Sunne lunsjtips

Det er flere som spør etter tips til både frokost og lunsj, her kommer derfor noen eksempler som jeg liker godt. Jeg spiser ikke frokost, men jeg spiser som regel dette etter trening eller til kveldsmat. Det spiller ikke noe rolle når man spiser det eller hva man kaller det – godt og sunt er det uansett.

1. Omelett

Med gulrot og skinke:


Med ost, spinat og cherrytomat:

Med salami og rødløk:


Tips: For å få det lettere med seg som nistepakke – lag de i muffinsformer!

2. Salat

Med egg, makrell i tomat og cottage cheese:

Med mango og cherrytomater:


Tacosalat:


Tips: La det som kan forbli i pakninger og/eller ikke oppskjært (som f.eks en tunfiskboks, skinkepakke eller et eple) være til du skal spise, da holder salaten seg både frisk og innbydende. Ta med funksjonell bestikk – gaffel/skje/kniv-i-ett.

3. Fruktsalat

Med vannmelon, mango og blåbær:

Med eple, banan, pære og jordbær:

Med mango, kiwi, melon, blåbær og bringebær:

Tips: Ha over en sprut med sitron så holder frukten seg friskere i fargen (eple blir ikke brunt) – det smaker dessuten frisk og godt!

4. Skyr/kesam/cottage cheese-blandinger og grøt

Med nøttecrunch og hakket sjokolade:

Med kanel og sukrin:

Med havregryn og frukt/bær:

Tips: Nøtter gir både metthet og tyggemotstand – og ikke minst god smak! Og sukrin+ får du dessuten som porsjonspakker som du kan ha med deg overalt.

5. Bakst

Søte rundstykker/loffskiver:

Mandelbrød:

Vafler:

Tips: Lag gjerne dette kvelden før så er det bare å pakke med seg pålegg, eventuelt kan det fryses.

God lunsj!

14 tanker om “Sunne lunsjtips

  1. avatarMona

    Tusen takk 😀 begynte å bli passe lei av knekkebrød med pålegg til lunsj, fine når de er ferske, men, gud, så triste etter noen timer i matboks…

  2. avatarMichelle

    ahhh, deilige frokosttips<3 er veldig frokost menneske! de frukt og bær salatene, grøtversjonene og vaflene får jeg aldri nok av :mrgreen: Alltid like godt! 😛

  3. avatarAmalie Ve

    Heeeerlig! Jeg står så utrolig fast i matveien for tiden (etter dietten så bare stoppet all fantasi opp, og det eneste jeg klarer å tenke meg ut til middag er kylling og ris, eller noe annet kjedelig 😳 ), men du inspirerer og kommer alltid med noe herlig akkurat når jeg trenger det!

  4. avatarKristine Mowmow

    Vet ikke om jeg skal være glad eller lei meg for at jeg nettopp har spist og faktisk er ganske mett akkurat nå… Er vel bare å komme seg i seng så jeg kan stå opp og spise frokost da:)

  5. avatarKristine

    @Lovelyliller.com: Jeg gikk for en skyr-blanding selv 😀

    @Mona: Ja deilig å variere litt innimellom, og dette trenger absolutt ikke ta lang tid – spesielt ikke om man planlegger litt på forhånd 🙂

    @Michelle: Alltid like godt ja! Selv om jeg nok foretrekker fruktsalater om sommeren, og skyr-blandinger og vafler nå om vinteren 😛

    @Martina: Det kommer litt an på hva som er viktig for deg (beveglighet, stødig såle, flat såle osv). Da jeg danset brukte jeg bare vanlige aerobicsko fra Nike. Nå bruker jeg tilpassede Asics, og Inov-8.

    @Amalie Ve: Så bra da søte deg, håper du lager deg noe mer spennende enn kylling og ris i helgen (det er jo såå kjedelig) 😀

    @Kristine Mowmow: Jeg hadde blitt lei meg :mrgreen: men heldigvis er det en ny dag i dag, håper du har kost deg med både frokost og lunsj!

    @Nina Bakke: Det viktigste er at det er sunt, godt og mettende 😀

    @Rannveig Dahl: Ja, ikke sant! Tihi, fikk skikkelig lyst på rundstykke med syltetøy selv da jeg skrev dette.

    @Marianne K Casais: De er veldig gode, tror jeg skal lage meg de rundstykkene igjen ganske snart jeg og 🙂

  6. avatarMila

    Hei! Jeg digger bloggen din!
    Du er uhyrlig flink til å lage mate som ser utrolig flott og fristende ut!

    Kan jeg bare spørre: Hvilket redigerings program bruker du?
    Hilsen Mila 😀

  7. avatarKristine

    @Benedicte: Jeg skal ha møte med forlaget i slutten av uka, så da skal jeg høre når jeg kan si litt mer 🙂

    @Mila: Takk for det!
    Jeg redigerer ikke bildene så mye faktisk, men setter på en ramme i photoscape 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *