Trening og test av ferdigmat

Hvordan har det gått med treningen deres i denne varmen?

Jeg har de siste dagene prioritert å være ute – jeg er ikke så heldig å trene et sted med god, kald ventilasjon nemlig. Det har for det meste blitt sykkel- og gåturer. Både lørdag og søndag innebar en sykkeltur – og i dag fikk jeg lyst til å trene styrke igjen, tror siste økt var på torsdag.

Ben og skuldre:
Strakmark
Stående sidehev-fronthev
Benspark
Benpress
Facepulls
Kabelro
Liggende lårcurl

+ 60 min rask gange på mølla (ble stående og se på ekstrem rengjøring – æsj og fysj!)


Dette ble tatt før trening – etterpå henger håret i en slapp og svett hestehale, ansiktet har fått en hummerlignende farge, og toppen går fra lys til mørk – jeg klarte faktisk å få hvert eneste fiber i toppen mørkegrå i dag (det er kanskje ikke noe å skryte av men).
Det er forresten salg på denne toppen fra Röhnisch nå så jeg.

Jeg skrev at jeg testet ferdigmat forrige uke med søster og mamma, og det var Toro sine nye lavkarbo-retter som sto på menyen;

Først ut var Provencekylling

Det første som slo meg var at retten var ganske grå og fargeløs, men det luktet i hvert fall veldig godt. Smaken på ostesausen og kyllingen var god, men grønnsaksbitene blir som i de fleste ferdigrettene tamme og slappe i konsistensen. Denne slo best an hos søster, jeg har en innebygd skepsis til kylling i ferdigretter, og mamma synes den var en anelse for salt.

Deretter Spansk Chorizo

Her var i hvert fall fargene på plass, og retten virket derfor mer innbydende – man spiser med øynene også. Det fulgte med en liten pose merket chilikrydder, men vi ventet med å tilsette den og det var vi glade for – retten var både smakfull og sterk nok fra før. Chorizoen var veldig god, småskeptisk til baconet, grønnsakene helt ok og de hvite bønnene litt tørre. Dette ble uansett min og mammas favoritt.

Begge rettene var gode, og jeg liker at det nå lages flere alternativer til oss forbrukere. De treffer nok ikke meg i og med at jeg foretrekker å lage mat selv, og jeg liker store porsjoner (det vil si jeg erstatter ofte noe av karbohydratene med proteiner og ikke fett) – men jeg vet at mange liker disse enkle løsningene innimellom så tommel opp for disse, og da spesielt den siste.

Kanskje jeg skal begynne som matkritiker – tenk deg drømmejobb a!

26 tanker om “Trening og test av ferdigmat

  1. avatarjente24

    Jeg trente styrke kl 8 på lørdag (for å kunne bruke resten av dagen på stranden med god samvittighet!);) Og laang sykkeltur søndag når det egentlig var treningsfri, hvertfall fra styrken. 🙂

  2. avatarAnn Merethe

    Du er så flott:-)) Tommelen opp for lavcarbo ferdig mat, da jeg ikke er riktig så oppfinnsom på lavcarbo mat egentlig;-))

  3. avatarKristin

    hvordan var det med proteininnholdet i disse rettene? heller ikke noe fan av vanvittige mengder fett, for da blir det jo så lite mat.. 😯

  4. avatarMarte

    Ferdigrettene er så kjedelige og smaker oftest lite godt syns jeg.

    Lagde forresten den Norske Mousakkan din i går, den smakte såå godt! Takk for en nydelig oppskrift 🙂

  5. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Marte: Enig, men disse var faktisk ganske smakfulle – i hvert fall den siste!
    Oh – nå snakker vi god mat :mrgreen: Så bra at det smakte!

    @Anonym: De er faktisk begger under den grensen som er satt som for høy (1,25 g per 100g) – det er jo bra 🙂

  6. avatarjeanette m

    Hei jeg er på diett for å få bort fett og stabilisere metabolismen i kroppen.. og har fått beskjed om at ren mat skal jeg spise. tja ikke noe ferdig mat som pølser,burger, og ferdig retter. er for mye salt,sukker,fett….har du noen tips hvor jeg kan finne oppskrifter på slikt altså mat som er ren!!! spiser nå brunris, grønnsaker,kalkun filet,kyllingfilet,tunfisk i vann,fullkorns pasta ol blir litt tørt og kjedelig 🙁 har prøvd ut lappene dine de var gode.

  7. avatarKristin

    Har tatt fri fra styrkerommet i pinsen, og har heller benyttet disse dagene til sykkel- og fjellturer ute i det fine været i Bergen. 🙂

    I dag ble det Stoltzen opp som morgentrening 🙂

    Rettene så gode ut, men er enig med deg. Synest det er greiest å lage sin egen mat (og MYE gøyere, siden jeg elsker å sysle på kjøkkenet). Men disse pakkene kan jo være greit å ha som løsning innimellom, så takk for tips og anmeldelse! (og ja, matkritiker kunne du fint vært ja 😀 )

  8. avatarIna

    Det så ut som en fin treningsøkt! 😀
    Håper det går bra med Todd i varmen 🙂 Han var litt av en sjarmør der han fikk soy crisps 😀

  9. avatarMinda

    Dette har nok blitt tidenes mest sporty pinse;
    Hyttetur i Heidal fra torsdag-søndag med laaange toppturer i fjellet! Etter timesvis i motbakke er utsikten på toppen så fantastisk – får skikkelig nasjonalromantisk følelse 😛
    Startet dagen idag med en etterlengtet styrkeøkt (min siste var onsdag forrige uke) og så intervaller på elipse og rask gange i motbakke på mølla. Selv så jeg på Dr. Phil :mrgreen:

  10. avatarHanne

    Jeg gjør som deg; mer protein og grønnsaker 😀
    Ble sittende og se på bildet av deg, og tenkte «wow, pump i skuldrene, og se latsen!», og så leser jeg at dette er FØR trening.. pfft.. Synes du skal dele disse skulder- og armgenene dine med meg 😆

  11. avatarMalin

    Jeg synes ikke jeg har fri fra noe som helst i pinsen. Mens alle har lagt ut bilder på facebook om turer på stranden etc har jeg stått i ett sillas, enten med malekost, skrape eller vaskekost 👿 Sånn, da fikk jeg klagd til alle leserne dine 😎
    Flink du er som både går og sykler i finværet. Jeg må ta meg en tur på sykkelen senere i dag.

    Jeg sier som Hanne – jatakk til dine suldergener 😯

  12. avatarGunnhild

    Ah ja denne varmen har tatt på! Fikk flotte fjellturer i Bergen i uken som gikk, da gjerne 2 timer ++, som igjen resulterte i et irritert kne jeg har slitt med de siste par dagene (ergo sittet på rumpa)… Ellers fikk jeg en kort og effektiv styrkeøkt torsdag men ga meg da vektene GLED ut av hendene pga sweat! Æsj 😀

  13. avatarit's training

    haha, jeg liker svetteinspoen 😉 Men ja,matkritiker- det hadde vært noe!Bra detselges flere varianter, men jeg mener fortsatt at det bør arbeidesmer for at folkskallage maten selv;)

  14. avatarfriken

    Jeg driver ikke lavkarbo, men er det ikke litt mye carbs til sammen i rettene til å kunne kalles lavkarbo? Jeg synes å huske at det var over 30 gram i dem? :/
    Så uansett bedre ut enn mange andre ferdigretter jeg har sett, men er nok ikke noe for meg, selv om jeg hadde hatt dårlig tid 😉

  15. avatarMichelle

    jeg har faktisk trent hver dag i denne solen, men det er kun fordi det er den eneste korte pusen jeg føler jeg kan ta midt i eksamen lesingen. Håper solen skinner i hele sommer, slik at jeg kan nyte den skikkelig med god samvittighet!
    Ps: kjempe fint bilde av deg 😛

  16. avatarKristine Innleggsforfatter

    @jeanette m: Ja, her 😆 Finn ut hva som frister å spise (kylling, karbonadedeig, laks, torsk, svin, egg, pannekake, pizza osv) og søk på det til høyre på siden – da får du opp kun hjemmelagde, sunne matretter. Du kan også kjøpe en av heftene mine: http://www.kriweb.no/bestill-hefte-her/

    @Kristin: Det hørtes fornuftig ut i denne varmen! Litt av en morgentur – flinka 😀
    Jeg elsker å stå på kjøkkenet, så jeg overlater ferdigretter til andre som ikke er like glad i det 🙂
    Ja takk, det skulle jeg gjerne ha vært!

    @Ina: Den var veldig fin, følte meg sterk og sprek etter noen dagers pause.
    Todd har det veldig fint, nå er det kjøligere ute og energien er på topp etter ‘dvalen’ 😀

    @Minda: Åh så heldig du er! Jeg ble nasjonalromantikkfrelst etter første tur opp Preikestolen for noen år siden, og på ny da jeg var på Galdhøpiggen i fjor – så jeg kjenner til den gode følelsen 🙂
    Jeg så dr.Phil hjemme, var litt treig med å komme meg av gårde :mrgreen:

    @Hanne: 😆 Oi, det så jeg først nå – det ser ut som jeg har lats! Det mener jeg å huske at du har bra av (iform-bilder for leeeenge siden).

    @Malin: Jeg har ikke vært på stranda eller gjort noe spennende! Og jeg har en ikea-kommode fortsatt innpakket som jeg skulle ha gjort noe med.. synes du er flink jeg 😀
    Her kan alle klage litt!
    Håper du får luftet sykkelen din snart 🙂

    @Gunnhild: Så deilig! Håper kneet kommer seg igjen 😐
    Det var da du skulle ha klappet litt kalk (talkum?) i henda, som en skikkelig hardcore bokser!
    Neida, jeg har faktisk hørt at det er bra for grepet om man blir litt svett i henda 🙂

    @it’s training: Jeg vurderte å ta bilde og :mrgreen:
    Det er jeg selvfølgelig enig i, men det finnes jo de som ikke liker å lage mat.

    @Lovelyliller.com – Helse, livvstil og sunne oppskrifter: Litt godt med fri og, tenk så godt det blir å få en økt igjen! 🙂

    @friken: Nei, du tenker kanskje på lchf. Lavkarbo er et ganske vidt begrep og jeg mener at det kan gå opp helt opp til 120g karbo om dagen 🙂

    @Michelle: Og en slik avkobling er jo godt for både kropp og hjerne! Jeg håper også det blir en fin sommer i år, spesielt fordi jeg ikke har noen reiseplaner. Lenge til du er ferdig med eksamen(e)?

  17. avatarMichelle

    ikke så veldig, ferdig 14 juni. Det skal bli så deilig :mrgreen: har faktisk ikke planer for sommeren jeg heller i år. kun jobb og nyte fritiden med venner og familie her i landet. Skal heller ta 6 uker til Mexico for besøke venner og familie der i jul 😛 så har noe å se fram til!

  18. avatarHanne

    @Kristine:
    Åh, den glade iform-tida 😆 Vel, jeg var en del større da, (på både den ene og den andre måten), og en hel del sterkere..meeen, det kommer nok tilbake igjen!
    Målene og også hverdagen har endret seg litt siden den gang, kan du si.. 🙂 Men ja, det ser da virkelig ut som om du har lats! 😀

  19. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Michelle: Siste innspurt nå da! Det er jo så deilig med en sommer hjemme – så lenge været blir bra, og det blir det jo selvfølgelig.
    Godt å ha noe å se frem til om vinteren, absolutt 🙂

    @Anette: Jeg har som regel 10 i stigning, og varierer mellom 6,5 – 6,8 på hastighet 🙂

    @Hanne: Ja, det regnet jeg egentlig med. Man forandrer seg med tiden, det er jo tross alt 5 (?) år siden! Voksen heter det kanskje, man blir voksen. Noen av oss i hvert fall – jeg driver jo og flekser fortsatt :mrgreen:

  20. avatarSusanne

    Lurer på en ting; kikket på toros ferdigmat, lavkarbo-rettene hadde mellom 5-600 kcal pr.portion… Mens de vanlige rettene, som spagetti m\ kjøttsaus hadde rett under 300! Hvordan kan det ha seg at så mye som 5-600 kcal i en middags portion er lavkarbo?

    Lurer også på om man legger på seg ved å snu kostholdet ved å spise samme type mat som deg, når man ikke trener så mye? prøver å bygge fett om til muskler selvfølgelig, men først og fremst ta av meg noen kg. Har en løpetur hver dag, med høy intensitet i ca 30 min. Men begynner på idrettslinje til høsten, så blir vel MYE trening etterhvert m\ endel styrke.

    Elsker bloggen din, gir meg mye motivasjon!

  21. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Susanne: Det er fordi de som følger en lavkarbodiett teller antall karbohydrater, de teller ikke kalorier. De spiser altså mindre porsjoner, men med mer fett enn karbohydrater.
    Sunnhet i deres øyne har ingenting med antall kalorier å gjøre.
    Jeg legger ikke på meg ved å spise som jeg gjør, så svaret er nei 🙂 Det eneste måten å legge på seg på, er å spise mer enn man forbruker – uansett om det er grønnsaker eller sjokolade.
    Fett kan for øvrig ikke bli til muskler og omvendt, det er to helt forskjellige ting.
    Lykke til på idrettslinja, blir sikkert kjempegøy! 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *