Happy Waffle Day!

Som jeg lovte i går kommer jeg med en sunn og proteinrik vaffeloppskrift til dere i dag.

Vafler består hovedsaklig av egg, melk og mel – og hvordan man varierer innenfor dette kan være så mangt. Jeg har en oppskrift på proteinvafler i Sunn&sterk med protein, og jeg husker godt de overraskende øynene da jeg forklarte folk at det var bedre å ta med disse som lunsj enn den berømte brødskiva.

I dag er det noen lignende, men med hovedfokus på smaken vanilje.

Vaniljevafler

IMG_0083

 

Happy Waffle Day!
Stk : 4
Skrive en omtale
Skriv ut
Ingredienser
  1. 2 egg
  2. 1 - 1,5 dl melk
  3. 2 ss gresk yoghurt eller mager kesam
  4. 30 g vaniljeprotein
  5. 40 g havremel (eller mal havregryn selv)
  6. 10 g mandelmel
  7. 1 ts kardemomme
  8. 1 vaniljestang (kan sløyfes, eller erstattes med 3-4 dråper stevia vanilje)
Sunnere Livsstil http://www.kriweb.no/
Pisk egg, melk (prøv 1 dl først, spe på med mer senere om det trengs) og yoghurt sammen. Del en vaniljestang på langs, skrap ut de sorte frøene og ha i røren. Tilsett tørrvarene litt etter litt, la gjerne røren stå og svelle i 5 minutter før du steker.
Smør vaffeljernet, og stek i vei.

IMG_0085

Vaflene blir søte og gode, så det passer veldig godt med friske bær og en klatt gresk yoghurt til.

IMG_0087

Gode hverdagsvafler – håper dere får en fin dag! ♥

17 tanker om “Happy Waffle Day!

  1. avatarMadde

    Tusen takk for opskrift!! Jeg tåler jo ikke vanlig mel eller glutenfritt mel, så jeg har lengta etter en høvelig enkel vaffeloppskrift som jeg sikkert tåler. Tror kanskje havremel er bedre for magen, for er det ikke mer langsomme karbohydrater i havre(gryn) enn i vanlig gryn? 😀 Klarte dessverre ikke å holde meg til etter jobb, så måtte snike meg ut på bakeriet og kjøpe en melvaffel så nå har jeg mageknip og luftdannelse. Shame-on-me 👿

    Men du og du, så glad jeg ble nå. Letet i helgen etter en god vaffel-oppskrift, men den ene jeg liker har jo 14 ingredienser i seg og den andre jeg prøvde mislykka jeg lang vei med røra. Vaflene hang forsåvidt sammen, men da måtte jeg ha i så mye røre at den velta seg ut av jernet som boblesyre i reagensrør.

  2. avatarMaricel

    Är möjligt att steka dessa som pannkakor? 🙂 Jag har tyvärr inget våffeljärn 🙁

  3. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Madde: Du kommer langt ved å blande litt forskjellige tørrvarer, og havremel er et bedre alternativ enn hvetemel ja – uten tvil. Litt usikker på hvorfor magen din ikke takler glutenfritt, men heldigvis finnes det både mandelmel, kokosmel og kikertmel du kan bruke.
    Det er viktig å ikke bruke for mye væske eller vann i røra, da blir bindeevnen til eggene borte og vaflene deler seg i jernet. Det samme om man bruke for mye bakepulver, da eser det bort. Det viktigste av alt er kanskje å smøre vaffeljernet med smør, ellers blir det tilnærmet umulig å få de ut hele igjen 😀

    @Anja: For å beholde det høye proteininnholdet så ville jeg ha holdt meg til
    bakepro: http://www.x-life.no/products/easy-bake-750g-bakeprotein
    eller
    pannekakemiks: http://www.x-life.no/products/proteinrike-pannekaker-750g-miks
    Om det ikke er like viktig kan du erstatte det med mer havremel 🙂

    @Maricel: Ja, her er en lignende pannekakeoppskrift: http://www.kriweb.no/2014/03/17/store-tynne-pannekaker/ Den største forskjellen på vafler og pannekaker er at sistnevnte er mer flytende røre. Husk å smøre pannen! 😀

  4. avatarElisabeth Vega

    Ååå jeg vil også ha vafler! De hadde tilogmed gratis i kantina 🙁 men jeg har nettopp begynt på en liten diett, så det ble ingen vafler på meg.. Jaja, får ta det igjen om et par uker 😀 håper du har hatt en strålende dag!

  5. avatarSusanne smedhaug

    Helt nydelige vafler som reddet vaffeldagen min! Ikke bare var de sunn og god, men masse proteiner i også! Stor fan av oppskriften! 😀

  6. avatarMartine

    Kjære Kristine <3 Du er så flink! Dessverre tåler jeg ikke egg, så jeg lurer på om du har tips til hva eggene kan byttes med? Jeg liker bloggen din så godt 🙂 Klem fra Martine

  7. avatarmomoiro-chan (@jannemnaess)

    Mmm, så herlig delikate og fristende bilder! Nå fikk du meg til å angre på at jeg ikke dro frem vaffeljernet i går. Heldigvis trenger man ingen unnskyldning for å nyte sunne og gode vafler. Tipper det blir kveldskosen i dag 🙂

  8. avatarRenathe

    Hvis man skal spise vafler til lunsj feks, hvor mye spiser du da? Er det en vaffel da, blir du mett? De så bare helt nydelige ut, tror disse må prøves i helga 🙂 Tåler det at jeg lager røre på fredag og tar med på camping og steker på lørdag?

  9. avataranita

    Ble for sein igår på vaffeldagen..men i dag e vaffelpressa i gang…har fått hang up me sesammelet æ da 🙂 Salig blanding fibramel og sesammel..knallgoe vafler eller pannekaker..men riktig nok ikke glutenfrie mine da :p

  10. avatarKristine Innleggsforfatter

    @anita: Har du ikke glutenallergi er det jo strengt tatt ikke så farlig, man kan fint gjøre de sunnere med 😀 Bra det smakte!

  11. Tilbaketråkk: Høydepunkter år 2014 | Mat for muskler

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *