Eplekake

Saftig og supergod. Rett og slett.
IMG_7113

Men, som vi ble fortalt da vi var små: middag først!

Jeg vet ikke helt hva jeg skal kalle dette, men godt er det;

Karbonadedeig med stekte grønnsaker
IMG_6984
Sett på en kjele med vann mens du steker karbonadedeig i panne sammen med hvitløk, spisskummin, paprikapulver, kanel, havsalt og pepper.
Når dette er ferdig gjennomstekt fosskoker sikkert vannet, så hiv oppi buketter med brokkoli – kun i 2-3 minutter.
Ha de deretter oppi stekepannen sammen med andre grønnsaker, for eksempel purre, rød og gul paprika.

IMG_6982
Et ekstra dryss med krydder, en klatt kesam på toppen og vel bekomme!

Ellers har jeg trimmet litt som vanlig, men det er ikke så veldig spennende for dere. Det ble 50 min rask gange m/stigning på mølla både i går og i dag sammen med mamma.
Men i morgen! I morgen blir det en tung økt, og da tenkte jeg at bein og rygg skulle få kjørt seg litt ekstra.

Over til eplekake;
IMG_7119
Oppskriften er enkel, det er rett og slett denne tilsatt epleskiver både inni og på toppen.
IMG_7117
Sunt og godt!

Ha en fin kveld videre dere!

.
P.S Nettavisen/side2 ønsket et intervju med meg som du kan lese her.

22 tanker om “Eplekake

  1. avatarTina

    Hei Kristine!
    Kjempe flott blogg, veldig gøy og inspirerende å lese!
    Har veldig lyst å prøve ut mange av oppskriftene dine, men har ikke alle ingrediensene.
    Hadde det vært mulig å lage et innlegg om de «spesielle» ingredisene? Om hvor det går an å kjøpe de?

    Tina 🙂

  2. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Nathalie: Begge deler var utrolig godt – takk 😀

    @Tina: Hei!
    Jeg har skrevet om ingrediensene her: http://www.kriweb.no/2010/02/22/gode-ingredienser/
    Ellers tenkte jeg å skrive litt mer generelt om hva jeg pleier å ha i skuffer og skap på kjøkkenet 🙂

    @Lovelyliller.com: Tror det er en smart knapp :mrgreen:

    @Hanne: 😆 Det er jo der det sunne sitter Hanne! Men, jeg skal være enig i at stekte/bakte epler er best uten skall – så neste gang skal jeg skrelle dem, spise skallet, deretter inn i ovnen.

  3. avatarElisabeth Vega

    Mmm middagen så kjempegod ut! 😀 og ikke minst eplekaka! DET EEER SÅ GODT!! 😀 ha en fin kveld videre, Kristine! 😀

  4. avatarmh

    Hva er kcal innholdet i kaken? så på den opprinnelige oppskriften også, men fant ikke…
    makan den så god ut uansett, skal lages 😛

  5. avatarFantasia

    En typisk «meg-middag» – hiver oppi det jeg har av grønnsaker, kjøtt/fisk, egg og krydder. Smaker jo kjempe godt og det er vanskelig å mislykkes.
    Kaken så alldeles smakfull og saftig ut:) I dag ble det mikro sjokoladekake til dessert på meg!

  6. avatarLise

    Leste akkurat artikkelen på side2 hvor det står at du spiser dagens første måltid kl. 4.
    Hvordan klarer du å gå en hel arbeidsdag + trening før du spiser noe? :/
    Er dette normalt?

  7. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Elisabeth Vega: Helt enig, eplekake er fantastisk 😀
    Takk, du og Elisabeth!

    @mh: Det vet jeg ikke dessverre (vanskelig å vite pga kakemix), men den er bare sunn og veldig god :mrgreen:

    @Fantasia: Det er jo så enkelt og godt! Synes også brokkolien blir best på denne måten.
    Det har jeg aldri prøvd, men så har jeg ikke mikro heller 😆

    @Lise: Det går veldig fint, jeg sitter hele dagen på kontor – og har dessuten bedre konsentrasjon og yteevne når jeg ikke er mett (det er ikke dermed sagt at jeg er sulten). Fastende trening fungerer også helt ypperlig. Men, det er ikke noe for alle – og jeg er ikke rigid på det, blir jeg sulten før så spiser jeg.
    Nei, jeg er nok ikke normal. Heldigvis.

  8. avatarMaria

    Hei Kristine!
    Elsker bloggen din, og du er en stor inspirasjon. Jeg er en 17 år gammel jente, som har veldig lyst til å bli litt mer «fit»… Jeg spiller aktivt fotball (10 timer i uken ca), og har relativt god kondisjon, men jeg er ikke så veldig komfertabel med kroppen min, og har lyst til å både bli tynnere, og få en fastere og mer muskuløs kropp. Spesielt rundt hoftene og lårene, ettersom det er der jeg har en tedens til å legge på meg… Jeg vil ikke si jeg er noe feit, men jeg er ganske høy (1,80) så jeg synes jeg fort kan se litt «svær». Burde jeg løpe mye,(isåfall hva?) eller hovedsakelig trene mye styrke? Evt hva?
    Hilsen Maria

  9. avatarKristine

    Ååå, Kristine dette er yndlingsbloggen min! Den er så inspirerende og motiverende. Synes du fremmer så sunt ideal som bygger på trening og variert mat! Ikke bare ris, brokkoli og kylling 365 dager i året. Du virker så jordnær og ekte og har en fantastisk utstrålig. Blir i så godt humør med en gang jeg kommer inn på bloggen din!
    Sitter nå å skal bestille boka di også, gleder meg til å få den i posten!
    Har tenkt på dette lenge nå, så måtte bare si det :mrgreen:
    Ha en fin kveld!

  10. avatarFantasia

    Men drikker du veldig mye vann, kaffe og grønn te fram til kl 16.00?
    Jeg føler også at jeg er mer fokusert på jobb og trening på fastende mage, men går det over 16 timer med faste før jeg har fått trent, MÅ jeg spise noe først.
    Interessant intervju:) Håper bare ikke det er mange som på død og liv skal etterstrebe din måte å spise på, fordi de tror det er fasiten(og misforstå meg ikke – du fremmer jo hele tiden at man selv må finne sin balanse i livet) 🙂 .

  11. avatarTina

    Spiser du første måltid kl 16.00 ??? 😯 Eller har noen skrevet feil i innlegget på side2?

    Digger bloggen din:)

  12. avatarJules

    Hurra, så gøy med intervju!:) Gleder meg til å komme igang med hverdagen igjen etter tidenes lateste juleferie.. Og da besøkes du flittig i min stadige søken etter sunn og velfungerende inspirasjon! Riktig godt nytt år sånn litt på etterskudd

  13. avatarMjuuugly

    Så deilig! Da jeg spiste kjøtt var slike panneretter med stekt karbonadedeig, brokkoli og rømme en av mine favoritter. Panneretter er fortsatt en favoritt, så enkelt og så godt! 🙂

  14. avatarKristine

    @Cecilie Lykke: Jeg skal komme med en liten confession – jeg lagde denne 4 kvelder på rad, SÅ god 😳

    @Maria: Med så mange timer fotball trenger du neppe mer kondisjon, så jeg ville ikke ha fokusert på løping. Prøv deg heller litt i styrkerommet med vekter – husk å få en liten veiledning fra en bekjent eller noen som jobber der slik at du trener riktig fra starten av.
    Prøv også å fokusere på matvarer som er proteinrike når du spiser lunsj/mellommåltider; egg/omelett med ost, skinke e.l., cottage cheese/skyr/yoghurt med bær og nøtter osv.

    @Kristine: Wee, så hyggelig! Blir så glad av å høre sånt – hurra for matglede 😀
    Tusen takk, og håper du får en fin helg!

    @Fantasia: Jeg drikker rundt 3-4 kopper med kaffe tenker jeg – grønn te blir for hardt for magen av en eller annen grunn. Det er selvfølgelig dager hvor hormonnivåene ikke er som vanlig; den tiden av måneden, dårlig søvn m.m som gjør at jeg blir fortere sulten og da spiser jeg selvfølgelig lunsj (skyr, nøtter, tunfisksalat e.l). Men det går stort sett helt fint uten, og det er fordi jeg spiser MYE etterpå – og jeg småspiser helt frem til jeg legger meg kl 22:00.
    🙂

    @Tina: Det stemmer.
    Takk! 😀

    @Jules: Takk i like måte, litt sånn på etterskudd :mrgreen:
    Men så fint, jeg skal være her og forhåpentligvis diske opp med både fristende matporno og treningsmotivasjon!

    @Mjuuugly: Enig, veldig godt! Pannerett ja, det var jo et passende ord 😀
    Jeg har en del av meg som gjerne vil være vegetarisk, så jeg har alltid minimum et slikt måltid i uka (kommer et senere i dag). Du er flink!

    @Nina Bakke: Det var kjempegodt! Takk i like måte 😀

  15. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Irene: Jeg tenkte først; wow Irene, eplekake til middag er spenstig – men så jo at det var det andre 😆

  16. avatarIrene

    Kunne lett hatt eplekake til middag..hihi 😆
    Eplekaken skal jeg teste ut en annen dag.. matglad !! 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *