Spaghetti & kjøttsaus

Hei!

Endelig var fredagen her!

Jeg vet at dette er en fast tacodag for mange, men i tilfelle du vil spare tacoen til i morgen – her kommer dagens middagstips;

IMG_1057

Spaghetti og kjøttsaus
Serves 2
Write a review
Print
Ingredients
  1. 400 g karbonadedeig
  2. 2 hvitløksfedd
  3. 1 boks hakkede tomater
  4. 1 ss maisenna (rørt ut i litt kaldt vann)
  5. 2 ts spisskummen
  6. 2 ts paprikapulver
  7. 1 ts kanel
  8. 1 ts oregano
  9. 1/2 ts chili
  10. salt og pepper
  11. 100 g spaghetti
  12. 3-4 ss fetaost (terninger)
Instructions
  1. Stek karbonadedeig med finhakket hvitløk og krydder. Tilsett en boks med hakkede tomater og maisenna rørt ut i litt kaldt vann, og la det småputre i et par minutter.
  2. Kok spaghetti som anvist på pakken.
  3. Strø fetaost over toppen.
Kristine Weber http://www.kriweb.no/
IMG_1063

Håper det smaker!

Ellers skal det bli godt med helg kjenner jeg, håper at både jeg og mini blir helt friske snart – mistenker at vi smitter hverandre frem og tilbake (om det i det hele tatt er mulig).

Ha en superfin helg dere! 🙂

8 kommentarer til “Spaghetti & kjøttsaus

  1. kristin

    hei! spaghetti med pasta er jo deilig, men er det noe særlig sunt? spes uten grønnsaker til?
    Trodde egentlig denne middagsserien var med fokus på sunne middager, eller er det bare middagstips som feks trines matblogg? 🙂

  2. Kristine

    @kristin: Hei! Jeg ser ikke hvorfor det er usunt? 🙂 Mitt fokus er sunnhet som du sier, og det innebærer å vise at spaghetti og andre karbohydratkilder som har blitt omtalt som nei-mat lenge er helt ok innimellom eller som helgemat. Fokuset mitt er også hjemmelaget mat (bort med Dolmio), samt proteinrik mat – det vil si en god del mer kjøttsaus enn spaghetti.

  3. kristin

    @Kristine:

    Vel jeg tenker som så at hvis man følger helt generelle kostholdsråd så er det vel anbefalt at minst 1/3 av tallerkenen er grønt?

    Jeg forsøker bare å lære meg hvordan man skal sette sammen et sunt kosthold, som en helhet.
    Så langt har jeg lært såpass at pastamiddag med kun kjøttsaus og lys spaghetti ikke egentlig faller inn i denne kategorien. Skal jeg ha pastamiddag forsøker jeg derfor å fylle minst 1/3 av tallerkenen med grønnsaker – da har jeg tenkt at både næringsverdien og balansen i måltidet har økt.

    Videre har jeg latt meg inspirere veldig av mange av oppskriftene dine, og jeg synes derfor det er litt rart med slike måltidsforslag som idag, som ikke følger tankegangen du som oftest har ellers, om du skjønner.

    Og hvorfor er Dolmio så usunt? Er det veldig mye sukker i den?

  4. Kristine

    @kristin:
    En gang i ny og ne har jeg mat som minner om dette – der 1-2 grønnsaker er kamuflert i suppe/grateng/kjøttsaus osv. Man kan selvfølgelig ha en stor salat til, noe jeg pleier, men det hadde jeg ikke i dette tilfelle – og det er helt greit innimellom synes jeg 🙂 Meningen bak bloggen er å oppfordre til mer hjemmelaget mat, mer proteiner, og selvfølgelig mer farger som i frukt og grønt – noe som kjennetegner 90 % av middagsforslagene mine. Jeg er derfor enig i teorien din, og er man veldig rigid på det så er det jo bare å pøse på med grønt ved siden av.
    Dolmio inneholder mye salt og sukker, dessuten smaker det så mye bedre med hjemmelaget 🙂

  5. Silje

    Dette ser kjempegodt ut! Gleder meg til å teste i morgen 🙂 Takk for inspirerende blogg med varierte og spennende oppskrifter 🙂

  6. Marianne

    Flott Kristine!

    Virkelig fint du setter fokus på at ingenting er nei-mat. Forstår godt at noen over her kan bli forvirret når det plutselig ikke ligger en salat på din tallerken, men som du sier er målet å finne en balanse. Det er et super-viktig budskap!

    Et nytt studie fra Århus universitet viser dessuten at pasta i tillegg har en lav GI, da den industrielle forarbeidningen gjør at ventrikkeltømningshastigheten reduseres. Hvis man fokuserer på å få fibre fra andre kilder enn pastaen, f.eks ved å ha gulrot, løk etc i sausen, er det også helt fint å bruke den hvite pastaen til daglig. For mange vil dette dessuten heve den kulinariske opplevelsen av måltidet. Win for alle pastaelskere;)

  7. Oda

    Å hele tida skulle unngå ulike matvarer fordi det er for mye karbohydrater eller for mye fett osv. Jeg tenker at det igjen blir usunt ! En balanse er tingen 🙂
    Flott at du viser dette ! Å hele tida kutte ut ting gir bare et bilde av at alt annet er farlig og i dette «forstyrrede» samfunnet er ikke det så bra heller. Det er msnge usikre og unge jenter som leser bloggen, det er lett å bli påvirket. Fortsett å variere oppskriftene med sunne, men også helt vanlige norske måltider 🙂

  8. Kristine

    @Silje: Håper det smakte! Og tusen takk ♥

    @Marianne: Så bra! Takk for infoen, absolutt smart å «gjemme» flere grønnsaker i pastasausen 🙂

    @Oda: Ja, jeg er i hvert fall superlei av alle regler og alt man visstnok må holde seg unna for å være sunn 🙂 Dette spiste jeg selv på konkurransediett, så «vanlig» mat er også helt ok.
    Takk for det ♥

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *