Motivasjon – fra innsiden og ut

«..det som forårsaker aktivitet hos individet, det som holder denne aktiviteten ved like og gir den mål og mening»

Jeg får mange spørsmål om motivasjon. Hva motiverer meg til å trene, og hva slags tips og triks kan jeg gi videre?

Nå er det mest fristende å skrive; Don’t think, just do it!
..men jeg skal utdype det litt, og i tillegg komme med noen overfladiske tips som kan gjøre tiden før og på trening enda litt bedre.


De fleste har et ytre mål og motivasjon når de starter å trene, som for eksempel å komme i bedre synlig form. Stramme opp kroppen som det så fint heter!
Det er både naturlig og forståelig, men dersom ikke dette fokuset endrer seg med tiden så kan det bli vanskelig å motivere seg videre. Man starter ofte i januar og oppnår målet med den såkalte sommerformen noen måneder senere, så hvorfor skal man fortsette å trene utover høsten og vinteren når klærne allikevel skal på igjen?

Jeg var sånn sett «heldig» da jeg startet på helsestudio i 2005, for mitt mål var ikke som mange andres. Jeg hadde i utgangspunktet ikke et ytre mål, men et indre – jeg ville trene meg sterk og frisk på grunn av hjertediagnose.
Det ble ytre mål i tillegg etter hvert som kroppen endret seg, alt rundt dette med fitness, men det opprinnelige målet har jeg holdt fast ved. Jeg tror det var derfor jeg kun etter ett år stoppet å gå inn for å bygge meg sterkere og større, det var ikke et mål jeg hadde. Jeg vil være sunn og sprek = frisk!
Ikke misforstå, man kan selvfølgelig være det selv om målet er å bygge, men for meg var det viktig å finne motivasjonen i noe annet enn å øke vektene og størrelsen.

Vane:
Man kan faktisk venne seg til trening, få det inn som en god vane. Jeg tror det er det som har skjedd i mitt liv, det er en vane. Det hadde vært utenkelig å slutte med det, på lik linje som at jeg pusser tennene hver kveld og bruker bilbeltet hver gang jeg kjører.

Interesse:
Du har hørt det før, men du må trene noe du mestrer og synes er ok. Og for all del, prøv nye ting. Ikke fortelle deg selv at du ikke liker det før du har prøvd, du kan gå glipp av mye bra!

Konkurrere med deg selv:
Det å ønske å bli god i en aktivitet, sette seg tids- eller vektmessige mål. Ikke for en pokal eller medalje, men for å kunne oppleve det endorfinrushet av å jobbe mot og ikke minst oppnå et mål man har satt seg.

Man kan også finne mye motivasjon i:
– Nye treningsklær
– Nye sko
– Ny musikk

– Ny på håret – flette!
– Planlagt middag etter trening
– Tren akkurat det som frister

Og tilbake til «just do it» – ikke tenk så mye i forkant, se heller for deg hvor bra du vil føle deg når kroppen har fått jobbet litt.
Gjør deg selv den tjenesten, det er du verdt!


Fotograf: Rolf-Ørjan Høgset

26 tanker om “Motivasjon – fra innsiden og ut

  1. avatarSilje

    Fantastisk godt indlæg Kristine 😛
    Jeg kan nemlig godt tenke for mye – og dermed bliver treningen ikke til noe. Har en jente på snart 7 måneder, og synes ikke det er lett å komme i gang med at trene igjen. Har trenet mye før jeg blev gravid, men hadde under graviditeten problemer med iskiassmerter. Nå trener jeg bare, når jeg triller med barnevognen – og har enkelte gange en styrkeøkt i stuen med egen kropsvekt.

    Vet ikke om du kender til henne, men jeg har kigget lidt på Zuzana Light´s workouts – er det noe du kan «anbefale»? Tror du jeg får resultater, om jeg træner disse workout 4-5 gange i uken?

    Klem Silje fra Danmark (om du undrer dig over det dårlige norske ;-)…)

  2. avatarAnette

    Kjempe bra innlegg!
    Jeg har selv funnet ut at hvis jeg skal «gidde» å trene, så må jeg trene noe jeg liker – og kanskje jeg en vakker dag får lyst til å gjøre det jeg ikke liker så godt nå (les kardio 😛 )!

  3. avatarJane

    Fint innlegg! 🙂 Vil du utdype litt det du mener med at du sluttet å fokusere på å bygge men holde deg sunn og frisk? Hva som blir forskjellen på treningen og kost evt? Ha en fiiiiin deg, både deg og Todd! 😀

  4. avatarHeidi

    Spalteskribenten Kristine! 😀 Du skriver så bra at du burde vært journalist 😉

    Masse lykke til i helga! Du skal vite at jeg heier på deg selv om jeg ikke har anledning til å sitte i salen.

  5. avatarJay

    Du har hjertet (og hodet) på rett plass du, og like fornuftig som alltid 🙂 Trener selv for å forebygge/få utløp for stress i forbindelse med en hektisk jobb. Treningen har dermed blitt mitt fristed, og jeg liker det! Forresten utrolig flott det bilde av deg med nettinggjerdet =)

  6. avatarjulia

    hei kristine 🙂 du er en super motivasjon!!! jeg trener på elixia, spiser karbionadedeig, går på mølla med hevning… alt du gjør 😉 er nok en litt crazy fran sånn sett 😛 men du, hvordan går man frem for å få en coach egentlig??

  7. avatarLisa

    Hei :D!
    Jeg bare lurte på en ting!
    Leste ditt gamle innlegg om fluff (eggehvitter og proteinpulver)
    Blir ikke fluffen god viss man bruker et proteinpulver man egentlig ikke er så veldig glad i :S?
    Mitt er litt kvalmendes….
    Du er forresten kjempe motiverende og flott dame ;)!

  8. avatarOda

    Hei Kristine!

    Jeg har flere ganger søkt på nettet ang. trening og kosthold og detter stadig innom bloggen din. Jeg har nå lest igjennom samtlige innlegg, og kjenner jeg blir mer og mer motivert til å starte opp igjen med styrketreningen. Bakgrunn: Jeg har gått ned 18 kg. over et år, og har nå trent 4-5 ganger i uken styrketrening med litt kardio. Jeg har prøvd å følge en diett, men syns det er vanskelig å skulle komme på middager, lunsj o.l selv så har sklidd litt ut der. Når det skjer, så vil jeg ikke få det resultatet jeg ønsker,og må inrømme at når jeg ikke har fått de muskelene og synlige resultatene jeg ønsket, så hr jeg gitt litt opp..

    Kjæresten trener enda, og jeg vet han syns det er fortvilende at jeg har gitt litt opp, når jeg har hvert så godt i gang. Elsker jo å trene, og elsker å se resultater. Probemet er bare at jeg ikke klarer å se resultater, selvom jeg har trent og spist riktig en god stund. Bygger muskler svært sakte, og sliter med å gå ned i fettprosent.

    Jeg lurer derfor på om du har mulighet til å legge ut et treningsopplegg som du bruker, eller sende på mail dersom du ikke ønsker å legge det ut. Slik at jeg kan bruke elementer av ditt treningsopplegg inn i mitt. Så kan jeg få litt variasjon, og se om jeg kan få lagt opp opplegget litt annerledes. Du er en stor motivasjon for meg, og jeg kjenner når jeg nå sitter her i sofaen at det kribler etter å starte opp igjen med styrketrening!!

    Tusen takk Kristine! jeg skal fortsette å følge deg fremover, og er spent på å se de neste innleggene dine!

  9. avatarKristine

    @Silje: Takk for det! Og gratulerer med en liten en.
    Jeg har aldri hørt om henne, så det vet jeg ikke dessverre. Jeg anbefaler den treningen som du synes høres morsom og passende ut i den situasjonen du er i nå 🙂

    @Karoline: Tusen takk for det, men dette skulle handle om indre motivasjon i seg selv 😀
    Str S

    @Anette: Takk for det! Enig, hadde aldri orket å gjøre noe jeg ikke synes var litt ok i hvert fall 🙂

    @Jane: Jeg sluttet å tenke at jeg måtte løfte tyngre for hver gang og følge en slags fremdriftsplan i forhold til dette, jeg hadde jo den muskelmassen jeg ønsket.
    Maten har alltid vært ganske lik.
    Takk i like måte! 😀

    @Heidi: Yey! Tusen takk! 😀
    Det betyr mye for meg, takk!

    @Jay: Ja ikke minst det! Styrketrening når jeg ikke vil tenke noe særlig, og kardio når jeg trenger å la tankene vandre 🙂
    Takk!

    @julia: Hehe – det viktigste er at du gjør det fordi du vil, og får både utbytte og fremgang av det. (Jeg gjør og spiser jo mye annet enn det som vises på bloggen her).
    Jeg har aldri hatt coach så det vet jeg ikke, men jeg regner med at du kan søke litt på nettet og sende en mail til en du mener passer?

    @Lisa: Jeg tror man må like proteinpulveret man bruker, det vil smake ganske likt 🙂
    Takk!

    @Christine: Tusen takk!

  10. avatarKristine

    @Oda: Jeg følger ikke noe fast treningsopplegg, så det kan jeg ikke dessverre.
    Jeg har lenge fulgt en 2-splitt (underkropp/overkropp) fire dager i uka, og det pleier å bli sånn ca det fortsatt – men det blir som oftest akkurat det som passer meg den dagen. Også liker jeg å kjøre kardio et par ganger i uka for å holde hjertepumpa i gang 🙂
    Takk for det, og lykke til med treningen!

  11. avatarThie

    Kjenner meg igjen litt på det med ett indre mål.!
    Jeg hadde fikk en blodpropp i venstre og høyre hjerne, og ble totalt grønnsak som 5 åring. Rikshospitalet visste ikke hva som skulle gjøres, og lot meg bare ligge. Foreldrene mine ha ikke opp, og det ble mye gå trening i sykehuskorridorene hver dag, snakke, tegne og andre ting måtte også trenes på.
    Pr dags dato, vil jeg di jeg er så frisk som jeg klarer å bli, etter massiv hofteoperasjon og ankel operasjon. Så henger ikke venstre siden med alltid, og må leve med at jeg har spasmer og muskler som ikke vil slappe av. Men med trening så holder jeg kroppen sterk og frisk, motorikken i venstresiden kunne ikke vært bedre, nettop pågrunn av trening. Trener 5-6 ganger i uken, og trener det jeg føler kroppen trenger for å fungere opptimalt. Så motivasjonen min dør aldri ut, jeg gleder meg meste av dagene til å gå å trene. For det føles då bra. Føle at kroppen fungerer normalt. At jeg er sterk og rask samtidig. Og de dagene med mindre motivasjon, og de dagene jeg absolutt slår meg vrang, har jeg noe dom heter viljestyrke 😉

  12. avatarElisabeth Vega

    For et kjempe bra innlegg!! Du er så bra du, Kristine! 😀 Du er virkelig en motivasjon! Og jeg må si meg enig med at trening blir en vane! Jeg er blitt avhengig av å trene, jeg MÅ trene, for ellers føler jeg meg ikke bra.. Jeg har sakt det mange ganger før, men du ser helt AMAZING ut!! Fysøren 😀
    Utrolig bra skrevet, du er rå!

  13. avatarKristine

    @silje’s fremgang: Takk 😀

    @Thie: ♥ Så flink du er! Jeg blir alltid så glad og full av begeistring når mennesker trosser alle odds og kjemper på videre, man gjør sykdom og negative opplevelser over til noe positivt.

    @Frøken Mat: Hør hør 😛

    @Lovelyliller.com: Det er det som gjør at vi alltid kommer til å trene og holde oss aktive 🙂

    @Elisabeth Vega: Det er en veldig god vane å ha! Når det er sagt får jeg hverken dårlig samvittighet eller følelse om det går noen dager uten 😆
    Tusen, tusen takk!

    @Irene: Be braindead, go train 😎
    Takk!

    @Anonym jente: Gjør det! Budskapet er at man må tenke mer på følelsen det gir, og mindre på kroppsfiksering 😀

  14. avatarRandi

    Nettopp det jeg trengte!
    Så jeg har et motivasjonstips selv, lese bloggen din! 🙂

    Masse lykke til i helga, det kommer til å gå kjempebra!*Heia,heia*

  15. avatarMaja Nordic

    Det mest viktigste som du skrev er å finne inne motivasjon, tror jeg 😀 Det bør ikke være bare å ha sommerform, det bør være litt mer. Det samme inne motivasjon har jeg fant med bloggen min – nå føller jeg litt obligert til å leve sunt og trene og det er det beste resultaten som jeg fikk fra min bloggen! 😛

    Lykke til med NM, jed skal komme på lørdag og støtte deg! 😀

  16. avatarElisabeth Christine

    Helt supert innlegg, og du skriver utrolig bra – som vanlig! Henter mye inspirasjon og motivasjon fra bloggen din, digger deg, rett og slett! Og gratulerer så mye med seieren, den fortjente du virkelig 🙂
    Du er rå, Kristine!
    Stor klem fra fast leser <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *