Det er i motbakke det går oppover

Korsryggen verker og det er venstresiden som er verst, det meste gjør vondt; å sitte, ligge, stå, gå, trene.. Syyyt! Jeg vil så gjerne at kroppen skal lystre, nå er nemlig hodet, lyst og motivasjon på topp.

Det er kanskje en blanding av galskap og viljestyrke, men jeg gir meg ikke. Nekter å legge meg ned for telling, så jeg beveger meg – ikke for å trene, men for å bli bedre. I dag har jeg gått to lange turer, en ute og en på mølla. Avstand til sammen: 1,4 mil. Styrketrening må vente, jeg får vondt bare av tanken.

Lunsjtips;
Brødskiver med egg og makrell i tomat

Jeg fikk tips fra dere om sistnevnte i forhold til omega 3, og jeg er glad jeg husket å kjøpe det – det er jo så godt!

Så godt var det at jeg måtte lage meg en større tallerken med minitoast, philadelphiaost, kalkunskinke, egg, majones, makrell i tomat, kalkunbacon og litt basilikum.

Middagstips;

Kylling- og reddikspyd med mangosalsa

Tre annenhver kyllingbit og reddik på et spyd, krydre godt og stek i ovnen på 200 grader i 20 min. Jeg hadde mer kylling til overs som jeg stekte i panne sammen med litt spinat. Ved siden av hadde jeg en frisk mangosalsa.

Det er jo nesten sommervær ute nå, håper dere får en strålende onsdag videre!

31 tanker om “Det er i motbakke det går oppover

  1. avatarBeaG

    Så bra med motivasjon på topp!!! For ett og et halvt år siden var jeg på grensen til overvektig og helsen var langt fra på topp. Nå er jeg minst 12 kg lettere og med mye mer muskler enn før. Din blogg var en av de som inspirerte meg mest til å bli sunnere og begynne å løfte vekter. Husker godt at jeg satt oppe til langt på natt og leste. DET var sikkert ikke så sunt da. Burde vel strengt tatt sovet… 😆 Men takk for all insirasjonen og motivasjonen du har gitt meg!

  2. avatarChristina

    Jeg har slitt med ryggen selv i nesten to år nå (av og på) og vet godt hvor j**lig kjipt det er. Har du tatt MR og vet at du ikke har prolaps? Jeg lover å krysse alt jeg har for at du blir bedre raskt! 🙂

    I går var jeg på nytt behandlingssted der jeg ble fortalt at isjasnerven ligger i klem laaaangt inne i rumpa, så jeg håper og tror at jeg endelig kan ha funnet problemet, og også løsningen… Ha en fin dag vakre, vakre Kristine!

    (Ps, du får trøste deg med at kroppen i det minste SER sabla bra ut, nå som den ikke fungerer helt som den skal 😀 )

  3. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Julianne: Å takk 😳

    @BeaG: Wow – gratulerer så mye!!
    Tusen takk for det, men det er du som har gjort jobben! 😀

    @Christina: Nei, jeg har ikke vært hos legen (enda). Nå som den verste hevelsen har gitt seg så kjenner jeg at smerten sitter på ett sted helt nederst i ryggen, like stort som en knyttet neve. Prolaps er vel mer strålende smerte nedover ben osv.?

    Så bra at du muligens har funnet ut av hva det er! Man blir jo helt desperat etter svar og løsning når man har så vondt. Krysser fingrene for at vi begge blir bedre snart 🙂
    Tusen takk 😳

    @Sophie: Jeg finhakket chili og blandet i litt sitronsaft, salt og pepper sammen med en oppskåret mango. Jeg manglet rødløk for at den skulle bli helt komplett 🙂

  4. avatarVeronica

    Jeg sliter også med korsryggen, høyre siden her 🙁 fått sterke smertestillende og betennelsedempende av legen nå, er visst litt betent.. får håpe det blir bedre. Jeg legger meg heller ikke flat, gjør vondt det. Så beveger meg for å bli frisk! 🙂

  5. avatarSilje

    Så utruleg kjipt at ryggen din streiker. Men du står jo på fordet du 🙂
    Du er fortsatt ein kjempe inspirasjon, sjøl om min motivasjon ikkje er heilt på topp om dagen. Og eg blir ganske imponert når du seier at 1 mil på ein time er sånn passe. Hehe, det er vel heilt der det skal vere? eller?? 🙂 stå på, du er suveren!
    Ein anna ting eg lurer på, som sikkert er spurt om her 1000 ganger. Det der lav-karbo brødet i sverige…har leita og leita, på begge butikkene, men finn det ikkje. Er det i frysen eller blandt dei ferske brøda?

    God bedring Kristine! (Og så blir eg så glad når eg ser at andre jenter svetter lit og 😛 )

  6. avatarMerete

    Du ser kjempeflott ut! 🙂 synd med ryggen, har du sjekket deg for skolioser? (kan føre til kompensasjonsholdning i lumbalmuskulaturen siden ryggen blir S-formet istedet for I-formet hvis du ser den rett foran deg i røntgen forfra). Jeg har det, vises ikke utenpå, men kjennes slik du beskriver – fordi man konstant belaster diagonalt når man tror man belaster muskulaturen likesidig) ? Jeg får som regel vondt på høyre side i korsryggen, og venstre side bak skulderbladet :p

  7. avatarKari

    Helt utrolig, du har klart å inspirere meg til å begynne å jogge (dog i ganske så rolig tempo), men det hadde jeg aldri trodd noen skulle klare. Tusen takk 😉 ! Setter stor pris på bloggen din!

    Ønsker deg god bedring og håper det retter seg snart! 🙂

  8. avatarKamilla

    Spiser du bevisst lite karbohydrater? Går mye i grønnsaker, men lite pasta, ris, poteter etc., ser jeg.

  9. avatarElise B

    Neii, sjå der da gitt 😛 Makrell i tomat, nammminammi 😀 hehe.. Spiste det i dag tidlig jeg også 🙂 noe av det beste jeg vet å ha på brødskiva!

    Huff.. ikke no særlig det med ryggen da 🙁 Vet hvor kjedlig det er når man er så motivert og er i god form!!

    Jeg har nesten de samme problemene som deg bare at det sitter i skuldrene/nakken. Stiv og øm i muskulatur, det «knaker» og «knekker» når jeg rører på de (problemet sitter i bløtdelerne i muskulaturen sier legen?). Ubehagelig! Har hatt det siden Mars i år og er så lei. Jeg har vært på MR og de fant heldigvis ingen prolaps. Jeg begynte å trene veldig tungt og MYE for omtrent 1 1/2 år siden ved siden av en hektisk hverdag på jobb og tøffe tider i familien. (Jeg er veldig bekymringsfull til info!hehe) Så problemene ligger nok der kanskje? tenker veldig mye.. trodde ikke det skulle ha en sånn effekt men..

    Nå går jeg til fysio og kiropraktor. Har fått øvelser til skuldrene også. (innad-utad rotasjon, roing osv) Jeg føler at jeg kanskje har fremgang, men det går veldig opp og ned 🙁 dess… akkurat nå har jeg hatt 3 dager med treningsfri siden jeg er så stiv og øm i nakken og skuldrene. Det er kjedlig når jeg har kommet så langt i treningen og at man virkelig begynner å kjenne at man er i form. Jeg er nesten tom for ideer på hva jeg skal gjøre. Det er vell tid og tolmodighet som skal til.. 🙂

    Kanskje du har noen tips eller erfaringer? 🙂 Jeg er litt redd for at jeg kanskje har trent litt for hardt/tungt det siste året, og kanskje litt for mye også.. Til vanlig trener jeg styrke 3 ganger i uken, og så er jeg ute på morgentur ca. 4 ganger i uken + kanskje en lengre tur på ca. 1 1/2 -2 timer. Håper du kan hjelpe meg 🙂

    Ellers ser du flott ut fiine Kristine!! 🙂 Du er en inspirasjon for meg og jeg digger bloggen din!! 😀

    MASSE GOD BEDRING TIL DEG 🙂 🙂 🙂

    Klems fra «TreningsGLADE» meg:-*

  10. avatarKristin

    Så utrolig kjipt med ryggen din da 🙁 Men ryggsmerter skal man ta på alvor, så sikkert lurt å ta det litt roligere som du gjør nå. Håper du blir bra igjen snart fine deg!! 🙂

    Åh, makrell i tomat er en av mine all-time favoritter. Så utrolig godt (og med egg på toppen bare enda bedre :mrgreen: )!! Spiser makrellen rett ut av boksen med gaffel jeg da 😆

  11. avatarMichelle

    uff, kjedelig med vond rygg.. har selv litt på knærne.. kjedelige greier.. men går fint om jeg tar litt hensyn 😉 men deilig med lang tur da Kristine. Litt er bedre enn ingenting :mrgreen:
    Masse god bedring <3

  12. avatarFineliner

    Nei, så kjipt å høre 🙁 Jeg føler med deg. Noe av det «verste» som kan skje treningsglade mennesker er å få en skade eller bli syk slik at man ikke får trent at all, eller at man må trappe ned på økter selv når hodet er innstilt på å gi alt. Det er så irriterende kjedelig. Heldigvis har ikke kokkeleringsgnisten slukket hos deg og du klarer fortsatt å gjennomføre kardioen:smile:
    Ønsker deg kjempe god bedring og håper det ikke er noe alvorlig 😐 <3

  13. avatartherese

    Huff så kjedelig med ryggvondt! Har hørt at trening med f.ex Nike Shox ikke er å anbefale under knebøy osv., fordi det gir feil belastning i rygg pga forhøyningen på hælen. Kanskje dette er en mulig årsak? Håper du blir fin igjen snart da! 😉

  14. avatarLisbeth

    Huff, så kjipt. Kan skrive under på at jeg vet hvordan den følelsen er… Hodet vil, men kroppen lystrer ikke.

    God bedring 🙂

  15. avatarJanicke

    Du ser så utrolig bra ut, Kristine!! Veldig fine armer og skuldre på deg. Og mage, rumpe, lår, rygg. Jaa – rett og slett drømmekroppen!

  16. avatarKristine

    @Veronica: Så kjedelig 🙁 Vi får gå oss friske igjen, med godt mot og humør! 🙂

    @Silje: Jeg har inntrykk av at de fleste som er drevne jogger en mil på under en time, men for all del – jeg synes det er stort bare å klare det, uansett tid 🙂
    Brødet ligger sammen med de andre brødene på MaxiMat, men det er ofte utsolgt.
    Jeg svetter som en gris :mrgreen:

    @Merete: Jeg har ikke skoliose, fikk faktisk sjekket ryggen hos kiropraktor (røntgen) for noen år tilbake og jeg har både en rett ryggrad og akkurat like lange ben (yeah). Problemet mitt er at jeg har en veldig svai korsrygg, og har slitt litt med en utglidning nederst etter at jeg hoppet og landet forkjært for tre år siden (fra en liten stein liksom, så unødvendig og teit..) 🙄 Den har nok kommet tilbake nå pga mye (og tung) knebøy.

    @Kari: Oi oi så bra! Du skulle ha sett de første gangene jeg jogget, det gikk saakte. Det gjør fortsatt det innimellom, men det er fortsatt en god følelse 🙂

    @itstraining- trening og kosthold: Det håper jeg og! Tuusen takk søte 🙂

    @Kamilla: Nei, da har du ikke sett litt lengre tilbake i bloggen 🙂 Grønnsaker prøver jeg alltid å få i meg mye av, for jeg liker det veldig godt. Ris er jeg ikke så glad i, pasta er ok – spiser det innimellom, og poteter er kjeempegodt (spiser ofte norsk moussaka, rotmosgrateng, ovnsbakte poteter osv).

    @Elise B: Det ER så godt! 😀
    Det du beskriver av vondter høres ikke bra ut stakkar, det høres ut som det jeg opplever før konkurranse – uten at jeg vet hvordan du ser ut, så kan slike problemer oppstå av for lav fett%. Det er godt mulig du driver litt hardkjør med kroppen og kanskje skulle hatt mer hvile og restitusjon, det hadde i hvert fall jeg prioritert 🙂 Det viktigste er å ha en velfungerende og sprek kropp!
    Klem

    @Kristin: Det må tas på alvor ja, er livredd for å ende opp med noe kronisk.
    Jeg tror jeg må spise litt rett fra boksen neste gang jeg og 😉

    @Michelle: Jeg kan egentlig bare reklamere på hele venstresiden min, jeg har nemlig hatt litt problemer med både fot, kne, hofte og nå korsryggen der :mrgreen: Men – med litt hensyn og tålmodighet blir det bedre.
    Tusen takk ♥

    @Fineliner: Det er utrolig kjedelig.. 😐 Godt man kan trøsteshoppe litt, så nå har jeg kjøpt meg nye løpesko tilpasset til meg – da må det jo bli bra etterhvert 🙂
    Takk søte!

    @Cecilie Lykke: Jeg er så glad for at dere minnet meg på den, fantastisk godt!
    Takk 🙂

    @therese: Bingo – lurer på om det er en av hovedgrunnene 😕 Nå har jeg kjøpt meg nye sko på löplabbet! Og bentrening skal utføres barbeint – eller med labbene (vibram fivefingers).
    Takk!

    @Lisbeth: Jeg har opplevd det så altfor mange ganger i livet 🙁 Men, gode ting skjer med de som er tålmodige – eller noe i den duren 😀 Takk for det!

    @Janicke: Oi, takk – det var da veldig hyggelig av deg 😳 ♥

    @Emilie: Tusen takk, koselig 😳 🙂

  17. avatarMaja

    Kom deg til kiropraktor! Evt naparat, og til nøds lege. Dyrt og vondt, men værdt hver ei krone. En av tingene som hjelper meg og min ubrukelige rygg, er selvmassering. Jeg har ei hjemmelagd skumrulle (pvc rør, sitteunderlag og racingtape), ei kjevle og en tennisball. Rulla og kjevla bruker jeg til å ta stølhet i lår og knuter i gluteus- sistnevnte er det som ofte trigger min korsrygg, stramme rompemuskler hjelper IKKE mot en anspent og vond rygg! Ballen bruker jeg mer direkte på musklene i korsryggen, og det hjelper veldig mye for min del, som vanligvis sliter med skoliose, leddgikt, hofteleddsdysplasi og litt smårusk i knærne. Jeg følte meg veeeldig dum første gangen jeg satte meg på kjevla og rulla rompa, men det hjalp såpass mye att jeg kunne ikke stoppe. Jeg anbefaler deg å prøve det, i tilleg til å såklart komme deg til en kiropraktor 😉 Det er ikke altid man kjenner att man har knuter/stramme gluteus, men prøv!

  18. avatarJane

    God bedring ! Men du ser ihvertfall veeeldig bra ut, jobber selv etter den ryggen der altså 😀
    Hvor i Sverige finner du Celsius og genererer andre matvarene du handler? (Steviasaften osv) 🙂

  19. avatarHanne

    Godt å høre at du vet hva vondt’en skyldes, om ikke annet. Håper du blir bedre igjen raskt (og selvfølgelig at du blir kvitt det for godt)!
    Du er forresten alltid flott, men her kommer virkelig lårene til sin rett. Ikke mye pinglebein nå, nei :mrgreen:

  20. avatarAnn Katrin

    Kommer langt med et humør på topp og en slik innstilling!
    Fikk selv en lyskestrekk på befalskoleopptaket, og er veldig kjipt i etterkant og ikke trene det du vil, fordi kroppen sier nei! (jeg fikk skoleplass forresten :mrgreen: )
    Men har veldig tro på å være «aktivt i ro» er mye bedre enn å ligge rett ut og vente på at ting skal bli bedre, gjelder bre å være litt løsningsorientert 😉
    God bedring til deg! Du ser helt smashing ut 😀

  21. avatarsilje

    Har en del ryggproblemer selv, og for meg hjelper det veldig å «stive av» med belte under knebøy, samt gode sko såklart! Ser at du ikke bruker belte (på bildene hvertfall 😉 ), kunne det vært en idé? God bedring, fina!

  22. avatarMalin

    Oslo Maraton neste? :mrgreen: Trenger jo bare løpe 1 mil, og der ligger du jo veldig bra ann! Tommel opp altså – du er kjempe flink.

    Men veldig leit med korsyggen din. Ser du har fått en del råd allerede, så håper du finner utav det. En av grunnene til at løpingen ikke har vært i fokus hos meg på en stund, er fordi jeg fikk så mye plager… Da er det litt kjekkere å sykle 😉

  23. avatarSara

    Hej! Du är så duktig och vacker! Tänkte bara höra med dig, kan du inte skriva lite hur du tränar? Upplägg och övningar under en vecka, hur ser det ut? 🙂
    Massa kramar från sverige

  24. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Maja: Jeg gikk mye til kiropraktor da jeg først begynte å slite med dette for tre år siden, men nå som jeg tar mer hensyn til kroppen og er flinkere til å tøye og stretche så har jeg blitt litt og litt bedre for hver dag. Kjevle har jeg lenge tenkt på å prøve, takk for påminnelsen! 😀

    @Jane: Jo takk, håper jeg blir kvitt dette helt ganske snart!
    Jeg handler på Maximat på Nordbysenteret 🙂 (Celsius kjøpte jeg på Bodypower ved siden av).

    @Hanne: Det håper jeg og! Etter vekten å dømme (i forhold til speilet) så har det sneket seg på noen gram i løpet av et par år – får håpe det er på bena 😀

    @Ann Katrin: Gratulerer med skoleplassen til tross for lyskestrekk – bra jobba 😀
    Jeg har stor tro på å aktivisere seg frisk! Takk takk 🙂

    @silje: Jeg bruker belte de gangene jeg skal kjøre tungt-tungt (ikke så altfor ofte :mrgreen: ), ellers tror jeg at jeg ikke har vært flink nok til å prioritere riktig sko (eventuelt uten) på beintrening generelt.
    Takk for det! 🙂

    @Malin: Jeg er med hvis du er med 😆
    Tror kanskje jeg skal variere litt med sykling fremover, jogging er tøft for både føtter, knær og hofter har jeg funnet ut 🙄

    @Sara: Hej tjejen, tack! 😳
    Jeg trener styrke 3-4 dager i uka; ben+axlar to ganger i uka, og overkropp 1-2 ganger i uka.
    Kardio trener jeg stort sett to ganger i uka, rask gange (powerwalk) eller jogging i 45-60 min.

    Kan skrive mer om øvelser etc senere 🙂

  25. avatarRegine Vinnes Solberg

    ååå jeg må bare takke deg for de heftene! utrolig hvor strukturert og oversiktlig du har laget dem 🙂 tusen takk, du er en sann motivasjon 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *