Kosttilskudd – mine favoritter

Jeg får ofte spørsmål om kosttilskudd, og det er ikke så rart med tanke på det økte fokuset på trening og kosthold – samt at jeg blir sponset av x-life.

Hvor viktig det er med proteinshakes, bcaa og kreatin?
Hva slags kilde til omega 3, vitaminer og mineraler er best?
Hva bruker jeg?

For å være helt ærlig bruker jeg veldig lite, jeg vil gå så langt som å si ingenting – det vil si daglig. Det betyr ikke at jeg er imot det på noen måte, men det er bare et bevis på at det ikke er nødvendig hver dag dersom man har et sunt og variert kosthold hvorav fokuset ligger på proteiner.

Det er allikevel noen kosttilskudd som jeg vil anbefale, og som jeg mener har noe for seg – så får det være opp til hver enkelt å avgjøre selv hvor viktig det er, og hvor ofte man ønsker å bruke det sett i forhold til sitt eget kosthold og trening.

Omega 3


Omega 3 er en essensiell fettsyre, viktig for at kroppen skal fungere optimalt i forhold til både trening og diett, samt generell helse og immunforsvar. Du finner de her.
Er du imidlertid hardcore så kjøper du deg en god, gammeldags flaske med tran – det fikk jeg hver eneste dag som liten, en stor spiseskje i flere år.

Proteinpulver


Proteiner er viktig for alle mennesker, spesielt for de som trener aktivt. Jeg får hovedsaklig i meg proteiner via maten jeg spiser, det er det jeg foretrekker. Jeg liker i hvert fall ikke å drikke det jeg skal ha i meg, så proteinshakes blir det veldig lite av. Men jeg er som dere vet veldig glad i å bruke det i matlaging – spesielt pannekaker, vafler, kaker og brød.
Dette proteinpulveret synes jeg har best innhold/kvalitet og smak.

Grønn-te kapsler


Kan hjelpe til med å

  • Beskytte mot tette hjerteårer og reduserer risikoen for akutt hjerteinfarkt
  • Forebygge åreforkalkning
  • Virke blodfortynnende og forebygge blodpropp og høyt blodtrykk.
  • Uskadeliggjøre AGE-produkter, som dannes som reaksjon mellom blodsukker og kroppens egne proteiner. AGE-produktene er forbundet med mange kroniske sykdommer, bla. kreft og tidlig aldring.
  • Ha beskyttende effekt mot prostatakreft, kreft i eggstokkene, brystkreft, tykktarmskreft, lungekreft og hjernesvulst hos barn.
  • Forebygge nyresykdom og beinskjørhet.

Du finner det her

 

BCAA


En flergrenet aminosyre som så mye som en tredjedel av muskelmassen vår består av. Et fint tilskudd å få i seg de dagene man får i seg lite proteiner via maten. Spesielt viktig er det for de som styrketrener, og det kan tas både før og etter trening.
Finnes i både kapsel- og pulverform.
Jeg bruker denne som er kapsler.


Vitaminer


Vitaminbjørner, i tillegg til å smake kjempegodt, gir deg et tilskudd av vitaminer – herunder de viktige A, B-, C-, D-, og E-vitaminene.
Jeg spiser et par slike fra iherb de dagene jeg ikke spiser nok frukt og grønt, som regel i helgene.
Du kan også få i deg vitaminer på mindre barnslig vis med noe av dette


Dette er som sagt ikke noe som er ‘må ha’ hos meg, men det er et utvalg av kosttilskudd jeg har i skapet. Jeg valgte et liv uten medisiner, og det er like viktig for meg å ikke være avhengig av noe annet – uansett om det er naturlig.

Jeg vet at dere vet dette, men husk at det er en grunn til at det kalles kosttilskudd – det er tilskudd til et allerede variert og sunt kosthold. Det utretter ingen mirakler, men det kan gi mange gode helsegevinster om det tas riktig og inntaket ikke overdrives – eller brukes som en erstatning for noe annet.

Uten mat og drikke duger helter og heltinner ikke!

8 tanker om “Kosttilskudd – mine favoritter

  1. avatarIna-kristin

    Oh-la-la! For en lady! Er ikke så avhengig av kosttilskudd, men vurderer BCAA til diettperioden 😉

    Haha, jeg er bare nødt til å fortelle at jeg drømte om deg i natt! Drømte at vi var på middagsbesøk i nyhuset til deg og S, fikk sunn protein-is og greier! :mrgreen:

  2. avatarElisabeth Vega

    ÆÆÆ BILDE AV DEG! Steike du er nydelig! HAR IKKE ORD. Synes det er bra du anbefaler kosttilskudd! 😀 Selv tar jeg vitaminbjørner og bruker proteinpulver 🙂 Bruker det både som shake og i pannekaker, yoghurt, cottage cheese og mye annet! 😀
    Håper du har hatt en fin tirsdag! 😀

  3. avatarAnja Marie Olsen

    Bra innlegg! Jobber i helsekost,så interessant for meg dette:) Viktig dette du sier at det skal være kosttilskudd:) Ikke alle som faktisk tenker slik på dette og at vi faktisk har ansvar for å få i deg viktige næringsstoffer hver dag i tillegg:)) Ha en fortsatt herlig kveld kristine,you rock;)

  4. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Lovelyliller.com: Blir stort sett bare vitaminer her, og proteinpulver innimellom i bakst 🙂

    @Ina-kristin: Bcaa er et fint tilskudd om man får i seg for lite via mat, men bør aldri erstatte noe – selv ikke på diett.
    Haha, fantastisk :mrgreen: Jeg kan avsløre at jeg aldri har servert mine bakekreasjoner når jeg har fått besøk.

    @Elisabeth Vega: Da er vi ganske like, selv om jeg lurer på om de fleste bruker mer proteinpulver enn meg – til tross for at jeg baker mye 😆
    Ha en strålende dag! ♥

    @Maja Nordic: Det har jeg aldri prøvd, men har hørt mye positivt om smaken. Troponin er kvalitet! 🙂
    Klem

    @Eirin: Kreatin glemte jeg! Det er også et fint kosttilskudd som man kan ta i perioder for å bedre ork på trening og restitusjon etterpå – spesielt fint for de som ikke får i seg mye rødt kjøtt.
    http://x-life.no/kreatin_monohydrat_1kg/P_2222 (tilbud attpåtil)

    @Anja Marie Olsen: Takk for det, og enig! 🙂 Håper du får en fin dag!!

  5. avatarKristin

    Vakker du er, og takk for påminning og viktigheita med Omega 3. Er blitt sløv på det der.Ikkje bra! Kanskje det derfor eg har vore sjuk fleire gonger i det siste.
    Stor klem

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *