Ta en banan

..og sleng den oppi woken!

Jeg har predikert curry- og bananwok lenge nå, faktisk helt siden jeg startet bloggen for 4,5 år siden. Jeg tror og håper at flertallet av dere har prøvd det allerede, men har du ikke gjort det så er det på tide!

Kyllingwok med curry og banan

Kyllingfilet stekes i en wokpanne med litt olje, ingefær, hvitløk, curry, salt og pepper.
Ha deretter i grønnsaker, de hardeste først – min rekkefølge er som regel; brokkoli, kålrabi, gulrot, purre, og paprika i alle farger.
Jeg liker også å ha i vannkastanjer og bambusskudd, men det hadde jeg ikke denne gangen.

En moden banan skjæres i skiver og tilsettes helt til slutt – ellers blir den fort litt most og grøtete.

Prikken over i’en er cashewnøtter – hell et par håndfull over woken til slutt.


Jeg må gi dere enda et tips – istedet for vanlig ris til så prøv gjerne risotto eller noe lignende.
Jeg har kjøpt denne fra iherb (for tiden utsolgt dessverre)

Det er ris, men når man koker den blir den myk og kremete som risotto – utrolig god!

Jeg har trent i dag! Og jeg trente dessuten på søndag, men veldig lett begge gangene. Slentrer egentlig bare rundt og pirker litt på vektene.

Dagens korte økt;
Sittende en-arms sidehev
Flies m/hantler
Dips
Liggende omvendt pecs m/hantler
Nedtrekk
En-arms roing i maskin

Jeg savner utvungen kondisjonstrening – altså å bevege på meg uten å tenke på at jeg må, eller skal forbrenne noe. Tenkte på det da jeg satt i bilen på vei hjem i dag, solskinnsdager om høsten må jo være det perfekte løpeværet. Om det ikke blir løping eller jogging, så skal jeg i hvert fall gå meg en tur en av disse dagene.

En kald høstdag i Maridalen – innerst på den veien ble for øvrig Todd født 


Foto: Anette-Marie Antonsen i 2xu-topp fra X-life

19 tanker om “Ta en banan

  1. avatarElisabeth Vega

    What, banan i wok?? 😮 er konsistensen god?? Haha vet ikke om jeg tørr prøve! Det så veldig godt ut da 🙂 noe maten din alltid gjør! Synes du er kjempeflink! 😀 stå på <3
    Fysøren for et vakkert bilde av deg!! 😯 du er så pen!

  2. avatarMartis

    Skal faktisk lage kokoscurry-svinewok i morgen, og tenkte å ha pære i (nydelig!), men nå fikk jeg lyst å prøve banan i stedet 😀 sikkert aldeles kjempegodt!

  3. avatarStine

    Hei!
    Jeg har lest bloggen din lenge, men aldri skrevet noen kommentar før. Jeg synes du er kjempeinspirerende, og jeg plukker opp nyttige tips hele tiden.Jeg har selv trent fem-seks dager i uken i flere år nå, med unntak av to-tre uker hver sommer. (En jevn blanding av styrke og kondisjon)Denne sommeren ble det likevel litt anderledes.. To-tre uker, har blitt til to-tre måneder med kun to-tre økter i uken, merker jeg at jeg sliter med motivasjonen. Dette er noe jeg hører mange sier hele tiden, men jeg har aldri vært en av dem. Jeg er litt flau, og litt redd for at all treningsgleden og interessen for sunn mat skal ha blitt helt borte.. 🙁 jeg lurer på om du har noen gode tips til, ikke bare komme igang, men også få noen «hopp» i formen som igjen fører til økt motivasjon.. Jeg er ikke lubben eller noe sånt, men jeg føler at jeg har opparbeidet meg litt mer enn jeg er vant til her og der.. dette ville vansligvis ikke skremt meg, for jeg ville bare gått tilbake til gamle vaner.. men nå som det har gått så lang tid blir jeg litt skremt.. Hehe.. dette ble mye, men er ingen jeg egentlig vil ha tips og råd fra enn DEG.. så hadde blitt glad for svar!=)

  4. avatarMichelle

    å herre, banan med curry OG cashew 😀 JA TAKK!! hihi
    Utrolig herlig bilde av deg Kristine! Ser jo alltid like bra ut 😉

  5. avatarchristine

    Ok, det er vel på høg tid å prøve, sidan du insisterer! ÅH, beste tipset på lenge! risotto er så godt. Skal halde augene åpne p åiherb =)

  6. avatarMaja

    Hei, så flink du er 🙂 Elsker virkelig bloggen din! Og du så stålende ut i nm!!

    Men jeg har et spørsmål, har du noen tips til meg om hvem jeg kan spørre angående å stille i bikni fitness til våren? 😀

  7. avatarSusann Widjegaard

    Hei 🙂 Og hurra for seieren! Jeg blei ikke overraska 😀
    Men et spørsmål: jeg ser du bestiller endel nøtter fra iHerb. Hvorfor gjør du det? Er de bedre enn du finner i butikker i Norge? Vurderte å kjøpe når jeg bestilte derfra, men de veier jo litt også 😉

  8. avatarElaine

    Jeg er så glad for at du finnes jeg, Kristine!

    Etter å ha lest og hørt mye om hva andre tenker etter konkurransen (med henhold til mat – både sunn og usunn og trening) så er jeg blitt nokså satt ut – i hvert fall med tanke på fortiden til flere av de (sf). Jeg er evig takknemlig for at du klarer å få satt alt sammen i et så bra lys som du gjør, det er virkelig imponerende.

    Er det en som har beinene godt plantet på jorden, så er det deg. Du er definitvt den mest «normale» av de alle, og jeg kan med hånden på hjertet si at de andre har mye å lære av deg!

    Tusen takk for at det er mulig å komme hit på bloggen din og føle at man kan fungere uten å måtte gå på diett året rundt og kjempe for en sixpack for så å falle tilbake til der man var – for at alt sammen rett og slett blir for mye å håndtere. Du inspirerer med mat og trening, men på et nivå som er så balansert, her er det virkelig en livsstil – du klarer å få frem at du koser deg med det livet har å tilby – alt i fra proteinpulver til m&m’s.

    «Strong is the new skinny» var egentlig et nokså genialt ordtak, men nå føler jeg at det bare blir misbrukt. Man er kanskje ikke opphengt i vekten lenger, men fettprosenten ser jo ut til å ta stor plass og da er man egentlig tilbake der man var i mine øyne. Det er jo same shit, different wrapping – begge deler handler om å hige etter et tall.

    Nei, enough rambling, hehe. Tror vi bare avslutter med det faktumet at du er rå – basta bom. 😀

  9. avatarMari

    Den kombinasjonen høres jo egentlig meget spesiell ut, men fy flate så godt det er!! 🙂

    Har du prøvd banan og karri pizza? Herlighet, husker når jeg ble introdusert for det på menyen til en pizzaria i Sverige.. Det hørtes bare så ekstremt sært ut at jeg endte opp med å bestille dette, og det smakte jo faktisk kjeeempegodt 😀

  10. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Jules: Sier du det, så bra!

    @Katrine: Takk 😳

    @Elisabeth Vega: Jo, det må du tørre – det er kjempegodt! Om du ikke skulle like det så kan du bare plukke de ut – men det kommer du garantert ikke til å gjøre 😉
    Takk! ♥

    @Lovelyliller.com: Det kommer han garantert til å merke, men do it! 😀

    @charlotte: Hei, og tusind tak! Jeg blir ikke med til Nordisk dessverre 😐

    @Martis: Oi, det hørtes spennende ut – jeg har mye eple i middag, men glemmer pære. Håper det smakte!

    @Maja Nordic: Kjempegodt! 😀

    @Stine: Jeg synes 2-3 økter i uka er bra jeg da :mrgreen: Jeg har det ofte selv.
    Synes du kanskje legger litt vel mye press på deg selv og at du skal gjennomføre et gitt antall økter for at det skal være «bra nok». Kanskje det er det du har gjort feil, aldri hatt lettere uker eller perioder med fri? Man kan ikke presse seg til det ytterste hele tiden, og det er heller ikke nødvendig for å komme i, eller holde seg i god form.
    Formen kommer an på kostholdet!
    Ta deg noen dager fri og gjør noe annet. Det hadde jeg gjort, og om lysten kommer tilbake etter bare en dag så er det bra – om det går en uke er det også helt greit. Prøv også noe helt annet enn du pleier å trene; intervaller, sykkeltur, saltime osv.
    Sunt kosthold og trening hører ofte sammen, svikter den ene følger gjerne den andre etter. Planlegg to dager i uka hvor du lager god, sunn mat fra bunnen av, det vil mest antagelig smitte over til flere dager og ballen begynner å rulle igjen 🙂

  11. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Michelle: Naaam! 😀
    Aw, takk – det var kaldt, men gøy!

    @Kristina: Nei, men jeg kan høre at det smaker nydelig :mrgreen:

    @christine: Den er fantastisk god, du kan jo «abonnere» på den så får du beskjed når den er inne på lager igjen 😀

    @Maja: Hei, og takk for det!
    Du kan ta kontakt med gympartner.no 🙂

    @Susann Widjegaard: Hei! Brazil nuts og Macadamia nuts er billigere der enn i butikken, ellers er det bare fordi de har mye spennende der 🙂

    @Den lille østlendingen: Tusen takk! Ja, den tror jeg du fikser lett og.

    @Elaine: Åh – takk!
    Det vil alltid være mange tilnærmingsmåter til et «normalt» kosthold igjen etter en lang diett, og jeg føler at jeg har funnet en riktig måte for meg. Jeg spiser både sunt og usunt, og vil nok alltid gjøre det.
    Jeg bare håper man finner ut av det ved å følge både lyst/mage og hjerte – og ikke overanalysere ting eller kjempe for å beholde en veldig lav fett%. Feilen med sistnevnte er at hjernen aldri kommer seg helt, den trenger en viss andel fett rundt barken for å fungerer uten tvang/overspising/sug osv.

    Jeg er for øvrig enig i sistnevnte – mange ønsker å stille i konkurranse for å jobbe seg ned i fett% og ikke nødvendigvis for sporten sin del.
    Det er derfor så viktig å skjønne at man ikke blir sterk, stram og sprek uten mat, og at sceneform aldri er langvarig – den kan i verste fall gjøre deg syk om du prøver.

    Ha en strålende torsdag!

    @Mari: Ja, det høres ut som noe et barn kunne finne på å blande sammen :mrgreen:
    Det har jeg vet du, for 4 år siden og den pizzaen var så utrolig god!

    @Kristine: Bare for å gni det inn – her er det helt nydelig nå! Rødt, gult og oransje overalt, knallblå himmel, frisk, kald luft og varmende solskinn 😎

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *