Mat i regnbuens farger

Jeg er veldig glad i fargerik mat, og tror det handler mye om at jeg er så heldig som kjenner til mange av mulighetene der ute – både i forhold til type grønnsak eller frukt, og ikke minst tilberedningen av den.

Det kan ofte være vanskelig å tenke på hvordan man skal få i seg «5 om dagen», men det er virkelig ikke noe problem når man ser så mye godt som finnes – tenk regnbuen!

Rød

Rød og oransje mat får hovedsaklig fargen sin fra karotenoider, som f.eks betakaroten. Tomat og vannmelon inneholder dessuten et annet karotenoid som heter lykopen. Alle disse karotenoidene er ekstremt sterke antioksidanter som vil hjelpe deg å se yngre ut og inneha en god helse.

Oransje

Gul

Gul mat er også rik på karotenoider – kraftfulle antioksidanter som beskytter deg fra ødeleggelsen av frie radikaler. De har også et høyt innhold av stoffet lutein (noe som også finnes i øynene våres), forskere mener derfor at vi kan beholde et godt syn opp gjennom årene ved å spise gule matvarer.

Grønn

Grønn mat er full av klorofyll og magnesium som er livsnødvendig for nervesystemet, musklene og for å balansere hormonene våre. Klorofyll beskytter også mot hudkreft. I tillegg inneholder de samme grønnsakene store mengder av B-vitaminet folat, som blant annet beskytter deg mot brystkreft

Blå/lilla

Blålilla frukt og grønt får deres farge fra noe som kalles flavonoider – ekstremt kraftige antioksidanter. (Rødvin er også bra pga dette). Noen av de er til og med kraftigere enn vitamin C. De inneholder også mye anthocyanider, som har vist seg å ha en stimulerende effekt på hjernen. Dette kan da forebygge aldersbetinget dårlig hukommelse. Blåbær er best i denne gruppen, og det er i skallet man finner flest næringsstoffer.

Husk at både grønt og frukt kan i tillegg til å spises rå, både bakes, stekes, wokes, sauteres, gratineres og moses! Og dessuten lages som gryter, supper, smoothies og kaker.

Her er bare noen få eksempler til dere;

IMG_8129
Ovnsbakt aubergine

IMG_9828
Gulrotmuffins

IMG_0310-horz
Spinatsuppe og søtpotetlapper

IMG_2575
Krydrede kjøttboller med paprikasalsa (oppskrift i Sunn & sterk)

gresskar-tile
Sunne fristelser med gresskar

Jeg er visst ekstra glad i å bake med oransje mat ser jeg, men det er jo så godt!

8 tanker om “Mat i regnbuens farger

  1. avatarElisabeth Vega

    Digga at du hadde tatt med de bildene, de var rett og slett geniale! :mrgreen: Og det blir jo ganske lett å få i seg 5 til dagen når man baker med oppskriftene dine, for du bruker jo grønnsaker i mange av dem 😀 I det sisste har jeg hatt vanskligheter for å få i meg grønnsaker og frukt, har virkelig ikke matlyst etter at jeg kom hjem fra Chile…. Men håper det kommer seg 🙂 Ønsker deg en fin start på helga i morgen, vakre <3

  2. avatarPantora

    Herlig og fristende innlegg, nammm! Jeg elsker grønnsaker og har ikke noe problem med å få inn (minimum) fem om dagen :mrgreen:

  3. avatargyldenlakk

    Fint å fokusere på variasjonen i frukt og grønt!!
    Det er lurt å spise variert ettersom man ikke vet nok om helseeffekter av plantestoffene.
    Merket meg bare en liten detalj og det var anthocyanin som du hadde skrevet som cyanider…som man ikke bør få i seg for mye av…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *