Bønne- og blomkålsuppe

/inneholder sponsorlinker

Hei!

Det er ny uke og ny kjøttfri mandag! Denne gangen har jeg en vegansk middagsrett til dere;

IMG_0030

Store hvite bønner er en super proteinkilde med 7 g protein per 100 g – og ikke minst, god på smak og anvendelig i alt fra supper, gryter, stuing og salater.

Bønne- og blomkålsuppe
Serves 1
Write a review
Print
Ingredients
  1. 250 g hvite bønner
  2. 1 blomkål
  3. 1 løk
  4. 1 hvitløksfedd
  5. 4 dl vann/buljong
  6. en skvis limesaft
  7. en liten neve grønnkål som topping (valgfritt)
  8. salt og pepper
  9. en klype chili
Instructions
  1. Ha grovhakket løk og finhakket hvitløk i en kjele og surr i litt vann til løken blir myk og blank. Ha deretter oppi hvite bønner (spar gjerne noen som topping etterpå) og blomkål, fyll opp med vann/buljong og la det småputre i 10 min.
  2. Mos alt sammen med en stavmikser eller i blender, smak til med salt, pepper, chili og en skvis lime.
Kristine Weber http://www.kriweb.no/
IMG_0028

Håper det smaker!

Ellers er det mye som skjer og jeg har klart å bli skikkelig forkjøla igjen. Det er jo bare et par uker siden jeg hadde influensa, så det føles en smule kjipt kan man si. Hver gang jeg kommer i gang med trening og lyst, så blir det erstattet med nesespray, sår hals og hvile – med alt for mye tid til å tenke.

Jeg får smøre med meg tålmodighet og trøstehandle litt..
44592_Reebok_Dance_Printed_Knit_Drop_Crotch_Pant_1-checker
Joggebukse   //   SportsBH   //   Treningsbag   //   Questbar   //   Tights   //   BCAA

..så får dere ta en økt for meg også.

Ha en super mandag! 🙂

9 kommentarer til “Bønne- og blomkålsuppe

  1. Martine

    Huff synes du er ofte syk 🙁 Kanksje litt probiotica ville värt lurt..? ca 80% av immunforsvaret sitter jo i tarmen ( det vet du sikkert ). Jeg har brukt litt forskjellige, men en av de beste er Udos Choise super 8, og det var min alternativ lege i Oslo som sa at den får du faktisk kjöpt på Iherb 😉 God bedringsklem!

  2. Astrid

    7 g protein pr 100 er ikke så mye da 😛 Mer i pasta og grovbrød liksom. Sikker på at det ikke skal være 17? 😉

  3. Kristine

    @nina: Absolutt :mrgreen:

    @Astrid: Jeg synes det er mye når man lager suppe – som som oftest er av en grønnsak som er mye mindre proteinrik 🙂 Store hvite bønner er 7-8 gram protein, en del lavere enn andre bønnetyper, men personlig den beste :mrgreen:

    @Martine: Jeg har vært SÅ ofte syk etter at jeg ble mamma – og spesielt etter at mini startet i barnehage :/ Probiotika skal jeg sjekke, takk for tips!

    @HG: Tusen takk! ♥ Ha en super tirsdag! 🙂

  4. Jules @ WolfItDown

    Uff, på’an igjen med sykdom? Tror vi har vært gjennom det alle sammen minst to-tre ganger denne vinteren, god bedring!
    Ikke mye annet som er godt når man er syk en en lun god suppe, ikke for det – det er godt også når man er helt frisk 🙂 Digger bønne suppe, det gir en så god og kremet konsistens. Takk for oppskrift! *godbedringklem*

  5. Kristine

    @Jules @ WolfItDown: Ja, men denne gangen ble jeg faktisk ikke så mye verre! Jeg har begynt å ta hvitløkskapsler og er helt overbevist om at de har tatt knekken på noen basselusker :mrgreen:
    Det er første gang jeg tester ut hvite bønner som suppe, men blir definitivt ikke siste gang – nydelig!
    Håper du får en fin helg ♥

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *