Når livet føles tungt

Dette innlegget ble skrevet i en av livets tunge stunder i året som har gått – mitt tøffeste hittil vil jeg si.
Kanskje jeg deler alt når jeg har fått det enda mer på avstand, det er først da jeg klarer å se verdien i det selv. Nå er jeg heldigvis på et bedre sted, ting er i ferd med å heles, og jeg ser positivt på et nytt år.

Jeg vil allikevel dele disse ordene til de som trenger det;

Livets beste lærepenger har ofte en pris, og kommer ofte i de verste stundene. Det vil komme øyeblikk hvor det føles ut som alt som kan gå galt, vil gå galt, og da kan det føles ut som om du aldri vil komme deg ut av det – men det vil du. Fokusér på det du har, ikke på det du har mistet.

«Det er ikke det verden tar fra deg som er det viktige – det er hva du gjør med det du har igjen.»

Hver gang du føler for å å gi opp, så husk at ting noen ganger må gå veldig galt før de på nytt kan bli bra igjen. Noen ganger må du gjennom de vanskeligste øyeblikkene, før du kan ende opp i de beste.

5060-tungt-ansvarSnakk om det:
Det å ha problemer er ikke et tegn på usunnhet, alle opplever vonde situasjoner en eller flere ganger i livet. Blir problemene for store og vanskelige kan du snakke med noen du stoler på; partner, familie, venner, eller helsepersonell. Problemene går ikke over selv om man overser dem.

Gjør noe hyggelig:
Planlegg positive aktiviteter, gjør noe lystbetont hver dag – selv om du egentlig ikke orker. Det er et uttrykk som heter «Fake it til you make it». Etter hvert fungerer det, selv om det kan virke tungt og meningsløst i begynnelsen. 

«Å være lykkelig er ikke det samme som å ikke ha problemer, men å ha styrken til å takle dem og ikke la seg overvinne.»

Del opp problemene:
Forskning viser at når vi er deprimerte, mister vi ofte evnen til å planlegge skikkelig og blir lett overlesset. Hvis en oppgave eller et problem virker uoverkommelig, er det lett å gi opp. Forsøk å dele opp problemene, og ta ett skritt av gangen.

Beveg deg:
Fysisk aktivitet er effektivt og enkelt når du vil bedre din psykiske helse. Bevegelse påvirker humøret, gir energi, reduserer stress og bedrer forholdet til egen kropp. I tillegg kan økt fysisk aktivitet gi deg bedre søvn – akkurat dette er oppskrytt dersom man har en liten tass med lakenskrekk 😉

body41

Lev enkelt. Elsk mye. Vær ærlig. Og selv om du skulle mislykkes med ting, ikke stopp deg selv fra å gjøre de på nytt.

 

12 kommentarer til “Når livet føles tungt

  1. Camilla

    Hehe, nå måtte jeg trekke på smilebåndet å le 😀 Me like!
    Høres ut som den deprimerte goth-jenta som verken ser, har eller føler glede i livet. Men ja, jeg har helt klart mange gode stunder. Takk som minnet meg på hvor tragisk jeg føler at jeg har det 😉 *Humrer*

  2. Kristine

    Haha, men er det ikke påfallende hvordan og hvor mye vi lar oss påvirke av vonde hendelser i forhold til de gode? Hvordan vi bærer med oss de videre, mens de gode bare blir glemt. Vi trenger alle slike påminnelser, i hvert fall vi som er litt gothere 😉

  3. Jules @ WolfItDown

    Uff, har selv hatt det veldig vanskelig i det siste. Stresset, hatt angst… Men nå har jeg tatt en beslutning som vil hjelpe meg i en mye sunnere retning… Og heldigvis har jeg folk rundt meg som støtter meg, og en klippe av en kjæreste som har gjort det mulig for meg til og begynne og slappe av. Puuuuh! Gleder meg til jul 😀 Og tusen takk for et inspirerende innlegg atter en gang Kristine 🙂 Setter pris på at du gir oss innblikk i din hverdag, og at du rekker ut til så mange av oss rundt om her 🙂 <3 Håper du har en fin start på desember måned! Koselig og pynte tre med skjønne gutten din 😀 x

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *