Å komme i form igjen etter en graviditet

Er det noe jeg aldri gjør så er det å fortelle folk hva de skal gjøre. Jeg hater nemlig å lese sånt selv, men jeg deler gjerne mine erfaringer – så får det være opp til den enkelte å følge rådene eller ikke.

Når man skal komme i form igjen etter en graviditet, hva nå enn det betyr for den enkelte, så er det viktig å ikke tro at det finnes en slags oppskrift eller fasit som alle kan følge. Den finnes ikke!
Hva slags form du var i da du ble gravid, hvordan graviditeten din var, hvor aktiv du klarte å være, hva slags fødsel du hadde, hvordan tiden med den nyfødte ble – i det hele tatt, det er mange faktorer som spiller en rolle her.

is it safe to order prednisone online buy uroxatral online Inspirerende eller provoserende?

uke40_3-side
Uke 40 vs to måneder senere

Jeg fikk mange «heia deg» etter at jeg la ut dette bildet, men også et par «ikke realistisk, fokusér heller på babyen din». Akkurat som om det ikke går an å kombinere mammarollen med å komme i form. Jeg har ikke gjort annet enn å konsentrere meg om å være mamma, og jeg setter sønnen min høyere enn alt annet. Min tid og mitt fokus har ikke vært på kropp og utseende, dette handler mest om hva jeg gjorde før jeg ble gravid – kroppen min fant rett og slett tilbake til utgangspunktet sitt da jeg fant tilbake til gamle vaner. Jeg er en bedre, sterkere, og gladere mamma når jeg tar godt vare på meg selv, og dette er min måte å gjøre det på.

MINE ERFARINGER

13Amming

Det er ikke til å legge under en stol at det er energikrevende å amme, både å gjøre det annenhver time døgnet rundt, men også det faktum at kroppen bruker kalorier på å produsere melk. Det er ikke alle som vil eller kan amme, men jeg er veldig glad og heldig som fikk det til. Ulempen er at jeg aldri sov mer enn 2 timer i strekk de første ukene, så jeg var ofte ekstremt sulten – da ble det ofte enten for lite mat, eller for mye av de raske, mindre sunne løsningene.

Barseltiden

Lille M hadde store mageproblemer de første 10-12 ukene, og gikk gjennom det man kaller et «4.trimester». Ikke helt klar for å komme ut til den store verden. Han ville ikke ligge noen andre steder enn på brystet mitt, og han hadde gråteperioder som kunne vare i flere timer, flere ganger i uka. Det betyr at man ikke sitter mye rolig, man går og bærer, bysser og trøster. En forferdelig måte å gå av seg babyvekten på, men sånn var det for meg og kiloene ble fort borte.

FullSizeRender (6)

Mat

De første ukene var det litt kaos matmessig, jeg heiv i meg det jeg kunne når jeg fikk muligheten – ellers satt jeg kun i sofaen med vannflaska og ammet, eller hadde lille M sovende på brystet.
Etter hvert som ting ble bedre kom kostholdet på plass igjen, og en typisk matdag for meg er nå;

http://ectarc.com/hostings/european-partners/ etizest buy uk Brunsj: 2 kokte egg + 200 g kesam/kvarg med nøtter + 1 eple
5-side-side

triomed insurance Lunsj: 3-4 lomper eller sunne vafler/rundstykker med pålegg
2-side

buy kamagra oral jelly online australia Middag: 400 g kjøtt/fugl/fisk med (søt)potet og valgfrie grønnsaker
9-side

toradol injection prescription Kvelds: Sorbetkrem av 300 g fryste bær/banan og 35 g vaniljeprotein eller 2 proteinbarer
11-side

Middagene varierer jo for hver eneste dag – det ser dere her på bloggen. Noen ganger spiser jeg en stor skål med havregryn til lunsj, andre ganger er jeg lille larven aldrimett og hiver innpå med alt jeg finner i skuffer og skap, ingen dager er like.

Det viktigste for meg er at jeg spiser det kroppen trenger på hverdagene, fokuserer på proteiner, prøver å holde inntaket på et slags vedlikehold, samt sparer godteriet til én dag i uka.

IMG_8575Trening

Det ble trilleturer hver dag etter fødselen, men nå som lille M fint klarer å sove inne på dagtid blir det mindre av det. Det har også vært uforsvarlig kaldt ute mange dager i januar, brr.
Jeg prøver å komme meg på helsestudio 3-4 ganger i uka, jeg og tankene mine trenger den tiden – det er kun da jeg er helt for meg selv. Mitt fokus er sterkere skuldre, rygg og bein/gluteus – det blir mye av sistnevnte da jeg har slitt med senebetennelse i begge hender og armer i flere måneder nå.

flovent generic canada Favorittøvelser:
naltrexone uk alcohol Glute bridge
azulfidine prices usa Kabelroing
where to buy kamagra oral jelly in dubai Strakmark
lady era in canada Skulderpress
Cable squats
Facepulls

Glute ham raise

Jeg har også begynt på jazzballett igjen én gang i uka, og ellers har jeg den samme instillingen til trening som alltid – det skal gi meg styrke, glede, god helse, og energi.

Det er mange som tror at det skal bli enkelt å «bli seg selv» igjen, og for noen er det kanskje det, men mange vil nok få seg en overraskelse. Kroppen har vært igjennom den største endringen du kan tenke deg, og det merkes godt på ulike steder av kroppen, spesielt bryster – oh yes.
Videre er det dette med tid. Det er ikke deg i fokus lengre, du kan ikke slippe alt du har og gjøre det du ønsker der og da. Det betyr ikke at man ikke skal prioritere seg selv, men plutselig finner du deg selv sittende i sofaen momsende på ikke-proteinrike fristelser. Og det er helt greit!

Det å bli mamma er en stor omveltning, og ikke noe man kan forestille seg i forkant – man kommer ikke engang i nærheten selvom man prøver.
Ja, man kan forberede seg, planlegge, pusse opp rom, kjøpe inn ting, lese side opp og side ned, men aldri i livet kan man skjønne hvilke følelser som dukker opp og hvordan livet blir. Det startet litt tungt for oss med både tøff fødsel og barseltid, men det bobler over av glede inni meg når jeg tenker på gutten min.

10929003_10155054467000532_6976695482694624144_n

Uansett form og størrelse, jeg elsker kroppen min for det den har gitt meg ♥

27 tanker om “Å komme i form igjen etter en graviditet

  1. avatarElisabeth

    Jeg må bare si at du var utrolig flott før,under graviditet og enda flottere etter 🙂 mødre får en glød! Jeg var like heldig som deg, trente under graviditet og kom tilbake til forma med en gang, men er mer fornøyd med kroppen nå etter jeg har født, enn før. Er nok for jeg er så stolt over hva den har gjort! Gitt oss verdens vakreste gutt! Trening og frisk luft er min «me time» stå på Kristine, lille M er fantastisk heldig!! 😀

  2. avatarMadelen

    Det vil alltid være de som dømmer, uansett hvor hardt man prøver å fremstå »riktig». Du er ærlig og oppriktig der du faktisk forteller hva en slik graviditet innebærer og også gir deg.

    Selv om jeg verken har barn eller motiveres av barn, så blir jeg like oppslukt i bloggen din nå som da fitnessbølgen stod på som verst. Du er et forbilde, Kristine! Det er også fantastisk å se hvilken flott jobb du gjør med lille M, og at du virkelig prioriterer god ernæringsrik mat til han. Jeg håper flere mødre leser dine innlegg og faktisk kan velge bort glassene eller kjøpegrøten fra butikk 🙂

  3. avatarfast følger

    Først vil jeg si at det viktigste som handler om en selv og de rundt seg er hvordan man føler seg på innsiden. Trives man ikke med en selv og har mangel på selvtillit, så vil man ikke trives med kroppen sin uansett form, fithet og fasong. Dette poenget syns jeg du er flink til å få fram. Du har på mange måter vært heldig og IKKE MINST målrettet og flink, men det er likevel viktig å påpeke at slik en kropp, så kort tid etter fødselen, ikke er representativ for mødre noen få mnd. ut i barseltiden. Ingen kritikk, men ett viktig poeng.

  4. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Fantasia: Søtnos ♥ :mrgreen:

    @Elisabeth: Takk, jeg trives mye bedre med kroppen min etter at jeg ble mamma! Så stolt av den som du sier 😀 Takk, din mini er også heldig ♥

    @Madelen: Det er heldigvis ingen som kan arrestere meg for mine erfaringer og tanker 😀
    Så hyggelig å høre at jeg fortsatt kan inspirere! Det varmer ♥

    @fast følger: Helt enig, jeg har en annerledes og bedre selvtillit nå enn før graviditeten.
    Jeg synes hele innlegget handler om, og påpeker at min kropp og form ikke er noe man skal hige etter, nettopp fordi det er meg og mine erfaringer 🙂

  5. avatarRandi

    Så fint skrevet! Som alltid er du reflektert og klar på at vi alle er forskjellige og det er det som jeg liker så godt med bloggen din og deg. Jeg hadde ikke sixpack før jeg ble gravid,hvorfor i alle dager skulle jeg forvente å ha det etter? 😉 Og det tar lang tid å bygge seg opp igjen,rettelse,for MEG har deg tatt lang tid å bygge seg opp igjen etter graviditet og fødsel. Satser på å være enda bedre form enn før,som du sier så er jo det ikke lenger bare du selv som man skal passe på. Trenger sterk kropp for å springe etter de små! 😆

    Fikk bok nr 3 i posten her om dagen og som jeg gråt når jeg leste «Kjære kropp». Så nydelig skrevet Kristine! Og så fint bildet av deg og Todd var,tilsammen ble det for mye for en småbarnsmamma med en noe skrøpelig kropp som elsker katter 🙂

  6. avatarLinda

    This is why I love you! Nok et fantastisk bra innlegg fra deg :mrgreen: Av en eller annen grunn traff det såpass at det kom noen tårer når jeg hadde lest ferdig. Det er så mye sant, ekte, ærlig! Mange veldig bra poeng ift. dette med kropp&graviditet&»kommeiformetterpå». Heia deg 😉 Ps. gøy med nyhetsbrev!

  7. avatarMonika

    Utrolig bra skrevet! 🙂 Du er virkelig flink og inspirerende <3 Det er så gøy å følge med på noen som er så ærlig og jordnær, spesielt når det kommer til kropp og helse :))

  8. avatarJulie @ WolfItDown

    Du er så god, og tar alle tilbakemeldinger med såpass ro – beundringsverdig rett og slett 🙂 De mindre fine kommentarene kommer vel fra folk som har slitt med de tingene som du gjerne «fikk til», mens de gjerne var heldigere på andre punkt.
    Uansett synes jeg du har sånn roen, og det at du tar vare på deg selv både for din og familien sin skyld er viktig, for om en gjør kompromiss for seg selv til en større grad, så mister en selvrespekten, selvinnsikten, og begynner og stusse, føle seg ustø, gjerne miste fotfestet. Det var som noen sa «Du er hovedrollen i skuespillet ditt som kalles «Livet»», og om man er tilpass i eget kropp og sinn, så er det så mye lettere og la det skinne gjennom og være ekstra gode mot andre også 🙂

    Du har tæl ass! xx

  9. avatarUlrika

    Precis som du säger så är alla olika och kroppen reagerar olika. Så det kan uppfattas både inspirerande och provocerande detta med att komma i form efter graviditet. Amningen är en intressant faktor också. För vissa gör den att alla kilon snabbt rasar av medan hormonerna för andra gör att det är väldigt svårt att gå ned i vikt. Jag tillhör den sistnämnda gruppen. Jag har gått igenom 3 graviditeter och det har funkat lika varje gång. Jag har gått upp ungefär lika mkt under graviditeten och sedan tappat själva «förlossningsvikten» men därefter stått still i vikt medan jag helammat. Därefter har vikten sakta börjat minska för att sedan gå ner snabbare när jag slutat amma. Jag ammar fortfarande min tredje son (drygt 9 månader) men hittills har det funkat lika. Är helt normalviktig men ligger 2-3 kg över trivselvikt. Däremot har jag en magmuskeldelning och efter tre graviditeter och kejsarsnitt försvagad inre magmuskulatur vilket gör att jag ser ut som gravid ca v 20. Gör mitt bästa för att jobba upp detta men att det ser ut så har inget med lathet att göra. Det viktiga för mig är att ha så bra funktion i kroppen som möjligt. Utseendet är sekundärt, men visst är det lite trist att ha putmage så pass att jag inte kan ha andra byxor än mammabyxor. Dock har jag varit med om värre saker med både förlamningssjukdom, magproblem, stomioperation o.s.v. så detta är mer ett litet irritationsmoment. Och det viktigaste av allt är ju så klart att mina 3 pojkar är friska och mår bra. 🙂 <3 Men som sagt – det är viktigt att inte jämföra sig med andra. Vi har alla olika förutsättningar. Det är inte realistiskt för alla att komma i form så snabbt som du gjort (eller någonsin om det handlar om rena skador på kroppen), men däremot inget fel med att det funkat så bra för dig, eller att du inte jobbat för det (kanske framför allt genom ditt arbete med kroppen innan graviditeten). 🙂

  10. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Randi: Man trenger absolutt en sterk kropp når man blir mamma ja 😆
    Aw, så koselig å høre. Det er for øvrig min mest private tekst som jeg har delt ♥

    @Amalie: Oh yes, må det for å bli mett 😀

    @Linda: Takk, hyggelig å høre 😀 ♥

    @Monika: Tusen takk for det! ♥

    @Julie @ WolfItDown: Jeg har blitt for trygg på meg selv (og gammel) til å bry meg om negative meninger 🙂
    Godt skrevet!
    Og takk :mrgreen:

    @Hilde: Tusen takk Hilde!

    @Ulrika: Jeg tror ingen nybakte mammaer er late, jeg tror faktisk ikke at det er mulig! 😆 Tråkigt at du har de opplevelsene, men som du sier – du er mamma til 3 herlige, friske gutter.
    Jeg ser ut som jeg gjør først og fremst på grunn av de årene jeg trente før graviditeten, det er ikke mulig å forvandle/endre kroppen sin så mye bare uker/måneder etter fødsel – og det er heller ikke noe som er viktig der og da.
    Lykke til videre ♥

  11. avatarTone

    såå enig i at det å få barn er en omveltning i livet man ikke kan forestille seg uansett hvor mye man prøver! jeg fikk mammasjokk de luxe… og med en gutt som krever nærhet 24 timer i døgnet, og masse masse ammetrøbbel er det ikke akkurat tid til å trene og spise sunt de første månedene, uansett hvor mye man vil… men samme det!!! når man får være mamma til en herlig liten en.
    😀

  12. avatarKristine

    @Tone: Det er sånn jeg tenker og. Kroppen har funnet tilbake til en slags trivselsform på egenhånd mens jeg er opptatt av lille mini, sånn føles det i hvert fall 🙂

    @Malin: ♥ Malin (og Melvin og Per)

  13. avatarMarte

    Kjenner meg såååååå igjen!
    Ammer også annenhver time døgnet rundt og holder på å gå ut av mitt gode skinn av lite søvn og stort matbehov. Håper han snart sover litt lengre mellom på natt…
    Skal finne fram oppskriftene dine på grøter når den lille kan innta litt fast føde etterhvert (er 10 uker).
    Gleder meg til hvert innlegg du kommer med enten det er mat, trening eller betraktninger 🙂

  14. avatarKaroline

    Hei!

    Lurte på hvilke mageøvelser du gjorde under graviditeten? Jeg er 5 uker på vei og godt trent fra før av, men kjenner jeg er på tynn is på dette området. Redd for å gjøre noe feil som kan skade/ødelegge magemuskulaturen min. Så trenger noen gode råd og tips. Jeg er i super form og vil fortsette å trene så lenge som mulig 🙂

    Du er en inspirasjon og en skikkelig positiv bidragsyter i hverdagen 🙂

    Karoline 🙂

  15. avatarHanne

    Jeg blir alltid så glad av å lese bloggen din!
    Innleggene dine gir meg rett og slett en slags indre ro; du skriver så fornuftig og har så gode verdier!
    ..og så har det nok litt å gjøre med at jeg er så veldig enig med deg også 😉

    Det er godt å lese at dere er over den tøffe starten, og at du fortsatt er flink til å prioritere egentid oppi den nye forelskelsen 😀 Håper at hender og armer blir raskt bedre nå, senebetennelse er jo så vondt 🙁
    Ha en flott torsdag i kulda!

  16. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Marte: Haha, føler med deg! Nå sover min heldigvis 8-10 timer i strekk, men det tok jammen meg nesten 4 mnd 😯 Det ble bedre når han fikk fast føde i tillegg, jeg klarte ikke å mette han med kun brystmelk lengre. Babyer er veldig ulike da, så kanskje din forlenger natten litt før.

    @Karoline: Jeg gjorde veldig få mageøvelser, kun planken innimellom. Synes rett og slett det var litt ekkelt å trene magen etter hvert som den ble større. Man bruker magen så mye på andre styrkeøvelser, så jeg følte at det holdt 🙂
    Takk for det , og lykke til videre!

    @Hanne: Hyggelig å høre Hanne, og jeg savner bloggen din forresten.
    Senebetennelse er helt forferdelig! Fingre dovner bort og armer verker, jeg drømmer ganske ofte at noen skjærer de av 😯
    Takk i like måte! Brr!

  17. avatarmarita

    Å nå gråt jeg en liten forsinket barseltåre. To år siden jeg var der nå men. Utrolig fint skrevet 🙂

  18. avatarHanne

    Aww, så koselig da! Jeg virrer frem og tilbake hver uke; blogge, ikke blogge.. Jobben tar såpass mye energi for tiden at kreativiteten på andre områder er skadelidende, men men. Det blir nok litt innimellom 🙂

    Uff, det høres vondt ut! Håper du har noe som hjelper på smertene!

  19. avatarIren

    Hei!

    En fantastisk blogg!! 🙂
    Bare et spm angående proteinpulver og amming. Jeg bestilte nanox varcil sjokolade, og leste bakpå at det ikke er egnet for gravide og ammende. Nå er jeg ammende. Brukte du dette under amming? Kan det være fordi det er så konsentrert? Litt i matlaging bør vel muligens gå? Prøver så godt som mulig å holde meg unna melkeprotein, da jeg har hørt så mye om mageproblemer. Tenker å ta det inn i kosten litt og litt.
    Iren 🙂

  20. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Iren: Hei! Tusen takk!
    Jeg brukte proteinpulveret både som gravid og nå som jeg ammer, det er så lite mengde jeg bruker uansett. Proteinpulver inneholder melkepulver og søtning, så dersom mini reagerer på melkeprodukter kan det være smart å unngå det, men ellers er det helt i orden. Jeg drikker fun-light og spiser tyggis, så søtning får jeg altså i meg i små mengder av andre ting også. Men, det får være opp til hver enkelt å vurdere 🙂

  21. Tilbaketråkk: Jeg gjør det enkelt for meg selv | Mat for muskler

  22. Tilbaketråkk: Høydepunkter i bloggåret 2015 | Mat for muskler

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *