For lite? For mye?

Heisann!

En typisk matdag vekket noen tanker og meninger hos dere, og det er jo gøy. Det er sjeldent jeg får kommentarer for tiden, så da tar jeg meg tid til å svare i et eget innlegg – kanskje flere tenkte det samme.

«Det var ikke veldig proteinmat»

Denne matdagen som hovedsakelig besto av skyr, kvarg, nøtter, lomper og middag er i mine øyne en helt grei og proteinrik dag. Jeg spiser ikke slik som mange kanskje tror er nødvendig, altså matbokser med kyllingfileter og søtpotet, eller lomper med et par pakker skinke. Jeg velger alltid skyr fremfor kyllingfilet om jeg kan si det sånn.
Det jeg gjør, som jeg ikke tar meg tid til i disse dager, er å spise proteinpannekaker eller en stor salat med tunfisk, cottage cheese, egg m.m til lunsj midt på dagen.

«Men kanskje har du gått litt bort fra lavkarbo/proteinrikt?»

Dette kostholdet er veldig likt det jeg vanligvis har, men bærer selvfølgelig – som jeg skrev – preg av at jeg har en nyfødt liten tass som jeg ikke kan legge fra meg. Lomper og/eller knekkebrød spiser jeg i stedet for brød og er ofte den karbohydratkilden jeg får i meg om dagen, jeg ønsker ikke å komme i ketose e.l. Smør og nøtter er rask energi, og ikke minst godt. Skyr og kvarg er full av proteiner, og enkelt å pimpe opp med nøtter og frukt/bær. Middagen denne dagen tok jeg med for å vise at vi spiser helt «vanlig» vi også, selv om jeg som oftest spiser en proteinkilde med masse grønt og noe fett.

Jeg har alltid hatt et avslappet forhold til mat – kanskje litt for avslappet, for jeg hadde faktisk fint kunne spist dette på konkurransediett. Jeg har alltid fulgt min egen diettplan, og da har jeg alltid sørget for å spise proteinrik, godt, og akkurat for mye/lite til å gå ned hver uke frem mot konkurranse. Det har aldri vært fokus på små detaljer, matbokser eller utregning av makronutrienter.

Og så mye? Du har jammen apetitt…

Da skulle du ha sett en dag der jeg virkelig spiser mye! Men ja, jeg har både apetitt og er glad i mat. Dessuten kan nok mange nikke anerkjennende at det er ekstra spesielt i barseltiden, og ikke minst hverdagen med små barn. Når man ammer trenger man også et ekstra måltid om dagen, uten at jeg vet helt nøyaktig sies det 4-500 kcal ekstra.

Når det er sagt er det veldig mange jenter som undervurderer hvor mye mat de kan spise og samtidig holde seg sterke og friske, det fører ofte til lite fremgang på trening, lavt energinivå og/eller overspising. Jeg har ikke ord på hvor mange jeg har hjulpet, eller i hvert fall forsøkt å hjelpe, til å forstå at grunnen til problemene deres på trening og generelt har vært altfor lite mat.

Store endringer fremover:

Jeg sitter for øvrig her med kaffekoppen min etter en natt som tydeligvis har vært i økedøgnets ånd – han har våknet nesten hver time (!) for å spise. Jeg er utrolig nok ikke så sulten ennå, men til frokost senere blir det to knekkebrød med egg og havsalt.

Ingen skyr sier du?

Jeg må gjøre noen endringer et par-tre uker fremover, nemlig å kutte ut melkeprodukter helt. Adjø mine kjære skyr, hulk.. For ikke å snakke om smør, ost og iskrem.
Jeg gjør det allikevel med den største selvfølgelighet fordi det er for minste sønnen min, jeg gjorde det samme for lille M i sin tid. Da var det kolikk, denne gangen er det stille refluks. Jeg tror, da som nå, at tiden må gå og tarmsystemet til den lille må modnes, men jeg prøver allikevel.

Det var dagens morgenprat, kom gjerne med flere spørsmål og tanker 🙂

God lørdag!

30 kommentarer til “For lite? For mye?

  1. A.

    JA!! Utrolig hvor mange jenter som undervurderer hvor mye man kan spise, spesielt når man er trener og er aktiv på andre måter.
    Jeg pleier å spørre disse jentene hva de har tenkt å bygge muskler av. Luft??

  2. Gunvor

    Hei Kristine,

    Jeg har fulgt deg i mange år på bloggen og med bøkene dine, og du er min favoritt matblogger! Jeg syns du har et veldig fint kosthold jeg, og jeg liker at du spiser både sunt og proteinrikt, men også vanlig mat man får kjøpt på ‘kiwi’! 🙂 jeg blir både glad og inspirert når du deler hva du spiser.
    Syns derfor det er veldig kjedelig at du må forsvare kostholdet og at du får litt sånn småstygge kommentarer, om at det er for mye mat, for lite protein osv osv. Jeg bruker ikke å legge igjen kommentarer, men vil at du skal vite at du har tilhengere selv om det kanskje ikke alltid er så mye kommentarer )

  3. Miss.T

    Du er så inspirerende, Kristine!

    Jeg har over lang tid hatt veldig volsomme magesmerter. Lurte på om kosten kunne ha en årsak, men lege min avviste det. Så efter jeg krevde at blive sendt videre til en specialist, ble det tatt test på mig. Og jeg er primært laktoseintolerant bl.a. Så har siden i sommers stått overfor en stor kostændring. Jeg må i tillegg efter råd fra kostveileder på sygehuset spise efter IBS (og må kun spise de ting, som er helt grønne i 3 måneder). Helt ulik min kost fra før. Er vant med en del melkeprodukter (blot ikke melk, for det har jeg aldri likt) i kosten min samt grove grøntsager, løk, hvitløk, grove pastatyper og frukter (elsker eple men kann heller ikke få det). En masse jeg nå må afstå fra.

    Så hvis du vil gi et liten innblikk i den melkefrie kosten du skal begynne på, hadde det vært veldig dejligt. Kanskje nogle tips?

    Du har sådan et fint syn på kosthold og kropp, tenker jeg, så ethvert innspark mottas med kyshånd. Ha en fin weekend. Med lite søvn, kan dere hellere ha en koselig helg med sofakos og gode film, med ønsket om en fin helg til dere.

  4. Kris

    Liker godt at du har et såpass avslappet og normalt forhold til mat, det er veldig inspirerende å lese hvordan du tenker om næring og bevegelse. Så tidlig dere har funnet ut at minste har stille refluks- flink lege eller kjenner dere til det fra før? Vi har jente på 18 mnd med refluks som gikk over til stille refluks, og det er ikke bare lett for henne dessverre- føler så med de små som sliter med dette! Håper lillebror vokser det av seg raskt.

  5. Monika

    Jeg må bare si at jeg synes matdagen din så veldig fin ut, og jeg tenkte automatisk: «det var flere små måltider gjennom dagen». Og jeg har ikke barn 😉 Dessverre mange som spiser for lite… Håper ikke det vi kommenterer påvirker hva du synes om ditt egen kosthold og hvordan du spiser, det er tross alt du som kjenner kroppen din best og vet hva du trenger! 😀 Stå på!

  6. Renate

    Trist med alle de som skal forsøke å vippe andre av pinnen, stå på med dine verdier for de ruler!?Om det er uvitenhet eller ubetenksomhet blant folk kan man undres, men de har nok ikke vondt av å prøve ut din kunnskap tenker jeg..så får de seg en erfaring rikere?Jeg kjører glatt i meg mat konstant gjennom hele dagen om jeg har sjanse, et matvark som spiser mer enn samboer. Elsker mat og bevegelse, går hånd i hånd det?Lykke til med kostholdet uten melk, du gjør jo det man føler er riktig..og det er jo et lite minutt i livets mange dager. Så kan du se frem mot meieri fråtsing i andre enden?

  7. Tine

    Hmm, synes ikke det var så mye mat jeg. Det mange misforstår er at så lenge man spiser sunt kan man spise relativt mye. Det mange glemmer er hvor mye mat snickersen på vei hjem fra jobb er…for ikke å nevne kose/kjede snacksen på kvelden…

  8. m

    Hei Kristine!
    Bare lurte på om du kunne laget et innlegg med tanke på fulltidsstudenten? Jeg er ekstremt kresen og liker verken egg, lomper, grønnsaker (foruten om gulrøtter), tåler ikke nøtter, samt har laktoseintoleranse. Det går mye i cottage cheese (helt i grenseland på mengde med tanke på intoleransen), men har ikke akkurat råd til skyr og den slags. Og middager blir ofte boksmat eller posesupper, for det er det beste jeg vet – og det var det også før jeg begynte studere. Har du noen gode tips å komme med til billig og sunt kosthold, som metter og tilfører næring? Jeg er dårlig på proteiner, så der skulle jeg gjerne hatt noe tips 🙂

  9. Kristine

    A: Mange jenter vil både bygge muskler og gå ned i (farlig) lav fettprosent samtidig, så begynner de i en farlig sirkel som ikke fører til så mye annet enn lite energi og lite fremgang.

  10. Kristin

    Veldig mye god og næringsrik mat! Jeg er veldig tilhenger av å velge maten man selv liker best, uavhengig om hva «normene» sier. Det beste jeg kan få er et typisk cottage cheese/yoghurt måltid toppet med nøtter og frukt/bær (eller kjøleskapsgrøt), og det hender mange dager at middag blir byttet ut mot et slikt måltid (selv om jeg, i motsetning til deg, er i en situasjon der jeg har all tid til å lage mat). At middag noen ganger utgår mot et annet proteinrikt og godt måltid bekymrer meg «the least» ☺

    Bildet av deg og guttene var utrolig fint. Fikk flashback til min egen tid som småbarnsmor med to gutter på samme alder som dine ? Koselig!

  11. Kristine

    Gunvor: Hei! Så hyggelig å høre! Det gjør meg veldig glad. Jeg vet jo at jeg spiser over snittet proteinrikt, selv om kanskje noen andre ikke synes det, eller at den spesielle matdagen ikke var «eksemplarisk» 🙂 Dette med kosthold blir mennesker aldri enige om, men det er fortsatt interessant å diskutere synes jeg.

  12. Kristine

    Miss T: Takk ♥ Så kjedelig å høre! :/
    Jeg blir nok ingen melkefri ekspert på disse ukene, men jeg kan absolutt dele noen tips på veien! 🙂 Håper du får en fin søndag!

  13. Kristine

    Kris: Hyggelig å høre!
    Vi har ikke fått noen diagnose, men helsesøster og lege mente at det kunne være tilfelle etter å ha krysset av sjekklisten på så og si alle symptomer. I så fall håper jeg at det blir bedre med tiden, det er så vondt å se at han sliter. Stakkars jenta di ♥

  14. Kristine

    Jeg spiser alle måltider med lille liggende inntil brystet, så jeg lager ikke så store måltider – jeg er jo egentlig mest fan av 2-3 store måltider om dagen, men den tiden kommer tilbake 🙂 Neida, jeg synes bare det er interessant at mange fortsatt tenker på «kylling og ris»-veien som eneste proteinrike. Jeg velger skyr-veien, haha 😀 God søndag til deg!

  15. Camilla

    Dette er en av årsakene til hvorfor du er et forbilde for så mange 🙂 Du har alltid fremmet en balansert livsstil i forhold til mat, trening og kos. Du har en filosofi på hva som er riktig for deg og du er tro på den og deg selv. Fortsett å være deg <3

  16. Kristine

    Renate: Takk 🙂 ♥ Det har du helt rett i, jeg er jo heldig som bare kan hoppe tilbake til (les: fråtse i) melkeprodukter igjen etterpå 😀 God søndag!

  17. Karoline

    Må si eg ble overrasket over kommentarene på det forrige innlegget. Syns hverken det var for mye mat eller proteinfattig. Folk er jo forskjellige og trenger forskjellig mengde og type mat, så er ganske leit at noen har så negative kommentarer. Du sier du ikke får så mange kommentarer for tiden og da er det ekstra dumt at det er sånne negative kommentarer du får, for det er alt annet enn fortjent. Du inspirerer og sprer matglede, syns i alle fall eg. Stå på videre, eg heier på deg og syns du gjør en kjempebra jobb 🙂

  18. susie

    Dette var göy! At du tok deg tid å svare, lage ett eget innlegg av det! <3
    Ser noen skriver lenger opp at de oppfatter det som "småstygg"kommentar at man skriver at man ikke syntes det var veldig proteinrikt? Det var det overhode ikke ment som!! Og jeg veide mine ord slik at det ikke skulle virke "ufint". Det var mer ett spörsmål, og ja jeg var overrasket! Vi har kanskje ulik oppfatning av hva ett proteinrikt måltid er..? Jeg vil vel si det var like mengder karbo som proteiner og det beskrives kanskje som ett proteinrikt måltid idag, da den typiske nordmann ofte spiser mye mer karbo kontra proteiner i ett måltid. Mye halvfabrikat og mye sukker.. For meg er ett proteinrikt måltid ett måltid med "overdose" av proteiner kontra karbo 🙂 Men, jeg sier ikke at dette er usundt eller galt.. Og du er også min favoritt matblogger <3
    Syntes ellers det var passende mengde mat, for min del kunne det gjerne värt mer 😉

  19. Kristine

    Susie: Bare hyggelig det, liker som sagt når folk kommenterer og spør – det er jo halve moroa med en blogg 🙂
    Når det gjelder ulik oppfatning av et proteinrikt kosthold så tror jeg kanskje det er lett å glemme hvor proteinrikt skyr og kvarg er når man spiser over en halvkilo av det 😀
    Grovt regnet så spiste jeg 70-80g karbo denne dagen, og det er langt under helsedirektoratets anbefaling: «De som trener 1-2 timer daglig bør innta 6-8 gram karbohydrat per kg kroppsvekt per dag». Sett dagen under ett så har jeg et solid overskudd av proteiner i forhold til karbo, og det selv på en dag som ikke er heelt sånn som jeg vanligvis spiser. Til vanlig består lunsj og middag som sagt av mer grønnsaker, avokado og kjøtt/fugl/fisk. Å snakke om kosthold er jo bare gøy 🙂 Takk forresten ♥

  20. Monika

    Hei Kristine!

    Jeg har fulgt deg i flere år, og har to av kokebøkene dine. Middels interessert i mat og trening, men liker å leve sunt og balansert – som jeg opplever at du også gjør. Og jeg må få si at jeg har ALDRI kommentert en blogg i hele mitt 32 årige liv. Men etter å ha fulgt deg de siste årene, klarte jeg bare ikke å la vær. Jeg har også gått igjennom 2 prøverørsforsøk, komplikasjoner i forbindelse med dette og i like etter 1. fødsel, flere operasjoner og div tullball. Mistet nesten meg selv helt. Men mor ble jeg, og jeg hadde gjort alt en gang til…<3

    Nummer 2 som nå er 6 måneder, har også reflux(tror både den er "stille" og vanlig..) Dog som du nevner er d jo ikke helt vanlig å få noe sånn helt tydelig diagnose. Var også igjennom melkefri OG eggefri diet i lengre perioder. Vi har vært igjennom sykehusinnleggelser og masse ulike oppfølginger. Manglende vektoppgang, spisevegring osv. Bæresele var det eneste som trøstet, og ryggen fikk lide noe. Det vondeste var allikevel å føle at min eldste fikk ta til takke med en utslitt mor.

    Uansett jeg skal ikke komme med hverken tips eller råd til deg, det er helsepersonell mye bedre egnet til. Alle barn er ulike og reflux utarter seg helt sikkert veldig ulikt. Jeg vil kunne si at jeg føler med deg og at du er superflink. ALDRI tvil på deg selv som mor, du gjør det aller beste du kan i den situasjonen du er. Og det vil gå bedre, selvom det kanskje kan virke uutholdelig innimellom.

  21. Ane Stenberg

    Det var pussig, som flere har nevnt syns jeg dagen var fylt med flere små, fine måltider. Kanskje en liten opplysning med proteininnhold i diverse mat hadde vært på sin plass for mange? Neimen om jeg vet. Har nylig gått over til vegetarisk kosthold, og får i meg mer enn nok næring, for å si det sånn. All mulig lykke til deg, Kristine. Du er en flott inspirasjon med kunnskap og synspunkter for et sunt, men også avslappet kosthold- som trengs i dag!

    PS: For en fin familie dere er! <3

  22. Kristine

    m: Hei! Oi, det var mange begrensninger :/ Jeg er god på sunt, billig og proteinrikt, men ikke så mye uten egg, laktose, grønnsaker og nøtter altså. Skal se hva jeg klarer 🙂

  23. Kristine

    Kristin: Hadde jeg vært alene skal du ikke se bort ifra at det hadde blitt en slik skål til middag på meg også 😉 Jeg er også helt for at man skal spise slik man selv vil, mat er jo kos i tillegg til næring.
    Aw, hyggelig å høre ♥

  24. Kristine

    Karoline: Jeg tror som sagt mange undervurderer hvor proteinrikt skyr, kvarg o.l er, for ikke å snakke om nøtter. Jeg tok det egentlig ikke negativt, synes det bare var fint å få noen reaksjoner slik at jeg kunne forklare at mitt kosthold ikke er «perfekt», følger en plan eller er spesielt vanskelig 🙂
    Tusen takk! ♥

  25. Kristine

    Monika: Hei! Og TAKK for kommentar!
    Så utrolig fint å høre at det ordnet seg for deg til slutt, ikke minst at du også har 2 stk ♥ Trist å høre om problemene til din lille, det er utrolig tøft å ikke kunne hjelpe/få bort smerter og problemer de har. Her er også bæresele det eneste som virkelig fungerer, slik var det også med førstemann/kolikk.
    Takk *rørt*, og det samme til deg ♥

  26. Kristine

    Ane Stenberg: Tja, neste gang kan jeg ta den kjedelige jobben med å regne det ut 🙂 Så fint at du får det til å fungere med et vegetarisk kosthold, det er jo absolutt ikke vanskelig å få i seg nok og næringsrik mat (om man er interessert i mat, og matglad). Takk 😀 ♥

  27. Stine

    Hei:) så fint å lese om kostholdet ditt og treningen fordi jeg kjenner meg så godt igjen. Har ei lita ei på 10 uker (første barnet). Skulle gjerne laget salater, pannekaker ol. Men d blir liksom ikke tid. D må være noe som går kjapt, og her går d mye i d samme som du spiser. Lille her sover heldigvis i vogn/vugge, men d kan likevell være vanskelig å få til trening. Har ikke helt funnet ut av rutinene selv om hun er 10 uker. Veit d tar tid:) skulle feks trene i dag, men kom bare til oppvarmingen før ei hu våkna. Så d er godt å lese om andre som har det slik:) takk for ærlighet og flott blogg:) Morro å lese om barna og hvordan du læser ting:)

  28. Kristine

    Stine: Hei! Det er ikke lett med så små minier, rutiner er ikke etablert og tiden bare flyr avgårde. Det er helt greit at ting tar tid i starten synes jeg, jeg får heller ikke til trening om dagen annet enn 5 minutter her og 5 minutter der 🙂 Håper dere får en fin dag! ♥

Det er stengt for kommentarer.