Hjemmelagde proteinbarer

Hva liker du best; sjokolade eller vanilje?
IMG_8019
IMG_8008

Jeg sier som den lille gladtjukke bjørnen, ja takk begge deler! Og det beste av alt, disse er gjort på 2 minutter.

IMG_7991

Oppskrift: (holder til 2 proteinbarer)
30 g proteinpulver (sjokolade eller vanilje)
15 g kokosmel
3-4 dråper stevia (sjokolade eller vanilje)
en liten skvett melk

25 g smeltet sjokolade

IMG_8037

Mål opp tørrvarene og tilsett ørlite melk av gangen til du får en knadeig-konsistens. Form proteinbarer i ønsket størrelse og sett i fryseren mens du smelter sjokoladen. Dypp de i sjokoladen etter et par minutter.

IMG_7994

Jeg lagde denne oppskriften x 2, så jeg fikk 2 med sjokolade og 2 med vanilje.

IMG_7993
IMG_8007
IMG_8000

Om du ønsker det samme så er det bare å doble oppskriften, så får også du 4 deilige proteinbarer.

IMG_7992

Du får 260 sunne kalorier og hele 30 g protein av oppskriften. Og det er med sjokoladetrekket, du kan nesten ikke lage disse uten.

IMG_8039

De ble helt perfekte *sa skrytehøna*

IMG_8024

Jeg prøvde virkelig å slette flere bilder, men det ble så mange fristende – det gjør vel ikke dere noe?

IMG_8031

Lett på topp 3 listen av proteinrike godbiter jeg har laget opp igjennom årene.

IMG_8035

Så hva blir det til – sjokolade, vanilje eller begge deler?

.
Apropos protein, nå er boka mi på lager hos !

bilde (36)

God tirsdag!

 

158 kommentarer til “Hjemmelagde proteinbarer

  1. Tilbaketråkk: Proteinbar med forskjellige smakerMat til muskler | Mat til muskler

  2. Tilbaketråkk: Jordbærbiter | Mat til muskler

  3. Elin

    Herregud for en fantastisk oppskrift!!!De er jo helt nydelige og så lette å lage 🙂 Men jeg bare lurer på en ting..hva slags proteinpulver bruker du for å få 260 kcal bare?Når jeg følger din oppskrift med mine varer (bruker Whey proteinpulver) blir oppskriften totalt på 450 kcal!?

    Ingen kritikk, de er uansett fantastiske, bare nysgjerrig 🙂

  4. Kristine

    @Elin: Ja, ikke sant? 😀 Takk for det!
    Selve oppskriften gir ca 260 kcal (2 barer) – men du doblet kanskje oppskriften og fikk 4 slik jeg gjorde her?

  5. Tilbaketråkk: Gresk moussaka | Mat til muskler

  6. linda

    Heisann. Bestilte nettopp boken din og ser litt på ingrediensene.. Så ser jeg at det proteinpulveret du bruker var ganske dyrt, så lurte jeg på om du vet om noen som er bra (lite karbohydrater, for en del av pulverne er det vel en del av det i?Har ikke så god peiling på det skjønner du!) som kanskje er en smule billigere? 🙂
    Tusen takk for svar, gleder meg til å prøve mange av dine fantastiske oppskrifter 😀

  7. Tilbaketråkk: Middag fra barndommen | Mat til muskler

  8. Julie Lindø

    Da har jeg laget disse protein barene.. helt fantastisk 🙂 jeg hadde ikke stevia så måtte bruke litt sukrin men funket det også..:-) digger bloggen din Kristine 🙂

  9. Tilbaketråkk: Protein på vegetar vis | Mat til muskler

  10. Ine

    Jeg prøver å lage de med ChocoPeanut pulver nå.
    Gleder meg til å ta en kaffepause og døyve søtsuget med noe sunt og godt 😉
    Du er fantastisk inspirerende! 😛

    Ine

  11. Tilbaketråkk: Snacktime! | Mat til muskler

  12. Kristine

    @Martine: Det tror jeg ikke vil bli like bra, mandelmel funket ikke ifølge noen. Da ville jeg ha prøvd uten faktisk 🙂 Kokosmel er genialt i disse og i annen bakst, så det anbefales virkelig.

  13. Tilbaketråkk: Fredagsburger og protein-mint | Mat til muskler

  14. Tilbaketråkk: Året 2013 | Mat til muskler

  15. Lisa Jansen

    Lagde disse i går, og de ble virkelig helt fantastiske!! Mye bedre enn proteinbarer man får kjøpt i butikker. Takk for nydelig oppskrift! 😀

  16. Marita

    Hei! Hvordan ser dine så fluffye ut? Nesten som kake? 😀

    Hehe?! Men hovedspørsmålet er hvordan du får sjokoladen så fint fordelt og mye på toppen! Med så lite sjokolade som i oppskriften liksom..

  17. Kristine

    @Marita: Jeg knar de godt og lager de ganske høye – fremgangsmåte til den perfekte deigen ser du her:
    http://www.kriweb.no/wp-content/uploads/2014/01/IMG_0083-tile.jpg
    Jeg smelter sjokolade i et vannbad og dypper de iskalde proteinbarene oppi, med toppen først slik at den får mest sjokolade. NB! Dette er en dobbel oppskrift da, det vil si dobbelt så mye sjokolade 😉
    Putt gjerne frokostblanding, havregryn, nøtter og annet i røren om du vil!

  18. Tilbaketråkk: Nailed it… eller? | Litt Fra Mitt

  19. Tilbaketråkk: Dette trenger du for å bake sunt | Mat til muskler

  20. Lajla

    Hei. Ser ut som om at proteinpulveret inneholder melk? Vet du av et godt proteinpulver som ikke inneholder melk?

  21. Gro

    Farlig gode! Rocky road smak og litt nøtter ble knall! Skal så absolutt lage mer. Tusen takk for en fin basis 😀

  22. Mai

    Hallo!

    Prøvde disse med vanilje whey tech fra proteinfabrikken. Også brukte jeg kokosmel og sjokoladedråper fra sunkost. Syntes det smakte vondt rett og slett. Trodde whey fra poroteinfabrikken skulle smake bra. Skuffende. Hva syntes du om det proteinpulveret? Hva kan jeg gjøre for å få det til å smake litt bedre? Vet du om noen oppskrifter hvor dette proteinpulveret faktisk smaker bra? 🙂

    Håper på svar! Elsker bloggen forresten!

  23. Kristine

    @Gro: Så godt! Nøtter løfter de enda et hakk ja 😀
    Bare hyggelig!

    @Mai: Hei! Jeg har laget oppskriftene med de proteinpulverne jeg linker til (stort sett 2 stk), så jeg vet ikke hvordan det blir med andre. Liker man smaken på proteinpulveret sitt, så smaker de også godt i disse barene. Jeg har aldri prøvd det proteinpulveret du nevner, så det kan jeg dessverre ikke svare deg på.
    Dette bruker jeg:
    http://www.x-life.no/search_result?search_in_description=1&keywords=nanox+varcil
    + det viktigste er jo sjokoladetrekket 😉 Du har med det når du lager disse?

  24. Amund

    Disse ser gode ut! Men hvordan er de til å bruke i forhold til restitusjon etter trening? (For normale folk med normal trening, som meg.) Jeg vet lite om sånt, men leste i en test at yt restitusjonsbar sjokolade og peanøtt (eneste jeg har smakt) har en god balanse mellom protein, fett og karbohydrater, med passe antall kalorier for en som trener helt vanlig. I den er det 50 % karbohydrater, 31 % protein og 19 % fett. I din, så vidt jeg klarer å beregne meg frem til, er det 25% karbohydrater, 47 % protein og 28 % fett. Kalorinivået totalt er omtrent likt, men er det kanskje litt for liten andel karbohydrater til å være effektiv etter trening? Eventuelt, om jeg spiller fotballkamp (svært lavt nivå, men fortsatt slitsomt for meg), og tenker det kan være smart med bittelitt påfyll i pausen, er et par biter av disse proteinbarene passende til dette eller anbefaler du noe annet?

  25. Kristine

    @Amund: Du virker hakket mer interessert i makronutrienter og fordelingen her enn meg 😆 Jeg tenker nemlig ikke over det, og lager disse fordi de er proteinrike og gode 😉
    Det viktigste etter en styrkeøkt er proteiner, har du hatt en lang kondisjonsøkt er det viktig å få i deg litt karbohydrater i tillegg – ut i fra det må du nesten velge selv hva som er best.
    Jeg synes det høres mer energigivende ut med for eksempel en banan midt i fotballkampen enn en proteinbar.

    Takk for det! 🙂

  26. Amund

    Kjekt å vite, og takk for melding 🙂

    Jeg har nå prøvd å lage dem. Hadde ikke stevia, så brukte sukrin. Og så byttet jeg ut sjokoladen med en 70% jeg hadde i skapet.
    Den med vanilje var veldig god! Tror jeg likte den litt bedre enn den med sjokolade, men det er jeg litt usikker på, siden jeg brukte for mye melk og den ikke ble spesielt fast 😛

    Går det forresten an å få for mye proteiner i kosten, slik at det har ugunstige effekter for kroppen? Syntes å huske at jeg har lest noe sånt en gang…

  27. Tilbaketråkk: Sjokolade- og peanøttknapper | Mat til muskler

  28. Tilbaketråkk: Hjemmelagde proteinbarer. | LINNENGAN

  29. Marit

    Disse er helt fantastiske! Tusen takk for at du deler med oss lesere 🙂 jeg har vært hekta siden første bar, så nå har jeg alltid en boks stående i kjøleskapet. De smaker forresten utrolig godt med cappuccinopulveret også 😉

    Gratulerer også så mye som nybakt mamma! Nyt tiden sammen 🙂

  30. Tilbaketråkk: Hjemmelagde proteinbarer | Recipeseasy.com

  31. Rikke

    Jeg lagde disse med proteinpulver fra Quest Nutrition med sjokolademilkshakesmak – og de ble helt NYDELIGE!! Beste proteinpulveret jeg har smakt. Brukte også mandelmel i stedet for kokosmel, og det fungerte utmerket :mrgreen:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *