Redd for å spise feil?

Jeg vet at ikke alle er like matglade og avslappet i forhold til sunt/usunt som meg og det synes jeg er synd. Det er mange som både er syke og har blitt syke i etterkant av et økt fokus på trening og kosthold. Problemet her er at det ikke blir fulgt riktig og det blir etterhvert en besettelse. Denne besettelsen har et navn; Ortoreksi.

Hva kan kjennetegne ortoreksi?
Man er ikke lenger impulsiv i forhold til mat, alle valg må gåes igjennom svært nøye.

Gleden av å spise og nyte mat blir borte.

Man bestemmer seg for å aldri røre usunn mat, og når man sprekker så kommer dårlig samvittighet og selvfølelse.

Man ser på andre som ikke spiser like sunt som mennesker uten selvdisiplin.

Planlegger ofte livet og sosiale hendelser rundt sitt spisemønster, det er den som bestemmer hva og når – uansett.

Hvordan havnet du der?
Det starter veldig ofte med at man kutter ned på raske karbohydrater, for det har man hørt er bra og søsteren til en venninne av en venn driver med lchf. Og så tenker man kanskje; hvorfor ikke kutte ut alt av karbohydrater for godt?
Deretter fortsetter det gjerne med; trenger jeg egentlig så mye fett? Spiser jeg for mye proteiner? – og man både minsker og eliminerer svært viktige næringsemner. Etterhvert spiser man lite variert og er livredd for at det man spiser inneholder for mye eller for lite av det ene eller andre. Mange ser ikke problemene dette etterhvert medfører, og tviholder på at de kun spiser det kroppen vil ha – ikke at det er sykdommen som snakker.

Hvorfor er dette så viktig?
Jeg har både fått henvendelser direkte, men også lest at mange sliter med å finne en riktig balansegang vedrørende mat. For mange har problemene dukket opp i kjølevannet av et økt fokus på sunt kosthold. Det er mange som ytrer et ønske om å leve et “fitnessliv” og skjuler ofte problemer bak dette. Det er viktig å få frem at alt vedrørende dette skal være sunt. Og er det ikke det, så gjør man det ikke riktig.
Faremomentet er i tillegg at mange ikke er klar over at de har et problem, de «spiser jo bare sunt».

De ser ikke at de er i ferd med å skape en svak, syk og sårbar kropp som etterhvert blir mer og mer sensitiv i forhold til hva man putter i seg.

Det er aldri for sent å snu
Maten skal ikke styre livet ditt, det er DU som skal ha kontroll. Du har ikke kontroll når du kontrollerer alt. Man skal lytte til kroppen og ikke leve etter tvang eller restriksjoner.
Uten mat og drikke duger helten (heltinnen) ikke!

Om jeg noen gang føler litt på dette selv, så tar jeg et oppgjør med tankene mine og snakker litt fornuft til meg selv.
Hva gjør vel for mye karbohydrater den ene dagen i forhold til en som er alvorlig syk? Til en som har mistet barnet sitt? Eller til en som venter på å dø?

Klart, nå setter jeg dette på spissen, men noen ganger må man tenke over livet som noe litt større enn akkurat der og da ved matbordet. Tenke over hva som virkelig betyr noe. Kan man prioritere annerledes? Leve livet som om hver dag er den siste?

“There are lots of people in this world who spend so much time watching their health that they haven’t got the time to enjoy it”

34 tanker om “Redd for å spise feil?

  1. avataranonym

    Det er så viktig og flott at du skriver innlegg som dette! Være sunn ligger også i psyken, og hvis det ikke er balansegang mellom fysikk og psyke kan man umulig være lykkelig eller leve et sunt og godt liv. Jeg blir nødt til å kalle deg en supermotivator! Du inspirerer meg stort.

  2. avatarKristine

    Du skriver så godt, og det er så lett å kjenne seg igjen! Jeg kan selv se tilbake på et slikt tankemønster, og er så utrolig glad for at den tiden er forbi. Må bare si at du er for meg det ultimate bildet på sunnhet, og jeg beundrer deg for din fornuft og kreativitet i matveien 🙂 Du er en fantastisk inspirasjon, og et nydelig menneske 🙂 Ha en fin dag, søte <3

  3. avatarLuisa

    Veldig flott innlegg. Jeg føler selv jeg blir stresset noen dager, det er ikke gøy i det hele tatt, heldigvis tar jeg meg selv i det og tar et oppgjør. Takk for fint innlegg fult av informasjon som mange burde lese 😛

  4. avatarLina

    Hei! 🙂

    Det er så herleg, viktig og inspirerande at du sett fokus på viktige tema som dette! Eg har sjølv vore «der» i tankemønster, og sett og kjent på kroppen kor fort fokuset kan skifta frå sunt til usunt, det er lett å bli «besatt»!

    Eg elskar at du har eit så avslappa og balansert forhold til mat – du inspirerer meg! 🙂

    klem ♥

  5. avatarsilje

    Veldig, veldig bra skrevet Kristine! 🙂
    Å det er et veldig viktig tema å ta opp, det er mange, mange som sliter med nettopp dette probleme, det er en fin linje mellom det å ha kontroll over maten og det at maten har kontroll over deg…. Å derfor er det viktig å være snill med seg selv avogtil, unne seg det en har lyst på!! En lever bare en gang; Så da er det viktig å leve, ikke bare eksistere!… <3

  6. avatarHelene // Slank Meg Flat

    Så godt innlegg – så bra du deler dette.
    Har ei på jobben som har vært borte fra jobb en stund, tror ikke hun får lov å ha med matpakke hjemmefra lenger, så hun nøler veldig i kantina og bruker laang tid. Dette er jo ei jente jeg i utgangspungtet før tenkte: «Herregud, så flink å spise sunt!» Mens jeg nå ser at det egentlig er en sykdom. Har ofret mye tanker til akkurat det der i det siste, og tema er nok undervurdert!

    Selv kjenner jeg meg kanskje igjen i «- Man ser på andre som ikke spiser like sunt som mennesker uten selvdisiplin.» .. Desverre. Det er igrunn bare overvektige, men det er en stygg tanke og jeg hater å bry meg med det. Men så vet jeg jo også at jeg har litt usunne tanker rundt mat i form av sykelig overspising..

    Så forresten intervjuene dine i Treningsforum, supermorro!
    DU er jommen et BRA forbilde men mange bra tanker & meninger rundt det du driver med! 🙂

    Keep Up The Good Work!

    Sincerely,
    Helene – en fast leser! ^^,

  7. avatarHanne

    Fantastisk viktig innlegg, det er altfor mye fokus på å leve sunt, og så lenge det ikke vipper over til besettelse, så er det jo veldig bra! Jeg har selv hatt ortoreksi i flere år, og har skrevet flere personlige innlegg på kløften om min vei tilbake, og kampen for å forbli frisk!
    Det er vanskelig, hver dag tenker jeg over hva jeg spiser, men det hjelper når forbilder som deg belyser temaet 🙂
    Takk for en herlig blogg!
    Hilsen Hanne, skijente som alltid må innom bloggen din et par ganger hver dag!

  8. avatarHanne

    Kjempebra at du setter fokus på dette, spesielt da det utvilsomt er mange som enten lider av eller er «på grensa» til ortoreksi som er innom bloggen din. Veldig glad for at du fortsatt holder fast ved dine sunne holdninger til mat og trening! 😀

  9. avatarKarine

    Flott og viktig innlegg! Du er et stort forbilde for mange, og derfor er det så bra å se at du ikke er redd for også å ta opp slike tema 🙂

  10. avatarFineliner

    Woopsii deisii!! Tror jeg kan falle inn under her altså.. Kjenner meg delvis igjen på de første punktene, men ikke på de to siste. Vet jeg har høye krav til meg selv og glemmer å gi meg selv den anerkjennelsen jeg fortjener!
    Selvutvikling er målet for 2012;)

  11. avatarLinn Jeanette

    hei søte deg! ett utrolig fint innlegg 🙂 kjenner meg veldig igjen. og det kunne ikke kommet på ett bedre tidspunkt! sliter veldig med å finne en balanse i kostholdet 🙁 det er jammen ikke lett når man skal ned i fett prosent og opp i muskel masse + ha energi utenom trening også. er så utrolig vanskelig å finne en balanse når man skal leve sunt og innimellom kose seg. har du noen gode råd? slappe litt mer av og ikke stresse så mye med det? 😉 samvittigheten kommer med en gang man først koser seg med litt godis og ett godt måltid. frustrerende!!! for første gang,så klarte jeg å nyte en spise dag i helgen uten å få dårlig samvittighet 😉 er så glad for at du skriver så mange forskjellige innlegg og alle innleggene dine er full av følelser og ærlighet! 😉 du er fantastisk du!!;) takk for at du er den du er 😉 klem

  12. avatarJeanette

    Jeg syns det er veldig bra og viktig at personer som deg, på en blogg som dette, tar opp dette temaet, og setter ting litt i perspektiv fra tid til annen! Det er veldig lett å bli blind på seg selv, og ikke se sitt eget mønster når man er inne i noe sånt. Da er det så flott å få en påminnelse fra en person som deg, med mye kunnskap, og som mange ser opp til! Tusen takk for at du tar deg tiden og bryet til å sette dette på dagsorden! 😛

  13. avatarJulie

    Et virkelig flott innlegg, Kristine! Tusen takk for at du tar deg tid til å spre dette viktige budskapet. Noen ganger må man bare få det fortalt flere ganger, du er til så stor inspirasjon! Jeg har så stor glede av bloggen din! Lenge leve Kriweb.no! 😀

    Ha en super dag!

  14. avatarHanne

    Tusen takk for et flott innlegg – det du skrev her traff meg veldig (jeg er vel og merke klar over det, og prøver å bekjempe det).

  15. avatarAnn Helen

    Enda et flott innlegg 😀 Takk for at du tar opp slike viktige ting, og for at du alltid tenker på andre!

  16. avatarMarte

    For et fantastisk innlegg, Kristine! 😀
    Henger meg på flere her; du skriver så bra! Jeg blir virkelig «fanget» i innleggene dine og blir helt med på det du skriver om.
    Det er kjempe bra at du tar opp tema som dette. Er nok mange, inkludert meg selv som kjenner seg igjen. Man må ikke glemme at et sunt kosthold, og forhold til mat også ligger mye i hodet.. Tar meg selv mange ganger i overfokusere litt for mye, og da er det viktig å sette litt perspektiv på ting slik du gjør. Hva er det som virkelig betyr noe, og hva er det du kommer til å huske og minnes når du ser tilbake på livet ditt? Etter flere tunge år, med spiseforstyrrelser begynner det å gå opp for meg at livet handler om så mye mer enn kropp og kosthold. Livet er til for å leves 😀
    Tusen takk for et strålende innlegg 🙂
    Håper du får en fin mandagskveld og en strålende uke 😛

  17. avatarEli

    Hei! Ville bare si at du har en veldig fin og inspirerende blogg! 🙂 Og TAKK(!) for at du deler så mange gode og sunne oppskrifter! 😀

  18. avatarKristine Innleggsforfatter

    @anonym: Det å være sunn ligger veldig mye i det psykiske, nesten mer enn fysisk synes jeg. Er man sunn psykisk pleier nemlig det fysiske å følge etter.
    Tusen takk!

    @Kristine: Jeg er også utrolig glad på dine vegne, det er så godt å se at du klarte å holde deg unna besettelsens klør. Aldri glem dette etter endt konkurranse, det er da det kommer til å bli viktigst for deg. Håper du har hatt en strålende dag!

    @Luisa: Takk! Bare det at vi klarer/husker å stoppe opp innimellom og sette ting i perspektiv tror jeg er veldig viktig 🙂

    @Lina: Det er dessverre veldig lett, og ofte er man midt oppi det uten egentlig å skjønne det selv.
    Tusen takk, klem ♥

    @silje: Helt enig! Livet er tross alt til for å leves, altfor kort til å la være 🙂

    @Helene // Slank Meg Flat: Det er en helt ærlig sak, og du er nok ikke den eneste som tenker slik. Det viktigste er at man er klar over det selv, først da kan man irettesette seg og ‘skjerpe’ tankene 🙂
    Takk for det! 😀

    @Hanne: Tusen takk, og håper virkelig at du finner en balanse snart. Kropp og hode fortjener å leve livet til det fulle ♥

    @Hanne: Det er det jeg vet, og jeg gir ikke opp disse forsøkene på å omvende dem til mitt balanserte og heller late syn på ting 🙂

    @Karine: Tusen takk! 😀

    @Fineliner: Mhm, jeg har selv falt innunder flere av disse opp igjennom årene..
    Jeg vet ikke om det er erfaring, alder eller personlighet som har bidratt til at jeg aldri bikket under, kanskje en kombinasjon – men at man uansett må jobbe litt med seg selv (noen ganger daglig) er helt klart. Selvutvikling er viktig! 🙂

  19. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Linn Jeanette: Mitt råd er å ikke gape over alt på en gang, og ikke se på trening og kosthold som noe man må jobbe så hardt med 😉 Trening skal være noe positivt i livet, først og fremst. Maten man spiser skal være god, variert og sunn.
    Enten så har man fokus på muskelbygging, og spiser energirikt slik at man har energi på trening, eller så har man fokus på lavere fett% og spiser litt mindre energirikt. Man kan fint gjøre begge deler samtidig, men om fokuset skal være på alt hele tiden så blir man utslitt og demotivert – det er i hvert fall min erfaring 🙂
    Takk ♥ Klem

    @Jeanette: Bare hyggelig, det er mye derfor jeg har denne bloggen. Og tusen takk!

    @Julie: Tusen takk!! 😀

    @Hanne: Sett ting i perspektiv, ikke bruk tid på ubetydelige ting.
    Vi har jo bare dette ene livet så vi må gjøre det beste ut av det ♥

    @Ann Helen: Tusen takk ♥

    @aboxof-chocolate: Enig – det er veldig viktig. Tusen takk! 🙂

    @Lise: Takk! 😀

    @Marte: Det ligger veldig mye i hodet. Er ting balansert her så vil de fysiske målene og sunnhet ofte følge etter. Så godt å høre at du endelig er på vei ut av en periode med mange vonde år, det er ikke verdt det.
    Tusen takk, og i like måte! 😀

    @Eli: Hyggelig! Tusen takk 😀

  20. avatarKaren

    Et veldig bra innlegg! Jeg har tenkt mye på dette selv – og i perioder hatt det akkurat på den måten som du beskriver. Selv om det ikke er slik lenger, er det vanskelig å la tankene om at man spiser for mye av ditt og datt (karbohydrater,fett, osv)slippe. Jeg liker veldig godt den holdningen som du viser på din blogg, om at alle må finne den livsstilen som de trives best med – i motsetning til enkelte andre bloggere som promoterer «livsstiler» som feks lchf.

    Jeg har lest mange bøker om lchf, og tidvis blitt overbevist «igjen» om at dette er en sunn livsstil som jeg skal begynne med så snart sommeren kommer/studietiden begynner/jeg får råd, osv – med andre ord: aldri.

    Så har jeg prøvd det i noen dager/uker, og ender opp med å savne – ikke så mye sjokolade, brus og potetgull – men havregrøt, frukt, og grovt brød/rundstykker, muligheten til å spise ris ved siden av kjøttet (som blir veldig kjipt og tungt alene). I tillegg tar lavkarbo knekken på studentøkonomien, da måltider bestående av Kesam eller Cottage Cheese til stkpris 14-20 kr blir svært dyrt i forhold til en pakke havregryn til 9 kr som holder til mange måltider. Egg blir uutholdelig å basere seg på over tid (kvalmt!), og tunfisk lite appetittvekkende ved daglig inntak.

    Dette med økt fettinntak er fortsatt kontroversielt, men det ser ut til å være allment anerkjent at det funker å redusere karbohydratinntaket for vektnedgang/reduksjon i fettprosent.

    En annen innvending til lavkarbo: Jeg legger hovedvekt på kondisjonstrening, og merker en betydelig nedgang i prestasjonsevne når karbohydratinntaket reduseres (mange lchf-tilhengere påstår at dette går over, men jeg har hittil ikke hatt tålmodighet til å prøve over lengre tid). Dette er jo verdt å nevne i sammenheng med innlegget ditt, da mange (i likhet med meg) synes det er vanskelig å «velge» mellom å prestere godt på trening, og spise det som anses for «riktig» på blogger, i treningsfora, osv.

    Håper du har noen innspill på dette! (Klar over at innlegget er litt rotete!) Takk for en inspirerende blogg:D

  21. avatarSiren

    Dette var et utrolig bra innlegg! Tror det er mange som sliter med dette inkludert meg selv av og til. Men jeg sier til meg selv at ingenting er verdt noe hvis det går utover lykkeligheten (for å kalle det det) din!Greit nok, det er viktig å spise sundt, men du må også ha et sundt forhold til å spise sundt også. 😉

    Ellers vil jeg takke for alle de gode mat- og snacks- tipsene/oppskriftene dine! Nammenamm er de! 🙂

    Keep up the good work! 😀

  22. avatarLine

    blir sliten av alt detta mathysteriet, ja, men skal spise sunt, men man skal å kose seg! og så lenge man ikke er over- eller undervektig eller sliter med dårlige imunforsvar eller andre sykdommer – så ser ikke jeg poenget med dette hysteriet. selv, når jeg er så nøye, så har jeg det hvertfall ikke optimalt, å fokusere såpass mye på mat drar jo ned livskvaliteten..

  23. avatarKristine

    @Ida T: Takk 😀

    @Karen: Jeg tror veldig mange blander alle retningene innen lavkarbo og lchf, og hiver seg derfor på noe som de kanskje ikke kan nok om.
    Når man velger å gjøre noe så ‘drastisk’ som å kutte ut karbohydrater eller holde det til et veldig minimum (som lchf, ikke generell lavkarbo) så MÅ man erstatte tapet med fett – de som ikke gjør det skyter seg selv i foten.
    Du nevner bare dyre proteinkilder, men hva med fettet? Det er ikke så dyrt har jeg inntrykk av.
    Uansett, jeg tror absolutt alle har godt av mer grønnsaker og proteiner i kosten, og mindre raffinert mel og sukker. Hva man gjør innimellom der får være opp til hver enkelt så lenge det føles naturlig og godt 🙂

    @Siren: Tusen takk! 😀

    @Ingvild: Takk! Ja, det er et veldig viktig tema.

    @Line: Hysteri er aldri bra nei, man må gjøre det som føles naturlig og bra for en selv 🙂

  24. avatarKarine

    Veldig viktig tema og noe jeg tror at mange ikke er klar over at er en sykdom! Jeg sliter med de ekstra kiloene som gener er så snille og gir meg, men jeg trener hardt og spiser sunt men har hele veien sagt at jeg skal ikke bli fanatisk over maten. Mat er min lidenskap så det får heller ta litt lenger tid for jeg nyter og gleder meg heller over maten! Spiser nesten aldri usunt i ukedagene, men spiser det jeg skal og kroppen min trives! Jeg tror på et variert, sunt og ikke fanatisk kosthold hvor det er lov å kose seg en gang i mellom uten å få fårlig samvittighet! 🙂

  25. avatarAnonym

    Takk Kristine! Dette innlegget trengte jeg nå. Å spise sunt har på et viss blitt enn avhengighet. Jeg klarer å spise litt usunt i helger, men tar det inn ved å trene ekstra hardt eller skippe/halvere et annet måltid. Slik har det vært enn stund nå, og jeg trodde jeg hadde en slags balanse. Problemet var bare at jeg stresset mye, trente ca. 50/50 styrke/cardio 7 dager i uka og spiste SUPER sunt (og lite). Har hatt lengre perioder hvor jeg er utslipp og ofte lett irritert/deprimert. Kroppen har forandret seg veeldig sent, da jeg har trent for mye feil, og spist for lite. Dessuten har kroppen begynt å reagere annerledes til «usunn» mat. Mye jeg ikke tåler spise/drikke lengre, f.eks. brus, produkter med mye melk (melkesjokolade, grøt etc) og prod. med mye sukker. Jeg blir fort dårlig, og «svak», istede for sterk og sunn som alltid har vært målet mitt.

    Forhåpentligvis har alt dette gått opp for meg nå, har endret treningsmønsteret og så nå må jeg bare klare å spise mer variert. Din blogg er virkelig inspirerende og dy gir mange gode tips, takk for det! 😀

  26. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Karine: Jeg er helt enig med deg, akkurat de tankene jeg sitter igjen med – og det til tross for at jeg har vært igjennom mange konkurransedietter.

    @Anonym: (det er anonyme kommentarer, men du har tydeligvis en avatar lagret et sted – kanskje på gravatar?)
    Det virker nesten som om du har levd på en strikt konkurransediett i altfor lang tid, stresset for mye og motarbeidet deg selv slik at du har endt opp svak og sensitiv ovenfor enkelte matvarer. Det positive er at du nå ser det selv og derfor kan endre det tilbake til mer normalt, sakte men sikkert. Jeg hjelper deg gjerne med inspirasjon og mattips på veien! ♥ 😀

  27. avatarAnonym

    Å takk! Dette trengte jeg å lese akkurat i dag.

    Har en karb- ikke karb diskusjon i hodet…

    Kristine O.

  28. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Anonym: Lite/mye karbohydrater burde ikke være noe man bruker mye tid på å tenke over.. vi har bare ett liv, og det går så altfor fort. Vi må ikke glemme å leve det fullt ut ♥

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *