Blir du ikke sliten?

Hei dere!

Tenkte jeg skulle stikke innom og ønske dere en god morgen, og fortelle litt mer om hvorfor jeg spiser som jeg gjør.
Det var mange som hevet et par øyebryn da de leste gårsdagens artikkel på nettavisen, naturlig nok. Jeg er klar over at jeg ikke gjør ting på den tradisjonelle, normale måten – men etter flere år har det blitt helt normalt for meg.

Du spiser ikke før kl 16, blir du ikke sliten?

Nei, ellers hadde jeg selvfølgelig ikke spist på denne måten.
Som mange andre så opplever jeg at konsentrasjons- og energinivå faktisk øker ved fasting.

Hvorfor spiser du slik?

Fordi det aldri har vært naturlig for meg å spise frokost. Jeg husker fortsatt med gru alle morgenene jeg satt i senga før jeg skulle på skolen og tvang i meg tørre knekkebrød.
Det var en befrielse å slippe, og heller kunne spise et stort kveldsmåltid – jeg er nemlig en av de som blir trøtt og salig etter et måltid.

Er du ikke redd for at andre vil følge ditt spisemønster?

Det kan jeg dessverre ikke ta ansvar for, men når det er sagt så er det ingen som klarer å legge opp dagene sine slik med mindre de 1. ikke er sultne om morgenen og 2. klarer å spise måltider som er større enn mannens.
Mine resultater har ikke kommet av når jeg spiser, det har kommet av hva jeg spiser og hvordan jeg trener.

Jeg satt i går og vurderte om jeg skulle svare det folk forventet, eller det jeg faktisk gjør – og det måtte bare bli det siste, selv om jeg visste at det ville komme reaksjoner på det.
Flere av dere var klar over at jeg ikke spiser frokost, men kanskje ikke like mange har fått med seg at jeg også trener fastende. Det er fordi jeg ikke skriver eller snakker noe særlig om det, og grunnen for det igjen er at det ikke har noe betydning for andre enn meg selv – det er hva vi spiser jeg ønsker å fokusere på, ikke når.
Dessuten viser dette egentlig bare at jeg på ingen måte prøver å overbevise noen om at det jeg gjør er det eneste riktige. Mindre fokus på min vei – og mer fokus på at dere skal finne deres egen.

Det handler om gleden av å trene og spise seg sterk, og det er i grunn alt vi trenger å være like på 😀

P.S Senere i dag kommer det en fantastisk god vegetarrett – gled dere!

32 tanker om “Blir du ikke sliten?

  1. avatarKristin

    Jeg er ikke overrasket over at det kom reaksjoner på ditt spisemønster. Ikke fordi jeg ser noe som helst galt i det. Jeg spiser etter omtrent likt mønster selv. Eneste forskjell er at jeg inntar første måltid tidligere enn deg, på formiddagen. Da har jeg først hatt ei treningsøkt på morgenkvisten, fastende.

    Jeg tror bare det vil ta tid å endre på den generelle oppfatningen hos folk, om at man MÅ spise frokost, bør IKKE trene på tom mage osv. Mange blir nok sjokkert over at noen velger en utradisjonell vei.

    Resultatene dine taler jo for seg selv. Som du sier, det er jo HVA du spiser og totalmengde som teller, uavhengig av tidsfrekvens mellom måltider 🙂

  2. avatarEspen

    Spisemønsteret ditt er heldigvis blitt mer akseptert det siste året etter «Eat not Eat» boken. Resultatene dine taler for seg selv 🙂

  3. avatarVilde

    Synest det er flott at du velger å være såpass ærlig om dette.. Selv om jeg selv aldri ville klart meg uten frokost, og trives best med mange små måltider (pga at jeg lett får hodepine og mirgene trolig av blodsukkersvinginger blandt annet..) så hjelper det å høre at det er slik det skal være. Vi må alle finne vår egen måte å gjøre det på, slik det passer best for vår egen kropp og dagsprogram!

    Hjelper ikke uansett hvilken kostholdsplan eller hvilket treningsprogram man skal følge om det ikke passer for deg.. Funker det ikke, så funker det ikke.. Og funker det – så er vel ingenting bedre? Frokost klokken 0600 eller 1600? 😀

  4. avatarFantasia

    Jeg bare ventet på at dette innlegget skulle komme 😀
    Jeg er enig med disse over her om at, du er beviset på at maten man velger samt regelmessig trening er det som gir resultater og da spiller det ingen trille når på døgnet maten inntas.
    Jeg har testet ut en form for periodisk faste denne høsten og jeg merket med en gang hvor mer konsentrert jeg ble på jobb uten frokost(trening på fastende mage har jeg gjort lenge og det er fortsatt det som gir meg mest). Ofte skjedde det motsatte da jeg spiste.
    Ingen fordommer mot deg, Kristine 🙂 Du har funnet din vei(det høres så klisje ut) og nå gjenstår det for oss andre å finne vår vei 🙂

  5. avatarJDIY - En kreativ blogg!

    Du har så rett i det du skriver, om at det bare viser at du ikke prøver å overbevise andre. Du legger ikke ut hver dag i det vide og det brede om at klokken 16 eller 17 kommer ditt første måltid. Forstår ikke hvorfor folk skal henge seg opp i andre sine liv, når vedkommende er frisk og sunn. Jeg har fått høre mye rart, og delvis stygge, ting bare fordi jeg spiser mitt første måltid i 12-14tiden. Helt uforståelig.

    Ha en fin dag, flotte deg 😀
    STÅ PÅ!

  6. avatarKristine

    @Kristin: Jeg er heller ikke overrasket, for jeg er nok i ytterpunktet av (kvinnelige) fastende. Jeg hadde sikkert lurt selv!
    Men så lenge jeg får spørsmål og ikke kritikk, så er det helt ok å ta det opp og svare – jeg forklarer mer enn gjerne, men ønsker ikke å forsvare måten jeg gjør ting på 😀
    Vi blir så fort innarbeidet i våre egne rutiner som for oss blir en normalitet, at det er lett å glemme at andre blir det samme i sine – til tross for at de ikke er tradisjonelle.

    @Espen: Ja, det er ganske stor forskjell på nå og for bare et par år siden – heldigvis 🙂 Takk!

    @Vilde: If it ain’t broke, don’t fix it! :mrgreen:
    Du har helt rett, man legger opp mat, trening og livet ellers etter det som funker – noen bruker litt lengre tid enn andre, andre velger mer utradisjonelt. Vi kommer alle i mål på en eller annen måte til slutt 🙂

    @Fantasia: Du kjenner meg 😀
    Det er også viktig for meg å si at jeg tenker egentlig veldig lite på hva klokka er når jeg spiser, eller hvor mange timer det går imellom. Om jeg blir skikkelig sulten kl 12 så spiser jeg lunsj. Om jeg er på ferie og vil spise hotellfrokost kl 9 så gjør jeg det. Om jeg er fysen på burger eller sjokolade kl 23 på lørdagskvelden så spiser jeg det.
    Jeg gjør det som passer meg best der og da, rett og slett 😎

    @JDIY – En kreativ blogg!: Stygge ting er ikke noe hyggelig 😡 Det er heldigvis sjeldent jeg hører nå, men det var et par reaksjoner for noen år siden husker jeg. Men, sånn vil det alltid være når man kommer over noe som for en selv er merkelig, rart, teit, ukjent.
    Jeg er egentlig glad for at folk spør, for da får jeg forklart det ytterligere – og litt etter litt forsvinner forhåndsdømming mot det vi ikke vet så mye om 🙂
    Takk i like måte!

  7. avatarLinn

    Hei:)
    Har fulgt bloggen din i noen mnd nå og først og fremst vil jeg bare få si at du både skriver veldig bra og tar fine bilder. Er alltid gøy å lese bloggen din. Jeg synes du er et forbilde fordi du er ærlig og «tør» å ta eventuell kritikk når du skriver om ting som er litt utradisjonelle i forhold til Ola Nordmann.

    Personlig synes jeg selv det er godt å spise for eksempel en liten frukt eller litt naturell gresk yogurt på formiddagen mellom 10 og 11, og ha enten kaffe eller te ved siden av(uten sukker, melk etc) for så å ikke spise før klokken 16 – 17 igjen. Smak og behag og hva som fungerer for ens egen kropp med tanke på energinivå og blodsukker.
    Elsker at noen faktisk skriver om at det går ANN å spise annerledes enn det dagbladets kostholdseksperter sier vi bør, og ikke minst at vi ikke dør uten frokost.
    Fortsett med en super blogg og fortsett å motivere på en sunn måte, du er kjempeflink! :))

  8. avatarCharlotte S.G

    Digger deg! du forklarte dette på en utrolig god måte, du er så flink til å ordlegge deg 🙂 Tror jeg skal droppe frokosten fremover igjen, for det er et ork å stå opp å tenke at ja nå MÅÅ jeg spise frokosten min, men det er liksom det som har blitt vanlig i familien min og det er vanskelig i helger når vi har familifrokoster. Men er enig i at når du slipper å fokusere på mat osv om måren så gjør det at jeg blir myye mer konsentrert 🙂

  9. avatarElisabeth Vega

    Jeg synes det er bra at du har funnet din egen måte, holdt jeg på å si! 🙂 alle er forskjellige, og det er bra! Gleder meg til vegetarrett! Du er råbra, Kristine! 🙂 Stå på, digger deg!

  10. avatarthie

    Fin artikkel i går og fint oppføgings innlegg fra din side 🙂

    Jeg er heller ingen frokost type, og spiser ikke før 12 tiden i ukedagene, men når jeg har fri fra jobb kan jeg spise senere som kl 14-15 tiden.

    selvfølgelig får jeg både kritikk fra både familie, kjæreste og svigerforeldrene, for jeg er heller ingen storspiser, og liker og spise små mengder istedenfor.

    noen ganger trener jeg under «fasten» og noen ganger etter jeg har fått i meg bittelitt for å få litt energi. Du kjenner jo kroppen din best, så ingen vits i å skifte ett spisemønster, hvis det funker for deg 😉

    Ha en strålende helg

  11. avatarTherese

    Jeg var faktisk ganske spent på hvilke tilbakemeldinger artikkelen ville få(selvfølgelig, når noen får til noe uten å gjøre som «alle» andre så må det jo bli hyl og skrik), og må smile når jeg leser svarene dine – fantastisk bra svart, «I got this».. 😀

    Haters gona hate!

    God helg Kristine 🙂

  12. avatarKari

    Hei,
    jeg leste artikkelen om deg i går, har aldri lest bloggen din før. Men jeg googlet deg i dag av nyskjerrighet. Og hva så jeg, jo at du kommenterer akkurat det jeg har tenkt på flere ganger siden jeg leste artikkelen. At du ikke spiser før kl 16 – ETTER trening. Jeg spiser ikke frokost, men havregrøt til lunch, så trening rett etter jobb. Noen få ganger har jeg droppet den, men da holder jeg på å besvime under trening, svimmel, kvalm og går nesten i bakken.
    Min erfaring er at det er vanskeligere å holde vekten ved å spise frokost.

    Facinerende at du klarer å yte maks selv uten noe i magen! 🙂

  13. avatarSuperRosa

    For en stund siden tok jeg valget med å starte med PF og det var rett en slett en form for lettelse! Endelig slippe å alltid tvinge i seg noe frokost, som gjør meg sulten igjen lenge før lunsj..

    Men hopper ikke du strengt tatt over både frokost og lunsj? Eller står du opp seint?

  14. avatarKristine

    @Linn: Tusen takk for hyggelig tilbakemelding 🙂
    Er jeg sulten ved lunsjtider så synes jeg også det er godt med f.eks en skyr sammen med litt nøtter og et eple.
    Smak og behag, og ikke minst ulike livssitusjoner med tanke på jobb, studier, barn m.m. Kanskje jeg endrer spisemønster når jeg blir enda mer «voksen», hvem vet. Akkurat nå stortrives jeg med slik jeg har det.
    Takk! 😀

    @Charlotte S.G: Generelt sett så synes jeg ikke man skal tvinge i seg mat, men det blir selvfølgelig en problemstilling om man av en eller annen grunn ikke klarer å spise mer til andre tider av døgnet. Faste og små måltider hører ikke så godt sammen.
    Så lenge man er frisk, får i seg det man skal, og ikke minst spiser det man liker og trives med, så er ikke tidspunkt så viktig 🙂

    @Elisabeth Vega: Takk, alltid så snill 😆 Håper du får en fin helg!

    @thie: Som jeg skrev over her så hadde ikke dette fungert for meg om jeg likte små måltider, da hadde jeg fått i meg altfor lite – men har du funnet et opplegg som er bra for deg, du føler deg bra, får fremgang osv så er jo det fint 🙂
    Riktig god helg!

    @Therese: Det var derfor jeg følte jeg måtte komme med et svar ganske tidlig – for å unngå at eventuell tankevirksomhet om at dette er feil, galskap, sulting m.m fikk en stopp 😀
    Eller, det er sikkert galskap i enkeltes øyne fortsatt – men de gale har det godt, er det ikke det de sier.
    God helg Therese!

    @Kari: Da høres det ut som om havregrøt før trening er smart for deg 😀
    Om jeg blir veldig sulten så spiser jeg skyr, frukt og/eller nøtter før trening.
    Jeg er heller ikke på trening like lenge som mange andre, jeg har veldig effektive økter på rundt 45 min – og kun 5-10 min kjøretur hjem.
    Jeg har så mye i magen fra kvelden før, så det er ingen problem :mrgreen:

    @SuperRosa: Så bra! 🙂 Godt å slippe «tvang» uansett hva det gjelder.
    Jo, de siste to årene har jeg hoppet over begge – med mindre som sagt jeg blir sulten, kosestunder i helgene, ferier osv.

  15. avatarLisbeth

    Jeg synes du er veldig tøff som står fram på denne måten – som et forbilde – for uansett hvordan man gjør ting skal det jo helst ikke være annerledes en slik det har blitt gjort i alle herrens år. Selv dropper jeg også ut å tradisjonelle vaner og normer; fordi de ikke passer for meg og det livet jeg faktisk lever.

    Håper du får en fin dag, gleder meg til vegetarretten! 😎

  16. avatarAmanda

    Interessant! Folk har forskjellige kropper og forskjellige spisemønstre. Ikke alle trives med frokost, men heller ikke alle trives uten frokost. Det er fint at du har funnet DIN måte som fungerer for DEG! 🙂 Jeg trener også fastende som oftest, men inntar imidlertid gjerne bcaa og kanskje frukt i tillegg, før og/eller etter. Jeg har ikke problemer med å trene fastende, men det er bare om morgenen.

  17. avatarJeanett

    Du Kristine, kunne du ikke skrevet litt om hvor store porsjoner du spiser til hvert måltid? Tenker ikke så veldig på kalorier, men du lager jo ufattelig mye godt, så for min del kunne jeg sikkert spist opp hele retten, selv om den kanskje er ment til fire. haha! Er så vanskelig å bli klok på dette med størrelse.

  18. avatarMarianne K Casais

    Ja, folk er seg selv lik, og det er kanskje litt vanskelig for andre å ikke se ting fra en annen vinkel enn sin egen noen ganger.

    Men så gøy da at du var i nettavisen da! Kjendis og greier! 🙂

    Må le litt, jeg var veldig lik på det du beskriver for noen år tilbake, så jeg skjønner deg kjempe godt!

    Klarte ikke å trykke ned frokost om morgenen, hadde ikke sjangs! Var det verste jeg gjorde.
    Spiste lett like mye som min far når middagen ble servert derimot – da spesielt hvis det gjaldt kjøtt! Er fremdeles kjent som «the carnivore» her i familien! 😛

    Du er veldig flink å ta i mot kritikk Kristine, og det med full ro. Veldig bra at du informerer og prøver å forklare deg slik at folk kanskje kan forstå istedet for å kritisere.

    You go girl! Heier på deg!

    *klem klem*

  19. avataranders

    Hei, har sansen for alle som tør å være litt utenom A4, mange som ikke hadde turt å skrive det du gjorde der. Kred.
    Selv har jeg satt pers i både markløft og chins, har et enormt trøkk i kroppen når man er fastende.

    Lykke til med boklansering og veien videre 🙂

  20. avatarMarie

    Hei!
    Lurer bare på om du tar lunsjpause på jobb, og hva du evt gjør da? Sitter du med de andre kollegaene dine uten å spise noe?

  21. avatarKristine

    @Lisbeth: Hurra for at man våger å gå sine egne veier! 😀
    Takk, ha en riktig god helg!

    @Amanda: Vi er definitivt forskjellige, og godt er det at vi kan gjøre ting ulikt og fortsatt få gode resultater 🙂

    @Jeanett: Oi, det er vanskelig.. det kommer jo helt an på hva jeg spiser.
    Eksempler:
    400g karbonadedeig + et par poteter/grønnsaker + kesam/dressing
    600g kylling + grønnsaker + nøtter
    1 boks kesam + sukkerfri sjokolade + et par håndfull nøtter

    @Marianne K Casais: Skikkelig F-kjendis 😎 😆
    Det har mye med rutiner å gjøre, hva man er vant til. Jeg prøvde frokost en periode, og kunne sikkert ha «omvendt» meg til det mønsteret – men det har noe med at jeg ikke vil tilpasse livet mitt til mat og trening (jeg vil gjøre det omvendte).
    Jeg spiser frokost eller lunsj om jeg virkelig vil, det er deilig med frihet!

    Viktig at vi kan lære av hverandre i stedet for å kritisere, jeg lærer stadig noe av dere lesere.
    Klem

    @Marie: Jeg tar en pause på kontorplassen innimellom, men som regel ikke (må bli flinkere til det). Om sommeren pleier jeg å gå ut og trekke litt frisk luft.
    Om det er noe spesielt/kollegialt (som f.eks møte eller juleavslutning) så spiser jeg selvfølgelig lunsj.

  22. avatarIna

    Det er dette jeg alltid har prøvd å si, men folk er så faste på at det kun er en vei å gå.
    Jeg må ha frokost, lunsj, middag og kveldsmat for det er det jeg trives med, men jeg er helt overbevist om at det er individuelt og at så lenge man får i seg nok av alt så holder det. Kroppen er så mye mer intelligent enn mange vil akseptere. Og med vel fungerende lever og pankreas så skulle blodsukkersvingningene være minimale med et velbalansert kosthold. Har kontrollert for moroskyld og nitt blodsukker holder seg rundt 5 både fastende og mett. Spis og vær glad og la andre være det og. Stå på Kristine!!!

  23. avatarH

    Liker så godt at du fremstiller et avslappet, sunt og naturlig forhold til mat. For ja – det er så individuelt med spisevaner, hvilken type mat som funker best og ikke minst tidspunkter for mat.
    Selv er jeg umulig å være sammen med hvis jeg ikke spiser frokost innen 1time etter jeg har stått opp (vanligvis), store måltider er sjeldent noe for meg. Samboeren er stikk motsatt, så jeg spiser mest til frokost og minst alle de andre måltidene 😛
    Har prøvd mye rart innen kostholdsveien, nå holder jeg det enkelt: spiser når jeg er sulten, til jeg er mett, og stort sett det jeg vil ha, dog sunt og hjemmelaget og mest sukkerfritt. For dietter gjør meg hautullat 😛

    Håper du fortsetter å spre en sånn sunn matglede via bloggen din 🙂 Godt nytt år!

  24. avatarReidun

    Selv om mange reagerer på dine spisevaner med spørsmål, må det ikke nødvendigvis oppfattes som kritikk. For en som må ha mat hver 3-4 time for å fungere (som meg) høres det selvsagt sprøtt ut når man hører at noen som spiser sitt første måltid kl. 16. Da er det naturlig at folk spør hvordan dette går an. Jeg tror ikke spørsmålene og reaksjonene er ment som kritikk, men heller er et uttrykk for nysgjerrighet og et ønske om å vite mer.

    Jeg trives selv med mine jevnlige, mange måltid, og skjønner ikke hvordan i all verden du klarer å spise som du gjør. Det betyr ikke at jeg har fordommer eller kritiserer det du gjør. Jeg blir bare fascinert og nysgjerrig! 🙂

  25. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Ina: Hør hør! Jeg er enig i alt du skriver her 😀
    Ha en riktig god helg!

    @H: Og hautullat vil vi ikke være! :mrgreen:
    Tusen takk for det! Godt nytt år til deg og!

    @Reidun: Som jeg skriver i både innlegget og kommentarene så oppfatter jeg det ikke som kritikk, jeg skriver tvert imot at jeg forstår reaksjonene og at de er naturlige. Det jeg ønsket med innlegget var å komme eventuell kritikk i forkjøpet ved å forklare det litt nærmere. 🙂
    God helg!

  26. avatarAnette

    Kristine jeg digger, digger, digger deg! Det står så utrolig mye respekt av hva du klarer å få til, også har du i tillegg en vanlig heltidsjobb! For meg er det så utrolig inspirerende å lese bloggen din selv om jeg må ha mat 4 ganger om dagen og sulter ihjel hvis Ole jeg har fått mat kl 9, men alle fungerer jo forskjellig 🙂 Stå på Kristine, jeg gleder meg til å lese boken din når den kommer ut!

  27. avatarKatarina tvillingmamm

    Heja valfriheten! Folk kommer alltid att ha åsikter om vad man bör och ska göra…. Du gör det du mår bra av och det är det som är viktigt. Att hitta sin väg, känna sig fram och sen köra på det och lita på det.
    Ha en fin helg 🙂

  28. avatartjukkebollefeita

    Dette er grunnen til at jeg leser din blogg. Du er ikke redd for å være deg selv og gå dine veier! Og så elsker jeg oppskriftene dine. Har funnet mye middag og lunsjinspirasjon her inne<3
    Stå på Kristine.
    Håper såååå mye at jeg klarer å sette av litt penger til å kjøpe boka di!

  29. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Anette: 😀 😀
    Tusen takk!
    Det blir litt mye innimellom, men samtidig gjør dere det verdt å bruke ettermiddagene på blogg – i hvert fall en liten stund til 🙂

    @Katarina tvillingmamm: Som jeg prøver å si til flere, hvorfor skal man på død og liv forstå alt? Kan man ikke bare godta at vi aldri vil gjøre ting på lik måte 🙂
    Takk, håper du hadde en fin helg!

    @tjukkebollefeita: Så hyggelig ♥
    Tusen takk for det, og masse lykke til videre med et nytt og bedre år!

  30. avatarKristine Innleggsforfatter

    @anders: Godt å høre at det er flere som opplever økende energi og god styrke fastende 🙂
    Tusen takk!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *