Stians stroganoff

/inneholder sponsorlink

Hei!

Her får dere reprise på en deilig middag, en stor favoritt hos mannen min;

IMG_9924

Biff stroganoff
Serves 3
Write a review
Print
Ingredients
  1. 500 g *entrecôte/annet kjøtt
  2. 1 ss smør
  3. 1/2 løk
  4. 4 aromasopp
  5. 1/2 paprika
  6. 2-3 dl kjøttbuljong
  7. 1 boks hakkede tomater
  8. 2 ts sennep
  9. 2 ss tomatpuré
  10. 1 ss maisenna
  11. 2 ts paprikapulver, 1 ts spisskummen, 1/2 ts chili, salt og pepper etter smak
  12. 1/2 boks original kesam
  13. 120 g ris
Instructions
  1. Brun kjøttet sammen med grovhakket løk, sopp og paprika i en kjele sammen med litt smør.
  2. Ha i krydder, buljong, hakkede tomater, sennep og tomatpuré og la det småputre med lokk på lav varme i ca 2 timer. Sjekk med jevne mellomrom og etterfyll eventuelt buljong. Rør ut maisenna i litt kaldt vann og tilsett for å tykne sausen.
  3. Rør inn kesam helt til slutt, serveres med litt ris.
Notes
  1. *kjøp billig kjøtt, det skal uansett mørnes lenge i gryta. Jeg har brukt entrecôte, og etter et par timer smelter det på tunga.
Kristine Weber http://www.kriweb.no/
IMG_9917

Håper det smaker!

Nå har høstkolleksjonen til Kari Traa kommet på plass, og i år er det flere nyheter som for eksempel denne herlige vinrøde fargen;

96342_kari_traa_rose_hood_-_wine_1-checker

I tillegg til blant annet mosegrønn og lyseblå. Ta en titt her – du får gratis frakt med rabattkoden FRIKARI

God kveld videre ♥

13 kommentarer til “Stians stroganoff

  1. Anja

    Først plommer, så stroganoff. Hurra, det er høst! Lykke til med siste innspurt av boka, gleder meg til å se. Er så fine bilder i bøkene dine, så det har hendt mange ganger at jeg har tatt de fram bare for å se på bildene. Det gir iallefall meg masse motivasjon til å lage noe godt på kjøkkenet 🙂

  2. Kristine

    Jeg vet – kan vi ikke bare får litt friskere luft og kjøligere temperaturer så jeg får dratt frem strikkagenser og tøfler 😀
    Så utrolig hyggelig Anja, jeg håper (og tror) at denne boka også vil glede mange sultne mager ♥

  3. Anita

    Hei! Jeg har en av bøkene dine og har funnet en del inspirasjon i den. Blant annet synes jeg søtpotetgratengen er innmari god. Jeg har generelt hentet mange tips til hvordan jeg skal få i meg mer grønnsaker i varierte retter. Det jeg stusser over er enkelte andre oppskrifter som er ekstremt simple. For eksempel guacamolen, den er jo dødskjedelig. I tillegg er matplanene rotete laget synes jeg. Alt i alt funnet mye bra, men boken fremstår litt «hjemmelagd» og ikke kvalitetssikret på en måte.

  4. Kristine

    Hei! Det er mitt fokus, å få flere folk til å lage hjemmelaget mat samt forenkle mange av oppskriftene slik at det ikke blir tidkrevende i en travel hverdag – så det er egentlig spot on.
    Jeg liker guacamole enkelt med lime og salt, derfor er den slik, men det er bare å tilsette chili eller hvitløk om du ønsker det.
    Ukeplanene i boka Kristines muskelmat (som jeg regner med at du har) er en måte å samle oppskriftene i boka sammen på slik at man har idéer til frokost, middag og kveldsmat for en hel uke og bare kan bla seg frem til de aktuelle. Detaljerte kostholdsprogrammer finner man i den nyeste boka mi.

  5. Elisabeth

    Hei ? ka er ditt beste tips til å få ein smalare mage/midje? Etter graviditeten har d blitt noko trangt å få på seg buksa og eg er supermotivert for å bli kvitt dei få kiloane for det ekje masse å stå på der, men eg har nokre love handles som virkelig berre er påklistra og som nekter å forsvinne. Skal gifte meg i 2018 og har bestemt meg for å begynne prosjekt Elisabeth no så eg har god tid og ikkje stresser…men eg merker at eg stresser eigentlig litt likevel. Sidan eg er mykje aleine får eg ikkje gått på treningssenter men eg prøver å jogge/ha intervalløkter ein gong i veka (dårlige kne) og trene step 3 ganger og så har eg ein del øvelser for mage/midje som eg har funne på nettet. Og eg har ein etedag i veka og då ete eg alt eg vil i løpet av 4 timer.

  6. Kristine

    Hei! Det virker som om du har treningen på plass, og det er bra. Smalere midje får du om du ligger i et lite kaloriunderskudd, så det er viktig å kartlegge hva og hvor mye du spiser i løpet av en uke for å se hvor du kan gjøre eventuelle endringer. Du finner ulike kalkulatorer på nett du kan bruke for å regne det ut, eller du kan få hjelp med en kostholdsplan. Mitt beste tips er altså å få bedre oversikt over kostholdet.
    Så hyggelig at du skal gifte deg i 2018! 🙂

  7. Tonjemaa

    Gleder meg masse til ny bok! Det jeg elsker med bøkene dine er hvordan du viser at sunn og næringsrik mat kan smake himla godt og ikke må være tidskrevende eller komplisert. Mange av oppskriftene dine følger jeg til punkt og prikke, og noen lager jeg min egen vri på (etter hva jeg har tilgjengelig, lyst på etc). Fellesnevneren er at alle oppskriftene inspirerer meg til å lage sunn og god mat til meg og familien. Thank you! <3

  8. Kristine

    Så hyggelig å høre, det er akkurat det jeg ønsker – å gi en pekepinn, tips og alternativer, så kan man enten velge å følge det eller spore litt av og gjøre en egen vri 🙂 Tusen takk 😉 ♥

  9. Beate93

    Vet du om at kjøttkonsum er den en enslig største utslipper av CO2? Ta sosialt ansvar og se cowspiracy.

  10. Tonje

    Hei! Denna var god! Likte den lille paprikasmaken kjempegodt… Men har innsett at jeg må lære meg å lese hele oppskriften før jeg begynner, var ikke heelt forberedt på to timers småputrng! Hehe.. Men den ble heldigvis god etter en 40 min også.

  11. Kristine

    Hei! Så bra! 😀 Hehe koketiden er ikke nødvendig, men gjør kjøttet mørere om man bruker billigere kjøtt. 40 min er helt innafor det også, og bruker man indrefilet er det sikkert ferdig etter 15 min 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *