Aktiv hvile og potetmosgrateng

Det ble helt styrkefri i dag, kun et par gåturer. En da jeg våknet, og en litt senere med fint selskap.

Ok, så jeg jogget i noen minutter – bare for å kjenne etter, men med mine sprengte legger og Lill A sin snikende hold/sting så ble det til slutt gåtur. Heldigvis egentlig, godt å bare gå og nyte noen ganger. Vi gikk på et av de fineste stedene jeg vet om, noen runder ved stranda i nærheten.

1 time og 6,7 km senere var vi ganske fornøyde


Dagens middagstips er skikkelig helgekos (selv om jeg ofte lager den i hverdagen og);

Potetmosgrateng

Skjær poteter i mindre biter og kok i 15-20 min, mos deretter sammen med kesam, philadelphiaost, salt og pepper.
Stek karbonadedeig sammen med hvitløk, vanlig løk, hakkede tomater og krydder.

I en form legger du først kjøttsaus, deretter potetmos, og drysser godt med ost på toppen. Inn i ovnen på 200 grader til osten blir gylden.

Dette begynner å bli et kjent syn på bloggen, men blir man noen gang lei av god mat?

Ha en fantastisk lørdagskveld videre uansett hva du gjør – for min del er nå joggebuksa på og tærne krøllet opp i sofaen under et pledd, med mer god mat og kos.

17 tanker om “Aktiv hvile og potetmosgrateng

  1. avatarIda

    Hei, Kristine! 🙂 Er daglig innom bloggen din for spennende mattips, spesielt mtp søtsaker.
    Er en ting jeg lurer på da, når det gjelder mandelmel vs. kokosmel. Har nettopp begynt å bruke mandelmel som erstatning for hvetemel, men har lagt merke til at du bruker en god del kokosmel i dine oppskrifter. Er det spesielt stor forskjell i konsistens når det gjelder baking? Kan jeg erstatte kokosmelet med mandelmelet, eller burde jeg gå til innkjøp av kokosmel?

    Ha en strålende helg videre! 🙂

  2. avatarchristine

    Du MÅ ikkje trigge foten din frøken!! Små enkle skader utvikler seg til større skader på den måten..oppsøk hjelp!:) Hærlig mat som vanleg 🙂

  3. avatarIrene

    Maten din er til STOR inspirasjon ! Jeg er ikke veldig glad i å lage mat , og har lite fantasi (selv med en far som er kokk) Men finner stor glede i å lage OG spise maten jeg finner på bloggen din ..tusen takk ❤

    God lørdag til deg !

  4. avatarVilde Sofie

    Jeg er veldig for aktiv hvile! En hviledag vil som regel si i hvert fall en gåtur (siden jeg ikke har bil eller busskort, blir det som regel trasking til skole, jobb og/eller byen). Gratengen ser digg ut! Jeg skal ta for meg av lørdagsgodiset nå (eller restene av fredags- og torsdagsgodiset, kan man vel si 😉 ). Ha en finfin lørdagskveld 🙂

  5. avatarkristina

    herlighet, det så godt ut! gjett om jeg skal ha det til middag imorgen!

    Men en ting lurer jeg på, du pleier ikke å ha så mye grønnsaker til middagen, imotsetning til andre fitnessere eller sunnhetsinteresserte, hva kommer dette av? Spør bare av ren nyskgjerrighet!

  6. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Ida: Ja, mandelmel gir litt tyngde til baksten – mens kokosmel gir mer saftighet. Jeg foretrekker egentlig en 50-50 blanding av de to 🙂
    Fortsatt god helg!

    @christine: Jaa 🙁 Skal ikke trigge det mer nå, sitter og masserer (fy f…så vondt) as we speak.

    @katjuska: Yes we had fantastic weather today, sunny and 18 degrees! 🙂

    @Lill Adriana: :mrgreen:

    @Irene: Du er så god ♥ Så koselig å se (på instagram) at det faller i smak.
    God lørdag til deg og dine!

    @Vilde Sofie: Aktiv hvile er godt for både kropp og hode, fikk jo virkelig ryddet opp i tankevirksomheten og.
    Har du spart godis siden torsdag så er det virkelig velfortjent nå ja! 😀 Kos deg videre søta!

    @kristina: Ja, det må du!
    Hva? Jeg er jo grønnsaksfrelst, spiser det 90% av tiden 😀 Akkurat her er det bare løk og tomat, men det er alltid noe. Forskjellen er kanskje at jeg spiser det på en litt annen måte, grønnsaksmoser, gratenger, kaker osv.

  7. avatarAnne

    Potetmogratengen ble fort en favoritt her i heimen og!:) Men hvor mye kesam og philadelphia bruker du i sånn cirka? Min potetmos ble veldig rennende i løpet av steketiden, så lurer på om det kanskje ble litt for mye oster i.. :S

  8. avatarTanya

    Ser jo kjempegodt ut!: )
    Håper du blir fort bra i føttene dine, og du må huske å ikke presse deg med jogging slik at skaden blir værre : /
    God bedring, Kristine!:)<3

  9. avatarTone

    Hei 🙂 Hvordan type strøost bruker du?
    Er ost fy fy i hverdagen?
    Tusen takk for en inspirerende blogg. Jeg er innom hver dag,sitter klar med penn og papir 🙂

  10. avatarMichelle

    Lange spaserturer er jo kjempekoselig :mrgreen: skal faktisk gå en tur i dag med en venninne.. ut i regnet for å så komme in i varmen med sofakos 😛
    Ha en fin søndag Kristine <3

  11. avatarIngrid

    Jummy, den gratengen så sinnsykt god ut! Du lager så mye spennende og lettvint 😉 Denne må jeg teste ut en gang!

  12. avatarKristine

    @Marianne: Takk ♥ Håper du får en strålende uke!

    @Anne: Det kommer helt an på hvor mange poteter du bruker. Jeg bruker sånn ca 4 og da blir det rundt 2 ss kesam og 2 ss philadelphia.
    Ta heller en og en skje og mos til du får ønsket konsistens – den skal være tykk 🙂

    @Tanya: Tusen takk – har tatt det veldig med ro de siste dagene 🙂
    Ha en fin mandag!

    @Tone: Jeg river lett-ost over – varierer mellom de forskjellige – og litt parmesan over. Ost er ikke fy-fy i mitt daglige kosthold i hvert fall 🙂

    @Michelle: Det er det! Håper du hadde en koselig langtur ♥

    @Ingrid: Den er såå god! Kos deg 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *