Å spise seg i form

Når man snakker om å komme i form så handler det i all hovedsak om kostholdet, og det er ikke noe man kan fremskynde eller ha dårlig tid med.

Ønsker du et bedre kosthold?
Du må først bestemme deg for det, deretter ta riktige valg for det livet du lever her og nå.

Det høres så enkelt ut, men tenk etter – er det virkelig viktig for deg?
– Hvis nei, ta et valg om å avslutte prøvingen og gjør det beste ut av hvordan du har det nå.
– Hvis ja, ta med deg noen velmenende råd på veien;

1. Bytt ut matvarer i etapper, alt trenger ikke å skje på én gang. Bruk heller litt flere uker på omveltningen slik at det blir en varig endring livet ut.

2. Ikke ha fokus på begrensningene, se heller etter de bedre løsningene.

3. Ha rom for utskeielser. Om du gjør de til noe positivt og ikke minst med litt planlegging vil du slippe dårlig samvittighet og følelsen av å mislykkes.

4. Ikke gå fra ditt vanlige kosthold over til en ekstrem diett. For det første så er det ikke nødvendig med mindre man skal være med i en konkurranse, dessuten er man nærmest garantert til å måtte gi seg etter kort tid.

5. Det er mange kostholdstrender der ute og det er lett å bli revet med, men det er ikke engang sikkert at noen av de er riktig for deg. Tenk selv!

Jeg oppfordrer selvfølgelig alle til å teste ut nye ting og spennende kombinasjoner, men for de som er i startfasen kan dette godt komme i andre rekke. Bruk heller litt tid på å lage og eksperimentere med mat du kjenner til – deretter kan alt annet komme som et positivt innspill og kreativitet etterpå.

Jeg har selv følt presset rundt det å komme i form, være i form, og se ut på en bestemt måte. Leve opp til andres og mitt eget ideal på samme tid, og gjør det til tider fortsatt. Det som har reddet meg fra alt det vonde som kan komme av dette er tålmodighet, planlegging, samt et snev av gi-litt-faen.
Jeg bestemte meg, så etter mine egne og bedre løsninger som fungerte, og har turt å gjøre ting som jeg selv har trodd på.

.
Hvis folket ikke har brød, kan det jo spise kaker.
Marie Antoinette

18 tanker om “Å spise seg i form

  1. avatarMichelle

    Det er skummelt mye fokus på dette med hva som er riktig osv osv.. har selv prøvd å ta med meg kloke ord (tips), funnet det som jeg liker og tror passer for meg. Og smører meg med en god dose tålmodighet! ikke alltid like lett, for vil ofte se resultater fort!! hehe, men jeg vet jo at tiden vil gi det man ønsker om man holder seg til det som er bra for deg :mrgreen: Du har virkelig vært en stor inspirasjon, at jeg har lært mye kokkekunster fra deg, det skal sies 😉 😛

  2. avatarTina

    Hei hei! Hvordan går det? <3
    Kan du gjøre meg en tjeneste? – Stemme på mitt blogginnlegg, så får jeg innlegget mit lenger opp på forsiden til nettavisen n2p.no!
    Hadde satt utrolig pris på det! Gå til min blogg/url <3
    Vil også anbefale å registrere deg der, så får du dine blogginnlegg på forsiden, og bloggen i topplisten dems.
    Jeg har selv fått veldig mange nye lesere etter jeg registrerte meg! 🙂
    klem <3

  3. avatarFra tjukk til smukk

    Flotte tips!:) Man må bare teste ut hva det er som funker for en selv.. Og det kan ta tid. Jeg brukte flere år på å finne den rette oppskriften for meg, etter å ha prøvd å trøkke meg inn i det «alle andre» mente, hele tiden. Føles godt og funker bra!:)

  4. avatarMia

    Gode råd! Tror iherb og dine oppskrifter kan hjelpe folk med en sunnere livsstil. Tror ikke nødvendigvis at det er frokosten/middagen/lunsjen det er noe «gale» med hos folk flest, men heller det med søtcravingsene om kvelder/helger! Da er oppskriftsheftet/bloggen din og et lite iherb lager godt å ha;)

  5. avatarKristin

    Finnes søren meg ikke noe sannere enn at abs are made in the kitchen! 😯 Har selv fått erfart dette, og straks man får orden på kostholdet er det verste overstått, faktisk. 🙂

  6. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Michelle: Tålmodighet må man bare ha, dessuten er det jo viktig å ikke strebe etter et slags mål hele tiden – man skal spise hele livet så det gjelder å gjøre det godt og riktig :mrgreen:
    Tusen takk, koselig å høre!

    @Hanne: Helt enig, man må bare finne ut av det først 😀
    Forresten, jeg finner ikke smør-essensen lenger..

    @Julie: Takk! 😳

    @aboxof-chocolate: Det var hyggelig å høre, tusen takk! 😀

    @Tina: Det går bra med meg – takk i like måte!

    @Fra tjukk til smukk: Ja ikke sant? Godt at du fant ut av det til slutt 🙂

    @Mia: Det går nok både på valg av matvarer (mye ferdigmat) som tilfører mange tomme kalorier, og som du sier manglende kunnskap om hvor mye man kan lage av sunne godsaker på hverdagene når søtsuget kommer.
    Meg og iherb ja :mrgreen: Takk!

    @Kristin: Det er veldig sant! I mine øyne er styrketrening svært viktig med tanke på hvordan kroppen blir seendes ut etterhvert som fettet blir borte (stram i fisken), men kostholdet er faktisk det viktigste.

  7. avatarZahra

    Kloke ord av en flott jente 🙂 Jeg har alltid trodd at jeg spiste sunt siden jeg aldri var glad i søtt eller kaker…. Trent mye styrke i flere år uten særlige resultater. MEN siden jul bestemte jeg meg for å gjøre enda mer.Bytte størst parten av karb. med prot. Forandringen er stor, både på muskel vekst og den oppblåste magen jeg hadde 😉 Det eneste problemet er at jeg enda ikke klarer å gi helt faen i hva folk sier. Er så lei av spørsmålene: slanker du deg? er du syk? er du dratt med på «lavkarbstormen»?…. Blir så irritert over at folk ikke tåler å se noen som kjører sitt eget at jeg av og til faktisk spiser eller ikke går på besøk bare for å slippe disse uendelige diskusjonene. Har du tips?

  8. avatarMarthe

    Hei Kristine!
    Du har en helt super blogg, og jeg er inne og sjekker flere ganger om dagen etter herlige oppskrifter,treningstips og triks. Jeg er hekta! 🙂
    Men jeg har et par spørsmål som jeg håper du kan svare meg på:
    – Kan man bruke et nøytralt proteinpulver (Whey Tech) istedenfor Bake pro i bakevarer?
    – Kan fiberhusk byttes ut med noe annet fiberrikt, som f.eks. kruskakli/hvetekim etc., eller vil dette ødelegge konsistensen på bakevaren?

    Ønsker deg en super dag videre! 🙂

  9. avatarKristine

    Flott, Kristine! Synes faktisk det første du skriver er noe av det viktigste – det med å avslutte prøvingen hvis man ikke synes det er viktig. Det er så altfor mange som sier «uff, nei, må vel prøve å spise sunt igjen nå da» eller noe i den duren, og da vet man med én gang at de egentlig ikke vil det. Da er det ikke viktig for dem, og de kan like gjerne leve lykkelig videre slik de allerede har gjort 🙂
    Ellers er de andre punktene også veldig flotte, jeg beundrer deg for forholdet du har til kosthold. Om jeg ikke har noen direkte kroppslige forbilder, må jeg allikevel si at på dette området er du VIRKELIG et forbilde ! 🙂

  10. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Zahra: Godt å høre at du føler deg bedre, både i matveien, formmessig og magen 🙂
    Jeg er ikke så rigid når det gjelder kostholdet, så om jeg drar ut/til noen og får middag så spiser jeg det jeg får servert med glede. Utenom det spiser jeg stort sett hjemme, med kjæreste eller familie – og de kjenner til meg og mitt kosthold. Med andre ord, det er ikke et veldig stort problem 🙂

    @Marthe: Takk! 🙂
    Ja, bakepro kan godt erstattes med annet proteinpulver.
    Fiberhusk binder røren og gjør den seig, det er altså ikke for å øke fiberinnholdet på den måten. Uten fiberhusk i en bestemt oppskrift må du nok øke mengden tørrvare litt.

    @Kristine: Enig, for det er faktisk ikke så viktig for alle – og for å være helt ærlig så er det litt trist om enkelte synes dette med fett% er så viktig at livet ikke kan få en pause fra det hele innimellom 🙂
    Tusen takk for det søte deg, og gratulerer så mye med seieren i Sandefjord Open ♥

  11. avatarsusanne

    Pnkt.4; ELLER av sykdom,skade eller helsemessige årsaker.Har nå gått i ett år på ekstremdiett pga.matinotileranse/lekk tarmsyndrom/betent tarm.Hadde så mange symptomer men er atskillig bedre nå,selv om jeg enda har en vei å gå.Mitt kosthold er endret for livstid! Livet mitt er uten melkeprodukter,produkter med egg,gjär,banan,mandler,sukker m.m(MYE mer)Det er utrolig hva som går når man må.Har en spiseforstyrrelse fra tidligere men det har alikevel gått veldig bra.Er kristen og DET er min styrke :)Klem

  12. avatarAilin-Mari

    Dette som du skriver nå er så viktig! Man må klare å gi litt faen, men fortsatt klare og holde kroppen sin litt sunn. Man trenger ikke å gå på ekstreme dietter osv osv. men man kan jo prøve å få i seg litt grønt innimellom! 🙂

    Det gikk over styr for meg, og for 2 år siden utviklet jeg spiseforstyrrelsen anorexi. Og det var utfallet av samfunnet, at jeg aldri følte meg bra nok! Men etter en vanskelig kamp, så tror jeg at hodet også begynner å henge seg på katogorien «frisk»! Kroppen har sett frisk ut i nærmest et år nå! Og det er takket være sunn fornuft, bytting av livsstil og det å gi-litt-faen! Muskler er nemmelig sexy! Så du har noen gode poeng i dette innlegget! 🙂

  13. avatarKristine Innleggsforfatter

    @susanne: Jeg har inntrykk av at det nettopp er en slik overgang som fører til spiseforstyrrelse – som igjen fører til matintoleranser, allergier, lekk tarm osv osv. Men klart, man gjør det som passer en best. Kjempebra at du har funnet det for deg selv 🙂

    @Ailin-Mari: Små steg vet du, og jeg er helt sikker på at du blir helt frisk. Når det er sagt så mener jeg at man er frisk selv om man kjenner litt på gamle tanker innimellom, selv jeg kan tenke ‘feil’ noen ganger – man er frisk når man klarer å gi faen i slikt og tenke litt større. Muskler ER sexy, tøft og feminint 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *