Byggrynsgrøt med sukrin, kanel og rosiner

/inneholder sponsorlink

Hei og god mandag!

Nå som jula nærmer seg med stormskritt, så synes jeg det passer fint med grøt på kjøttfri mandag – det hører liksom jula til.

Det er mange som lager risengrynsgrøt, og det synes jeg er kjempegodt, men jeg har faktisk fått en enda større favoritt i byggrynsgrøt.

img_0211

Byggrynsgrøt
Serves 2
Write a review
Print
Ingredients
  1. 2 dl byggryn
  2. 5 dl lettmelk
  3. 1/2 ts salt
Topping
  1. Kanel
  2. Sukrin
  3. Rosiner
  4. Smør
Instructions
  1. Legg byggrynene i kaldt vann natten over. Hell av vannet.
  2. Ha melk, byggryn og salt i en kjele og kok opp under omrøring. La grøten småkoke i ca 20 minutter, eller til byggrynene er møre.
  3. Topp med kanel, sukrin, rosiner og det klassiske smørøyet.
Kristine Weber http://www.kriweb.no/
havregrot
Bildet er hentet fra boka Kristines muskelmat (40% rabatt)

Håper det smaker!

Nå har jeg klart å fikse treningsutfordringen til dere, så stikk innom senere i dag og ta en titt!

img_0008
Genser   //   Tights

Vi sees!

10 kommentarer til “Byggrynsgrøt med sukrin, kanel og rosiner

  1. johanne

    Hei Kristine! Dette så godt ut. Jeg har hatt lyst til å lage byggrynsgrøt lenge, men finner ikke byggryn i noen butikker… Hvor har du kjøpt det, og hva er merket på pakken? Jeg finner bare byggrynsris som kommer i sånne små posjonspakker..

    Mvh
    Johanne

  2. Emma

    Hei, dette er kanskje for privat- men jeg spør! Er du fortsatt gift? 🙂 Håper du har en fin førjulstid, finner mye mat-inspirasjon her inne.

  3. Kristine

    Det kan du, det smaker helt magisk! Vend inn stivpisket krem med litt sukrinmelis eller stevia vanilje 🙂

  4. Kristine

    Det funker nok superbra, velg gjerne den av melkene med høyest fettinnhold slik at den blir ekstra kremet og god 🙂 ♥

  5. Sofie

    Dette så veldig godt ut, men jeg har cøliaki og har aldri egentlig skjønt om det er gluten i byggryn eller ikke. Vet du om det er det? 🙂

  6. Kristine

    Det er dessverre gluten i byggryn, men det er i veldig mye mindre grad enn f.eks hvete, så mange med glutenintoleranse tåler det. Dersom du har cøliaki, ville jeg nok ha holdt meg til risengrynsgrøt 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *