Sunnere troika

Hei!

Det er onsdag aka lillelørdag og derfor har jeg disse fantastiske godbitene til dere. Jeg lagde og smakte meg frem i febertåke, men fikk bekreftet fra min bedre halvdel at det var noe av det beste jeg har laget – så da stoler vi på det.

IMG_0954

Man skulle kanskje tro at det tar lang tid og er vanskelig å lage, men det er både raskt og enkelt.

IMG_0910

Sukkerfri troika
Yields 12
Write a review
Print
Ingredients
  1. 1.lag
  2. Marsipan
  3. 1 eggehvite
  4. 50 g mandelmel
  5. 30 g sukrinmelis
  6.  
  7. 2.lag
  8. Sjokoladekrem
  9. 100 g philadelphiaost
  10. 10 g kakaopulver
  11. 30 g sukrinmelis
  12.  
  13. 3.lag
  14. Bringebærgelé
  15. 3 dl sterkt blandet saft
  16. 4 ts gelatinpulver
  17.  
  18. 4.lag
  19. Sjokoladetrekk
  20. 50 g sukkerfri sjokolade
Instructions
  1. Marsipan lager du ved å røre sammen eggehvite, mandelmel og sukrinmelis. Trykk den ut i en liten firkantet form med plastfolie nedi.
  2. Sjokoladekrem lager du ved å røre sammen philadelphiaost, kakao og sukrinmelis, smør den utover oppå marsipanen.
  3. Geléen lager du ved å smelte gelatinpulver i sterkt blandet saft, la den avkjøle og bli litt tykkere i konsistensen før du heller over sjokoladekremen.
  4. Sjokoladetrekket lager du ved å smelte sjokolade i mikro eller vannbad, smør på toppen av hver troikabit. For å unngå at sjokoladen knekker opp, er det best å skjære opp troikabitene før du smører over sjokoladen. Du kan også dyppe hele biten nedi om du ønsker.
Notes
  1. Tips: Frys troikabitene i 15-20 min så stivner sjokoladetrekket enda raskere.
Kristine Weber http://www.kriweb.no/
IMG_0868-checker

Det er ca 600 kcal i hele oppskriften, noe som gir 50 kcal per troika. De er gode og mektige så et par stykker holder deg fornøyd lenge 🙂

Jeg har selv et par igjen som blir spist senere, men tipper de holder seg i kjøleskapet en ukes tid – om du klarer å vente så lenge.

IMG_0948

Håper det smaker!

23 kommentarer til “Sunnere troika

  1. Line Johnsen

    Hei – hørtes veldig godt ut, har lyst å prøve 🙂
    Hvilken type saft bruker du ? 🙄

    Ha en fin dag :mrgreen:

    Hilsen fra Line

  2. camilla

    Jeg prøvde å regne grovt over antall karber i denne oppskriften og kom fram til at den er lavkarbo vennlig? Eller har jeg regnet helt feil? Følger ikke streng lavkarbo så det er sagt 🙂 Fikk jo vann i munnen av heile greia, ser bare så utrolig godt ut:)

  3. Kristine

    @camilla: Tja, ja det er den nok – det meste jeg lager er jo lavkarbo. Det er vel grovt regnet rundt 29 g karbo i hele oppskriften 🙂 Håper det smaker!

  4. Ann Kathrin

    Riktig vakkert synes jeg det ser ut. Jeg har også lyst på 🙂
    smaker nok godt også. Bra arbeid 🙂

  5. Hanne

    Smakte veldig godt! Men den ble veldig myk (uten sjokoladetrekket). Kan det komme av at geleen fremdeles var ganske flytende/lunken når jeg helte den oppi? Den sto i kjøleskapet i fire timer før jeg skjærte av en bit. Din så jo så fast ut 🙂

  6. Sigrid

    Disse skal jeg prøve å lage! 🙂 Forresten, den oppskriften på kjøttrullen din, den gikk rett inn som ny middagsfavoritt! 😀 takk for de fine oppskriftene dine! Ha en super dag 🙂

  7. Tilbaketråkk: Grove havrelapper | Mat for muskler

  8. Tilbaketråkk: Topp 3 sunne julefristelser | Mat for muskler

  9. Ida

    Fy søren, så gode de var! Jeg har egentlig aldri helt fått til sunnere bakst og ikke likt smaken, men de her smakte jo vanlig sjokolade jo. Må øve meg litt til så utseende blir bra bare 😉

  10. Jane Granstrøm

    Hei prøvde denne oppskriften , men hadde ikke mandelmel så jeg kjørte mandler ganske fint. Mandelbunden min ble helt løs og det kom masse væske ut dagen etter? Hva har jeg gjor galt?? Mvh Jane

  11. Kristine

    @Jane Granstrøm: Det er godt mulig at finmalt mandelmel tiltrekker seg bedre væske enn grovmalt, og at det derfor siver ut litt væske igjen dagen etter 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *