Kropp og form etter graviditeten

http://ectarc.com/teachers_gese/ Hei!

buy tinidazole from india online Jeg får en del spørsmål om hvordan kroppen min har kommet seg etter graviditeten, om hvor lang tid det har tatt å komme i form igjen, hva jeg har gjort, spist osv.
Før jeg svarer på dette så må jeg bare nok en gang minne om at vi ikke kan sammenligne hverandre på akkurat dette. Mitt utgangspunkt, kropp, kosthold og trening under svangerskapet, fødselen, tiden etterpå, ja i det hele tatt alt er unikt og individuelt – akkurat som med alle andre.

Når det er sagt så deler jeg gjerne tanker og erfaring, det er tross alt nært knyttet opp til det bloggen min handler om – sunn og proteinrik mat.
IMG_4888_2

Gravid uke 39

Et par dager etter fødselen så hadde livmoren min trukket seg fint sammen og magen begynte å bli relativt flat igjen. Mye takket være et magebelte (kjøpt billig på e-bay) som jeg gikk med innimellom, samt at jeg lå litt på magen – det var så godt å kunne gjøre det igjen!
mvo3QhifMDrZJ_8GgnOKglQ

Lekkert..

Ellers hadde jeg en tøff fødsel som satte meg ute av spill et par dager, både fysisk og psykisk egentlig. Jeg startet med knipeøvelser så snart jeg kom hjem fra sykehuset, men å gå tur klarte jeg først etter 10 dager på grunn av et bristet halebein (!) etter vakuum.
Det ble med den ene turen de neste dagene, det var nemlig en liten tass som måtte tilvennes å ligge i vogna. Etter en liten kamp gikk det omsider, og nå vil han for øvrig ikke sove noen andre steder på dagen. Og mini-monsen må ligge ute, selvfølgelig. Siden har det blitt trilleturer hver dag, uansett vær og vind.

IMG_6829 (1)Første trilletur og intetanende om lille vogntrollet to be

Jeg begynte å trene styrke hjemme etter 4 uker, veldig forsiktig. Etter flere uker med byssing og bæring begynte ryggen og armene å takke for seg, så etter 5-6 uker var jeg på plass på gymmet med tunge vekter. Kroppen var klar, og den trengte det mer enn noen gang. Ryggen har kommet seg igjen, men jeg sliter fortsatt med betennelser i armene og hendene.
Jeg er sta, og når jeg har bestemt meg for noe så blir det slik. Dessuten var motivasjonen min å føle meg sterk igjen, så da var det enklere for meg å starte enn om det kun handlet om utseende.

IMG_7699

Kostholdet har gått i bølgedaler, men jevnt over har det vært bra. Det ble lite rutine og mat helt i starten, med amming annenhver time døgnet rundt og en gutt som ikke ville være noen andre steder enn i armene mine. Med mageproblemene til lille M fulgte også et kosthold uten melkeprodukter for min del, og det var en utfordring skal jeg innrømme. Dette gikk det mye av;

220144-220144-side-downFortsatt favoritter!

Jeg gikk tilbake til mitt vanlige kosthold med meieriprodukter da det ikke hadde noe å si for magen til mini, det var helt andre grunner som gjorde at han sleit som han gjorde. Og dermed tok appetitten og matgleden seg opp igjen, det er viktig for å beholde jobben som melkeku.

Men så, etter hvert som mini ble bedre og jeg fikk litt mer fritid ble det plutselig lørdag hver dag.

Cookie-downMm.. cookie

Jeg måtte ta meg selv i nakkeskinnet og få tilbake gleden med lørdagsgodt én gang i uka, så det jobber jeg med nå – vanskelig nå i disse juletider altså.

Tilbake til mammakroppen. Jeg begynte å føle meg som meg selv igjen vektmessig etter et par uker, og som meg selv igjen styrkemessig etter ca 8 uker. Vekten er for øvrig ryddet bort igjen, det var kun av nysgjerrighet etter fødselen – og hvor mye brystspreng om morgenen egentlig utgjør (herregud sier jeg bare). Da jeg så at jeg var tilbake til det jeg var innen graviditeten, så jeg ikke noe grunn til å fortsette å veie meg.

Og nå etter 12 uker føler jeg meg vel egentlig som før, med unntak av en svak linea fusca på magen og en takknemlighet jeg ikke har kjent på tidligere ♥

uke40_3-side

Jeg har ingen videre mål om å gå ned i vekt eller bygge mer muskler, jeg vil være sunn, sterk og frisk for gutten min. Det føler jeg meg nå, så hvorfor endre på noe som fungerer fint for meg. Hvordan kroppen responderer på videre trening og kosthold får jeg nesten se an, jeg blir med på ferden – på den gylne middelvei.

28 tanker om “Kropp og form etter graviditeten

  1. avatarAdelheid

    Du er så fin, både på innsiden og utsiden, Kristine! Jeg blit så inspirert av deg. Rollen som mamma kler deg så ufattlig bra – Du virker som en supermamma!

  2. avatarHåpefull

    Jeg har flugt deg i ca to år nå..og det har vært fantastisk å følge deg igjennom graviditeten og tiden etter. Tusen takk for den du er og det du skriver. Du har et så godt fokus på det indre med en dæsj av det ytre og mye på det å ha en SUNN og STERK kropp 🙂 Jeg ble så glad når jeg leste at du var gravid! Jeg er selv 31 og hadde selv vært prøver å over ett år… Var henvist til st.Olav for IVF.. og i går fant jeg ut at jeg er 6 uker på vei…. Det er helt surrealistisk.. Og bloggen din er mer aktuell for meg enn noen gang fordi nå kan jeg gå tilbake og lese litt på dine tanker og vurderinger om graviditet og tiden rundt det. Dette ble litt babbel men jeg er litt satt ut i hodet og tror ikke det helt har gått opp for meg.. Det jeg ville si var vel: takk!
    ps: Du var den som introduserte meg for sunnere bakeglede – jeg (og mannen) er deg evig takknemlig <3

  3. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Adelheid: Åh *rørt* – tusen takk! ♥

    @Håpefull: Gratulerer!! Så glad på dine vegne! ♥ Får helt gåsehud her jeg sitter. Bare ta kontakt om det dukker opp noen tanker eller spørsmål underveis i svangerskapet – masse lykke til!

  4. avataranita

    Du er et sant forbilde 😀 Utrolig bra fokus på sunnhet i stedet for kroppsbilde. Du er et supert forbilde for kvinner og jenter 🙂
    håper jeg kan måle meg med deg en dag med tanke på dette 🙂

  5. avatarAndrea

    Alltid like kjekt og lese blogg innleggene dine! 😀 😀
    Du er en klok og inspirerende dame!
    Takk for kloke ord og at du er et god forbilde på et sunt og godt liv =D <3

  6. avatarMalin

    Fine deg, både utenpå og inni!!
    Heldige lille M som fikk kloke deg som mamma. Og det er så godt å høre at han er blitt bedre og at dere bare koser dere 😀

  7. avatarJules

    Åh, Kristine! Gikk opp for meg at jeg hverken har tittet innom eller kommentert på evigheter – du er så innmari fin! Sånn regelrett tvers igjennom, faktisk 😛 ..men du har altså litt å gå på med det der med den gyldne middelvei vil jeg tro, du ser så bra ut at det er nesten er irriterende.

    Ønsker den fine familien på fire alt bra, magisk og fantastisk! Jeg er så innmari glad i deg og bloggen din, ord blir fattige når jeg skal fortelle deg hvor mye blogg-du har betydd for meg. Så jeg lar være; men tusen takk

  8. avatarcarina

    Heii 🙂 begynte å lese bloggen din for et par måneder siden å nå må jeg innom hver dag:) du er virkelig et skjønt vesen og et sunt forbilde og tusen takk for oppskrift og inspirasjon på så mange fantastiske fristelser.
    Jeg trener selv mye styrke, har en gutt på snart seks og ei lita snuppe på 1 mnd. Har trent hele graviditeten og hadde siste styrke økt samme dag som snuppa kom. Veldig glad jeg trente da jeg følte jeg kom meg raskt etter fødsel og kroppen var som før bare noen dager etterpå. Begynte å trene forsiktig styrke igjen nå for en uke siden. Veldig godt å komme i gang igjen, trening gir så utrolig mye og godt å ha en frisk og sterk kropp. Lurte på hva du vil anbefale for å få best mulig resultater av en to split eller tre split? Har alltid trent tre split med unntak av graviditeten (trente fullkroppsprogram da).
    Tusen takk igjen for en super blogg med masse inspirasjon og motivasjon. 🙂

  9. avatarRandi

    For et fint,og nok en gang,reflektert innlegg 🙂 Blir minnet på hvorfor jeg etter flere år er blitt så glad i bloggen din. Som jeg tilfeldigvis fant når jeg lette på nett etter øvelser som kunne hjelpe min nokså skrøpelige og syke kropp. Begynte å lese meg bakover og bakover i bloggen din og ble så glad over din fornuftige og fine måte å se på mat og trening!
    Da du skrev om mageninjaen for første gang satt jeg selv med en i magen,nå er min to uker eldre enn din. Og bloggen ble enda mer interessant for min del 😉
    For tiden sliter jeg med betennelser,nerveskade etter graviditeten og de «gode» gamle smertene som jeg har hatt i snart 16 år. Og det finnes ingen bedre grunn til å forsøke å bli bedre enn å være en sterk og frisk mamma til gutten,og jenta (har nemlig klart å bære frem to),mi. Så idag ble det lang trilletur på glattisen,forsiktig og med brodder på beina,et par styrkeøvelser etter det og jeg er glad og fornøyd med det jeg klarte idag! Gleder meg til å bli sterk igjen,for det SKAL jeg bli.

    Takk igjen for at du deler med oss!

  10. avatarIda

    Herlighet, for et fantastisk menneske du er! Du er virkelig et flott forbilde for absolutt alle og enhver.
    Tenk kunne alle hatt din tankegang når det kom til trening og mat, og livet generelt 🙂
    Ha en god natt!

  11. avatarJulie @ WolfItDown

    Er så godt og høre at både mor og barn har det bra 🙂 Det ordner seg for snille piker 🙂 Syns det virker som du har gjort alt riktig, lyttet til kropp og sjel og tatt et steg av gangen og sett det an 🙂 Det er godt at du er så ærlig, og gir gode råd på veien, og inspirere er en gave i seg selv for både de rundt deg og for en selv <3 x

  12. avatarCelia

    Hei! Flotte tanker i dagens kroppshysteri. Sunn, sterk og frisk er noe jeg også står for. Jeg er forøvrig gravid med nr 3 nå. Jeg er i bedre form enn noen gang, har trent mye styrke de siste to årene, men ikke trent noe særlig i de andre svangerskapene. Har du tips til bøker, øvelser, treningsprogram osv for gravide? Slet med kraftig bekkenløsning i forrige svangerskap og ønsker å fortsette å trene for å forebygge dette…
    Takk for inspirasjon!!! Keep up the good work!

  13. Tilbaketråkk: Kyllinggrateng med kokos og bacon | Mat for muskler

  14. avatarKristine Innleggsforfatter

    @anita: Tusen takk ♥

    @Andrea: Så hyggelig å høre! Takk! 😀

    @Malin: Takk ♥ Ja, heldigvis – herregud så mye lettere hverdagen er med store smil og «vanlig» gråt 😀

    @Ann Helen Kirknes: Takk 😀

    @Jules: Du må jo titte innom meg! 😆 Takk ♥ Håper du og dine får en fantastisk jul!

  15. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Fantasia: ♥

    @carina: Hei, og gratulerer så mye lille snuppa!
    Du vil få resultater av begge splittene, det kommer an på hvordan du trener. Jeg foretrekker en 2-splitt selv 😀

    @Randi: Åh, så koselig! Håper vondtene dine gir seg med tiden, betennelser er helt fryktelig.. jeg klarer ikke å sette håret i strikk enkelte dager, utrolig lammende og vondt. Fingrene bare dovner bort og armen verker.
    Man skal ikke kimse av trilletur – spesielt ikke når det er kaldt og glatt ute, flink er du!

    @Victoria: ♥ 😀

  16. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Ida: Tusen hjertelig takk! Håper du får en fin helg!

    @lovelyliller.com – sunt & godt: Det var helt forferdelig skal jeg være helt ærlig, men er helt fin igjen nå! 🙂

    @Julie @ WolfItDown: Det ordner seg alltid! Bare så vanskelig å fortelle seg det (og tro på det) når man står midt oppi det 🙄 😀
    Tusen takk ♥

    @Celia: Gratulerer så mye! Jeg har kun mine egne tips og erfaringer dessverre, men jeg svarer gjerne på spesifikke spørsmål du måtte ha. Jeg hadde også bekkenløsning (au!) og måtte ofte ta helt fri fra trening, gåturer klarte jeg annenhver dag mot slutten da jeg måtte «hente meg inn» igjen. Mitt råd er derfor å vite når man må/bør ta treningspause og heller fokusere litt ekstra på sunn mat de dagene.
    Takk for det!

  17. avatarVictoria

    Du er en så flott inspirasjon og det er så godt med stemmer i treningsverden som fronter så sunne verdier som du! Så herlig å føle seg tilbake i form så fort etter fødsel, men det skulle også bare mangle når du er i så god form. Å være mamma krever definitivt masse energi, veldig viktig å trene både for eget overskudd og energi til å følge de søte små. Du ser virkelig smashing ut.

  18. avatarMay-Britt

    Du er sann inspirasjon! Vært fast leser av bloggen din i flere år og har alle bøkene dine 😀 fikk selv en liten frøken for 5 måneder siden og har klart å gå ned 30kg etter det, med sunn mat, sunn mengde trening (og ei lita ei som hadde kolikk i over 3 måneder ) er det utrolig hva som skjer 🙂 takk for at du fokusere på og fronter en sunn livsstil i disse dager hvor det er et forferdelig kroppspress :-):-)

  19. avatarMichelle

    Så kjekt og tøft at du vil dele dette med oss! ikke snakk om lørdag hver dag, den siste uken min i Mexico har virkelig vært lørdag hver eneste dag! Jeg kom faktisk hjem i dag, fantastisk deilig etter en så sykt lang reiserute (4 flyturer).. men vel verdt det! Men nå er det på tide å komme inn i sunne rutiner igjen ja.. holde seg til kun lørdagskos! Men er jo virkelig ikke den letteste perioden å starte sunne rutiner igjen, hehe.. men får gjør vårt beste :mrgreen:

  20. avatarMonika

    For en fantastisk artikkel Kristine! <3 er så utrolig inspirerende at du er så jordnær og har fokus på det positive med mat, kropp og helse 😀 Elsker det!! <3 tusen takk for at du deler opplevelsene dine 🙂

  21. Tilbaketråkk: Jeg gjør det enkelt for meg selv | Mat for muskler

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *