Bløtkakerull og sashimi

Det ble en god styrkeøkt på bein i går, og selv om det er litt sårt i ribbeina i dag så går det heldigvis bedre. Små steg, og jeg har troen på at jeg ikke er en av de som ender opp med kronisk kondritt. Tro, håp og kjærlighet – er det ikke det de sier? Og en god dose tålmodighet.

Gårsdagens økt;
Knebøy – 70 kg
Strakmark – 60 kg
Benpress
Sittende lårcurl
Hacklift

I går spiste jeg dessert før middag, det ble en myk lefse med kesam, jordbær og sukrin – og det kunne nesten minne om en bløtkake;

20120327-101900.jpg

Lefsen er nesten vanlig oppskrift, men med små endringer. Jeg brukte kun eggehvitter denne gangen; 3 vanlige og 2 stivpisket. I de vanlige blandet jeg et noen skjeer kokosmel, vaniljeproteinpulver, 1 ts fiberhusk, kardemomme, og en skvett med melk til jeg fikk en grøtete røre. Deretter vendes de stivpiskete eggehvittene forsiktig inn til slutt, inn i ovnen på 160 grader i ca 20 min.

20120327-101951.jpg
Smurte mager kesam på, deretter jordbær, kanel og sukrin – rull sammen og spis i solskinn;

20120327-102041.jpg

20120327-102123.jpg

Gårsdagens middag ble veldig enkel, sunn og god;
Sashimi

20120327-102201.jpg
Salmalaks skåret i tynne skiver med litt purreløk, servert med syltet ingefær, wasabi og soyasaus. Jeg glemte noe syrlig, lime e.l, så det får bli neste gang.

Sunne middager kan faktisk ta sekunder å lage! Og selv om du er en av de (uforståelige) som ikke liker fisk, så vil du nok like dette – laksen blir nemlig relativ smakløs som rå 🙂

18 tanker om “Bløtkakerull og sashimi

  1. avatarStine

    Du er en sånn motivasjon og ikke minst inspirasjon! Både når det gjelder trening og kosthold!! For et år siden trente jeg mye stryke, og ble ganske sterk. men så dabbet det av og jeg begynte å gå mest på gruppetimer (zumba, body pump, spinning o.l) men nå begynner jeg å trene styrke selv og har satt meg mer konkrete mål for hva jeg vil skal bli resultat for så å «vedlikeholde». Jeg er blitt svakere etter jeg begynte med gruppetimer… så det jeg lurer på er, du kan ikke komme med noe motivasjon? du er så sterk og har en så utrolig flott kropp. Jeg trenger bare å høre at du også en dag var der jeg er nå! off… 😳 Uansett, takk for en super blogg og mye god inspirasjon! Keep up the good work! 😀

  2. avatarMalin

    Jeg prøvde meg på lefsen din (fy, det kan tolkes i mange retninger…) på søndag men hadde ikke bakepapir. Aluminiumsfolie er ikke til å anbefale, men det lille jeg skrapte av smakte godt :mrgreen:

    Jeg har fått skikkelig dilla på sushi!! Namnamnamnamanam. Jeg blir jo aldri mett 😯

  3. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Louise: Det var det og 🙂

    @Mira: Ikke sant, er litt i bursdagsmodus for tiden 😀 Takk, du og Mira!

    @Stine: Jeg har svingende motivasjon ofte! Enkelte dager bare trener jeg fordi jeg vet at kroppen min at godt av det, andre dager fordi jeg har skikkelig lyst og føler meg sterk. Jeg overdriver aldri og har alltid flere dager uten trening ila en uke, det hjelper i hvert fall meg. Trening er veldig viktig i livet mitt, men det er ikke alt 🙂
    Du har en plan og det er bra, så lenge den er overkommelig så vil nok motivasjon komme etterhvert som hantlene løftes 😉

    @Malin: :mrgreen: Den er ikke så verst, tror vi i hvert fall kan være enige at den er som poteten og kan brukes til alt – med mindre man er kresen.
    Jeg vet! Ble ikke sånn ordentlig mett, så i dag blir det karbonadedeig igjen. Sashimi er litt forrettaktig.

  4. avatarSilje

    Ser deilig ut som alltid! Bløtkakerullen gir meg vann i munnen! Har du ca næringsinnhold så denne rullen? Skal du forresten på Oslo GP?
    God bedring, søte Kristine<3

  5. avatarMichelle

    Ser kjempe deilig ut! ja, tålmodighet & tro er tingen.. Du blir nok bedre skal du se 😉
    nå spør jeg et spørsmål du sikkert har fått mange ganger før.. men blir like forvirret hver gang jeg leser om det, for står forskjellig over alt. Da er det greit å gå til en som man stoler på.. Om man ønsker å øke i muskelmasse, er det slik at man bør ligge fra seg kondisjonstreningen? At hard sykling, løping osv vil ødelegge for å kunne få maks ut av styrketreningen? Så er det det andre.. når man vil bygge muskler, så står det over alt at man må spise nok (rikelig med mat), men hva er egentlig nok? det er vel kanskje ikke så lett å svare på.. men hadde vært kjekt å høre hva du mener 😛 😳
    Takk Kristine

  6. avatarJules

    Du kan det med å kose deg, du! :mrgreen: Er så befriende og deilig å lese. Evig lei av alt hysteriet som er ute og går..

  7. avatarMargrete

    Du er SÅ flink! 😀 Den bløtekakerullen så fantastisk ut, skal definitivt prøves ut i morgen!! 😀

    Sashimien så også nydelig ut. Er sååå glad i SALMA-laks! Mmm. 🙂

    Ha en strålende dag, skjønne Kristine! Du er RÅ! 😀

  8. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Silje: Nei dessverre, men tipper det er rundt 250-300 kcal. Jeg vet ikke helt, tror ikke jeg kan den helgen dessverre – vestlandet kaller 🙂

    @Michelle: Nei, jeg synes ikke man bør legge fra seg kondisjonstrening helt – med mindre man er svært slank eller har lite/under gjennomsnittet med muskler som utgangspunkt. Da blir det vanskeligere og man kan oppleve at det hindrer muskelbygging, spesielt om man kjører kondisjon på samme dag – hold det gjerne på separate dager.
    Nok mat er i mine øyne et vedlikehold eller litt over, altså ikke ligge i kcalunderskudd. En ting av gangen 😉 Sliter man med det er det i hvert fall god grunn for å legge mindre fokus på kondisjonstrening.

    @Jules: Oh yes 😀 Jeg er helt enig, blir helt sliten hver gang jeg feilaktig havner på slike sider.

    @Margrete: Den var så god! Gleder meg til mer ferske bær i butikken 🙂
    Tusen takk, ha en strålende dag du og!

  9. avatarMats-Henrik

    Hadde vært moro med en video der du baker 😉 Jeg får rett og slett ikke til lefsene, de bare setter seg fast i bakepapiret og blir boblete 🙂

  10. avatarBenedicte

    Jeg prøver og feil hver eneste gang når jeg vil ha lefser! 🙁 Snart sitter den håper jeg! 😛
    Hva bør man spise for å gå «raskt» ned i vekt. Trener kondisjon 3-4 ganger i uken og kjører styrektrening 2 splitt 2-3 ganger i uken.. Men vekten står stille som aldri før, smålig irriterende.. har du noen gode tips å komme med?
    Ha en fortsatt fantastisk dag 🙂

  11. avatarkristine

    maten din ser alltid så ufattelig god ut! du får selv den enkleste rett til å se ut som restaurantmat hehe. selv elsker jeg sashimi og sushi mer enn noe annet. men jeg lurer litt på, ser her at du spiser salmalaks + ingefær som et eget måltid, er det er fullverdig måltid? jeg vet at det er det sammenlagte på hele dagen som i hovedsak gjelder, men jeg blir fortalt at å spise kun sashimi som et måltid ikke er «bra nok». er det helt feil?

  12. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Mats-Henrik: Oi, om jeg tør.. Jeg skal se hva jeg får gjort, jeg prøvde å illustrere det bedre her: http://www.kriweb.no/2011/10/02/lefser/
    Men det er kanskje mengdeforholdet ditt, eller ovnen din som er litt annerledes 🙂

    @Benedicte: Jeg er ikke alltid like heldig jeg heller, men nå sitter den tror jeg – og det uten nøyaktige mål. Øvelse gjør mester 🙂
    Du trener i hvert fall mer enn nok virker det som, så da er det et kcalunderskudd (3-400 kcal mindre enn du forbruker om dagen) og noen hviledager innimellom som må til.

    @kristine: takk for det! 😀
    Ja, for meg så er det et fullverdig måltid – det er som du sier det totale man må se på. Jeg spiste selvfølgelig mer mat den dagen, både før og etter. Er du en person som er opptatt av å få i deg alle tre næringsemnene i ett måltid så kan du slenge med litt ris 🙂

    @Jenny:
    Nei, bruker vanlig fra butikk – bruker så lite uansett 🙂

  13. avatarMaren. M. Hallerdalen

    Super versjon av lefsene, Kristine! ble dagens først måltid idag, SÅ GODE! takk! På diett er det godt å eksperimentere litt iblant, og disse blir en slager.

    Har du peiling på hvordan inneholdet er i fiberhusk? det er jo kun kostfiber, men det er jo kalorier det også.. ser det ligger på 8, 5 pr 10 g.

    Ha en god dag <3

  14. avatarKine

    Jeg skulle ønske du kunne laget mat til meg hver dag 🙄 sunn mat har aldri sett bedre ut…tror jeg må prøve meg på dette. Hvor forsiktig må man være med proteinpulver som gravid?

  15. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Maren. M. Hallerdalen: Så godt at det smakte!
    Du, det har jeg ikke tenkt over engang. Alt under 100 kcal blir så ubetydelig for min del, spesielt når jeg ikke er på konkurransediett.
    Ha en fin dag! 😀

    @Kine: Så hyggelig av deg 😀
    Proteinpulver er ikke annet enn proteiner i pulverform, så det ville jeg ikke ha tenkt noe over hadde det vært meg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *