En middagsklassiker

Jeg er helt sikker på at mange av dere hadde svart; spaghetti og kjøttdeig på spørsmålet om hva som er en gjenganger innen middagsretter – i hvert fall de av dere som vokste opp på 80- og 90-tallet.

Så i dag har jeg en versjon av dette;

Brune risnudler og kjøttsaus

IMG_1249

 

En middagsklassiker
Serves 3
Write a review
Print
Ingredients
  1. 600 g karbonadedeig
  2. 1 boks hakkede tomater
  3. 1 ss maisenna (kan sløyfes)
  4. 1-2 ts av hvert krydder; paprikapulver, salt, pepper, cummin, hvitløkspulver, oregano
  5. 1/2 ts kanel
  6. 100 g brune risnudler (eller fullkornspasta)
  7. Salat av spinat, mais, agurk, tomater og paprika
  8. 2 ss smuldret fetaost
Kristine Weber http://www.kriweb.no/
I stedet for spaghetti bruker jeg brune risnudler, og i stedet for kjøttdeig bruker jeg karbonadedeig – da blir det plutselig litt bedre for kroppen din også, mer fiber og næring innabords.

Og med en salat og masse fetaost har du et sunt, lite festmåltid på en fredag!

IMG_1250

IMG_1253

Stek karbonadedeig sammen med hakkede tomater og krydder, la det putre til en kjøttsaus – gjerne med en spiseskje maisenna for tykkere konsistens.
Kok risnudler raskt i 3-4 minutter, og servér med en frisk salat med fetaost over.

Håper det smaker!

Ellers ble det en rask styrkeøkt i dag;

Nedtrekk


Stående sidehev


Leg extensions


Foroverbrøyd sidehev i kabel


Sittende lårcurl


Kettlebell swings


Kabelroing


Bøy i kabel

Og med det tar jeg helg og lar musklene få hvile et par dager. I helgen blir det yoga, gåturer og muligens en liten wod på verandaen – satser på fint vær!

Husk at lørdagsgodtet alltid smaker ekstra godt etter en uke med sunne, proteinrike og ikke minst fargerike middager – håper dere får en super helg alle sammen!

_MG_0217
Foto: Rasmus Kongsøre

11 kommentarer til “En middagsklassiker

  1. pantora

    Nå la jeg plutselig merke til det fine forkleet du har på deg! Crazy cat-lady (og det er et kompliment, altså!!), hihi. Ha en super helg du også, Kristine! 😀
    Hva er wod, forresten?

  2. Ingrid Marie

    Hei Kristine,

    Så ut som en deilig rett, og kule øvelser!
    Det er faktisk ikke lenge siden jeg oppdaget bloggen din på nettet. Jeg ble jo umiddelbart oppslukt av alle de fantastiske oppskriftene dine og prøvde meg på mange av dem. Jeg så også på proteintilskudd som du bruker, på nettet. Allikevel så skulle det ikke vare. Etter noen uker begynte jeg å lese boka Skinny Bitch igjen, etter å ha bestemt meg for i høst at den spisemåten ikke var noe for meg. Jeg er jo aktiv og vil bygge muskler, proteiner fra kjøtt må jeg vel ha, sant?
    Etter å ha lest mye i boka, og latt meg overbevise litt, så jeg også filmen Earthlings, samt Forks Over Knives. Dette skulle avgjøre det hele. Kun uker etter at jeg påbegynte lesingen av Skinny Bitch, kan jeg nå meddele at jeg er 100 % veganer. Dette er åpenbart ikke en levemåte du har valgt, men jeg er nysgjerrig på hva du mener om det.
    Hva synes du om veganisme, og hvorfor har du valgt å være en omnivor?

    Tusen takk for svar!

  3. Kristine

    @Marte: Ja! Og mot slutten av 90-tallet pimpet vi fiskebollene med litt karri 😀

    @pantora: Hihi, takk :mrgreen:
    WOD står rett og slett for Workout Of the Day – hentet fra Crossfit.
    God helg!

    @Ingrid Marie: Hei!
    Jeg har ikke så sterke meninger om andres valg innen kosthold egentlig, synes det er fint om man finner frem til den måten man trives med uten å si noe negativt om andre måter. Jeg forstår og respekterer veganisme, lillesøsteren min har blant annet valgt det. Selv foretrekker jeg å ha en fot i flere leire, jeg trives veldig med kostholdet mitt som består aller mest av grønnsaker, fisk og meieriprodukter. Jeg vil tro at jeg spiser 60-70 % vegetarisk, og supplerer ellers med ost, fisk og kjøtt utenom det. Valget mitt er altså et resultat av alle mulighetene der ute, jeg supplerer gjerne med nytt og spennende – men vil ikke begrense eller eliminere.
    God helg! 😀

  4. Celine

    Flott oppskrift og liker at du har brukt risnudler isteden for fullkornspasta. Forresten så har nevnt deg på bloggen min, ta gjerne en titt!

  5. Elisabeth Vega

    Hadde akkurat spist middag igår da jeg så bilde av maten din, og hadde lyst på det med en gang 😯 Hadde tidenes cheat igår, haha! Ble taco til middag igår, så satser på kanskje spaghetti til neste cheat 😀 Håper du hadde en bra start på helga igår!!

  6. Madde

    Så bra at du var legger ut noen benk-øvelser også. Jeg har arvet en liten treningsbenk tydeligvis av d meget enkle slaget, og aner ikke hvordan den skal brukes. Er ikke så mange muligheter på den akkurat, men er jo en liggeflate og en lav vippeflate på ene sia med sånne runde dingser fast slik som på øvelsen leg extension. Så kan jeg vel bruke liggeflaten i istedetfor å ligge på gulvet :mrgreen: Den vippegreia finner jeg nok ut av bare jeg ser nok mange bilder a la d du har lagt ut.

  7. Julie @ WolfItDown

    Nydelig bilde av deg 😀 Gledesspreder!
    H[per du hadde en fin og rolig helg, er aldri feil med kjøttsaus, mmm! En gammelø klassiker kan alltid lages på ny, også er du så flink og fikse litt her og der slik at det blir sunnere 😀 En god unnskyldning til og forsyne seg igjen 😉 x

  8. Nina Vikshåland Kne

    Hei Klissfine 🙂 Jeg ender ofte opp med kylling- eller svinekjøttdeig når slikt skal brukes, mest pga at det er billigere, men jeg mener også at det er sunnere enn vanlig kjøttdeig? Har jeg rett? Er karbonadedeig ENDA sunnere, eller er det smaken du tenker på når du kjøper det?

    Hilsen fattig student som gjerne skulle spist enda litt sunnere enn jeg gjør 😛

  9. Kristine

    @Nina Vikshåland Kne: Klissfine :mrgreen:
    Kylling- eller svinekjøttdeig er et mye bedre alternativ enn vanlig kjøttdeig ja, så fortsett gjerne med det. Grunnen til at jeg velger karbonadedeig er aller mest fordi jeg liker det best 😀

Det er stengt for kommentarer.