5 tips til et sprekere år

Hvordan man med enkle grep kan lykkes med en sunnere og sprekere livsstil – det må vel være en av de viktigste målsetningene folk har? Det er nemlig ikke så lett å nyte livets goder dersom man ikke har helsa i behold.

 

1.

Det er veldig lett å bli revet med av andre, men ha dine egne ønsker og mål. Du må faktisk ville dette selv, ellers blir gjennomføringen vanskelig.
1


2

2.

Ikke gap over for mye. “Trene så mye jeg kan og kutte ut alt søtt” er ikke nødvendigvis en god start.
Mange undervurderer hvor vanskelig alt kan være før det blir en rutine i livet, det er uansett ikke nødvendig med drastiske tiltak eller en enten/eller-tankegang.

.

 

3.

Den viktigste faktoren når man vil komme i bedre, synlig form er kostholdet. Det er ikke dermed sagt at trening ikke er viktig, det er det som faktisk former kroppen, men vil man ned i fettprosent så må man gjøre noe med matinntaket.

4

Viktig: Bytte ut matvarer med sunnere alternativer

Mindre viktig: veiing/utregning av sammensetning, makro, gram og lignende

 

.

4.

3Begynn med trening du vet at du liker, deretter kan du teste ut andre former og muligheter. Det er lett å bli umotivert om man går for hardt ut på ukjent farvann – for eksempel hiver seg over et oppsatt styrkeprogram uten å vite noe mer om hvilke øvelser man foretrekker selv.

.

 

5.

Kunnskap er makt (og moro). La deg inspirere av andres ideer, matretter, oppskrifter og bøker.

5
Ikke vær redd for å teste ut nye ting, veldig ofte kan man bytte ut et par ingredienser og forvandle en ordinær rett til et veldig sunt og proteinrikt alternativ.
.

Når du etter mye prøving og feiling finner noe som passer og fungerer, så hold deg til det.
Mange tror at de må betale for avanserte dietter og program for å lykkes, men det er langt ifra nødvendig.

Tilpasning+viljestyrke+hardt arbeid = rutinekontinuitetfremgang

Husk at trening og et sunt kosthold skal få deg til å føle deg bra, og gjør det ikke det så gjør du enten ting feil – eller prøver litt for hardt.

Pust med magen, vær i aktivitet og ta bevisste valg.

Og dere: smil!

24 tanker om “5 tips til et sprekere år

  1. avatarFantasia

    Fine råd:) Det trenger da ærlig talt ikke å være så avansert!
    Merker jeg har vokst en del de siste årene(mye takket være deg) når det kommer til synet på mat og trening. Når jeg hører venninner si de skal kutte ut ditt og datt, aldri mer av det ene eller det andre, er jeg den første som svarer med at de har valgt en strategi som kun vil føre til skuffelse. Nå har jeg endelig forstått at det handler om balanse i matveien og at man kan spise litt/alt av alt, men ikke hele tiden.

  2. avatarStine

    Gleder meg som en liten unge til boken din kommer, hihi!
    Og rådene du kommer med er helt riktige! Kommer til å følge deg i 2013 også, for flere fine tips og oppskrifter! Du er herlig! 🙂

  3. avatarHanne

    Supert budskap 😀 jeg gleder meg til å kjenne formen bli bedre og bedre dette året, både med hensyn på utseende og yteevne!

  4. avatarÅshild Agnete

    Fine og gode råd!:) synes du har en hærlig blogg!:) kosa meg når eg læs innleggene dine! 🙂

  5. avatarJohanne

    So sant, so sant, dette burde ALLE ha lese! Det er nok mange som går på ein smell desse fyrste vekene i januar.. Eg vil halde fram med mine gode vanar, utan drastiske endringar 🙂 Veldig inspirerande blogg!

  6. avatarAnja

    Altså, jeg kommer bare ikke OVER hvor motivert jeg blir av å lese når du skriver sånne ting som dette. Det er ikke for mye, og det er ikke for lite. Det er heller ikke forståsegpåisk eller bedreviterisk, eller «DU MÅ»-holdning. Nei, hele teksten lyser at du ikke er noe annet enn en ekte jente som alle oss andre jordlige som ikke nødvendigvis er så trente, og du får oss (eller hvertfall meg) til å fremdeles føle at det er HELT OK å ikke ha samme kroppsfigur som deg.

    Og det Kristine, DET er det ikke mange med «perfekt kropp» og «perfekt holdning» til mat og trening som klarer!

    Jeg blir faktisk litt rørt og lettet når jeg tenker over det… Her er du, bronsestatue nr 1 i Norge, og du sier at det er helt ok av meg å ikke ville slite meg igjennom alle andres oppskrifter på å oppnå det de mener er perfekt. Det høres kanskje kjempemerkelig ut, men det var UTROLIG deilig å lese dette innlegget og få det inn i ryggmargen: Min egen vei, mine egne mål og min egen kropp er helt OK 🙂

    TUSEN TAKK Kristine!! <3

  7. avatarBeathe

    Tusen takk for en fornuftig, inspirerende og lærerik blogg 🙂 kom over denne bloggen for noen uker siden, og nå er jeg inne daglig å leser 😉 er for tiden gravid, med bekkenløsning, så trener deretter. men sparer alt jeg leser her til jeg skal igang igjen 🙂

  8. avatarKristine

    @Benedicte: Tusen takk! Og så GLAD blogg du har! 😀

    @Camilla: Weehe! Takk, det gjør jeg og 🙂

    @Jane H. Johansen: Det er kanskje det viktigste punktet ja – for hvem orker vel å gjøre alt, alltid?
    Tusen takk!

    @julie: Så hyggelig, takk! (Og for noen deilige matbiter du har på bloggen)

    @Lovelyliller.com: Takker 😀

    @Fantasia: Så bra! Akkurat slik er min tankegang og, men jeg trodde lenge at det var meg det var noe galt med (les: lat), men så har jeg de siste årene funnet ut at jeg gjorde det eneste riktig for meg – lyttet til både kropp, hode og «mini-me».

    @Sara: Woop woop! Takk 😀

  9. avatarKristine

    @Stine: Hoho, jeg og 😆 Tusen takk!!

    @Hanne: Det gjør jeg og, gleder meg til å bli litt sterkere igjen – har kanskje vært litt vel slapp/snill på styrkedelen 🙂

    @Åshild Agnete: Åh – takk! 😀

    @Johanne: Det er nok mange som går «all-in» og deretter ut igjen altfor fort ja – man kommer liksom ikke unna dette med livsstil for at det skal fungere over lengre tid.
    Da er vi to! Takk 🙂

    @Katarina tvillingmamm: Ja, eller hur! Tack det samma 😀

    @Anja: Så utrolig hyggelig, for det er nøyaktig det jeg ønsker å få frem.
    Jeg liker ikke såkalte besserwissere eller hardhausete regler, ordtak, fasiter om å komme i form – akkurat som om det er noe universalt. Så det siste jeg ønsker er å skrive på den måten, jeg vil at vi skal tenke selv – uavhengig av mål og utgangspunkt.
    Du og kroppen din er unik, og bare du kan ta godt vare på den.

    Og tusen takk til deg! ♥

    @Beathe: Så hyggelig, masse lykke til videre med graviditeten (og au, bekkenløsningen)!
    Da har du jo MYE å glede deg til når den lille ser dagens lys :mrgreen:

  10. avatarFantasia

    @Anja: Veldig enig med det du skriver, Anja:) Det er ikke for ingen grunn det er kriweb.no jeg går innom om jeg trenger en påminner om hva som virkelig teller eller for litt trenings- og mat inspirasjon!

  11. avatarMalin

    Jeg likte godt det siste tipset ditt jeg – smil 😀
    Jeg sier alttid til meg selv «Dette skal bli mitt treningsår» Men nå mener jeg det 😎

  12. avatarKristin

    Heia! Tusen takk for julekort!!! Blei så gla når det låg og venta i postkassa mi:):) Pkt 4 er viktig.Eg har jo trena heile livet,satsa på løp,mn det er ikkje like lett lengre og ha motivasjonen oppe å gå støtt og stadig. Då er eg glad eg tort å teste ut romaskina.Synes det er kjempekjekt og god trening for tida!

    Klem søta!!!:)

  13. avatarTherese Eiden

    Hei, du får sikkert en god del slike kommentarer, men jeg ville da uansett fortelle deg at du er en stor inspirasjon og mitt store forbilde! Alt du skriver og poster gir med masse motivasjon og jeg har hintet til mamma om boken som en tidlig bursdagsgave :mrgreen:
    Jeg er innom bloggen din hver dag og synes du formidler ting på en god måte og har gjort det litt enklere for meg å spise sunnere uten å kun sitte og gofle på gulrøtter dagen lang, hehe 🙂

    så jeg ville bare si tusen takk for alt du skriver og poster på bloggen og for at du er den personen du er!

  14. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Fantasia: ♥

    @Malin: Ikke sant :mrgreen:
    Det tror jeg og, jeg heier i hvert fall på deg!

    @Irene: Takk!
    Jaa ♥

    @Kristin: Bare hyggelig! Så godt at det kom frem til riktig sted, jeg måtte nemlig huske adressen din (følte meg flink da altså) – du står fortsatt oppført med gammel.
    Det var faktisk ikke så lenge siden jeg rodde litt selv, deilig med en avveksling.
    Klem

    @Therese Eiden: Så koselig, tusen takk!
    Haha gulrøtter er jo godt, men tenk så mye god MAT man kan spise hver eneste dag – og samtidig bli sunnere og sterkere av det.
    Så fint skrevet ♥

    @Cecilie Lykke: Takk!
    Jeg svarer deg her og jeg, så kan kanskje flere se.
    Jeg var som sagt litt usikker på om jeg skulle svare på hvordan jeg legger opp dagen min, men hvorfor ikke. Vi er jo alle forskjellige, og dette er riktig for meg og min hverdag, livsstil, kropp, appetitt m.m. Jeg spiser som en hest på ettermiddag/kvelden, og elsker det :mrgreen:

  15. avatarMichelle

    Thumbs up for dette innlegget Kristine! Liker måten du formidler deg på.. Du har en avslappet, sunn og realistisk måte å formidle tankene dine på, i motsetning til mange andre der ute! Fine bilder var det også :mrgreen:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *