Kropp og graviditet

Lenge siden sist!

Jeg og lille I har vår første uke alene sammen, så logistikk og rutiner må innarbeides litt. Han er ikke så glad i å ligge noen andre steder enn på brystet mitt (akkurat som storebror var), så det siste jeg har tid til er å sette meg ned og skrive. Jeg satser på at det går seg til etter hvert, akkurat nå føles det både godt og riktig å bruke all tid på gutta mine.

Jeg fikk et godt spørsmål her om dagen som jeg tenkte jeg kunne svare på i et eget innlegg – som jeg for øvrig har brukt flere dager på å få ferdig 😉

Hei Kristine!

Hvordan syns du kroppen din forandret seg gjennom graviditeten, du som er vant til å trene mye – og da spesielt styrke?  Var det sånn at det var veldig merkbart at du gikk ned i muskelmasse?  Hvordan syns du trening i svangerskapet påvirket formen din generelt sett?

Takk for fin blogg, forresten 🙂

Hilsen nysgjerrig

Hei!

Nå har jeg gått gravid to ganger og det har vært litt ulike opplevelser både når det gjelder kropp og trening, så jeg kan kort skrive litt om begge.

Mitt første svangerskap:

I mitt første svangerskap så hadde jeg et godt utgangspunkt, både når det gjaldt form og treningsrutiner. Jeg trente styrke 4 ganger i uka, og hadde daglige turer og/eller powerwalks på en halvtimes tid. 

Bekkenløsning og store plager vedrørende dette kom først etter 5 måneder, og det ble aldri så ille at jeg måtte avstå helt fra trening. Jeg trente styrke og gikk turer/syklet helt frem til fødsel. Jeg hadde også kun meg selv å tenke på, så det ble mye egentid og gode søvnrutiner.

Mitt andre svangerskap:

Før mitt andre svangerskap så hadde jeg vært igjennom flere hormonkurer, et svangerskap utenfor livmor, og til slutt en prøverørsrunde – utgangspunktet var derfor ikke helt det samme som første gang.

I tillegg fikk jeg bekkenløsning allerede etter et par måneder som begrenset treningen veldig, og satte en stopper for det meste bortsett fra sykling i 8.måned. Med en aktiv 2,5 åring fra før var det heller ikke snakk om egentid og søvn slik som forrige gang.
Når det er sagt så trente jeg mye hjemme og var i daglig aktivitet så godt og lenge det lot seg gjøre, aller mest for psykens skyld.


Tiden etter første fødsel:

Etter første fødsel brukte jeg noen dager på å klare å gå turer, hovedsakelig på grunn av vakuum og et bristet halebein. Lille M fikk en tøff start på livet, så det ble mye bæring, byssing og eliminering av ulike matvarer. Jeg gikk også turer 3 ganger om dagen så han fikk sovet.
Jeg kom med andre ord raskt tilbake til samme vekt som før, men jeg kunne ønske at det heller tok lengre tid og på en litt mer lysbetont måte. 

Kroppsvekttrening og lett styrketrening startet jeg med etter 4 uker, og det jeg eventuelt mistet av muskelmasse kom snikende tilbake igjen med tiden. Da lille M var rundt et halvt år gammel trente/lekte jeg mye sammen med han, og hadde ellers mange fine sirkeltreninger rett utenfor huset.


Tiden etter andre fødsel:

Her er jeg jo fortsatt, det har kun gått 16 dager! Denne fødselen var heldigvis kortere og lettere enn sist, så jeg følte meg som rene superkvinnen etterpå. Endelig spilte kroppen min på lag! Jeg reiste hjem etter et døgn, og et par dager senere satt jeg på stranda og så på lille M bade med faren sin mens jeg ammet lillebror. Det er ikke noe mål i seg selv at ting skal gå så raskt, men jeg var så glad for en annen, bedre opplevelse at jeg ville gjøre mest mulig sammen som en familie i dagene etterpå.

Det blir noen turer i ny og ne når det passer seg. Det går som oftest greit, men i dag endte jeg opp med å trille en tom vogn mens han helst ville være i bæresele på meg. Ellers prøvde jeg meg på noen styrkeøvelser med veldig lette hantler i dag – ryggen tar nemlig livet av meg, så den må styrkes igjen. Det kjentes veldig greit, så da blir det litt trening hjemme når sjansen byr seg.

Jeg har ingen planer, ei heller noen mål, så veien blir til mens jeg går – og bysser ♥

12 tanker om “Kropp og graviditet

  1. avatarEsse

    Hei Kristine!
    Gratulerer igjen med velskapt baby ❤️
    Tenkte på en sak når jeg leste siste innlegget ditt da det minnet meg så innmari om hvordan vi hadde det med vår lillegutt som ble født for 3mnd siden.
    Han også ville kun ligge på brystet dag som hatt og ikke snakk om å ligge i barnevogn. Skulle bæres hele tiden.
    Problemer med amming hadde vi også.
    Ikke vakuum, melk som rant fra munnen, kveles i melk når han diet, gulpet som bare det og måtte opp og rapes hele tiden pga masse luft som han kastet i seg.
    I tillegg til favoritt side på brystet.
    Alt dette viste seg var konsekvens av stramt tungebånd og symptomene ble borte etter klipp. Viser seg at dette er arvelig!
    Hvis noe av dette høres kjent ut meld deg inn i støttegruppe for stramt leppe og tungebånd på Facebook for mer info.

    PS. Kun velment info ifra meg, og trenger ikke poste denne kommentaren hvis det ikke er relevant.

    Masse lykke til videre 🙂

  2. avatarKristine Innleggsforfatter

    Hei Esse, og tusen takk for kommentar! Jeg skal lese mer om det 🙂 ♥

  3. avatarSynneve Langhelle

    Gratulerer så mye med den lille 🙂 ville bare si takk for at du er så inspirerende
    Hilsen en som trengte litt inspirasjon

  4. avatarKristine Innleggsforfatter

    Susanne: De aller fleste synes han er kjempelik ♥ Jeg ser veldig godt at det er lillebror, men synes allikevel ikke de er så altfor like 🙂

  5. avatarThea

    Gratulerer!!!

    Jeg fikk selv tvillinger et par uker før deg og kjenner til ALT med vond rygg og dårlig holdning. Det hadde vært inspirerende hvis du kunne dele noen smarte øvelser!

    Nyt tiden 🙂

  6. avatarKristine Innleggsforfatter

    Thea: Gratulerer så mye til deg og! Lover å dele øvelser når jeg omsider får dokumentert dem 😀
    Ha en fortsatt fin helg og barseltid ♥

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *