Provoserende, proteinrike fristelser

Uten at jeg helt vet hvordan, så ender jeg noen ganger opp med å lese innlegg om folk som rister med både never og hoder og irriterer seg over andre som ikke klarer å holde seg unna det søte i hverdagen. Det blir for meg like merkelig som at jeg skulle irritere meg over de som aldri spiser noe søtt.

Det er ikke noe nytt under solen at vi mennesker har ulike behov, så hvorfor skal man tro at man trenger eller ønsker å spise helt likt?

For meg dekker ikke en gulrot eller et stort glass vann noe søtbehov.

untitled
«Du er søt, men ikke søt nok!»

IMG_9829
Gulrotmuffins
 derimot..

Kanskje vi har ulik oppfatning av hva et behov for søtt er? For meg handler det om variasjon, jeg vil jo gjerne ha søtt, salt og syrlig hver dag. Jeg spiser ikke såkalte sunne desserter hver dag, men om jeg får lyst på noe en dag så lager jeg det.
Ja, det inneholder ofte både «skummelt» proteinpulver og søtning. Men, det jeg lager er alltid i små porsjoner og om jeg får i meg et par skjeer av tørket melk og sukrin i løpet av en uke, så er det hverken dumt eller farlig i mine øyne. Og det beste av alt – det går ikke utover noen andre.

«Har man behov for noe søtt så det være noe feil i kostholdet»

Dette tror jeg må være den største feilantagelsen. Jeg har nemlig prøvd begge deler; både å være uten søtt i flerfoldige, tøffe måneder, samt ha et sunt og variert kosthold – som jeg i og for seg har hatt i 7 år nå. Forsvinner lysten på det søte helt? Nei. Og dette handler ikke så mye om å erstatte godteri og kaker for min del, det handler om gleden ved å spise for eksempel en myk sjokolademuffins eller en saftig havrevaffel som jeg vet er bra for meg – på lik linje med middagen.

IMG_0239
«Min sunne, deilige provokatør».

De aller fleste dagene dekker imidlertid frukt, bær og naturens egne søte fristelser behovet helt utmerket.

«Det er bedre å la disse sunne søtsakene være og spise ekte saker en gang i blant»

Bedre for hvem? Jeg både vil og kan ha begge deler, det er det beste for meg.
Jeg som har baking som en av mine største lidenskaper, og dessuten bygget opp et varemerke rundt dette med sunne desserter, ønsker ikke å gi opp dette eller å begynne å bake med sukker og hvetemel bare fordi noen mener at det er bedre.

bøker

Jeg er enig i at man ikke skal basere kostholdet sitt på proteinpulver og søtning, i mine øyne har det alltid vært ment som et artig tillegg til et allerede sunt og variert kosthold med rene matvarer. Og for meg, og veldig mange andre, er det nettopp det.

De positive tilbakemeldingene fra unge som gamle, småbarnsmødre, allergikere og diabetikere vil alltid overveie kritikerne – og det er en større grunn for meg til å fortsette enn at jeg nødvendigvis har et overdrevent søtbehov. Det er strengt tatt derfor jeg holder kriweb gående, jeg kan jo bare spise dette i skjul mener jeg.

Og når jeg vil spise smågodt er det ikke verre enn at jeg gjør nettopp det, med god samvittighet.

bilde-18

Andre må gjerne ha en annen oppfatning, det skulle bare mangle, men jeg har alltid vært opptatt av at man ikke skal fremstå som en bedreviter. Vi bør bli flinkere til å tale for vår egen sak fremfor å tale mot andre. Å signalisere det utad til de som er interesserte uten å nødvendigvis ha så mange meninger om hva andre gjør.

Mat er lidenskap uavhengig av hva man velger, og verden er stor nok til å romme både ytterpunktene og de imellom.

B39R4180
Foto: Rolf-Ørjan Høgset. Fra boka Sunnere & sterkere.

Hurra for matglede!

29 tanker om “Provoserende, proteinrike fristelser

  1. avatarAmalie

    Kjempebra skrevet! Helt enig i at folk må få bestemme selv hva de vil ha, og la være å kritisere andres kosthold. Stå på og kos deg med både proteinrike, sukkerfrie kaker og smågodt! 😉

  2. avatarPia Ahnstrøm

    Kjempegodt skrevet, Kristine! Du setter ord på et stort paradoks mange møter i hverdagen, og som enda flere bør bli mer bevisste på at faktisk ikke er så uvanlig.
    Aksept og toleranse er kjempeviktig, noe det å huske at alt mellom 2 og 98 er «normalt»/gjennomsnittlig også er.
    Vi slår et slag for individualitet og personlig balanse!

  3. avatarChris

    enkelt og greit; Jeg elsker deg! <3 😉
    Du er ei utrolig reflektert dame med sunne holdninger og sunne interesser og det kommer så godt frem på en bra måte i dine innlegg også. Digger det! 🙂
    Ha en strålende og søtsugende torsdag 😉

  4. avatarJulie @ WolfItDown

    Jeg er så enig med deg Kristine!

    En skal kunne kose seg med snop en gang i uken om man har lyst til det. Syns nordmenn er veldig flinke på det med lørdagsgodt, for her i Storbritannia går det i aaaltfor mye søtt. Klart at når en nærmer seg tenårene og kan gå på butikken selv og diverse, så er det lett for og kjøpe pizza og snop, men det hører ungdommen til!
    Men ja, som sagt er lørdagsgodt (kan forflytte dette til en annen dag i uken om sukkerbehovet er som verst!) er en god pekepinn 🙂 I går laget jeg nydelige havremuffins med sukrin, MEN så hadde jeg og i opphakket mørk, vanlig sjokolade, for da gikk det liksom opp i opp med kompromiss og «ekte» vare. Spiste to til dessert etter middag og badminton med god samvittighet 😀

    PS blir så glad av det siste bildet av deg 😀

  5. avatarPantora

    Herlige deg!!
    Ofte får jeg dårlig samvittighet fordi jeg liker søte ting. Ikke nødvendigvis sjokolade og is, men likevel. Som om søtt = usunt. Som om søtt = galt. Og det stemmer jo ikke! Takk for et suverent innlegg, Kristine.

  6. avatarMalin-Agnete

    Veldig bra skrevet! Jeg blir superinspirert av både middager og søtsaker som du lager, fordi det er sunt,godt og uten mel og sukker! Du har hjulpet meg på vei til en sunn livsstil! Go girl! Fortsett sånn 😀 Du får kjedelig mat til å bli morsom!

  7. avatarLena Ludvigsen

    Hurra for deg:) Er helt enig i det du skriver, og om du har fått kritiske kommentarer har det nok mer med sjalusi og gjøre enn noe annet – for hvorfor skulle det ha noe å si for andre hva DU spiser? De kan jo kose seg med gulrota si fordeom.. Janteloven er sterkere enn noen gang for tiden, og jeg synes det er flott du skriver hva du selv mener og står imot »haterne»:)

    DIGGYOU!

  8. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Chris: 😆 Takk!
    Det har faktisk vært en uvanlig søtsug-torsdag, men behovet ble akkurat tilfredsstilt med en proteinrosinbolle 😉

    @Julie @ WolfItDown: Ja i det hele tatt, vi mennesker sliter ikke akkurat med at vi spiser for mye sunt søtt – derfor tror jeg dette har hjulpet mange søtmomser der ute. Dessuten smaker «ekte» varer mye bedre om man ikke spiser det hver dag.
    Havre og mørk sjokolade går hånd i hånd vet du.
    Takk! 😀

    @Hanne: Skulle hatt tommel-smiley her 😀 😀

    @Pantora: Søtt trenger ikke å være galt, og før i tiden hadde man faktisk et begrep som het hverdagsdessert. Jeg har bare innført det igjen, på en litt utradisjonell måte 😆
    Takk!

    @Malin-Agnete: Hurra, så hyggelig! Takk ♥ 😀

    @M: Yey! 😎 Takk!

    @Janna: Takk 😀

    @Lena Ludvigsen: Hurra! Alt hadde blitt så mye hyggeligere om man snakket varmt om det man mener er bra uten å si noe negativt om «det andre». Vi mennesker liker og trenger ulike ting 😀
    Takk! ♥

  9. avatarCecilieK

    Flott innlegg! Noen ganger tenker jeg «det må da være mulig å spise LCHF/Paleo/HighCarb/etcetcetc uten å skulle måtte rope det ut for hele verden?» Jeg blir i allefall lei når jeg sitter rundt et lunsjbord hvor alle skal si noe om andres mat og hvorfor det er SÅ mye bedre å spise som de selv gjør. La alle spise som de selv vil, så kan man heller komme med kostråd/tips om man blir oppfordret til å komme med det.

    Så den andre siden: Jeg er så glad for at du deler dine oppskrifter og din matglede! Her er det ingen pekefingre eller «gjør som jeg», rett og slett en masse glede som man kan velge å la seg inspirere av, eller ei 🙂 Om man ikke liker hvordan andre spiser så… gjør man bare ikke det, det er ikke nødvendig å si det! Håper du fortsetter så lenge du har gleden, vi er mange som setter pris på det du gjør, Kristine 🙂

  10. avatarBeate

    Bra Kristine! Er så glad for denne bloggen! 😀
    Jeg har også søtsug veeeldig ofte… Å da er jeg glad det finnes mye alternativ!
    Sukker og hvitt mel er ikke bra for noe! Det fyrer opp evt. betennelser i kroppen! Stå på videre flinke deg!

  11. avatarvibeke

    Du er en fin person er du 😛 dette syntes jeg du formidler på en elegant måte 🙂 fantastisk å følge deg og prøve maten du legger ut. Har tittet innom mange andre ok blogger, kan liksom ikke sammenlignes jordnære kriweb 🙂

  12. avatarJulie

    Takk for at du skriver dette Kristine!!!! Jeg digger deg bare mer og mer og du virker så reflektert og fornuftig-og balansert!!!! Ti tomter opp om jeg hadde hatt det 😀 elsker forresten den siste boka di også, har prøvd mye forskjellig allerede med hell. Moro 😀

  13. avatarAnniken

    JA til søte sukrinfristelser på ukedagene, og JA til sukkersøtt i helgene :mrgreen:
    God helg til deg Kristine-Fine 😀

  14. avatarKristine

    @CecilieK: Det tenker jeg og, og av alle de forskjellige måtene å legge opp kostholdet sitt på – hvem har rett til å si hva som er riktig?
    Godt å høre at jeg får frem det jeg ønsker, og at jeg lokker til meg de som er interesserte fremfor å provosere noe frem. Tusen takk ♥ 😀

    @Beate: Så hyggelig å høre! Og jeg er enig med deg, til tross for at jeg ikke klarer å holde meg helt unna i helgene, sukker er absolutt ikke bra for kroppen.
    Takk – will do! 😀

    @vibeke: Aw, så hyggelig! Takk ♥

    @Kari G: Jeg er så glad for at det er flere av oss :mrgreen:

    @Julie: Tusen takk! Utrolig hyggelig å høre 😀 😀 Ha en super helg!

    @Anniken: Jaa! Tusen takk, i like måte! 😀

  15. avatarLine

    Åh, jeg er helt enig! Nå vet jeg ikke om du sikter til samme blogger som jeg tenker på, men jeg elsker attituden din.

  16. avatarIda K

    Flott skrevet! Jeg er helt enig med deg. Du er en stor inspirasjon, og jeg har akkurat kjøpt den siste boka di – elsker! Proteinbaren er min favorittoppskrift, men jeg lager dem som kuler, og tilsetter litt kakao og vanilje i tillegg. 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *