Hva skal jeg spise, og hvorfor?

Et sunt kosthold er i vinden som aldri før, og flere hiver seg på trenden med lavkarbo – mange opplever utelukkende positive endringer, mens andre vikler seg kanskje inn i noe de ikke burde.

Hvorfor er ikke lavkarbo ett fett?

En diett med færre karbohydrater fungerer på akkurat samme måte som andre dietter, nemlig et overordnet kaloriunderskudd – man kommer ikke unna det.
Det kan godt være at det føles som om man spiser mye dersom man spiser svært protein- eller fettrikt, men når man regner på det totale kaloriinntaket faller det under det daglige forbruket.
Det som imidlertid gjør at dette fungerer for mange er at vi alle har ulik metthets- og sultgrad takket være hormonene leptin og ghrelin, og mange holder seg mett lengre av fettrike måltider enn f.eks karbohydrater. På den måten unngås de store svingningene i blodsukkeret som mange opplever av karbohydrater, men det er ikke dermed sagt at dette gjelder for alle.
Videre er det viktig å huske at det er først når glykogenlagrene blir fulle at det overflødige omdannes til fett, man blir altså ikke ‘feit’ av karbohydrater – men for mye mat, uansett hva det er.

Det ene utelukker ikke det andre

Jeg misliker ord som lavkarbo, høyfett og lignende fordi det lurer folk til å tro at man må spise enten det ene eller det andre. Når man snakker om kosthold så foretrekker jeg å dra frem alle mulighetene man har til å spise sunt, ikke hva man skal begrense seg til. Spesielt ordet lavkarbo er veldig misforstått ved at man tror jo mindre karbohydrater desto bedre, og etter hvert kutter mange unge, friske mennesker det helt ut.
Jeg har valgt å bruke ordet proteinrikt om mitt kosthold, på min blogg og i mine kokebøker. Det er fordi det beskriver det jeg ønsker, et kosthold rikt på proteiner – men det betyr ikke kun proteiner. Det betyr en solid porsjon med protein på tallerken, men også karbohydrater og fett.

images

Hva er lavkarbo for meg?

Det er bra at folk ønsker å kutte ned på dårlige karbohydrater som sukker og hvete, og jeg har selv opplevd store helsemessige fordeler ved å gjøre dette, men det betyr ikke at man skal utelukke et helt næringsemne.
last nedVidere er lavkarbo for meg et kosthold der karbonadedeig får mer plass enn spaghetti, og fargerike grønnsaker får mer plass enn ris. Altså mer/mindre, ikke enten/eller.
Det betyr også at gluten og hvete blir erstattet med diverse nøttemel, havre og tørket melk aka proteinpulver. Jeg aner ikke hvor mye eller lite jeg spiser av de ulike makronutrientene, det er informasjon som er helt irrelevant for meg.
Slik er hverdagene, og de er både med unntak og variasjon. Det er ingenting som er forbudt i mitt kosthold, det handler bare om prioriteringer og et bevisst forhold til det man spiser.

Det er viktig å se på flere forhold til hvordan du velger å spise:

last ned (1)♦ Hvor ofte du spiser

♦ Hva slags forhold du har til mat (fysiologisk, emosjonelt)

♦ Hvor mye du trener

♦ Hva målet ditt er

♦ Hva du gjør i forhold til jobb/skole

Så hva skal man egentlig gjøre?

Det er viktig å konsentrere seg om mulighetene og ikke begrensningene.
Dersom du er fullt inneforstått med at proteinrikt ikke betyr kun proteiner, at fett ikke er farlig, eller at lavkarbo ikke betyr å kutte ut karbohydrater helt, så vil du gå inn i dette med åpne øyne og et fornuftig sinn. Du vil slippe å føle at du gjør noe galt, eller at du faller innunder ekstreme matvalg – dette gjelder kanskje først og fremst unge, usikre jenter og gutter, samt de som har en fortid med spiseforstyrrelser.

Er det to ting jeg ønsker at folk skal forholde seg til, så er det hjemmelaget mat og matglede.
Dersom man lager maten sin selv, så vet man nøyaktig hva man får i seg og man kan velge mer av det man liker best. Når man velger på denne måten vil man også oppleve matglede og føle at man ikke spiser på en måte som føles begrensende.
Det kan kanskje høres trivielt ut, men vi trenger slike påminnelser.

Vi er både bortskjemte og priviligerte når det gjelder mat, og vi har muligheter som mange bare kan drømme om.
La oss ikke kaste bort tid eller mat med feil fokus – ja til matglede og et sunt kosthold!

4-horz

19 tanker om “Hva skal jeg spise, og hvorfor?

  1. avatarTanja

    Dette innlegget er grunnen til at jeg titt og ofte kikker innom bloggen din. Du har en veldig jordnær og naturlig tilnærming til mat og trening 🙂

  2. avatarJulie @ WolfItDown

    Ja, lavkarbo er et ord som gjør meg litt lei rett og slett. LavERE karbohydrat inntak derimot er ikke skadelig, heller tvert imot – men syns så absolutt en skal få kose seg med en brødskive med godt pålegg uten og føle seg skyldig, hva er det for noe tull da?

    Jeg er enig med deg, det er bedre og heller kutte litt ned på det og øke inntaket (litt) av proteiner og sunne fettholdige matvarer.
    Når det gjelder søtt, så pleier jeg og holde meg unna det, bortsett til fest, men gjølr gjerne et unntak om en kollega har vært så snill og bakt kake og tar det med på jobben, da vet en iallefall at det ikke har blitt stappet masse rare E-stoffer og annet tull som er med på og utvide holdbarhetstiden, slikt som mange av ferdigvarene i butikken.

    Alt i moderasjon, ren fornuft, kreativitet på kjøkkenet og ikke minst kunnskap om mat er noen nøkkelelementer til et sunt og variert kosthold 🙂

    Utrolig god post Kristine, setter tankehjulene i sving! x

  3. avatarMichelle

    Kjempe bra skrevet Kristine! 😉 En slik åpen definisjon tror jeg det er flere som trenger. Det er dessverre slik at folk blir veldig fokusert på å feks. kutte karbohydrater helt om de starer en lavkarbo diett. Jeg er enig med deg, man trenger ikke gå til det ekstreme og kutte en hel næringsgruppe! Heller velge de beste kildene av de forskjellige næringsgruppene, fornuftig fordeling av de og fokusere på god hjemmelaget mat framfor ferdig retter! Det kaller jeg mat glede 😀

  4. avatarMaren

    Utrolig bra skrevet, og jeg kunne ikke blitt mer enig! Elsker virkelig bloggen din, den gir meg så mye bra 🙂

  5. avatarAnette

    Som alltid kjempebra skrever, Kristine! Kunne ikke vært mer enig. Nå er det ikke mange månedene siden jeg skydde karbohydrater som pesten og var redd for kalorier, men heldig vis fikk jeg opp øynene og har et mye sunnere kosthold i dag- og det er hovedsaklig takket være deg og bloggen din <3 Du inspirerer til en sunn livsstil og ikke minst matglede! 😀

  6. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Tanja: Så hyggelig – takk for det!

    @Julie @ WolfItDown: Jeg er utrolig lei av det jeg og, og lei av at man skal kategorisere kostholdet sitt. Kutte ut det, overanaylsere alt, ikke spise det, overbevise seg selv om at matvarer er farlige eller forbudte.. nei nei, la oss heller konsentrere oss om hva vi liker å spise 😀

    @Kesia, Balanser kostholdet- en kake i hver hånd§: Ja takk! Tenk at vi er så heldige som kan velge og vrake i så mye god mat! 😀

    @Michelle: Helt enig, det er definisjonen på matglede – velge med både fornuft og følelse.

    @Maren: Så hyggelig å høre! ♥

    @Anette: Det gjør meg veldig, veldig glad. Heldigvis snudde det seg for deg, og jeg er stolt av å kunne bidra til mer matlgede ♥ 😀

    @Martine: Tusen takk! 😀 😀

  7. avatarAndrea

    Dette innlegget var akkurat det jeg trengte akkurat nå, og det er nettopp denne holdningen som gjør at jeg leser akkurat din blogg av alle kostholdsbloggene der ute! Jeg forsøker for tiden å dra meg ut av en spiseforstyrrelse (anoreksi), og selv om jeg nå klarer å godta at jeg må innta nærmere 3000 kcal per dag, så merker jeg at jeg i perioder får et helt skrudd syn på makroene. Akkurat nå for tiden forsøker jeg å slutte med næringsdrikkene man får på apoteket, som har vært 70% av kaloriene mine, og heller innta vanlig mat. Det betyr at jeg nå spiser over dobbelt så mye som jeg pleier, og plutselig kommer da tankene om at alt må være sunt og «herregud hva kan jeg egentlig spise nå?!».
    Bloggen din, og spesiellt dette innlegget, hjelper meg å se at det faktisk går bra å ta ting litt på feelingen, og at det faktisk gjør veldig liten forskjell for en normal kropp om den får litt mer karber en dag, eller om fettet er mettet eller umettet – til en viss grad selvfølgelig 🙂

  8. avatarLena Ludvigsen

    Dette er av de bedre innleggene jeg har lest om akkurat dette – håper så mange som mulig leser det. God skrivekunst – ikke så rart du ble en god forfatter:)
    (og haha, tar det bare her – latterkrampen satt godt i da jeg leste at du ikke var sponset med katter for å skrive om hjemløse katter:P det var også et litt komisk navn på adoptivkatten din – men for en flott ting å gjøre) <3

  9. avatarElisabeth Vega

    Wuhu, kjempe bra innlegg!! Blir litt lei meg når folk er redde for karbohydrater eller fett.. Derfor er det så bra, at vi har slike som deg som forteller nemlig hvorfor det ikke er farlig, og at det trengs i kosten!! :mrgreen: jeg har selv vært der hvor karbohydrater var farlig å spise, men har totalt endret syn på det nå. Fett er jeg fortsatt ikke så flink på, men prøver å forbedre meg på det punktet 🙂 Kjempe bra!!

  10. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Andrea: Så godt å høre at du er på bedringens vei, livet er så altfor kort til noe annet. Masse lykke til videre, og håper jeg kan bidra med enda mer matglede i tiden som kommer ♥ 😀

    @Lena Ludvigsen: Takk ♥
    Haha, jeg må liksom skrive det hver gang i tilfelle noen tror at alt jeg linker til er sponset.

    @Elisabeth Vega: Jeg blir også veldig lei meg når folk er redde for mat, spesielt når vi har det så godt som vi har det.
    Godt at du endret syn på det ♥

  11. avatarMadelen

    Det er godt å se at du belyser temaer som mange stadig misforstår! Glad du tar opp dette i boken og på bloggen. Takk for masse inspirasjon, forresten.. Jeg gleder meg til å ta fatt på de mange og interessante oppskriftene 😉

  12. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Madelen: Koselig å høre, det er et viktig tema og man kan/bør ikke bli redd for hverken mat eller å spise. Håper det faller i smak 😀

  13. avatarPantora

    For et utrolig velformulert og flott innlegg! Du er bare helt suvere 😀

    Jeg spiser minst mulig karbo, men det er av frykt for karbohydrater. Det er «feil» grunn til å spise lavkarbo og det er jeg veldig klar over. Men jeg jobber med det, og det går stadig fremover. Tidligere spiste jeg kun grønnsaker. Blant annet takket være dine oppskrifter har jeg det siste halve året utvidet «ingrediense-lista» betraktelig.

    Jeg har lyst å dele litt fra dette innlegget ditt på bloggen min (og selvsagt med link til deg), det greit? Spesielt dette med fokus på mer/mindre i stede for enten/eller, veldig lur og viktig tanke å ha med seg!

  14. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Pantora: Det er enda godt du er klar over det synes jeg, det er mange som fortsatt benekter en forstyrrelse og påstår at det er fordi man ikke liker det, eller fordi man er «sunn», eller fordi man har allergier. Jeg er helt sikker på at du klarer å fortsette i det gode sporet, du er opplyst og vet innerst inne hva som er bra for deg.
    Det er selvfølgelig greit, jo flere som leser dess bedre 😀

  15. Tilbaketråkk: Uten mat og drikke… | Moonfog Productions blogg

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *