem, sjokolade, fudge, brødskiver med smør, you name it). Mettet fett i seg selv er ikke farlig eller usunt for friske mennesker, men har man høyt kolesterol bør man roe ned på matvarer med mye kolesterol i seg.

Viktig å poengtere dette, så ikke folk tror de skal kutte ut mettet fett – det er kun om du har noen sykdommer eller lidelser som gjør at kroppen takler det dårlig.

Sko (på salg)    //    Tights (på salg)    //    T-skjorte (på salg)

5 tanker om “Min nye favoritt

  1. avatarElisabeth

    Kan man spise egg? har folk i familien som har høyt kolesterol og det har vært litt diskutert dette med egg! 🙂

  2. avatarKristine Innleggsforfatter

    Elisabeth: Slik jeg har oppfattet det så er ikke egg farlig for folk flest og det er en myte at det øker kolesterolet til høye nivåer (mettet fett fra andre steder er verre), MEN for de med veldig høyt kolesterol (og FH) er det lurt å begrense mat som inneholder kolesterol – deriblant egg 🙂

  3. avatarJulesTheNorweegie

    Veldig bra at du er flink og forske litt og se hva som du fortsatt kan spise – fortsatt NESTEN alt! 🙂
    Ellers husker jeg da jeg spiste for sunt… For slikt går an, og altfor masse proteiner, at når jeg tok en helse test på jobben så sa de til meg at jeg hadde super høyt dårlig kolesterol, men og det høyeste sunne kolesterolet de hadde sett… De ble helt paff liksom… Kanskje jeg burde sjekke det nå etter jeg har begynt og spise vegansk 🙂 Takk for at du setter slike ting i lyset, for en begynner da og kverne littpå det og tenke at det skader jo ikke og teste seg hos legen <3

  4. avatarKristine Innleggsforfatter

    JulesTheNorweegie: Fortsatt nesten alt ja, skal innrømme at jeg savner sjokolade og fudge 😀
    Spennende observasjon, hadde vært interessant å måle igjen nå etter vegansk kosthold ja. Du får holde meg oppdatert ♥

  5. avatarJulesTheNorweegie

    Will do! 🙂 Må bare huske og si til legen neste gang jeg er innom, men kolesterol sånn generelt tar ikke så lang tid og sjekke så det skal gå fint 🙂 Bare tenkte jeg skulle nevne det tilfelle det kunne være en faktor x

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *