Spis mer for mindre

Porsjonskontroll – er det nødvendig da?
Forskere har analysert porsjonstørrelsen på 18 oppskrifter gjennom en tidsperiode fra 1936 til 2006 , og de fant ut at porsjonene faktisk hadde minket med mellom 14 – 18%. Men selv om porsjonene har blitt mindre, så har antall kalorier gått opp – gjennom årenes løp så har kaloriinnholdet i én porsjon økt med hele 60%.

Dersom du er som meg og liker å spise få, men store måltider i løpet av en dag, så burde du altså bli flinkere til å redusere kaloriinnholdet i porsjonene, i stedet for porsjonsstørrelsen. Om du trives med å spise mange, mindre måltider så er ikke dette like viktig.

Det er som vi vet utrolig mange forskjellige måter å spise på. Jeg velger stort sett den maten jeg vet at jeg kan spise veldig mye av – jeg hater nemlig å spise lite – og ikke minst som gjør meg skikkelig mett over lang tid.
Jeg har gjort flere endringer i kostholdet mitt i løpet av de siste årene, men den viktigste endringen jeg har gjort er å tilføre mer proteinrik mat, samt erstatte noe av det mest næringsfattige med mer fiber, grønnsaker og frukt.
For å finne ut av dette for din egen del, så må du tørre å teste ut litt forskjellig.

Velg riktig mat
Dere vet kanskje at jeg ikke veier maten min, og jeg er en smule lei av å høre om hvordan man skal kutte kalorier og spise mindre. Tenk heller hvor mye mer man kan spise dersom man velger smartere produkter i stedet for hva man skal holde seg unna.
Her er noen enkle tips å følge om man vil spise mer for mindre.

♥ Velg massevis av grønnsaker fremfor/i tillegg til pasta eller ris – ta gjerne et søk på nettet om man er lei av de samme gamle, det er altfor mange grønnsaker vi glemmer.

200 g kokt pasta = 300 kcal
200 g diverse grønnsaker = 50 kcal
Man kan altså spise nærmere 1 kg mer grønnsaker for samme kalorimessige innhold.

♥ Velg mager kesam, CC og skyr fremfor vanlig yoghurt som er svært lite proteinrik og dressinger som består av fett og sukker.

Her kan du lage mange spennende dipper, dressinger, desserter og tilbehør selv.

♥ Velg produkter som ikke er tilsatt sukker – enkleste måten å få bort unødvendige kalorier på

♥ Velg magert og proteinrikt dersom du står mellom et valg av to lignende matvarer.

Eller hva med å gå for et vegetarisk alternativ som er full av fiber;

♥ Lag maten din selv, da vet du nøyaktig hvilke ingredienser du får i deg – spesielt av krydder og sauser.

Variasjonene innen disse er mange, og man kan bryte de ned mer detaljert – men det er her moroa starter!
Som f.eks anbefalingen om grønnsaker, her kan du igjen eksperimentere med form og farge. Spis de som de er, kok, stek, bak, smaksett med forskjellige krydder, mos dem, dip dem osv. Det viktigste er at man først tar et bevisst valg på kostholdet, og så kan de uendelige mange måtene å spise det på utforskes.

Å spise sunt er hverken kjedelig eller vanskelig når man oppdager hvor godt det er – hurra for matglede!

19 tanker om “Spis mer for mindre

  1. avatarJulie

    Heeeelt enig! Utrolig hvor få endringer som må gjøres for at man plutselig kan spise litt ekstra!
    Sørger for og spise minst 4-5 ganger daglig, for jeg blir så sulten hele tiden! Da er det viktig og hive i seg litt sunt knask, men kose seg litt skal man jo også 😀

    Fint innlegg! Var allerede ops på forskjellen på kalorier i gryn-mat vs grønnsaker, så velger alltid masse av det grønne (eller…blir vel feilt og kalle det grønt, har jo så masse fine farger og velge mellom!) og litt kornmat for et balansert kosthold 😀

    Og du? Nå er det HELG! Håper du får en flott slutt på uken Kristine 🙂 x

  2. avatarCaroline

    hva er den vegetar mince og hvor får man kjøpt det? 🙂 vil prøve å spise litt mer vegetarmat 🙂

  3. avatarkamilla

    Jeg bare lurer, kan forskjellen være så stor som dette;

    Nok protein = ned i vekt
    Ikke nok protein = ikke ned i vekt

    Er det virkelig nødvendig å strebe etter nok proteiner hver dag for vektnedgang? 🙄

  4. avatarKristine

    @Julie: Det skal så lite til, det handler bare om kunnskap og det å endre vaner. Ofte tror folk at det er vanskelig, tar lang tid osv – men de skulle bare ha visst! Og det prøver jeg å formidle her i hvert fall 😀
    Ja nå er det straks helg!! Takk i like måte!

    @Caroline: Det er et quorn-produkt, du finner det i fryser/fryseskap i de litt større matbutikkene 🙂

    @Aina: Takk! Og enig! 😀

    @Catrine_C: Takk søteste!

    @kamilla: Nei, det handler fortsatt om kcalunderskudd for å gå ned i vekt – men når det er sagt er det ofte bedre å spise proteinrikt fordi
    1.bevarer og bygger muskelmasse
    2.blir mett
    3.holder deg mett lengre

    Men her er det individuelle forskjeller som man må finne ut av selv 🙂

  5. avatarLinda Marie Stuhaug

    Kjempebra innlegg 🙂 Sjølv endra eg livsstilen min for 4 år sida – og en sunn livsstil med god og næringsrik mat, variasjon og farger er min største lidenskap! Matglede på høgt nivå 🙂

  6. avatarWenke

    Inspirerende og motiverende innlegg!! En ulempe med å spise MASSE grønnsaker til daglig (mye og ofte 😈 hehe), er at det kan bli MASSE feil mat når man virkelig sprekker… 😳 For noen av oss, er det absolutt et tema å redusere porsjonene – men noe skal man jo ha å jobbe med 😉

  7. avatarKamilla

    Hei!
    Jeg har akkurat kjøpt boken din og gleder meg masse til å prøve ut alle de herlige oppskriftene 🙂
    Jeg er derimot ikke så veldig rutinert på proteinpuler o.l, men ser at du anbefaler et sjokoladeproteinpulver fra x-life, troponin. Jeg kunne tenkt meg å prøve en mindre variant enn den på 3kg første gang jeg skal bestille, så lurer på om du har et annet merke å anbefale? Har sett på «Diet Protein 450g Chocolate Heaven» og «100 % Whey Protein», vet du noe om disse og hva forskjellen er?

    Håper jeg ikke var veldig vanskelig, er enkelt å rote seg bort i alle merker og varianter.

    Kamilla 🙂

  8. avatarFantasia

    Halleluja 🙂 Så enig med deg! Er selv forundret over at det er så mange som mener at det er så vanskelig å bytte ut ris, pasta og poteter inni mellom, til fordel for mer grønnsaker.. Og så sitter de der, gode og ubehagelig mette og klager over hvor ille/oppblåst de føler seg 😯

  9. avatarHanne

    Så sant, så sant!
    Her ble det kyllingfilet og grønnsaker (brokkoli, blomkål, squash, løk og paprika) med kokosmelk og karri til middag i dag, perfekt 😎

  10. avatarHege

    Dette var nok et supert innlegg, Kristine! 😀
    Jeg klarer heller ikke å spise veldig lite; jeg spiser ofte like mye eller mer enn kjæresten min, og han synes det er ille mye!
    Men jeg har fått slike kommentarer de siste ti årene, så jeg har nok alltid vært en storspiser selv 😛
    Dessverre sliter jeg med å holde kalorinivået under 1400… Havner veldig ofte på over 2000 kcal daglig! Ikke rart jeg ikke går ned i fettprosent eller vekt da, men.. (Er for glad i mat)
    Prøver hvertfall å spise mer grønnsaker, da 🙂
    Synes faktisk ikke maten ser «komplett» ut uten noe grønt ved siden av 🙂

    God helg! 🙂

  11. avatarElisabeth Vega

    Utrolig mange gode tips her! Er så sant det du skriver 😀 liker at du skriver slike tips! Du er rå 😀

  12. avatarKristine

    Helt klart noe flere burde tenke over! 😉 Og også restauranter – for hva har de minst av på tallerken?! Grønnsaker…;)

  13. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Linda Marie Stuhaug: Så bra! 😀

    @Wenke: Noe skal man jobbe med ja – viktig å ikke være for streng med seg selv, hverken kropp eller psyke liker det 😉

    @Chassi: Det skal du da få lov til 😀

    @Kamilla: Hei! De har en dunk med whey på 1 kg 🙂
    http://www.x-life.no/products/fast1-pure-whey-protein-1kg

    @Fantasia: Ja, det er jo det som er trist – at mange reagerer negativt på raske karbohydrater/stivelse, og egentlig ikke vet hvorfor – at magen blir «sinna» etter et slikt måltid.

    @Hanne: Enkelt og godt! 😀

    @Hege: Jeg spiser ofte mer enn kjæresten min jeg og 😳 Men vi er da tøffe jenter som trenger mat for å vokse og bli sterke 😎

  14. avatarAnine

    Synes det er et utrolig viktig tema du tar opp her, da jeg selv har gått i fellen å spise mye mindre måltider istedenfor heller å endre hva hvert måltid består av. Dette er et par år siden nå, og jeg aner ikke hvordan jeg klarte å spise så lite på det tidspunktet, men kanskje jeg trente mindre også, det husker jeg ikke.

    Likevel er det en ting jeg per dags dato sliter litt med, vet ikke om du har noen tips. Jeg spiser nærmest aldri brød, pasta og ris, rett og slett fordi det ikke gir meg særlig mye, og spiser få måltider om dagen (fordi jeg som deg HATER å spise lite, haha.) Likevel merker jeg at det er utrolig lite som skal til før jeg kommer opp i den kalorimengden jeg gjerne vil ligge på hver dag selv om jeg selv føler at jeg egentlig ikke har spist «nok». I går, for eksempel, spiste jeg en boks mager cottage cheese med et eple og en banan til lunsj, og tre fiskekaker + MASSE brokkoli til middag. På kvelden spiste jeg enda litt mer frukt, som mango, honningmelon og eple. Da er jeg plutselig oppe i 1700-1800 kcal (hvis jeg ikke har regnet helt feil mengder, veier ikke maten min, så er ikke hundre prosent sikker), og egentlig har jeg bare spist to ordentlige måltider. Trener mellom 3 og 5 ganger i uken, og er i en fase der jeg vil få litt lavere fettprosent, så da er vel egentlig 1700-1800 kalorier «anbefalt» mengde for vektnedgang i mitt tilfelle.

    Jeg kan forstå at all den frukten kanskje ikke er så bra med tanke på mye karbohydrater, men jeg virkelig ELSKER frukt, og vet ikke om jeg klarer å kutte så mye ned på det. For meg har det vært en kamp bare å kutte ut godteri 6 av 7 dager i uken, rett og slett fordi hvis jeg først begynner å spise godteri overspiser jeg så til de grader, og det finnes virkelig ikke bunn i meg når det gjelder de tingene.

    En annen ting jeg også sliter med er at jeg som regel ikke får noe særlig metthetsfølelse. Jeg blir kanskje mett under et måltid, men en time etterpå er jeg sulten igjen (ikke bare noe jeg innbiller meg, er virkelig sulten.) Synes dette er merkelig, men har kanskje også noe med all frukten å gjøre? Ah, jeg som er så utrolig utrolig glad i all frukt, haha…

  15. avatarHege

    @Anine:

    Dette er virkelig som å lese om meg selv!! 😯 (Bortsett fra at jeg elsker brød, pasta og ris… 😳 )
    Jeg er med på et program via jobben som heter Dytt (www.dytt.no) der vi går med skritt-tellere og skal helst gå mer enn 10000 skritt eller utføre aktiviteter som tilsvarer like mange skritt daglig for å bli mer aktiv. På denne sida finnes det en kalorikalkulator, der jeg har vært ganske flink til å legge inn alt jeg spiser; og akkurat som deg skal det veldig lite til før jeg kommer over 2000 kcal om dagen!
    Jeg sliter også med at jeg blir sulten med en gang jeg har spist meg ordentlig mett!
    Men jeg har i tillegg et problem med at jeg drikker svært lite iløpet av et døgn. Av og til glemmer jeg faktisk å drikke noe, som dermed fører til hodepine, som er min kropps måte å si ifra om at den trenger væske på (er nesten aldri tørst, med mindre jeg trener…)
    Har prøvd å drikke mer, og da gjerne et stort glass vann før måltidene. Det fyller magen litt ekstra, slik at man i det minste blir fortere mett…
    Men for en som er vant med å leve på 0,5 liter væske i døgnet (!) er det vanskelig å venne seg til å drikke minst 2-3 liter om dagen.
    Sjokoman er jeg også, og påsken har vært hard å komme seg bort fra, med «spisedag» hver eneste dag i ei uke. (Og når jeg har spisedager, har jeg funnet ut at jeg fort kommer opp i mellom 4-6000 kcal!)
    Det er lettere å kutte ut godtespisinga etter en dags frotsing, enn ei hel uke, det skal altså være sikkert og visst! 🙄

  16. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Anine: Her må jeg bare si at ca-regningene dine over antall kalorier må være helt feil 😯 Med mindre du spiser kilovis med frukt så får du ikke i deg det du skal, så det er ikke rart du er mye sulten!
    For metthetsfølelse (for min egen del) så må jeg få i meg godt med proteiner og gjerne fett, det er også det som holder meg mett en stund. Kanskje du skal legge til et måltid til, som ikke er frukt? 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *