Jeg skal være helt ærlig med dere

Da skal jeg snakke litt om mat, trening og kropp, nærmere bestemt om meg og mitt. Man skal liksom ikke tenke på slike ting når man blir mamma, og jeg kan være enig i at de første dagene og ukene er kaotiske og tankene er helt andre steder, men når man lander sånn halvveis på bena igjen må det være lov til å tenke og fokusere mer på seg selv. Det ene utelukker ikke det andre, man vier ikke mindre tid og oppmerksomhet til sin lille bare fordi man tar mer bevisste valg.


Dette ble for øvrig tatt den første uka etter fødsel, den eneste trilleturen mini har godtatt. Flaks at man har både bæresele og sjal!

For meg er det ekstra viktig i en slik fase av livet å være på topp psykisk, og for mange kan daglig mosjon og det å komme seg ut, samt spise sunt og variert være løsningen. For meg handler det rett og slett om å føle meg vel, og det betyr psykisk pause og avkobling i en treningsøkt, samt en sterk og sunn kropp som jeg kjent med.
Hvorfor ta tak i det nå spør du?

Jeg har spist dessert hver dag i 5 uker.

Og da snakker jeg ikke om proteinfluff og kesam med bær, men cookies, donuts og is.

Nå trenger jeg å finne tilbake til gode rutiner, styrke og funksjonalitet – jeg vil gjerne føle meg litt mer som meg selv igjen. Bedre meg, bedre mamma.

En normal matdag for meg har i flere år sett slik ut;

Måltid 1:
2ldy3q1-side
Gresk yoghurt/mager kesam + 1 skyr med bær, frukt og en neve nøtter.

Måltid 2:
IMG_0010-side
Salat med ulike proteinkilder, fiskekaker med avokadokrem eller lomper med pålegg/eggesalat.

Måltid 3:
IMG_0146-side
Kjøtt/fugl/fisk med grønt, frukt, bacon, quinoa, avokado, ost og ulike kombinasjoner, eventuelt vegetarisk med bønner og kikerter, suppe eller pannekaker.

Måltid 4:
Knekkebrød med ost, havrelapper, smoothie eller yoghurt.

Det er ikke akkurat vanskelig å holde seg til et slikt kosthold når det er så mye god mat!

Kroppen min har sakte men sikkert funnet tilbake til utgangspunktet jeg hadde. Jeg skal unngå å skrive om vekt og hvor mye jeg vil ned videre, men jeg kan ta dere som vil med på reisen allikevel. Til og med dele noen bilder kanskje, selv om jeg vet at det kan virke både motiverende og provoserende – man kan ikke tilfredsstille alle.

Jeg har ikke dårlig tid og livet skjer, som for eksempel i går da vi bakte muffins til M som blir 3 år i dag (hurra!) og halve pynten endte i munnen 😉 

Gratulerer med dagen gutten min ♥

13 kommentarer til “Jeg skal være helt ærlig med dere

  1. Hanne

    Hipp, hipp hurra for lille M 😀 Tenk, 3 år allerede 😀
    Jeg synes det er kjempefint med slike innlegg som dette, og sier ja takk til mer blogging om å «finne tilbake til formen».
    For meg er det et interessant tema, og jeg tar i mot inspirasjon og motivasjon med åpne armer.
    Det å finne tilbake til gode/bedre vaner, og ikke minst å «bare gjøre det» samtidig som man heller fokuserer mer på alt annet i livet, det er noe jeg selv har fått god erfaring med etterhvert, og da er det ekstra gøy å lese om din metode og fremgang 😀

  2. Solveig

    Jeg tar imot alt av inspirasjon. Prøver selv å finne tilbake til en sunnere livsstil etter mye helseproblemer ( ikke graviditet ). Liker bloggen din veldig godt, og har tre av bøkene dine. Kommer du til å sette opp noen kostplanen? Skulle gjerne hatt en plan å følge i starten.
    Kan du si noe om fett, hva bruker du i det daglige?

  3. Renate

    3 x hurra for 3 åringen!? Og hipp hurra for DEG og dine tanker?Applaus for deg og at du står frem med tydelig budskap og røst! Jeg signerer hvert eneste ord?Det er dette som er DEG og vi digger det, ja takk til begge deler ja??Stå på!

  4. Camilla

    Gratulerer med etterskudd med lille M 🙂 Lille september barn <3

    Jeg har en litt uheldig historie i forhold til selvverdi og selvbilde, men det betyr ikke at jeg ikke kan ha meninger om psykisk helse, mat og kropp. Tvert om. Jeg tenker at, det må da være helt normalt å føle og mene det du gjør :)? For meg beviser det at man har selvinnsikt og kjenner seg selv og sin egen kropp veldig godt 🙂 Det er fremdeles slik at hvis nødvendig på et fly det seg selv man skal tenke på først ved å ta på oksygenmasken og deretter hjelpe neste mann. Dette tenker jeg gjelder på så mange område av livet også og det gjør en ikke selvopptatt eller egoist i negativ forstand, for det. Man må klare genuint og ekte å ta vare på seg selv først 100% før man kan være der for noe andre 100%.

    Du er aller tiders uansett hvordan man vrir og vender på det <3

  5. Kristine

    Hanne: Jeg fikk en påminnelse fra facebook med bildet av den bittelille nyfødte foten hans, tiden går så fort.. ♥
    Ja, jeg tenker at det er mange som kanskje vil kunne hente litt tips og inspirasjon – i hvert fall i forhold til kosthold og superraske treningsøkter 😀

  6. Kristine

    Solveig: Uansett grunn, så er det supert at man ønsker å finne tilbake til en sunnere livsstil – det trenger man nå som høst og kaldere tider står for tur 🙂
    Jeg kommer nok ikke til å sette opp en kostplan da jeg ikke følger en (om du har boka Sunnere Livsstil så finner du et par planer i den), men jeg kan skrive ned hva jeg har spist noen dager i ny og ne. Mine fettkilder er hovedsakelig nøtter og avokado, når jeg steker noe som trenger fett i panna så bruker jeg smør.

  7. Kristine

    Camilla: Tusen takk ♥
    Helt enig med deg, og jeg setter veldig pris på tankene dine. Jeg vet at mange flere som leser bloggen min har/har hatt uheldige tanker i forhold til egen kropp, men håper at de kan ta det for det det er – mine små grep for å få gode rutiner på plass etter en graviditet. Tror nok dette er mer innafor enn da jeg for eksempel tok dere med inn i fitnessverden med proteinfluff og fettprosent, lover at det ikke blir noe sånt 😉

  8. Miss.T

    Du er bare herlig, rett og slett. Elsker at titte indenom bloggen. Glæder mig det indlægget og ja til bilder. De, som ikke liker, kan jo bare la være at lese/se med.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *