Fantastisk falafel

Jeg har fortsatt en hel del å utforske innen mat og matlaging og det gleder meg stort! Ja, jeg har blitt en skikkelig matnerd og jeg elsker det!

I dag blir det en vegetarisk rett;

Falafel

Det eneste jeg vet om falafel er at det inneholder kikerter, så jeg bare gikk ut ifra det – dette er derfor muligens liksomfalafel. Uansett, veldig godt!

1 boks kikerter
Paprikapulver, gurkemeie, havsalt og tandoori masala
1/2 hvitløksfedd
1/4 fersk chili (finhakket)
1/3 rødløk (hakket)
En håndfull spinat (hakket)

Alt moses sammen med en stavmikser, formes til flate boller med litt vann på hendene. 
Jeg valgte å legge de i en ildfast form med litt olje over, og steke de i ovnen på 200 grader i 20 min.

Nam!

Servér de gjerne med en dip, under har du to forslag:

Salsa: hakkede tomater blandet med (rød)løk, chili og litt ketchup/tomatpuré
Hvitløksdip: mager kesam blandet med presset hvitløk, salt, pepper og dill

Jeg vil vise dere treningsjakka jeg hadde på meg ute på tur i går (nå maser hun om disse klærne igjen..). Det er med hånda på hjertet det beste plagget jeg har hatt på meg på lange tider – så god er den at jeg ikke tok den av meg før jeg gikk og la meg, og knapt nok da.

Denne skal jeg behandle som gull og forhåpentligvis ha glede av i veldig mange år fremover.

Det som gjør denne spesiell er det glatte, men tykke/varme stoffet. Den er både vann- og vindavstøtende, har fleece på ryggen, strammer behagelig til ved håndleddene, og den er formsydd. Ja, og rosa detaljer så klart. Og refleks!
Om du virkelig skal slå på stortromma og investere i en treningsjakke, this is it.

For å runde av det hele med noe søtt, her har dere et par godbiter bestilt fra iherb;

Jeg har hatt den til høyre som favoritt lenge, men må si at Caramel Nut Chew kommer på en sterk andreplass!

31 tanker om “Fantastisk falafel

  1. avatarLovelyliller.com

    Falafel er HELT utrolig godt. Ikke rart det er veganeres/vegetarianeres store favoritt. Du må prøve dem i kebab :)) De atkins barene er dyndig gode 😉 Jaakken var fin den. Skulle hatt meg en ny jakke som ikke er så tykk. :3

  2. avatarHelen

    Heisann!

    Veldig fin jakke! Må si jeg elskar alle oppskriftene du legger ut. Er i startfasen av en livsstilsendring, der jeg vil gå ned mer i vekt å styrke opp kroppen. I begynnelsen var fokuset 100% på trening, men etterhvert skjønte jeg jo at å ha et riktig kosthold er alfa omega, å at dette kommer i første rekke.

    Følger en del fitnessblogger og ser dere bestiller mange produkter på iherb.com. For du bruker en del produkter man ikke kan få tak i på bygda, og til og med ikke i storbyen 😉 Så jeg lurer på, hva bruker du mest i oppskriftene dine? Hva er essensielle ingredienser å ha i skapet om man bestiller dine mathefter? Kan hende du har laget et innlegg om dette før, men hadde vært kjempenyttig om du kunne ha laget det hvis ikke? Eller et godt svar hadde vært super det også 😛 Ser det går en del i kokosmel, mandelmel, yaconsirup og sånt?

    Mvh

    Helen 🙂

  3. avatarCecilie Lykke

    Falafel er kjempegodt! Det er kjempegodt i pitabrød med grønnsaker og guacamole 🙂
    De to atkinsbarene er mine to favoritter og, men tror også cookies n cream er rimelig god 🙂

  4. avatarIda

    Hei 🙂 Det svirrer så mye rykter rundt disse atkins barene, er de et sunnere enn nutrilett? Altså er de helgekos eller spiser du de i hverdagene også? Jeg synes ikke næringsinnholdet ser så alt for ille ut, men man vet jo aldri 😉

  5. avatarElis

    Hei! Jeg ser at du bruker mange produkter som ris og pasta fra iherb. Jeg er en stor pasta, ris elsker så derfor lurte jeg på om de produktene mye sunnere enn de vanlige man kjøper på butikken? 🙂 i såfall hvordan smaker de produktene? er det stor forskjell? 🙂

  6. avatarSunniva

    Åh, falafel er bare noe av det beste som finnes! Har aldrig prøvd denne oppskriften tidligere, men jammen kommer der ikke en helg i slutten av uka 😉

  7. avatarMarianne K Casais

    Heisann søte du!

    Den jakken så jo bare helt herlig ut ♥ Love it! Skulle hatt meg noe mer treningstøy jeg også. Hadde meg en skikkelig treningsøkt i dag, til tross for at jeg ikke er 100% enda, men det gikk da!:)

    Du er så flink med å hele tiden prøve noe nytt i matveien 🙂

    *Klem til deg og Todd*

  8. avatarvilblifrisk.blogg.no

    Falafel er utrolig godt! Jeg skal virkelig prøve dette snart! Fin header du har fått forresten=)

  9. avatarKristine

    @Cecilie Lykke: Jeg synes det var godt å dyppe dem i dip og jeg, men skal prøve i andre versjoner neste gang ja 😀
    Ja, kanskje jeg skal snike meg til å bestille den nå..

    @Ingvild: Hyggelig at du synes det, de var kjempegode ja!

    @Ingvild: Jeg vet 😛

    @Ida: Jeg har ikke sammenlignet de med nutrilett (eller noen andre). For å være helt ærlig så tenker jeg ikke så mye over det, spiser de på hverdagene 🙂

    @Hanne: Enig!

    @YV: Det var veldig godt 😀

    @Elis: Jeg kjøper fra iherb fordi det er billigere (og spennende). Pastaen jeg har kjøpt (fra merket Eden Foods) er sunnere i den forstand at det er mer fiber og protein, jasminrisen jeg kjøper (fra merket Lundberg) er lik som her – den kjøper jeg fordi den er så god, kremet risotto.

    @Silje M: Det har jeg ikke smakt dessverre!

    @Sunniva: Jeg vet ikke om dette er «riktig» måte å lage falafel på, skulle kanskje ha søkt det opp – med de ble i hvert fall veldig gode. Og ved å ovnsbake slapp jeg problemer med at de løsnet fra hverandre osv. 🙂

    @Marianne K Casais: Den jakken er så deilig og FIN, det er like før jeg går med den på jobben.
    Så flink du er! Bare ta det litt med ro så kroppen klarer å bygge seg opp etter både trening og sykdom (begge bryter jo ned den på hver sin måte).
    Jeg har en laang liste med ting jeg vil prøve, så jeg jobber meg igjennom den – og blir egentlig aldri ferdig fordi jeg skriver opp mer enn jeg rekker å lage :mrgreen:
    Stor klem tilbake til deg og dine to små

    @vilblifrisk.blogg.no: Ja du må virkelig prøve det, og dip’ene er et must til 😉
    Takk! 😀

  10. avatarMichelle

    Gjett om jeg skal prøve å lage falafel en dag denne uken! trodde ikke det var så lett 😀 Takk for gode mattips! 😉
    klem

  11. avatarKristin

    men turmeric er jo ikke det samme som curry! turmeric er jo gurkemeie :mrgreen: fulgte du noen oppskrift eller fant du på selv? 🙂 lurer på om det smaker som ekte falafel! 😀

  12. avatarKristine

    @Michelle: Hehe, disse er så lette å lage ja – men kanskje du vil prøve å lage «ekte» etter en oppskrift 😀

    @Kristin: Jeg gadd ikke å søke det opp, men det er jo enda bedre! :mrgreen: (Skal få rettet det opp i teksten senere, takk).
    Jeg fant på selv, som vanlig, så du skal ikke se bort ifra at det ikke smaker om du er vant til – men godt var det 😀

  13. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Kristine Mowmow: Det er kjempegodt! Men hva er egentlig i oppskriften, bruker man egg mon tro 🙄
    Åh, ser at du har vært i London – dit skal jeg neste helg!

  14. avatarElise

    Om du bruker spisskummin, koriander og bittelitt kanel blir det mer «ordentlig» falafel 😀 Og jeg synes det er godt med masse sitronsaft også!

  15. avatarTina

    Hei!

    jeg lurer på noe ang. de sjokolade barene, er de mye sunnere enn vanlig sjokolade? er det nok protein i de? kan man erstatte de med et måltid får å «miste» fett? og kan man spise de som et måltid før trening? 😉

    elsker forresten bloggen din! supert med så mange sunne oppskrifter <3

  16. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Elise: Jeg sneik oppi kanel (gjør stort sett det på alt), men spisskummin er notert 🙂

    @Nanette: Takk for (farlig) anbefaling 😆

    @Tina: De er sunnere enn sjokolade fordi de inneholder mye mindre sukker, men de kan/bør ikke erstatte noen måltider nei. Jeg spiser de som kos/snack i tillegg til proteinrike, sunne måltider.
    Tusen takk!

  17. avatarHanne

    Tror mange bruker kikertmel når de lager falafel, men her i huset blir det kikertburgere av hermetiske kikerter ala de du laget (med nettopp karri osv i) + grønnsaker og kesamdip. Knallgodt!

  18. Tilbaketråkk: Et tilbakeblikk på 2012 – del 2 | Mat til muskler

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *