Bygg deg sunnere med bygg

Hei!

I dag har jeg en rett til dere som er helt ny her på bloggen, og det blir definitivt ikke siste gang jeg lager det. Det er både raskt og sunt, og ikke minst veldig godt. 

Det geniale med bygg er at det inneholder masse kostfiber (hele 8 g i motsetning til vanlig ris med bare 0,4 g per 100g), og det gjør derfor underverker for både blodsukkeret (holder det stabilt) og tarmene (hjelper fordøyelsen).

img_9675

Byggrissalat med brokkoli og bacon
Serves 2
Write a review
Print
Ingredients
  1. 100 g byggris
  2. 5 baconskiver
  3. 60 g fetaost (marinert i chili)
  4. 1 brokkoli
  5. 60 g erter
  6. 1/2 paprika
  7. salt og pepper
Instructions
  1. Legg baconskiver på et bakepapir og stek i ovnen på 200 grader i 10-12 minutter.
  2. Kok byggris som anvist, jeg brukte 2 kokeklare ferdigposer á 50g. Kok brokkoli og erter i 2-3 minutter, hell av vannet.
  3. Rør sammen byggris, brokkoli i mindre buketter, erter, finhakket paprika, sprøtt bacon i mindre biter og smuldret fetaost over. Smak til med salt og pepper om det trengs.
Kristine Weber http://www.kriweb.no/
img_9679

Mini synes imidlertid byggris var rart til tross for at han elsker vanlig ris, go figure.. så om du er usikker på om den minste vil ha bygg, gi en smaksprøve før du blander alt sammen.

Fetaosten jeg har brukt er for øvrig veldig sterk, så mini fikk noen pølsebiter jeg hadde liggende i stedet. Eller du kan bruke vanlig ost og skjære i mindre terninger.

img_9674

Håper det smaker!

I dag sitter jeg på hjemmekontoret og jobber, rommet jeg nesten aldri bruker da jeg stort sett er på kjøkkenet eller fotograferer ved spisebordet. I etasjen under kan jeg høre støvsuging, vasking og klirring – og vet dere hva, det føles både rart og fantastisk. Jeg som har snakket om å få rengjøringshjelp så lenge nå har fått muligheten til å teste «de beste», og hvem det er skal jeg nevne for dere litt senere.

Jeg har en lang liste over ting som må gjøres innen få dager, så det er bare å ta en ting av gangen. Nå er det lesing til eksamen som skal prioriteres, etter mange uker med sykdom er det på tide å ta opp igjen den tråden.

Og dere? Jeg ser at mange av dere legger igjen flere kommentarer nå, og det varmer veldig.
Håper dere får en super torsdag ♥

12 kommentarer til “Bygg deg sunnere med bygg

  1. Camilla

    Så hyggelig innlegg 🙂 Og er det ikke fint å se at leserne dine tar deg på alvor og viser at vi faktisk setter pris på deg og bloggen? <3
    Lykke til med lesing!

  2. Ingvild

    Litt sløvt av meg å lese i innlegget rundt nyttår at du fikk lite kommentarer, synes det var trist, men så ikke engang legge igjen en kommentar, men det jeg ville si er ganske relatert til dette innlegget også. 🙂

    Jeg er en av dem som er innom bloggen din omtrent hver dag, og har vært det lenge, og jeg finner masse inspirasjon her fortsatt (jeg har sett folk klage på at varisjoner av samme retter «går igjen», men gjør det ikke det på kjøkkenet til de fleste av oss?) Jeg synes det er utrolig kjekt å få tips til små endringer på den typen matretter jeg spiser mye av, den lille variasjonen er ofte nok!

    Men det bloggen din først og fremst har gjort for min del er imidlertid å faktisk bidra til et sunnere og litt mer avslappet forhold til mat. Du er helt sikkert veldig klar over at du vel har lesere som både ønsker å spise sunnere fordi de ikke gjør det i utgangspunktet, men også mange som, i likhet med meg, nok lenge har trengt å senke skuldrene litt, fordi vi med den «sunne» livsstilen vår, har/har hatt et fokus som har vært unødvendig strengt og dermed ikke særlig sunt.

    Du har faktisk først og fremst inspirert meg til å introdusere flere matvarer jeg har skydd i mange år, som ris, poteter og havre, litt pasta, og nå har jeg tenkt å prøve byggris! 😀 Jeg tror nok mange, som meg, opprinnelig kan ha endt opp på bloggen din fordi vi har levd på veldig restriktive dietter uten å engang ha som mål å stille i noen konkurranse, og selv har jeg i alle fall gått fra å først og fremt bruke «fitness»-oppskriftene dine til å prøve meg på mer «vanlig» mat, og stole på at en aktiv livsstil og trening gjør at jeg fint tåler litt karbohydrater. 😉

    Om du slutter å blogge, er vi nok mange som fortsatt vil kjøpe bøkene dine og som koser oss med spaltene dine i f.eks Shape-up, men jeg håper du fortsetter, for du bidrar med noe viktig og fint, og bloggen din har definitivt gjort en sårt tiltrengt forskjell for meg og min innstilling til mat (selv om det tok meg en god stund å komme dit 😉 )!

  3. Kristine

    Der kan du se 😀 Det skal sies at jeg forstår det jo, det er begrenset hvor mye man kan kommentere mat + jeg kommenterer aldri noe selv. Når det er sagt, så er det veeldig hyggelig å høre fra dere litt innimellom om ikke annet.
    Du har helt rett i utviklingen av bloggen (og meg), og det er godt å se at det vises og ikke minst påvirker flere. Det var en veldig fitnessblogg før og oppskriftene bar absolutt preg av det – svært magre og til tider et stort fokus på at jeg skulle konkurrere, som igjen gikk utover oppskriftene på godt og vondt. Selv om jeg aldri har levd et såkalt fitnessliv, så har kostholdet mitt og tankene mine endret seg til å dreie seg om matglede (for alle i familien), å bli mett (det har det for så vidt alltid vært), kreativitet, prøve nye ting, og ikke tenke på diett overhodet.
    Tusen takk for fine ord ♥

  4. Lisbeth

    Denne skal definitivt prøves! Min mann er veganer, og ungene og jeg digger både fetaost og bacon, -her kan alle få det de vil!
    Og de porsjonsposene med byggris er supre. Raskt, godt og sunt, veldig kjekt på travle hverdager! 🙂
    «Kos» deg med eksameslesing! 😉

  5. Eline

    Takk for fin blogg Kristine! Hørte deg på podcasten til hun Sara, og la merke til at du har en helt fantastisk fin snakkestemme. Burde vært på radio!

  6. Kristine

    Da er jo denne midt i blinken! Helt enig, jo flere porsjonsposer jeg kan få dess bedre 😀 Takk, takk!

  7. Kristine

    Tusen takk! Nei, slutt.. haha, synes du? Og jeg som hater å høre stemmen min på «tape», men det gjør kanskje alle 🙂 Når det er sagt var det veldig hyggelig å stille opp for Sara, hun er veldig lett å snakke med.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *