Hva spiser jeg egentlig

Tenkte jeg skulle vise dere litt av hva jeg koste meg med i helgen.
Jeg spiser ikke etter noe spesielt opplegg, diett eller rigid mønster, men jeg har allikevel min egen måte som jeg foretrekker. Det innebærer blant annet;

– Spise mesteparten av dagsinntaket mitt på ettermiddagen og kvelden
– Spise proteinrikt
– Ikke veie eller telle mat og kalorier
– Holde meg unna sukker og hvitt mel på hverdagene

Som et resultat av dette blir det ofte litt ekstra godt i helgene, for jeg er dessverre altfor glad i det siste punktet til å la det være helt. Sukkeravhengig tror jeg det kalles.

Polarbrød med smør, brunost og jordbærsyltetøy

Sushi


Surt godis

Vestlandslefser

12 lefser – slå den!

Jeg skjønner at jeg er uredd med tanke på inntak når jeg leser hva andre unner seg av såkalt frimåltid, spisedag, oppkarbing eller utskeielser. The girl can eat! :oops:

.
I dag ble det kjøttrull til middag;

Karbonadedeig krydret og blandet med egg og litt bakepro(tein), klemmes utover et bakepapir. Valgfritt fyll – her ble det parmesanost, oregano og mais. Rull sammen og stek i ovnen på 200 grader i 25 min.

.

Nå skal jeg kose meg med litt sunn bakst – ha en fin mandag videre!

37 tanker om “Hva spiser jeg egentlig

  1. avatarmartev

    du viser oss en så motiverende matglede:) til og med i helgene virker det som du er kreativ:p jeg safer HVER helg med pizza brus og sjokolade:P

  2. avatarMira

    Polarbrød MÅ jo bare spises nå og da 😀 Kjøttrullen må bli middagen min en dag denne uka, ser så godt ut og jeg har karbonadedeig i kjøleskapet 🙂

  3. avatarSophie

    Hei.
    Hvordan klarer du å unne deg noe, og tenke positivt etterpå?
    Jeg har slitt med anoreksi, og jeg vil si det er en del av spiseforstyrrelsen som sitter igjen.. Nå trener jeg styrke, og spiser ganske sunt og riktig i forhold til treningen. Men jeg tror jeg hadde vært lykkeligere om jeg hadde klart å unne meg noe i helger og kose meg med det jeg liker.. Men jeg føler at om jeg gjør det, så våkner jeg neste morgen og har lagt på meg alt for mange kilo, og at det bare er fett på kroppen min. Utrolig vanskelig, og jeg er nok ikke den eneste som har det slik. Fullt tankekjør! F.eks jeg var på ferie nå i Sverige i 4 dager, også var det en kveld vi var ved en havn og spiste middag og da bestilte jeg sild, og når jeg fikk det på bordet var det forskjellige typer og noen dynket i dressing. Fikk helt panikk inni meg, og tenkte at jeg bare måtte spise det, fordi jeg måtte jo ha mat.. Etter det følte jeg at nå er alt ødelagt, jeg blir tykk og får masse fett på kroppen, og jeg var ganske lei meg resten av kvelden, til slutt gikk jeg og la meg. Om morgenen måtte jeg sjekke om jeg hadde fått noe fett på kroppen, eller om noe var annerledes. Første jeg gjorde når jeg kom inn døren hjemme i Norge var å veie meg. Takk gud for at vekten ikke viste noe mer enn den gjorde før jeg reiste, den viste mindre..

    Er utrolig vanskelig å ha det slik, og jeg vil tro at mange føler det slik og har mange tanker rundt det. Men jeg merker jo at spiseforstyrrelsen forsatt har ganske taket på meg.. Går til behandling og slikt.. Håper du kan svare meg på dette

  4. avatarKristine Innleggsforfatter

    @martev: Jeg pleier faktisk å safe litt i helgene jeg og, må sikre meg favorittene som er: vaniljefudge, sjokolade (smågodt) og eventuelt bakevarer/polarbrød/lomper 😀

    @Mira: Helt enig, det er så godt! Litt mageknip, men det er det verdt en gang i blant.
    Rullen var saftig og god! Tenkte jeg skulle ha i bacon neste gang 😀

    @Sophie: Den forferdelig triste tankegangen du beskriver nå er grunnen til at jeg klarer å tenke positivt etterpå.
    Jeg nekter å bli syk, eller få dårlig samvittighet fordi jeg spiser det jeg vil og nyter livet mens jeg enda er her. Hvorfor skal jeg ikke tenke positivt? Jeg tror det er et viktigere spørsmål. Jeg er frisk, sunn slik jeg ønsker å være, lykkelig og heldig.
    P.S Ingen blir overvektig av å kose seg med store mengder mat, fett og sukker i helgene eller ved spesielle anledninger, så lenge man ikke spiser slik hver eneste dag så er det ingen fare.

    @Kvardagskos: Om det er! 😆 Vestlandslefse i mitt ♥

  5. avatarKristin

    Supert innlegg, så fint at du viser at man kan kose seg på «ordentlig» vis, og samtidig være i god form!
    …men kosespiser du både lørdag & søndag, eller holder du deg til en spisedag i uken?

  6. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Henriette: Vet ikke, bestemmer meg om et par uker 🙂

    @Kristin: Det er litt forskjellig, noen ganger fre-søn mens andre ganger kun en dag. Jeg prøver jo å holde det til en dag med tanke på at jeg er ‘flink’ til å spise mye, men det blir ofte to 🙄

  7. avatarStine:)

    Godt innlegg 🙂 Sliter med anoreksi/bulimi, og har store problemer med å kose meg uten å tenke at jeg legger på meg. Skulle ønske det bare var å legge fra seg disse tankene, nyte det livet har å by på og få igjen positivismen/ gnisten. Bloggen din har hjulpet meg et stykke på veien mot en sunnere tankegang. Takk 🙂

  8. avatarLina

    Herlig å se at andre også spiser mye i helgene 😉
    Jeg er storspist selv, og har for tiden helt dilla på speltlomper med diverse pålegg. Så det går det mye av på spisedagene 🙂

    Ha en fin kveld! =)

  9. avatarCKL

    Godt å se at det ikke bare er jeg som spiser mye når jeg skal kose meg. Det der ligner veldig på en spisedag her hos meg.
    Spiste du all den sushien selv, forresten? Eller var det delt på to?
    Vestlandslefse er forresten noe av det beste som finnes 😀

  10. avatarLisbeth

    Jeg synes (fortsatt) at din måte slår de andres ned i søplebøtta! Man skal jo leve livet også 🙂

    Ha en fin uke, beste Kristine 😛

  11. avatarSophie

    Bare svaret du gir meg gjør at jeg kan føle meg tryggere.. Men er så slitsomt å hele tiden måtte tenke at kroppen blir ødelagt om jeg gjir den noe godt jeg liker i helgene.. Jeg føler at jeg blir stor om jeg gjør det, og der og da er jeg overbevist på at det er slik det er..

  12. avatarVictoria

    Er ikke så glad i polarbrød.. Men elsker brunost og syltetøy. <3 Haha, du er ikke den eneste som har tendenser til sukkeravhengighet.. 😛

  13. avatarchikita

    du er SUPERB insprirasjon Kristine <3 for kropp & sjel (og magen) 😉 stå på ❗

  14. avatarbergogdalbanen

    Hei!

    Jeg leser vanligvis ikke blogger, spesielt ikke fitness blogger, men kom over din blogg da jeg typet inn «aldrimett» i søkefeltet på google etter å ha overspist en gang for mye. Jeg har dager da jeg spiser, spiser og spiser uten å bli mett fulgt av en tyngende følelse av nederlag og dårlig samvittighet.
    Det var dermed utrolig befriende å lese litt i din blogg og lese om ditt sunne forhold til mat. Du virker som en så flott og sterk kvinne som klarer å ta dine forbehold, men fortsatt ha et sunt og normalt forhold til mat og klarer å kose deg med dette.
    Det var deilig og inspirerende å lese en fitnessblogg der det ikke var fokus på vekt og kaloritelling samt var plass for utskeielser med god samvittighet og måtehold.
    Du inspirerer!
    Jeg har lenge ønsker å begynne å trene igjen, men finner liksom aldri tiden til det etter jobb, venner, kjæreste og familie. Nå tror jeg virkelig jeg skal ta meg tid. Enn sunn kropp gir et sunt sinn 🙂
    Stå på!

  15. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Stine:): Jeg er ingen ekspert, men jeg tror det er viktig å nøste opp i HVA som ofte utløser det;
    hvilke tanker som dukker opp før og etter, hvorfor man ‘straffer’ seg selv på den måten når mat egentlig er et gode, hvilke nettsider/blogger som trigger og som man burde holde seg unna, hvor strikt man er i hverdagen – er man altfor streng her så går det ofte over styr når man først skal unne seg noe.
    Til syvende og sist må man finne et positivt holdepunkt utenom det kroppslige – det er faktisk ikke alt her i verden. En annen hobby, andre gjøremål, å hjelpe andre, få tankene over på noe annet. Er man fysisk frisk og har mennesker man er glad i så spiller vekt og fettprosent så ufattelig lite.
    Det er viktig å løfte blikket opp fra sin egen navle noen ganger!
    Håper du fortsetter med gode tanker 🙂

    @Lina: Jeg og, spiste en pakke med vanlige lomper etter en pakke polarbrød :mrgreen:
    Ha en fiiin dag!

    @CKL: Jeg spiste mer enn dette 😀
    Sushi var bare et lite mellommåltid på søndagen, delte 32 biter med S.
    Vestlandslefse er godt! Bare så dumt at den er fryst når man er litt utålmodig.. 🙄

    @christine: Ja, det liker vi! 😀
    Takk 😳

    @Lisbeth: 😀
    Håper du får en fin uke videre søte!

    @Sophie: Det er følelser og ikke reelt i det hele tatt – det vet du jo innerst inne.
    Tenk hvordan verden og mennesker hadde blitt om det var det 🙂

    @Lill Adriana: Så ferske og gode biter! 😀 (De i smågodthylla er alltid så tørre).

    @Lovelyliller.com – Helse, livvstil og sunne oppskrifter: Dette var veldig godt – spesielt polarbrød med smør og brunost.

    @Victoria: Er du ikke, går det virkelig an? 😆
    Godt å høre!

    @chikita: Takk!
    Bortsett fra at magen muligens blir litt sinna i timene etter et slik inntak :mrgreen:

    @bergogdalbanen: Jeg kjenner godt til «aldrimett» – og mitt tips er å fylle opp magen med proteinrik mat som egg, karbonadedeig, ost, cottage cheese, kjøtt, bønner/kikerter. Det er også viktig å fylle opp eventuelle psykiske tomrom med noe annet, noe meningsfullt for deg.
    Trening er virkelig bra for både psyke og fysikk, sett av en halvtime et par ganger i uka – prioriter deg selv 😉

  16. avatarIda

    Jeg lurer på om jeg tidligere har lest om en slags spray du bruker i stekepannen når du lager mat?
    Hvor er den fra, kan du linke? 🙂
    Jeg leter og leter..
    Takk! 🙂

  17. avatarKaroline

    Hei!
    Jeg har nettopp funnet ut at det er crazy mye kalorier i mandler 😯
    jeg har brukt mandelmel det siste halvåret som erstatning for vanlig mel, men begynner nå å lure på om det var så lurt likevel i og med det høye kaloriinnholdet?

    har du noen tanker rundt dette ? 🙂

  18. avatarTonje

    Hei kristine!

    Jeg er i behandling for anoreksia nå – på GOD vei til å bli heeeeelt frisk 😀
    Har fått forbud mot å følge blogger som fokuserer på mat og trening i sykdomsperioden, men din blogg må jeg nesten følge. Jeg ser veldig opp til deg fordi du virker som en fantastisk jente med et fantastisk hjerte, en fantastisk kropp og et fantastisk utseende. Misunnelig!
    Det at du viser at du faktisk spiser normalt, koser deg, unner deg noe godt og fortsatt ser ut som du gjør gir meg så mye håp om at jeg engang snart også kan kose meg og ikke bare tenke «faen, nå bir jeg tjukk!!1 bare fett!!». Mat blir mindre skummelt av å lese ting som dette, og det må jeg takke deg for 🙂

    Hilsen Tonje

  19. avatarAnonym

    TUSEN TAKK KRISTINE, for at du tar deg tid til å svare, det setter jeg virkelig pris på, og tusen takk for at du deler din hverdag med oss. =)
    Jeg lurte på om du kan hjelpe med meg en ting;
    jeg vil gjerne kjøpe fiberhusk/ pofiber,
    vet du om/ har du noen tips til produkter som er lik/tilsvarende likt som jeg kan få kjøpt på iherb.com?
    evt om du vil anbefale andre plasser der hvor jeg kan få kjøpt fiberhusk, pofiber og/eller produkter med tilsvarende samme effekt/funksjon?

    Håper på svar =) og takk på forhånd

    mvh «NYe kokken i hus» ;p

  20. avatarLill Adriana

    Enig.. 🙂 nå kommer jeg til å feire noen fridager med Supermix 🙂 etter langturen vår da vel å
    merke.. Håper på fint vær 🙂

  21. avatarLissi

    @Ida:

    Sikkert «one calorie» spray du mener.. Jeg kjøpte min sprayflaske på Meny. Den står merkelig nok ikke blandt de vanlige oljene…

  22. avatarCharlotte

    Og så kommer du her med helgekosen din, og det er tirsdag! Nå må jeg jo glede meg til helg allerede… Og da blir det polarbrød – med Nugatti!

    Du er herlig, og et fantastisk bevis på at man kan oppnå det meste uten å være nazi og slavisk 🙂 Love it!

  23. avatarHanne

    Pfft, du skuffer, Kristine. Her forventet jeg å finne bilder av de digre porsjonene dine i fri utfoldelse :mrgreen:
    Er glad for at du kan dette med å kose deg!

    Testet forresten en ny (for meg) type kalkunburger fra Sverige i dag, fant noen som ikke var så fete. Superdupre! 😀

  24. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Ida: 1-kcal spray, du får kjøpt den på de større matbutikkene som Meny og Ultra 🙂

    @Karoline: Mandler og mandelmel er definitivt mye bedre enn hvetemel med tanke på innhold og næring! Om du ønsker å holde kaloriene lave så anbefaler jeg det fettreduserte mandelmelet, det er rundt 280 kcal per 100g 🙂

    @Ai.: Flott, tusen takk for tips!

    @Tonje: Det starter ofte med håp ♥ Godt å høre, og jeg håper du lar deg selv leve livet til det fulle veldig snart – det fortjener du!

    @Anonym: Bare hyggelig det!
    Ja, i istedet for fiberhusk kan du bruke noe som heter xanthan gum: http://www.iherb.com/Bob-s-Red-Mill-Xanthan-Gum-Gluten-Free-8-oz-1-2-lb-226-g/9503
    Pofiber har jeg aldri brukt dessverre.
    Kos deg på kjøkkenet! 😀

    @Lill Adriana: Det høres ut som en veldig god plan :mrgreen:
    Ja, det er meldt sol og fint vær!

    @Lissi: Ja! 😀

    @Charlotte: Sawy! 😆
    Oh, polarbrød med smør og nugatti – blir det bedre..
    Og takk!

    @Ann Helen: Kjekt med sånne innimellom og :mrgreen:

    @Hanne: Merk deg ordet «litt» Hanne. LITT av hva jeg koste meg med – jeg tør jo ikke legge ut alt i frykt for beskyldninger om at jeg har et problem, eller juger 😆
    Åh, sier du det – på Nordby? Skal dit kanskje i helgen!

  25. avatarHanne

    Hahaha, jaaada, men jeg hadde jo et lite håp om å se lasset med mat 😉 (..eller kanskje ikke…)
    Ja! Vi handlet på maximat denne gangen, siden jeg måtte finne kalkunbacon (som var digg, for øvrig). Fant de i fryseren med resten av burgerene, family cuisine står det på de. Ok både mtp næringsinnhold og smak. Deilig med liksom-junkfood i blant 😀

  26. avatarGunni

    Takk for masse inspirasjon på matfronten!Gøy at du er så kreativ og vi trenger å høre om jenter som innrømmer at de trenger MYE mat.:)Stå på!

  27. avatarKathrine

    Hei, og takk for en flott blogg og et fint innlegg. Du ser ut til å funnet en god og balansert livsstil som flere burde lære av 😉 Jeg har nylig gått ned ganske mange kilo, og skal nå stabilisere matinntaket. Jeg klarer ikke helt å faktisk øke antall kalorier pr. dag siden jeg merker at jeg er veldig redd for å gå opp igjen. Jeg vet ikke om du har noen meninger/erfaringer med dette, men hvis du har noen tips tar jeg de gjerne imot. Hilsen Kathrine

  28. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Kathrine: Om du har ligget i underskudd en stund og vil stabilisere, så må du nødvendigvis øke inntaket noe. Det trenger ikke å være mye, og du velger selv om det er lettest/best å ta litt hver dag eller heller samle det til et større, bedre måltid i helgene.
    Jeg vet ikke hvordan du har spist eller hvor stort underskudd du har ligget i (gratulerer med vektnedgang forresten), det er derfor umulig å anbefale noe spesifikt, men prøv deg frem 200 kcal mer om dagen – eventuelt samle det til litt velfortjent lørdagsgodis på 1400-1500 kcal ekstra.

  29. avatarAnonym

    @Kristine: Hei igjen, og tusen takk for svar – fint å få litt inputs. Jeg har ligget på et rimelig underskudd og tror det beste for meg vil være å jobbe meg oppover pr. dag/uke. Ønsker deg fortsatt god sommer og ser frem til å følge med videre på bloggen din.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *