Jeg gjør det enkelt for meg selv

11203279_10155479973330532_2382835930534999514_nMin motivasjon for å beholde de gode vanene innen trening og kosthold er følelsen jeg får. Jeg bryr meg mindre og mindre om at jeg skal se ut på en bestemt måte, for jeg skal hverken på en scene eller fitness-shoot i nærmeste fremtid. Husmorantrekket mitt består av koseklær og lille mini er glad i mammaen sin uansett form og farge. Men følelsen! Jeg blir glad, jeg blir lettere til sinns, jeg blir mer positiv.

Jeg har selvfølgelig jobbet hardt for å nå målene mine, resultater kommer ikke gratis for noen, men – og dette er min «hemmelighet» for å lykkes, og som jeg har prøvd å formidle i mange år.

Jeg er lat.

Det er sant. Jeg er for lat til å gjøre ting ekstremt, for lat til å gjøre mange ofringer, og for lat til å fokusere på detaljer. Jeg er for lat til å planlegge, overveie eller analysere. Jeg orker ikke å trene hver dag, jeg orker ikke å veie maten min eller regne ut makronutrienter. Jeg gjorde det ikke da jeg konkurrerte, og jeg gjør det i hvert fall ikke nå.

Jeg gjør alt jeg kan for å gjøre ting mest mulig behagelig for meg selv, som for eksempel å gjøre favorittmaten min sunnere, kun trene en halvtime hver gang, eller hjemmetrening når dørstokkmila er for lang. Jeg føler ikke at det koster meg noe, og det blir derfor ikke vanskelig å opprettholde.

Det er klart – alt er relativt. Hva «latskap» innebærer kommer an på hvem og hva man sammenligner med, og min form for latskap kan kanskje klassifiseres som tilpasning.

Et par fjortisbilder for å illustrere de små endringer hittil i år – inspirasjon eller irritasjon til tross.

IMG_7926 (1)-side-down

La det ikke være noe tvil – jeg er i godt humør og superstolt over «før-bildene» som ble tatt en stund etter fødsel, tenk at kroppen min taklet å ha lille M vokse til en perfekt liten baby inni seg. For ikke å snakke om de 36 timene det tok for å få han ut..

Jeg ser heller ikke noe galt med formen min da, men resultatet av det livet jeg lever og de valgene jeg tar gjør at jeg ser ut som jeg gjør nå – det er liksom vanlige meg.

Ting blir så mye lettere når man liker det man driver med. Jeg elsker å lage mat, og synes derfor dette er enkelt, mens andre hater det og faller fort av lasset grunnet det. Her gjelder det å finne ut av hva man må jobbe mest med, og hvordan man kan gjøre det enklest mulig – som for eksempel middager på et kvarter og cookies på 2 minutter dersom man ikke trives på kjøkkenet.

IMG_99991-side

Ok, over til detaljene i forhold til mat og trening:

Trening

Jeg trener ikke etter et program, kun dagsform og lyst. Min treningsuke kan se slik ut:

Untitled

Husk: Tenk kvalitet og tyngde, 3 økter i uka kan faktisk være mer effektivt enn 6 økter.
Og all hverdagsaktivitet teller!

IMG_9786-side

En typisk matdag

Måltid 1:
2ldy3q1-side
1/2 boks gresk yoghurt/mager kesam + 1 skyr med bær, frukt og en neve nøtter.

Måltid 2:
IMG_0010-side
Salat med ca 300 g ulike proteinkilder, fiskekaker med avokadokrem eller lomper med pålegg/eggesalat.

Måltid 3:
IMG_0146-side
Ca 3-400 g kjøtt/fugl/fisk med grønt, frukt, bacon, quinoa, avokado, ost og ulike kombinasjoner, eventuelt vegetarisk med bønner og kikerter, suppe eller pannekaker.

Måltid 4:
IMG_9729-side
Sorbetkrem, havrevafler eller annen bakst, proteinbarer – eventuelt det samme som måltid 1.

På lørdagene blir det hjemmelaget pizza/taco/hamburger og vanlig godteri.

images
I love you.

Husk: Spis nok mat og ikke vær for streng mot deg selv – slik får du mer ut av treningen, og du unngår de store overspisingene. Ta bevisste valg, og lag det meste av maten din fra bunnen av.

Du trenger ikke å gjøre ting ekstremt for å få ekstremt gode resultater.

.
Vil du lese mer om lignende tema har jeg skrevet disse innleggene:
Graviditet og mammakroppen
Kropp og form etter graviditeten
Å komme i form igjen etter en graviditet

26 kommentarer til “Jeg gjør det enkelt for meg selv

  1. Maren Pedersen

    Du er så fantastisk flott, både på utsiden og på innsiden! Jeg finner så masse motivasjon, inspirasjon og glede i bloggen din! Takk for alt du deler 🙂

    Kroppen din er helt fantastisk, men jeg vet at det står mye jobb bak en slik kropp! Så den har du all grunn for å være stolt over og vise frem litt i ny og ne, uten at det blir et såkalt «fjortiss» innlegg! 😉

    Håper du får en kjempefin uke med masse inspirasjon til å blogge og dele med oss 🙂

  2. Caroline

    Hei! Jeg lurte på hva du spiser rett etter en treningsøkt? Spiser du mer de dagene du trener styrke?
    🙂

  3. Kristine

    @Maren Pedersen: Tusen takk, det var hyggelig å høre.
    Håper du også får en super uke! ♥ 😀

    @Caroline: Hei! Jeg trener som oftest mellom måltid 1 og 2, så da er det 2 jeg spiser etter trening 🙂

  4. Magdalena

    Hej,

    Som vanligt bra och genomtänkt inlägg vad gäller kropp, mat och träning. Det att du visar upp din kropp är ju bevis på att ditt koncept fungerar och för mig är det motivation. Motivation till att komma igång med träning ordentligt igen efter att jag klämt ut mitt andra barn i augusti:))
    Fortsätt med det du gör:))

  5. Camilla

    Hei!
    Jeg er ingen stor blogg-leser, men jeg er titt og ofte inne på din blogg når jeg trenger litt motivasjon. Jeg har brukt over 1 år på å endre livsstil, å gå fra å veie maten, trene over 8-9 klokketimer i uken, telle kalorier osv.. til å få ett sunt forhold til både mat og trening. Det er slike innlegg som dette som gir motivasjon fordi det er overkommelig! Jeg har sluttet med dårlig samvittighet fordi jeg bare orket 30 min på treningsstudioet, og når jeg tillater meg å spise litt av det jeg har veldig lyst på, så unngår jeg de store overspisingene!

    Takk for at du deler dine erfaringer og kunnskaper om kropp og helse! Bloggen din utgjør en forskjell 🙂

  6. mammaperm

    aaaaaamen! er så enig, god helse trenger ikke være avansert og kreve mye planlegging og grubling. det kan man jo bli gal av til slutt 😛

  7. birthe

    Godt å høre at du ser såpass «avslappet» forhold til både mat og trening, men du har jo utelatt en viktig del om at du har mye kunnskap om både mat og trening og vet nok godt hva kcalehovet ditt per dag er og ca hva enkelte matvarer innholder i både fett, proteiner og karbohydrater. Dette snakkerjeg utifra av egen erfaring, jeg veier heller ikke maten min eller teller kcalorier men det er jo en vesentlig grunn til dette, jeg vet hva mitt daglie behov er og jeg kan lett sette sammen matvarer fordi jeg har stor kunnskap om dette. De færreste har det i dag…..

  8. Solfrid

    Kjempe flott innlegg!! Du er en stor inspirasjon med en fantastisk blogg! Kjempe gøy å følge deg 😀

  9. Kristine

    @Magdalena: Gratulerer med barn nr 2! 😀 Og lykke til med treningen, det kommer nok til å gå veldig fint – babysteps 😉

    @Camilla: Hurra! Så bra! 😀
    Tusen takk ♥

    @mammaperm: Det kan bli altoppslukende ja – slitsomt! 🙂

    @birthe: Jeg har mye kunnskap, men jeg vet faktisk ikke hva det jeg spiser inneholder av mengde protein, karbo og fett – og jeg aner derfor ikke fordelingen jeg får i meg i løpet av en dag. Jeg kan enkelte matvarer når det gjelder kcalinnhold, som f.eks et egg eller en skyr, men ikke mengden ost jeg bruker på gratengen eller den neven med nøtter jeg strør over yoghurten. 🙂

    @Solfrid: Tusen takk!

  10. Randi

    Å du er min favoritt fjortis! 😉

    Nok et fornuftig og fint inlegg,blir oppriktig glad av å lese det i jungelen av «sånn og sånn får du drømmekroppen». Skulle ønske alle med innflytelse og kunnskaper som deg kunne formidlet det på en så god måte som du gjør!

    Du er i tillegg så flink til å skrive! Hadde gjerne lest noe annet enn kokebok hvis du skulle finne på å skrive noe sånt (Jaaa,gjør det! )

  11. Bella

    Du er virkelig et flott forbilde! Tenk hvor mye mindre kroppshysteri og press det hadde vært, om det var innlegg som dette som kunne prege media! Når jeg leser bloggen din, så får jeg virkelig inntrykk av at du er ei jente som er sunn i både kropp og sinn! Tommel opp x 10

  12. Hanne

    At all den maten får plass inni den lille magen der 😯 😛
    Er det rart vi elsker deg? Det er så enkelt og greit det her, herlighet.
    Jeg håper at det er hevet over enhver tvil at vi (faste) lesere er kjempeglade for å lese detaljer rundt ditt kosthold og trening, og at det ikke fører til usunt fokus, kroppspress etc. Det du skriver inspirerer, og jeg synes det er så moro å se at du «faller tilbake til» en fantastisk form gjennom dine rutiner.
    Takk igjen for all gleden du sprer 😀

    Nå tror jeg det blir karbonadedeig til brunsj 😯 :mrgreen:

  13. Kristine

    @Hanne: Elsker mat altså 😀
    Jeg er så glad i dere faste lesere ♥ 😀 Jeg vet at i hvert fall du ser hvor jeg vil. Håper brunsjen smakte! Her ble det et par egg og cottagecheese-blanding, kjapt og gæli.

    @Julie @ WolfItDown: Takk! 😀 Håper du får en fin onsdag!

  14. Janicke Løken

    Du er så hooooooot!

    Takk for nok en fint innlegg, Kristine, de som blir irritert kan gå og legge seg, vi andre tar oss en styrkeøkt og drømmer om like lekre abs!

    Håper vi sees på dansen etterhvert:-)

    Hilsen Janicke

  15. Silje

    Tusen takk for utrolig motiverende blogg! Du er så inspirerende! Jeg fødte mitt første barn i desember, så det er veldig kjekt å lese om deg og dine tanker i forhold til den nye tilværelsen!

    TAKK!

  16. Kristine

    @Janicke Løken: Haha 😀 Du er så fin.
    Takk! Hvis vi ikke sees på dansinga så må du joine meg på bootcamp i løpet av sommeren – jaaa.

    @Silje: Gratulerer så mye med en liten tass ♥ Og tusen takk! 😀

  17. Ida

    Å, jeg blir så glad av å lese det du skriver! Du virker tvers igjennom god 🙂

  18. Astrid

    Et spørsmål, hvordan får du 400-500g kjøtt/fugl/fisk inn i suppa og wrapsen over? 🙂

  19. Kristine

    @Astrid: Litt usikker på hva du mener, det står eventuelt – altså enten eller. Jeg spiser enten en halvkilo kjøtt/fugl/fisk eller samme mengde bare i form av suppe og pannekaker. Har ofte vegetariske dager 🙂

  20. Tilbaketråkk: Chia pudding på boks ♥ | Helene Drage!

  21. Rebecca

    Hei! Jeg bare lurte på om du kunne legge ut oppskrift på de cookiene? Eller legge igjen en link til et eventuelt tidligere innlegg? 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *