Vårsalat med jordbær og fetaost

Altså, fetaost og .. jordbær?

Ja, og det er utrolig godt! Jeg ble inspirert etter turen vår til sørstatene for et par uker siden, der spiste jeg nemlig veldig mange ulike salater til lunsj. Et par av gjengangerne deres var å bruke jordbær og hvit geitost sammen, og da jeg ikke har fått tak i sistnevnte ennå ble det med fetaost.

Vårsalat med kylling, jordbær og fetaost

IMG_1226

Skikkelig friskt og godt sammen med kylling, men også et godt tilbehør til grillmat dersom du velger å lage uten kylling.
Mulig jeg hadde sprinklet litt balsamico over om jeg hadde hatt det også.

IMG_1221

I min salat har jeg;
Kylling
Spinat
Agurk
Mais
Tomater
Kylling
Jordbær
Fetaost
Asparges
Salt & pepper

IMG_1228

Du kan også bruke eple, melon eller mango om du vil.

Håper det smaker!

Jeg fikk et spørsmål her om dagen angående spisemønsteret mitt etter at jeg ble gravid, og jeg kan si så mye om at det ble snudd helt opp ned.

Jeg er vant til å spise tre store måltider om dagen hvorav alle stort sett er etter kl 14, med mindre jeg blir skrubbsulten før det selvfølgelig. Det er en måte jeg har spist på i mange år, og frokost har jeg ikke hatt som rutine på over 15 år. Det ligger ingen andre grunner bak enn at jeg trives med faste på jobb, og at jeg er mer sulten på ettermiddagen og kvelden enn tidlig på dagen.

Men så begynte et lite frø å spire inni magen noen uker før julaften, og det var farvel til det kostholdet jeg kjente til. Kvalme og sult om hverandre hele dagen, verst var det de 14 første ukene. Jeg våknet kvalm, og la meg kvalm.
Det hjalp å spise, for selv om det også kunne gjøre meg kvalm var det bedre enn å være sultenkvalm. Jeg er vant til å gå en god del timer uten mat, og nå måtte jeg plutselig spise annenhver time.

Ble jeg sulten måtte jeg ha mat med en gang, helst for noen minutter siden, ellers ble jeg kvalm. Ufattelig slitsomt!
Det er litt av noen krefter som skal til for å ruge frem et lite menneske, så det er bare å følge etter – det er i hvert fall ingen vits i å prøve å jobbe imot.

Nå har heldigvis ting roet seg ned betraktelig og jeg har litt mer kontroll igjen. Første måltid er nå i 10-tiden og totalt blir det kanskje fire måltider om dagen, det synes jeg er en fin rutine.

Ellers har vi så smått begynt å male barnerommet i dag, og ikke minst gjort husvask. Jeg har sikkert sagt det før, men jeg blir litt lykkelig av å gjøre det – får ofte de samme endorfinene i etterkant som etter en treningsøkt.
Dagens økt ble for øvrig yoga etter øvelsene som følger med denne yogamatten, tenkte jeg skulle teste ut appen på telefonen min neste gang.

Håper dere har en nydelig dag!

20 kommentarer til “Vårsalat med jordbær og fetaost

  1. Julie @ WolfItDown

    Så masse fine farger, og så fiiint at du ikke fant geitost! (Det er en av de fåååå tingene jeg ikke liker).
    Haha så morsomt med bildene til spisemønsteret ditt, det du opplever nå med tanke på sult høres nesten ut som meg, må spise minst fire ganger om dagen, ellers blir jeg HANGRY! Tror det er en skadinavisk ting, for skottene jeg jobber med har det ikke slik, mens sørlendingene, østlendingen, og definitivt denne vestlendingen blir det også 😛
    Klart det tar på og male, er jo trening i seg selv, men er sikker på at det kommer til og bli lekkert når det er ferdig 😀 En avslappende yoga økt hørtes fortryllende ut, har tenkt og sjekke det ut selv, bare for meditasjonen sin del 🙂 God torsdag Kristine! x

  2. Kristine

    @Julie @ WolfItDown: Men hvit geitost er nyydelig! For ikke å snakke om fløtemysost *sikle*. Tror du er den første jeg har hørt om som ikke liker det 😀
    Å bli et sultmonster er ikke gøy altså, har plutselig fått veldig omtanke for dere som lider av det 😆
    Yoga anbefales, både for meditasjon, statisk styrke og balanse – super treningsform!
    God torsdag til deg og!

  3. Ann-Christin

    Kos deg med maten! Med det grunnlaget du har, blir det en lek å komme i form igjen!

    Åh, jeg får barn nummer tre i morgen (igangsettelse pga overtid), og jeg GLEDER meg til å begynne med trening igjen om noen uker. Blir nok en slaskete bikinikropp i sommer, 18 kg +, men shit au- neste sommer sier jeg bare 🙂

  4. silje

    Du vet det heeeelt sikkert, men allikevel:
    Hvit geiteost= Chevrè, fås i alle vanlige matbutikker med litt utvalg. Pakket i «pølseform». Veldig godt!! 😉

  5. Julie @ WolfItDown

    Var veldig skarpe på smak de geitostene jeg har hatt, så kanskje det var der det ligger 😛 Jeg får fortsette og prøve meg frem, hihi – er så koselig med ostekvelder 😀 Har sett Chevre som Silje nevnte overnfor, kanskje det hadde vært tingen 🙂 Takk for svar 😀 Du er med en go-ing er du! x

  6. Kristine

    @Ann-Christin: Oi oi, masse lykke til! ♥
    Ja virkelig et shit-au også, det kommer flere somre 😉

    @silje: Jeg visste ikke det 😳 Takk, da skal jeg lete på ny 😆 Håper jeg kan spise det forresten..

  7. Hanne

    Er jordbærene som er i butikken nå søte, eller er de fortsatt mest «pyntebær»? Har ikke våget meg på de selv enda 😛 Interessant å lese om hvordan spisemønsteret ditt endret seg..men huff..den kvalmen høres virkelig ikke moro ut.. Godt den delen er over! 🙂

  8. Lena Ludvigsen

    Salaten så utrolig god ut – desverre litt feil for meg siden jeg fant ut for noen uker siden (til min store fortvilelse) at jeg ikke tåler jordbær.. Fetaost har jeg faktisk aldri smakt: o kanskje det går ann å lage det med epler istedet?:D

    Håper du har det fint og godt, tenkte litt over det igår – du er jo faktisk over halvveis på vei? 😀 Håper du slenger ut litt bilder av det nye rommet litt imellom oppskriftene 😀

  9. Kristine

    @Hanne: De er fortsatt litt «pyntebær» dessverre, men etter en liten runde i en lake av sukrinmelis og vann blir de søtere.
    Veldig glad for at det er over, stakkars de som er det hele graviditeten 😯

    @Tone: Huff, stakkar.. hold ut, det gir seg mest antagelig om en uke eller to!
    Fetaosten jeg spiser er pasteurisert (Apertina), så den er heldigvis trygg. Jeg får se om chevré’n er det også, hvis ikke får jeg la være.
    Lykke til du og!

    @Lena Ludvigsen: Åh nei! 🙁 Men du kan fint bruke eple ja, eller mango – det er også godt! Og fetaost må du bare prøve, skikkelig salt og god ost.
    Ja, jeg er straks i uke 24! ♥ Der sa du noe, jeg må huske å ta før-bilder av rommet 😀

  10. Elisabeth Vega

    Vi er totalt forskjellige når det kommer til frokost! Haha, frokost er et must for meg :mrgreen: Men alle er jo forskjellige :mrgreen: Men ja, du merker nok at du trenger litt mer fôr nå 😀 Synes det er koselig å lese om graviditeten din! 🙂 Håper du har en fortsatt fin kveld! (Salaten så utrolig frisk og god ut forresten!!)

  11. Michelle

    Nam, ser skikkelig friskt og godt ut! Kan tenke meg at den salaten hadde smakt nydelig med getiost faktisk :mrgreen:

  12. Thea

    Det så godt ut! Synd at jeg er på diett. Fant bloggen din for et par dager siden. Har prøvd kokosbollekaken din i dag, og det ble veldig god. Har sett litt på boka di i butikken, og tenkte at jeg kanskje skulle kjøpe den i morgen. Ser nå at du har gitt ut 2 bøker. Hvilken bør jeg kjøpe? Er det omtrent det samme? Det er den andre boka di jeg har sett på, husker ikke om jeg har sett den første boka.
    Liker bloggen din, gjerne ta en titt på min. Har en del sunne og sukkerfrie oppskrifter 🙂

  13. Lissi

    Å være sultenkvalm er ikke noe gøy! Husker jeg slet mye med det i første svangerskap.. Løp mer enn en gang dritkvalm inn på butikken, spiste og drakk opp det jeg skulle ha FØR jeg kom til kassen -og betalte min tomme emballasje 😉 Men kvalmen forsvant umiddelbart da 🙂

  14. Kristine

    @Elisabeth Vega: Hehe, godt vi er forskjellige 😆
    Håper du får en fin helg søta!

    @Lovelylillers sunne oppskrifter – Giveaway nå!: For de fleste ja, heldigvis 😀

    @Michelle: Ja, jeg må ut og se hva jeg finner i butikken altså 😀

    @Thea: Du kan ikke spise kylling og jordbær? Oi, det var en streng diett 😯

    Så hyggelig å høre!
    Bok nr 1: over 60 sunne middager og desserter, min egen fitnesshistorie, ukemenyer, motiverende artikler og 1 treningsprogram
    Bok nr 2: 45 sunne middager og desserter hvorav sistnevnte inneholder litt enklere oppskrifter. Mer hverdagskost og vegetariske alternativer. Motiverende artikler, ukemenyer og 3 treningsprogrammer.

    😀

    @Lissi: A girl’s gotta do what a girl’s gotta do :mrgreen:

    @Susann: Ja, ikke sant! 😀

  15. Thea

    Kan spise kyllingfilet, men ikke jordbær. Jeg skal ha maks 20g karbohydrater og maks 20g fett om dagen, så kan ikke spise så mye frukt og bær. Jeg kan ikke spise mais heller. Har bare 1 uke igjen på dietten, så kanskje jeg prøver salaten når jeg er ferdig 🙂

Det er stengt for kommentarer.