Kropp og sånn

Jeg skal prøve meg på et innlegg om kropp igjen, uten å skape kroppspress eller misnøye. Det er i hvert fall helt uten nykker, forførende blikk og trutmunn – slik er ståa 6 måneder etter fødsel;

IMG_0137sv2

Og under tightsen skjuler det seg cellulitter på baken 😉

Jeg får ofte spørsmål om jeg kan vise hvordan jeg ser ut nå og hvordan jeg har kommet dit – altså min trivselsform. Første tanke er nei, det kan jeg jo ikke i tilfelle noen oppfatter det feil. Men så tenker jeg også at mat, trening og kropp hører sammen, og de som ikke vil se kan heller stikke innom i morgen – da lover jeg en deilig middagsrett igjen. 

Det er også noen som kanskje er fristet til å skrive noe sånt som «det er viktigere å ta vare på barnet ditt enn å fokusere på kropp», men dette er ikke noe som stjeler tid og energi fra sønnen min. Tvert imot, jeg er en sprekere, gladere mamma når jeg får vært Kristine. Jeg står på hodet for M hver dag, hvert minutt, og han kommer før absolutt alt.

Hvorfor tar jeg opp dette?

Fordi mange lurer på hvordan jeg spiser og trener, så da deler jeg gjerne og tar en liten reprise på det;

Mat

Bare for å ta en typisk dag;

Brunsj: 2 kokte egg + 200 g kesam/kvarg med nøtter + 1 eple
5-side-side

Lunsj: 4-5 lomper eller sunne vafler/rundstykker med pålegg
2-side

Middag: 400-600 g kjøtt/fugl/fisk med (søt)potet og valgfrie grønnsaker
9-side

Kvelds: Sorbetkrem av 300 g fryste bær/banan og 35 g vaniljeprotein eller 2 proteinbarer
11-side

Middagene varierer jeg hver eneste dag – det ser dere her på bloggen. Ingen dager er like, noen ganger har jeg behov for mer mat og tømmer det jeg finner av havregryn, knekkebrød o.l i skapene.

Det viktigste for meg er at jeg spiser det kroppen trenger på hverdagene, fokuserer på proteiner, prøver å holde inntaket på et slags vedlikehold, samt sparer godteriet til én dag i uka.
Og å telle kalorier? Det har jeg aldri orket eller sett noe behov for.

IMG_8575Trening

Jeg prøver å komme meg på helsestudio 3-4 ganger i uka, jeg og tankene mine trenger den tiden – det er kun da jeg er helt for meg selv. Det vil si, M er på barnpassen rett ved og noen ganger vil han reise hjem etter 10 minutter, men som regel er jeg der i en halvtime. Mye man får gjort på den tiden!
Mitt fokus er sterkere skuldre, rygg og bein/gluteus – det blir mye av sistnevnte da jeg har slitt med senebetennelse i begge hender og armer i flere måneder nå.

Favorittøvelser:
Glute bridge
Kabelroing
Strakmark
Skulderpress
Cable squats
Facepulls

Glute ham raise

Ellers er det null kardio for øyeblikket, jeg orker rett og slett ikke å prioritere det. Jeg er på trilleturer støtt og stadig, ofte bare korte turer. Jeg har også begynt på jazzballett igjen én gang i uka. Ellers har jeg den samme instillingen til trening som alltid – det skal gi meg noe positivt og vil jeg ha en pause så tar jeg det.

UKE40_2-side

Jeg synes også det er viktig å poengtere at jeg har gått tilbake til slik jeg var før jeg ble gravid. Det handler om hva jeg har gjort i årene før, ikke nødvendigvis disse månedene.

Om jeg skal gi noen råd så må det være å få på plass et rikt og variert kosthold (man kan spise så mye mer!), samt ikke være så strikt at det resulterer i overspising og dårlig samvittighet.
Tenk også at trening ikke handler om hvor mye man gjør det, det er ikke behov for lange økter daglig for å få resultater – ofte kan et par kvalitetsøkter i uka gi deg så mye mer.

34 kommentarer til “Kropp og sånn

  1. Catrine

    You look awesome!
    Ikke vær redd for at DU skaper kroppspress. En så sunn og sterk kropp er et forbilde, og folk som mener dette er å skape et negativt fokus må gå inn i seg selv mener jeg. Du er et forbilde for veldig mange :mrgreen: 😆

  2. Kristina =]

    Ååå jeg digger deg! 😀
    Du virker som en herlig dame med hodet på rett plass. Formen din nå er fantastisk! 😮 Jeg håper at jeg og vil ha hodet på riktig plass og kunne oppnå det du har gjort etter hvert når det blir smått på meg og en gang ;P Jeg har trent styrke i noen år, men kostholdet har ikke kommet seg skikkelig før ifjor.
    Jeg elsker å trene (hvertfall følelsen etterpå 😛 ikke alltid der og da), og trener styrke 3-4 ganger i uka + yoga nesten hver uke. Jeg håper jeg bygger et godt grunnlag, og at dette vil hlepe meg til å komme tilbake til formen jeg var i før en graviditet. Men jeg håper også at det vil hjelpe på slik at jeg har nok energi og vil greie å gjøre det beste for et fremtidig barn 🙂
    Du er fantastisk, og jeg elsker å følge deg, oppskriftene dine, treningen, lille prinsen din og Todd 😉 hvordan går det med Todd btw? En stund siden vi har hørt om han? 🙂
    Ha en flott uke videre!

  3. Veronica

    Må si at du ser fantastisk ut og er et stort forbilde for meg, ikke bare kropp og utseende, men også (og kanskje spesielt) tankegangen. Syns dette med trening og kosthold kan være vanskelig – spiser jeg for mye/for lite osv. Nå har jeg lagt disse tankene på hylla fordi jeg er gravid, så får det heller være fokus når minien er ute :). Ikke at man skal dytte i seg usunnheter nå, men tanken på å gå ned/stramme opp osv skal ikke være en bekymring. Og du er en sann inspirasjon ang graviditet også :)! Heia deg!

  4. Kjersti

    Wow – så fantastisk fin du er!! Jeg har aldri greid å få sånn stram og fin mage – impressing 🙂
    Jeg trener styrke 4 ganger i uken, og spiser bra. Håper jeg på sikt kan oppnå sånn form som du har!
    (Jeg er snart 40 år..)

    Du er en STOR inspirasjon!!

  5. Lillian

    Hei!

    Veldig positivt innlegg. Jeg har ikke barn, men har likevel et spm. angående treningen din.
    Tar du glute bridge i stedet for hip-thrust? Synes du i så fall at dette gir like god effekt som hip thrust?
    Hvis du hadde tatt vanlige knebøy, hva tror du ditt maksløft hadde vært da? Hvor tungt har du på facepulls?

    Jeg lurer på dette fordi jeg undrer meg over for langt jeg har igjen før musklene synes på meg :)) Jeg er flink å trene i perioder, men så kan det plutselig bli en uke der det bare er 1 styrkeøkt, og da kommer ikke resultatene rekende på ei fjøl, akkurat!

  6. Kristin

    Du inspirerer meg i massevis og jeg har fulgt deg i flere år, helt siden jeg begynte med styrketrening (3-4 år siden), men du vil alltid tråkke de på tærne som er usikker på sin egen kropp og blir provosert av at du har flat mage osv. Det er ikke din feil.

    Du har helt rett i det du sier at det handler ikke om hva du har gjort de siste månedene, men de siste årene, på trenings- og matfronten. Du har investert mye tid og krefter inn i kroppen din og det er det den er et resultat av, intet annet.

    I Norge har vi noe som heter Janteloven, og med en gang enkelte oppfattes som at de tror de er bedre enn alle andre, blir disse slått ned på, ofte forveksles janteloven med det å være fornøyd med seg selv og selvsikker, og det er en skam.

    Du er en flott dame med sunn og sterk kropp. Og ikke vær redd for å si hva du mener om kroppspress. Folk får styre unna om det blir for mye for dem. Men jeg leser i alle fall gledelig alle dine innlegg^^

  7. Irene

    Åh! Digger deg Kristine!! 😆 Må først si at jeg veldig sjeldent kommenterer på blogger, men på dette innlegget måtte jeg bare si at du er super fin! Dette innlegget var kjempe fint, og både motiverer og gleder samtidig:) Blir glad av å lese slike innlegg! Du har absolutt ingentint å være «redd» for ved å poste slikt innlegg som dette. Morsomt å lese bloggen din:)

    Klem Irene!

  8. Camilla

    Hei Kristine!
    Jeg er en jente på 21 år og har fulgt deg i flere år nå og har bøkene dine. Personlig ser jeg veldig opp til deg og prøver å følge dine tips med å ha en sunt forhold til mat og trening. Det er fort gjort at det blir sykelig mye fokus på det ene eller det andre, da er det godt å lese bloggen din og komme tilbake til fornuften.
    Du ser kjempebra ut så kort tid etter fødselen og det er jo et resultat av livsstilen din, som denne bloggen handler om! Jeg ser på denne innlegget som inspirasjon for å få en sunn og sterk kropp, selv i og etter svangerskap!

  9. Anne Marie

    Flott innlegg! Du er en så god motivator og legger vekt på å ha det gøy med treningen og ikke minst et moderat og bra forhold til mat! Jeg har fulgt deg i flere år nå. Du kommer stadig med nyttige tips som hjelper

  10. Helene M P

    Du ser jo helt fantastisk ut! Jeg møtte en venninne som er gravid tidligere idag, og sa hun hadde mye mindre mage enn min søster på den samme tiden, men det som er forskjellen er jo at hun venninen er kjempe treningsentusiast, noe min søster absolutt ikke er. Så det blir spennende å se hvordan hun ser ut etter fødsel 🙂

  11. Kristine

    @Catrine: Takk det samme! ♥ Jeg prøver å fokusere på det, kan jo ikke treffe alle.

    @Kristina =]: Tusen takk! Det du gjør nå legger virkelig et godt grunnlag for både en eventuell graviditet og tiden etterpå, fortsett å fokusere på energi og treningsglede! Todd har det helt supert, kan oppdatere litt om han om ikke så lenge 😀 Takk i like måte!

    @Veronica: Gratulerer så mye! Ja, nei – legg alle tanker om mengde/diett/form til side og nyt dagene med mageninja. Jeg spiste både sunt og usunt da jeg gikk gravid, og det gjør jeg fortsatt – alt med måte tenker jeg 🙂 Masse lykke til videre!

    @Kine: Takk 😀

    @Kjersti: Tusen takk!! Synes det høres ut som om du har mat og trening på stell – flink du er 😀

  12. Lina

    du är alltid så inspirerande Kristine 🙂 älskar dig blogg och ditt sätt att tänka kring mat og trening 🙂 fick precis hem din första kokbok og ej bara älskar den 🙂 ser fram emot att pröva allt 🙂 en fråga ang de adidas byxorna du he på dig, korleis e de i storleken? 🙂 visst man jämför med vanliga leggings 🙂

  13. Julie @ WolfItDown

    @Julie @ WolfItDown: Var ikke meningen og skrive sunn to ganger da *langdag*

    Selv har jeg meldt meg på igjen på treningsstudio siden jeg har fått ny jobb på kontor og har litt energi til overs endelig, det blir vel en liten prøveøkt til helgen tenker jeg, hoho det blir spennende!

    Håper du har en kjempefin kveld 🙂 xx

  14. TonjeMaa

    Du er så ubeskrivelig flott og reflektert, Kristine. Jeg har så enorm respekt for deg! Jeg kan forestille meg det til tider er utfordrende å være såpass annerkjent på sosiale medier etc som du er, da enkelte tullinger som kanskje ikke har det så bra med seg selv syntes det blir enkelt å bruke deg som «målskive» (jeg håper så klart du ikke opplever mye sånt!!) Hodet og hjertet ditt er så på riktig plass. Aldri la noen dra deg ned – for du er virkelig fantastisk!

  15. Fantasia

    <3

    Hvis folk kritiserer deg for de innleggene du skriver om kropp, trening, mat, sammensetninger osv, osv, så har de ikke fulgt deg lenge nok. De har ikke fått et godt nok grunnlag(haha) til å vite at du alltid har fremmet treningsglede, riktig mat, NOK mat og proteiner. Selv i tider hvor du kanskje har hatt det vanskelig, har du formidlet alt på en ærlig, ryddig og liberal måte. Jeg liker alt du står for 😉
    Nå er det fredag!! :mrgreen:

  16. Hanne

    Dette innlegget likte jeg kjempegodt!
    Vi som har fulgt deg lenge vet jo mye om hva du tenker om kropp og form, men likevel klarer du å gi meg en slags «aha»-opplevelse hver gang du tar opp temaet. Forfriskende!
    I tillegg må jeg si at det er gøy å lese hvor mye du spiser!! Jeg er vant til å møte argumenter som «min diett vil ikke funke for deg» og «det har ingen hensikt å si hvor mye jeg spiser for det vil bare gjøre at andre hermer» osv, og nysgjerrigheten min lider under det 😛 Når det er sagt, så håper jeg at mange faktisk hermer etter deg, for det her er mat man blir sterk av (og kanskje enda viktigere: NOK mat!) 😀

    Ha en fantastisk helg med mini, mann og Todd!
    – jeg gleder meg til å lese mer om Todd sine eventyr! 😀

  17. Kristine

    @Lillian: Hei! Jeg synes jeg får bedre kontakt på glute bridge (med bena på en kasse), men jeg varierer med hip thrust innimellom. Jeg tar 60-70 kg i knebøy og 40-50 kg i facepulls.
    😀

    @Kristin: Tusen takk ♥

    @Irene: Så hyggelig at du legger igjen noen ord da 🙂 Takk! Klem tilbake

    @Camilla: Godt å høre! Takk ♥

    @Lene: Tusen takk!

    @Anne Marie: Hyggelig å høre! 😀

    @Helene M P: Ja, ingen graviditeter eller fødsler er like 😀 Håper venninnen din får en fin opplevelse!

    @Lina: Så hyggelig, takk tjejen! Jeg har str M, jeg liker at den ikke er altfor trang. Den er normal/liten i størrelsen vil jeg si.

    @Julie @ WolfItDown: Jeg tar gjerne sunn to ganger jeg! :mrgreen:
    Spennende – håper det blir en god økt og at du ikke blir altfor støl etterpå 😉

  18. Kristine

    @TonjeMaa: Jeg opplever det heldigvis ikke så ofte, men jeg har skjønt at ikke alle kan «like» meg og det jeg prøver å få frem 🙂 Det viktigste er at mange/dere gjør det! ♥

    @Fantasia: Og jeg liker deg 😉 Hurra – happy fredag!

    @Hanne: Jeg føler at jeg gjentar meg selv hele tiden, så det var godt å høre 😆
    Jeg er veldig glad i mat, og håper jeg kan vise hvor mye og godt man kan (og bør) spise 😀
    Update på Todd kommer! God helg!

  19. Sofia

    Jag gillar dig och din blogg men förstår ändå inte varför du känner behovet att lägga ut lättklädda bilder på dig själv, tycker det är synd att vi kvinnor inte fokuserar mer på insidan och självkänsla… Men jag kan som tur är välja att läsa bloggar där det inte är sådant fokus på kropp alt stänga av media helt 🙂
    God helg!!

  20. Kristine

    @Sofia: Om du hadde likt og lest bloggen min så hadde du visst at jeg fokuserer ekstremt mye og har skrevet mange artikler om selvfølelse, selvtillit og mindfulness.
    (Og når ble tights og topp «lettkledd»? :mrgreen: )
    Men som du sier, å lese blogger er heldigvis et valg 🙂 God helg!

  21. lise

    Du har en så veltrent mage og kropp;) som du må Være stolt over;) Du er et stort forbilde for mange;) je følger me på bloggen din hver dag;) blir like inspirert av maten, treninga og sønnen din hver gang du skriver. Je liker innlegget ditt veldig godt,) selv om man har fått barn, må man kunne unne seg litt trening. Vi mødre må jo være i god form og føle at vi har energi til å leke me ungene våres;) je syns det er viktig å være I god form og leke me barna mine, enn at vi bare skulle sitti i sofaen me dem. Føler meg så masse bedre i form etter detta svangerskapet enn sist me trening og kosthold;) ikkje d at je ikke trente sist, for d gjorde je. Men je unna meg litt for masse kaker iblant. Men nå detta svangerskapet trente je nesten hver dag, ikkje masse om å gjøra og je tenkte litt mer på hva je åt av kostholdet;) D har vært såå masse bedre svangerskap og d å komme seg i form ved å trille turer;) D er masse takket være deg, ved å bli såå inspirert av alt du gjør;)

  22. Julie

    du er uten tvil et kjempe godt forbilde og ei nydelig dame Kristine! Jeg er også sikker på at du er ei god mor, og det selv om – og fordi du er opptatt av å ta vare på deg selv 🙂

  23. Kristine

    @lise: Viktig å føle at man har energi og overskudd til barna sine, absolutt! Flink du er som holdt deg aktiv i siste svangerskap, da er det så mye lettere i tiden etterpå 😀
    Tusen takk, hyggelig å høre!

    @Julie: ♥ Det var koselig å lese, takk Julie! Måtte du få en fin helg!

    @Michelle: En stor klem sendes din vei ♥ 😀

  24. Madde

    Hei! Siden du nevner senebetennelse så må jeg spørre om hvordan du trente i begynnelsen da d var verst? Jeg har betennelser i begge skuldre, litt væskeansamling i håndledd, og manuell terapi hjelper ikke. Kan ikke spise ibux e.l dempende piller og skjønner ikke hvordan jeg skal trene uten å gjøre alt enda verre. 🙁

    Har du noen råd?

  25. Kristine

    @Madde: Når det var på sitt verste så kunne jeg ikke ta øvelser hvor jeg måtte bruke grepet/hendene 🙁 Drareimer kan være til hjelp, men for min del måtte jeg rett og slett ta en lang pause.

  26. Rebekka

    Ååh, likte dette innlegget veldig godt! Du virker som ei herlig dame som klarer å få tid til trening og et sunt kosthold samtidig som din nydelige baby 🙂
    Flott at du poengterer dette med at du ikke vil skape kroppspress, for det er dumt om du skal føle det slik. Jeg (og sikkert mange andre) ser opp til sånne som deg, og er opptatt av trening og et sunt kosthold selv. Ingen andre enn deg vet hvor mye tid du bruker på babyen din og alt annet, så det er ikke noe folk bør kommentere. Tipper de fleste mammaer tar seg noen avbrekk her og der når de kan de også 🙂

    Stå på, Kristine !

  27. Ulrika

    400-600 g fisk/kött i en portion! Ojoj. Jag brukar ha svårt att få i mig en hel portionsbit lax på 140 g. 😀 Tänk så olika man kan vara – spännande. 🙂

  28. Kristine

    @Rebekka: Tusen takk for hyggelig kommentar ♥
    Håper du får en fin dag! 😀

    @Ulrika: Oi! 😯 :mrgreen: Jeg elsker å spise store måltider, fascinerende hvor ulike man kan være ja.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *