Bygg sprettrumpe hjemme

Ok, jeg lovte dere et innlegg om hjemmetrening og jeg starter med det dere ønsket aller mest:

– Å stramme opp og bygge ben og rumpe

Her er altså forslag til øvelser for nettopp det, så tar jeg rygg, bryst og skuldre i del 2.

1. Lårcurl
lårcurlball

2. Glute kickback
glutekickback

3. Knebøy
knebøyball

4. Ett-bens knebøy ut til siden
utfall-siden

5. Glute bridge
glutebridgeball

6. Hip bridge
hipbridge
glutebridge

7. Rumenske mark

8. Ett-bens rumenske mark

9. Goblet squat
gobletsquat

10. Utfall
utfall
utfall2

11. Kettlebell swing
kettlebellswing

Øvelsene over har tatt utgangspunkt i;

Fitnessball

Treningsstrikk

Kettlebell

IMG_9483

Dere må ikke ha tilbehør, og kommer langt med egen kroppsvekt eller kreative alternativer som å fylle opp vannflasker o.l, men etterhvert kan det være en god investering.

IMG_9585
(Øvrig treningsutstyr finner du her)

Muskler krever etterhvert en viss motstand for å kunne bygge seg større og sterkere, og jeg synes i hvert fall at det er mer motiverende å ha slikt liggende når jeg skal ha en økt hjemme.

God trening!

25 tanker om “Bygg sprettrumpe hjemme

  1. avatarHanne

    Du, hvordan fungerer de (rosa :mrgreen: ) stativene til dips?! Spurte x-life på facebook, og fikk til svar at det gikk kjempefint, men synes i grunnen de virker litt lave.. Har du testet det? 🙂

  2. avatarElisabeth Vega

    Så gøy!! Jeg bruker mange av disse øvelsene selv! Fikk mange nye tips til bein trening med ball! 😀 selv har jeg en sånn.. Til å henge i døra, til å ta pullups og slikt! Manuale vekter, ball, stor/lang vekt. Ønsker meg en step boks, strikker og andre diverse ting! Gleder meg som en gal til å begynne på UNO til høsten 🙂 takk for bra innlegg! Ha en fin kveld videre, og håper du får en bra start på uka i morgen! 😀

  3. avatarCatrine_C

    DU har virkelig drømmehjemmet du Kristine! Snart bygges det vel treningsstudio i garasjen tenker jeg! Du er jo virkelig allerede godt i gang! Jeg stemmer for Kriweb gym! :mrgreen: 😆

  4. avatarAmanda Fredman

    Hej tjejen! Jag ÄLSKAR verkligen din blogg, dina recept och dina träningstips! Finns din bok på svenska? Vill gärna köpa den! Kram på dig 🙂

  5. avatarLene

    Ah, jeg sluker jo alt om oppstramming av rumpe og lår! Liker 😀
    Tenkte jeg måtte skaffe meg kettlebell for det har de jo ikke der jeg trener, men åssen vet man hvor tung bjelle man trenger?

  6. avatarMaire

    Mange godøvelser her ( og litt hat øvelser) hehe:)
    De rosa vil jeg også ha! Ellers ønsker jeg meg kettlebell og et ekstra rom i leiligheten:)

  7. avatarMissPanini

    Du hadde mye fint hjemmeutstyr i freshe farger! 🙂

    Hos meg står paralettes og pull-up bar på ønskelisten!

    MissPanini 🙂

  8. avatarYV

    Flott innlegg! Dørstokkmila blir mye mindre (i teorien ikke-eksisterende) når man trener hjemme. Mye gode tips har, takk for at du tok deg tid til å skrive dette 😀

  9. avatarKristine

    @Hanne: Det er litt kronglete, men det går om man ikke har så altfor lange bein :mrgreen:

    @Elisabeth Vega: Doorgym er genialt, den blir med i del 2 🙂
    Uno blir helt sikkert bra, det var der jeg trente da jeg var i Haugesund.

  10. avatarKristine

    @Catrine_C: Tihi – jeg har et eget rom til treningsutstyr nå, så jeg klager absolutt ikke! Jaa, du/dere kommer og trener på mitt rosa og lilla kriwebgym? :mrgreen:
    Ha en super mandag!

    @Amanda Fredman: Hej tjejen! Och tack så mycket!
    Nej tyvärr, man måste «tjata» på forlaget (skicka mail til Cappelen Damm) om man vill ha det. Boken är endast på norsk, men det är bara att fråga om det skulle vära någre recept du inte förstår.

    @Lene: Det gjør vi alle! 😀
    Det er vanskelig å svare på, for det kommer an på hva du vil bruke den til. Det som er passe til bruk av overkroppen er som oftest litt for lett til underkroppen. Med andre ord, med tiden bør man investere i 2 forskjellige. Min er på 16 kg og jeg bruker den til begge deler, litt for lett til underkroppen nå kjenner jeg (goblet squats osv).

  11. avatarKristine

    @Maire: Det skal være litt hat! 😀 Ja, jeg kan hjelpe deg med forslag til treningsutstyr – treningsrom blir litt verre :mrgreen:

    @MissPanini: Begge de to er på favorittlista mi, de blir med i neste innlegg om trening av overkroppen 😀

    @YV: Det blir om ikke annet litt lettere å reise seg fra sofaen 😀
    Bare hyggelig det!

  12. avatarCatrine_C

    @Kristine: For en super idè!!! Rosa/lilla gym med en liten kafé som heter «Sunne fristelser / Mat til muskler! :mrgreen: Rosa/lilla treningssenter med en haug med solstråler som trener og elsker livsstilen! I kafeen tilbys det også en liten bokhandel med boken til fitnesspoeten og masse motivasjonsbilder fra hennes ivrige følgere! Dette mååå jo bare bli en realitet 😆 😛

  13. avatarVibeke

    Her var det mye inspo til bentrening på gymmet også! Bare å legge til litt ekstra vekter. Alltid gøy med nye rumpeøvelser som river godt 😀

  14. avatarMadde

    Tusen takk for at du la ut bilder av øvelser. Jeg tenkte akkurat på hvordan i all verden jeg sku få strammet opp rundt magen og rumpa.. Åsså finner jeg disse øvelsene 😛 😯 Skjebnens nedfall?? 😉 Så er d bare å komme i gang… i dag! !! :mrgreen:

  15. avatarR

    Jeg er veeeldig dårlig på hjemmetrening, rett og slett fordi jeg tenker at det ikke har noen særlig effekt å trene uten skikkelig tung belastning. Er det virkelig mulig å bygge sprettrumpe med slike hjemmeøvelser?

  16. avatarKristine

    @Catrine_C: Jeg er med! :mrgreen:

    @Vibeke: Absolutt, fine øvelser uansett hvor man trener. Kan aldri få nok av rumpeøvelser! 😆

    @Madde: Må være det ja – da er det bare å bite tenna sammen og kjøre på 😎

    @R: Vel, hjemmetrening er i hvert fall bedre enn ingen trening :mrgreen:
    Ja, det er mulig med hjemmeøvelser – spesielt om man er i startfasen. Det er de samme øvelsene man tar på et gym, og det er derfor viktig å huske på at det bør være en eller annen form for belastning også her. Som jeg skriver så må man med tiden øke denne belastningen og kanskje investere i diverse treningsutstyr for å få ytterligere fremgang.

  17. avatarSissel

    Kjempe flott blogg 😛 og nå venter jeg på boken i posten … 😉 disse øvelsene her, hvor mangen sett tar du… 3 x12 og hvor ofte ? annen hver dag eller?

  18. avatarIngrid T.

    Heia! 🙂
    Hvor har du kjøpt Equaliseren? (Den rosa) jeg prøvde å bestille fra USA, men fikk beskjed om at de ikke sender til Europa..

  19. avatarHanne

    Takk for svar 🙂
    Da er jeg rimelig sikker på at det ikke funker for meg, haha, da en meter av mine 173cm er bein 😆 Var veldig skeptisk da forhandleren svarte meg på Facebook og mente at det ikke var noe problem.. Hehe..

  20. avatarMadde

    Disse øvelsene må da fungere for jeg er nummen i hele kroppen nå. 😉 Jeg har leddgikt så jeg bruker bare 1, 5 kg dumb bells for tiden, men fulgte x-life sitt «program» for sånt først og tok de aller fleste av dine øvelser etterpå og det kjennes ja. Jeg er ikke kjempegodt trent for tiden, så ville bare si at d er fine øvelser du har funnet frem. Har en mr. Elipsemaskin jeg da som jeg varmer opp m eller trør meg en tur m ellers :mrgreen: istedenfor Mr. Abilica men d funker det.

  21. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Madde: Så flott å høre! De fungerer absolutt ja, så det er bare å fortsette – kontinuitet gir fremgang 😀

  22. avatarMadde

    Tusen takk for kommentaren, jeg trengte den akkurat i dag. Er fremdeles litt støl bak i lårene etter lørdagens utskeielser, men jeg vil gjøre noen øvelser i dag også. Skape kontinuiteten som du nevner!!!! 😛

  23. Tilbaketråkk: Salmalaks og skogsbærMat til muskler | Mat til muskler

  24. Tilbaketråkk: Tips til høsten | Mat til muskler

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *