Lørdagsgodt

Hva passer vel bedre på en lørdag enn norsk moussaka;

IMG_7718
Så godt!

1. stek karbonadedeig med hakkede tomater, krydder og hvitløk. Legg i ildfast form.
IMG_7709

2. bak potetskiver i ovnen med olje og krydder på 200 grader i 25 min
IMG_7710
3. ha over hvit saus laget av melk, mel og xanthan gum
IMG_7712
4. masse ost på toppen og inn i ovnen på 180 grader i 20-25 min
IMG_7714
Og nyt!
IMG_7723

..og en styrkeøkt med litt av hvert;

Militærpress
Støt
Rykkbøy
Sidehev i kabel
Sidehev m/hantler
Hammercurl
Cable pushdown
Hantelpress over hodet
Kabelro

..og hoppe inn i koseklærne etter en 75 minutter lang tur i skogen full av snø;
craft
Bukse og genser

..og nyte sunn fudge;
IMG_2988
IMG_2998
En oppskrift du finner i boka mi.

..var jeg litt slem nå :lol:

Ha en deilig lørdagskveld videre!

30 tanker om “Lørdagsgodt

  1. avatarMichelle

    Nam, det så godt ut! klar du ikke var slem, vil man ha alle oppskriftene dine, så bør jo man kjøpe boken din! Ville jo ikke vært noe vinn situasjon for deg om du la ut alle oppskriftene i boken her!! Boken skal få en fin plass i min hylle for si det sånn :mrgreen: God lørdag! Jeg sitter og koser meg hele helgen med eksamenlesing.. eller blir jo kos når man gir seg selv litt ekstra snacks ved siden av lesingen (energi er jo viktig, høhø) 😆

  2. avatarMadde

    Du er sprek 🙂 Jeg har måkt snø en tre kvarters tid som eneste aktivitet :mrgreen: Sånn er d å være lat på en lørdag 😀

  3. avatarMarie

    Jeg gleder meg såååååå til boken din kommer i postkassa mi!! 🙂 🙂 😀 Nå har jeg ventet lenge nok 😯 *Utolmodig* 😐

  4. avatarAnja

    Får lage moussaka en dag for det så godt ut 😛 Hva slags ost bruker du? Ha en flott helg videre i snøen 😀

  5. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Linn M: Utrolig godt ja 🙂
    Haha, sawy 😆

    @Michelle: Jeg deler mer enn gjerne alt med dere her, men det må nesten være noen spesielle som kun er å finne i boka ja 😀
    Ekstra snacks og energi er et must! Jeg dytter innpå selv om jeg ikke leser eller trenger hjerneføde 😆

    @Madde: Om du kaller det lat så vil du ikke vite hvordan jeg er som lat :mrgreen: Det er sprekt å måke snø, du har vært flink!

    @Marie: Tuusen takk!! 2 uker igjen, weee 😀

    @Anja: Dette er en favoritt altså!
    Jeg bruker vita hjertego (og noen ganger parmesan), eller lett-ost fra Sverige.
    Takk i like måte!

  6. avatarIda

    Hei!

    Jeg satt sammen med en god venninne av meg og diskuterte dette med trening, kosthold, proteintilskudd og bruken av kunstige søtningsmidler. Hun studerer forøvrig folkehelse, og vi hadde samme oppfatning om temaet. Vil ikke bruken av kunstige søtningsmilder (sukrin osv) ha en dårlig effekt på helsen over tid? Nå har jeg IKKE lest meg opp på temaet, så jeg spørr med fare for å være helt på viddene. 😉
    Såklart gir ikke bruken av vanlig sukker heller noe helsegevinst, men sukker er i det minste naturlig? Med tanke på alt som genmodifiseres og tilsettes kunstige tilsetningstoffer om dagen, så skulle man jo tro at dette gir en sterkt øket sjangs for f.eks kreft over tid? Er ikke et sukkerfritt alternaiv (eller naturlig, i det minste) bedre enn å tilsette kunstige søtningsmidler i alt?
    Hvilke positive virkninger har sukrin (utenom lavt kaloriinhold), siden folk mener dette er bra for kroppen? Når man skriver «bra», så har det vel noe positivt å tilføye kroppen?

    Jeg spørr av ren nysgjerrighet og interesse for helse, og ser frem til å få svar av en jente jeg ser på som et godt forbilde 🙂

    Ida

  7. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Ida: Sukrin er ikke kunstige slik aspartam, sukralose osv. «Erythritol is a sugar alcohol that occurs naturally in some foods and plant products. Manufacturers create erythritol by fermenting glucose with yeast.»

    Jeg er uansett av den oppfatning at sukker gir næring til kreft, så store mengder av det daglig er nok ikke bedre enn kunstige søtningsmidler. I det hele tatt, unormalt store mengder – uansett hva – er aldri bra.
    Når det er sagt får jeg i meg både sukker, kunstig søtning og naturlig søtning, men mener selv at det er i moderate mengder. Det beste er sikkert å unngå alt som er, men det hverken vil eller klarer jeg 🙂

    Fordelene bortsett fra kaloriene mener de er:
    1. bra for tannhelse
    2. holder blodsukker stabilt
    3. fungerer som en antioksidant

    Det er for øvrig ikke gjort noen studier som har indikert økt fare for kreft e.l. (søk gjerne på «studies+erythritol»)

    Jeg oppmuntrer folk til å spise det som føles riktig, og tenke alt med måte.

    Fortsatt god lørdag 🙂

  8. avatarMarianne K Casais

    Hahaha, sweetie pie, luringen! Joda, da får jeg se oppskriften snart jeg da vettu 😛 Gleder meg til å få boken din i posten.

    Åh herlighet den moussakaen så helt himmelsk ut. Tror jeg må vise den til min bedre halvdel.

    Tenkte å ta meg en skikkelig tur i skog og mark i morgen hvis været tillater det. Deilig 🙂

    Du, kan jeg spørre deg om du deler treningstips? 😳 Jeg føler at jeg stagnerer litt, men vil ikke skrive en hel roman her i komentarfeltet ditt stakkers. Kort sagt; styrketrening, tar max vekt uten og ødelegge form på 5-8 reps, 2-3 sets, men føler liksom at jeg ikke kommer noen vei.

    Laget de søte pannekakene dine, og yum yum de var utrolig gode, så du fikk litt reklame på bloggen her i dag! Linket til deg og alt i orden. 🙂

    *end-wall-of-text*

    Ha en god lørdag videre sweetie!

    *Klem til Toddegutten og mor – fra Tifa Cloud og mor*

  9. avatarElisabeth Vega

    Ja du var litt slem som viste de fudgene.. DE SÅ FANTASTISKE UT 🙁 gleder meg til boka!!! Så ut som en koselig lørdag! 😀
    Håper du hadde en fin dag!

  10. avatarBolla

    Hei Kristine!

    Du må ikke tro at Bolla ikke følger med deg bare fordi hun ikke legger fra seg skriftlige spor :mrgreen: Jeg følger med som bare det og gleder meg masse til boken din kommer… Det å få ordentlig «voksenjobb» slik som jeg fikk i høst, viste seg å være så utfordrende at treningsinnsatsen ble halvhjertet. Men nå er jeg i siget og i går hadde jeg en benøkt som var så fantastisk at jeg kan begynne å gråte av lykke når jeg tenker på den 😛 Bolla strikes back!!!

    Ville bare si hei og a jeg er her 😉 Ha en super søndag!

  11. avatarFrida

    Boka høres spennende ut! Hvor får man kjøpt den?

    I forhold til det du skriver over ift sukrin, har du erfaring med naturlige søtningsmidler som f.eks agavesirup og yaconrot?. Synes yaconrot (fås på f.eks http://www.naturalis.no) virker spennende siden det inneholder inulin som kroppen ikke klarer å ta til seg, og derfor ikke er noen stor faktor i kaloriregnestykket.

  12. avatarMarianne K Casais

    Åh nam! Den moussakaen så bare helt nydelig ut. Tror jeg må vise denne til min bedre halvdel 🙂

    Hehe, luringen 🙂 Gleder meg til boken din havner i postkassen! Er det så at du gir treningstips i den i tillegg til oppskrifter? Vil sårt få trenings input av du som er så flink!

    Laget forresten pannekakene dine i går, så da fikk du litt skryt på bloggen siden de var så gode!
    http://the-fuzzy-corner.blogspot.no/2013/01/low-carb-pancakes.html

    *stor klem til Todd og mor*

  13. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Elisabeth Vega: Hehe, fudgen er GOD!! Håper du har hatt en fin helg!

    @camilla jeanette: Maten er nam ja 🙂

    @MrsCzi: 😀

    @Bolla: Så hyggelig å høre fra deg!!
    Jeg pumpet armer i går, og er så støl i triceps i dag at jeg vurderer å la det bli flere måneder til neste discoøkt igjen.
    Godt å høre at denne sære bloggen fortsatt fenger, og at voksenjobben går fint ♥ 😀

    @Maja Nordic: Kreativt med asparges! Det så veldig godt ut 😀
    Klem tilbake

    @Ida: Wiihi, takk! 😀

    @Frida: Forhåndssalg på http://www.x-life.no – jeg har linket til den i teksten 😀
    Ja, jeg har massevis av oppskrifter med yaconsirup!

    @Marianne K Casais: Ja, jeg tror dere må lage denne en kveld 😉
    Du finner både treningstips og mitt eget treningsprogram i boka, så det kan forhåpentligvis gi litt motivasjon og inspirasjon.
    Oh, nice! Tusen takk for skryt ♥
    Stor klem tilbake fra oss begge

    @Ina: Takk for det, jeg er veldig glad om dagen 😀

  14. avatarStåle

    Så veldig godt ut!

    hvordan lager du den hvite sausen?? koker du det opp?

    og hvilke krydder bruker du på kjøttet/potetene?

    tenker å lage denne imorgen.

  15. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Trine: Tihi, tusen takk for det. Ha en fin mandag! 😀

    @Kristine: Mhm 😎

    @Ståle: Koker opp melk med 1 ss mel og 1 ss xanthan gum/fiberhusk ja, du kan alternativt ha i en eggeplomme eller to for å tykne sausen (men da skal det ikke fosskoke).
    Krydder på kjøttet: paprikapulver, spisskummin, gurkemeie/curry, bbq-krydder (ferdimix kjøpt i butikk), kanel.
    Krydder på potetene: bbq-krydder, dill, salt og pepper

    Kos deg!

  16. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Marianne K Casais: Skjønner ikke hvorfor den første kommentaren din ikke kom igjennom, merkelig..
    I hvert fall, fremgang på styrketrening. Vekter og mat, det er viktig at begge deler er på plass. Og da mener jeg faktisk kvantitet på mat (at du spiser nok og ikke ligger i underskudd). Når det gjelder vektene må man passe på at man trener den muskelen man skal, med andre ord: kontakt.

    Da jeg begynte å trene var jeg opptatt av å øke i tyngde på vektene, bli sterkere for hver uke. Jeg hadde også fokus på;

    1. variasjon – både innen øvelser og ikke minst repetisjoner/sett. For å bli sterkere må man øke vekter, og da klarer man kanskje ikke 8 repetisjoner i starten – men 5. 5×5 kan f.eks derfor være fint å kjøre den dagen.
    Og ikke glem at det skal svi, man skal være «stygg» på trening :mrgreen:

    2. restitusjon – man kan ikke kjøre til failure hver gang, og for hver uke man legger på vekter må/bør man ha en pause eller ‘starte på ny’ (med et sterkere utgangspunkt) etter 5-6 uker.

  17. avatarJulie

    Hei Kristine!

    Var så heldig at jeg snublet over bloggen din forrige uke, og jeg har fulgt den siden.

    Jeg bare lurte på, siden du fokuserer mest på mat for veldig aktive folk, om disse oppskriftene passer for alle? På en skala fra 1-til-sunn liksom!

    Jeg trener to ganger i uken, mest kardio, men har hatt problemer med helsen over det siste året så jeg har måtte nesten halvere øktene mine for og bygge kroppen opp igjen.

    Også var det en pitteliten ting til – er det mulig og få sendt boken din til utlandet? Jeg bor i Skottland skjønner du, også fikk jeg så fryktelig lyst på denne boken din fylt med godsaker! Syns du er utrolig flink som kan bare ta det på «gefuhlen» og at resultatene blir så bra!
    Hvis ikke kan jeg jo bare spørre noen i familien om de kunne være så snill og kanskje sende den over havet til meg uansett 😀

    Beklager for lang melding, men det er så lett for når en først begynner og skrive… Håper du har en finfin tirsdag!

    – Julie

  18. avatarKristine

    @Julie: Maten jeg legger ut passer for absolutt alle! Vi har alle godt av å øke proteinandelen i maten vår – og minke noe på det mest næringsfattige. Om man i tillegg ønsker å bygge/stramme opp kroppen så er det i hvert fall viktig, det er muskelmat 😀
    Ja, det er mulig å bestille til utlandet (fra ark.no blant annet) – men da koster det 200 kr ekstra 😐
    Bare å spørre om det er noe mer! Ha en strålende dag!

  19. avatarJulie

    @Kristine:

    Tusen takk Kristine!
    Kommer definitivt til og gå til anskaffelse av boken, koste hva det koste vil 🙂 Har fått beskjed om og spise mer proteiner, så da passer det jo perfekt 🙂
    Du hadde kanskje likt vegetar Shepherd’s Pie’n jeg laget for litt siden, har brukt soya granulat i den:

    http://julesthenorweegie.blogspot.co.uk/2012/09/vegetarian-shepherds-pie.html

    Fikk også beskjed om og telle kalorier *nedtur* for og sørge for at jeg fikk i meg nok «man-fuel» som treneeren kalte det 😛 Teller du kalorier også? Jeg så du hadde regnet ut noe tidligere, men så lenge man føler seg frisk og rask så kan vel man heller bruke fornuften! 5 om dagen, smil om munnen og masse muskelmat! 😀
    Du inspirerer! *klem*

  20. avatarKristine

    @Julie: Takk for tips, jeg pleier noen ganger å erstatte karbonadedeig i rotmosgrateng eller taco med quorn – det synes jeg er veldig godt. Har aldri prøvd noen soyaprodukter!
    Jeg teller ikke kalorier, jeg spiser det jeg vil, hvor mye jeg vil, når jeg vil. Man kommer langt med sunn fornuft 🙂
    Tusen takk *klem*

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *