Mine 7 bud

Ikke gi opp det du liker
Hverken mat, aktivitet eller trening. Tilpass heller ting rundt dette.

Lag maten din fra bunnen av
body4Da vet du hva du får i deg, og kan ofte spise mer – og ikke minst med mer næring.

Få nok hvile
Kroppen og hodet har behov for både restitusjon og en god natts søvn.

Nyt maten din
Det er et privilegium vi har, lær å sette pris på det.

Ikke tenk så mye, bare gjør det
Den indre stemmen er ikke alltid fornuftig, bare kom deg på trening om du er frisk og rask – og la overanalysering i forhold til makronutrienter ligge.

Ikke gå for hardt ut
Overdreven trening vil gjøre det motsatte av å bygge deg opp, og for lite mat fører ofte til overspising.

Gjør det du kan og vil leve med hver dag
Men vær også åpen for endringer på veien, det er ikke en jobb og ingenting er konstant.
Dette er livet, og det skal føles godt – det skal få deg til å smile.

smile-party-smiley

17 tanker om “Mine 7 bud

  1. avatarMarianne

    Viktig punkt det med overspisingen. Tror mange jenter gjør det, og ikke skjønner hvorfor de blir så EKSTREMT sultne. (Been there, done that). Skulle bare ønske jeg da innså grunnen. 😯

  2. avatarKaren

    Dette innlegget likte jeg! Det første budet, at man ikke skal gi opp det man liker, synes jeg er spesielt viktig. En gjenganger på diverse blogger og forum er at cardio er unødvendig, og bør kuttes ned på. Jeg er veldig glad i løping og ønsker å kombinere det med styrketrening – heller enn å kutte det ut. På disse bloggene møtes man ofte av utsagn av typen: «Jenter, kutt ut løpinga, og hold cardio til MAKS to dager i uka» og «Ikke forvent resultater hvis du fortsetter å løpe». Hva om man faktisk trener for velvære og ikke kun for utseendet? Takk for en inspirerende blogg!

  3. avatarElisabeth Vega

    Utrolig gode tips! Må si meg enig med Karen, jeg får liksom dårlig samvittighet av å løpe to ganger i uka for da får du ikke samme resultat og blabla… Takk for noen fantastiske bud!

  4. avatarChassi

    Kult! Mine er:

    1. Du skal ikke spise sjokolade, brus, chips eller McDonalds
    2. Du skal ikke spise tunfisk mer enn en gang til dagen
    3. Du skal ikke grøt mer enn to ganger til dagen
    4. Du kan spise hva du vil på fjellet
    5. Du skal ha det gøy når du trener
    6. Du skal ikke plage andre, du skal være grei og snill
    7. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil

  5. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Kristine: Yey 😀

    @Hanne: 😀

    @Lina: Godt å høre 😀

    @Ida: Takk! 😀

    @Marianne: Det blir en evig ond spiral dessverre, nesten det viktigste budet i mine øyne.

    @Fantasia: Takk ♥ 🙂

    @Karen:
    @Elisabeth Vega: Veldig enig! Tror det er altfor mange som trener kun det de tror er bra og riktig, og glemmer helt at det faktisk skal gi dem glede og. Jeg har fått mange spørsmål om hvorfor jeg trener som jeg gjøre, og da er svaret: fordi jeg kan, og vil!

    @Chassi: Kult! Men;
    Hva er bud 1 godt for, og kan det budet overstyres av bud 4 eller eventuelt bud 7?

  6. avatarSelina

    Elsker dine 7 bud! Spesielt det å lage mat fra bunnen av og NYTE det man spiser 🙂 Får alltid kommentarer av venninner at jeg hele tiden studerer maten min for hver bit. Men det er jo rett og slett fordi jeg nyter hver bit! 😀 Å få nok søvn har jeg også funnet ut at er ekstremt viktig, så jeg legger meg faktisk litt over ti, hehe. Enig i alle de andre også, men føler jeg må begrense kommentaren min såpass til å ikke ta med alle! 🙂

  7. avatarStine

    Tusen, tusen takk. Du er min største inspirasjon. Jeg håper du har det godt med deg selv, for det har du virkelig all grunn til!
    Du har nok hjulpet/hjelper mange rådville sjeler her ute. Også jenter som sliter med motivasjon, spiseforstyrrelser osv.
    Igjen – Tusen takk for at du er deg!

  8. avatarChassi

    Okei, det blir bare overstyrt uansett. Vi kan bytte det ut med dette:
    Du skal ikke begjære din nestes sixpack eller biceps, eller annet som hører din neste til. (så som fancy treningstøy og kokekunnskaper.) 😀

  9. avatarDrømmelykke

    Kloke ord fra en klok dame! 😉 Syns det spesielt er viktig at man ikke gir opp det man liker! Da mister man lett motivasjon. Jeg elsket å løfte vekter, men våget ikke for det var det jo bare gutter som gjorde. Jeg gikk heller på aerobic for det gjorde jenter. Jeg hatet det! Så tok jeg mitt eget valg og bestemte meg for å gjøre det beste for MEG! Plutselig var trening kjekt igjen, ikke et ork og noe jeg måtte gjøre, men noe jeg hadde lyst til! Man skal holde tungen beint i munnen i denne digitale verden med inntrykk i alle retninger 🙂 Da er det godt man også har bloggere som deg! 😀

  10. avatarMay B

    Flinke flinke Kristine! 🙂 Stadig like viktig med dine balanserte og reflektere innspill, takk for at du gjør det med en ikke-moraliserende, ydmyk og positiv stil. Liver er til for å nytes! 🙂 God helg til deg!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *