En sunnere versjon av rundstykke med nugatti

/sponsorlinker

Hei og god mandag!

Jeg sitter hjemme med en syk liten gutt i dag, så dagens vegetarmiddag er litt utsatt.

Jeg har derimot hentet frem en sunnere versjon av noe jeg var avhengig av i tenårene, i hvert fall ekstremt glad i – rundstykker med nugatti.

Denne brødmiksen med havre og sesam kan nemlig brukes til å lage brød, rundstykker, pizzabunn, matmuffins og mye annet.

Jeg ville ha den en anelse søtere, så jeg tilsatte bare litt søtning og kanel.

Brødmiksen har en nøytral smak, og er uten frø og kjerner. Det er et saftig glutenfritt alternativ med mye protein, fiber og mineraler. Det kan også fryses om du ikke spiser opp alt på en gang.

Dette store rundstykket spiste jeg med smør og ost, og selvfølgelig en litt bedre og sukkerfri versjon av nugatti.


 
Håper det smaker!

8 kommentarer til “En sunnere versjon av rundstykke med nugatti

  1. Elisabeth

    Heisann. Eg elsker risbrød og har lyst å lage det litt sunnare då eg går på kostholdsplan. Går d an å bruke mørk kokesjokolade og puffa ris eller anbefaler du riskaker? Korleis rekner ein ut kcalmengda i slikt? Kunne du skrive eit innlegg om d og forklart eingong kanskje?

  2. Anja

    Nugatti! Har akkurat spist ei lompe med nugatti på nå, tror jeg må sjekke ut den sunne varianten jeg og 🙂 I går stekte jeg havrevaflene dine, og de ble skikkelig gode! Fant ikke vaffeljernet mitt, blitt borte i flyttinga sikkert, så dobla oppskriften og stekte lapper i stedet for. De som ble til overs ble med i matpakka i dag, det var suksess! Så nå skal jeg steke opp en liten porsjon til som jeg kan ta med i morgen 🙂

  3. Kristine

    Hei! Puffa ris eller riskaker er litt hipp som happ, bruk det du vil 🙂 Jeg regner ikke kcal i det daglige (det er jo både kjedelig og unødvendig), så det kommer jeg ikke til å skrive et innlegg om dessverre. Men, et eksempel er puffet ris. Bak på pakken vil det sikkert stå at det inneholder 400 kcal per 100 g eller noe. Da bare måler du opp hvor mye puffet ris du skal bruke, si du bruker 150 g, da ganger du bare 400 x 1,5 = og får 600 kcal.

  4. Kristine

    Det er det som er mitt problem da, det hadde ikke stoppet etter en lompe 😀 Så bra at det falt i smak! Lapper er jo vel så godt 🙂

  5. Renate

    Jeg kunne rett og slett levd på nugatti opppå brød, rundstykker, boller..ja, alt som er smørbart! 6 måltider om dagen hadde gått glatt ned?Ser problemet med å ikke få stoppa i tide, det er hinsides godt for smaksløkene?

  6. Kristine

    Jeg og! Det er helt fælt 😀 Best å ikke ha det stående i skapet, men heller kjøpe inn når man skal ha «nugattifest» på en lørdag.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *